Hoed in eredienst?

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Ik vind dit altijd een onprofessionele vraag. Natuurlijk gaat het om het hart, daar kan en wil niemand omheen. Zo'n vraag leidt alleen maar af, en in de praktijk wordt die altijd gebruikt om afwijkingen goed te praten.
Waarom is dit een onprofessionele vraag?
Sorry, maar ik vind dit soort argumenten echt flauwekul, dat past niet in een goede inhoudelijke discussie.
Ds. Doolaard onderbouwt zijn stelling met historische en bijbelse verwijzingen. Dat lijkt me prima passend in een inhoudelijke discussie.

Persoonlijk heb ik ook veel meer met de opvatting van ds. Doolaard, dan de opvatting van Ds. Klaassen. Dat komt omdat hij zaken in een historische context plaats en ik ook van mening ben dat dit noodzakelijk is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

@ZWP en @Ambtenaar, ik heb het nadrukkelijk niet over het hele artikel. Sterker nog: ik noem het juist een bijdrage in een goede inhoudelijke discussie. En daarin hoort een dergelijke stellingname niet thuis.
@Ambtenaar, waarom ik het een onprofessionele vraag vind, leg ik in mijn posting juist ook uit.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door helma »

Las vandaag citaat ds G van de Brink: "Hoe lazen Jezus en Paulus hun Bijbel? Hoe gingen zij met de Schrift om? Wij moeten lezen zoals zij, om te voorkomen dat we uiteindelijk slechts dat uit de bijbel overhouden wat wij “nog kunnen meemaken”.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: @Ambtenaar, waarom ik het een onprofessionele vraag vind, leg ik in mijn posting juist ook uit.
Je bent van mening dat een dergelijke vraag gebruikt wordt om een afwijking goed te praten. Daarmee sla je in één keer alle discussie dood als iemand aanhangers van de hoofdbedekkingstraditie beargumenteerd bevraagt.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ambtenaar »

helma schreef:Las vandaag citaat ds G van de Brink: "Hoe lazen Jezus en Paulus hun Bijbel? Hoe gingen zij met de Schrift om? Wij moeten lezen zoals zij, om te voorkomen dat we uiteindelijk slechts dat uit de bijbel overhouden wat wij “nog kunnen meemaken”.
En welk antwoord geeft hij dan?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door helma »

Ambtenaar schreef:
helma schreef:Las vandaag citaat ds G van de Brink: "Hoe lazen Jezus en Paulus hun Bijbel? Hoe gingen zij met de Schrift om? Wij moeten lezen zoals zij, om te voorkomen dat we uiteindelijk slechts dat uit de bijbel overhouden wat wij “nog kunnen meemaken”.
En welk antwoord geeft hij dan?
Ik las alleen maar het citaat :hum Bij Geloofstoerusting kan je een filmpje kijken.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door freek »

helma schreef:Las vandaag citaat ds G van de Brink: "Hoe lazen Jezus en Paulus hun Bijbel? Hoe gingen zij met de Schrift om? Wij moeten lezen zoals zij, om te voorkomen dat we uiteindelijk slechts dat uit de bijbel overhouden wat wij “nog kunnen meemaken”.
Ik zou dan ook graag willen weten hoe Bijbelschrijvers en -hoofdpersonen door de eeuwen heen zelf hun (tot dan toe bekende) bijbel zagen. Was dat altijd op dezelfde manier? Hoe speelde het tijdsbeeld daarin dan een rol?
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Nathanaël »

Bertiel schreef:Ik heb zojuist het hele stuk van ds. den Doolaard gelezen, en wil het niet graag zo maar weg zetten als onzin. Zeker als hij stelt dat een sluier voor alle eerzame vrouwen in Korinthe van toepassing was en niet bij de prostituees. Zoals vroeger met de klederdracht een vrouw ook altijd haar hoofd bedekt had.
Ik vind het wel onzin dat hij dat stelt, want in een in 1988 gepubliceerd onderzoek toont Richard Oster al aan dat uit archeologische gegevens blijkt dat het een onjuiste vooronderstelling is dat alleen prostituees geen hoofdbedekking droegen. Er zijn vele munten uit die tijd gevonden waarbij mannen wel (!) hoofdbedekking droegen en vrouwen niet(!). Oftwel, wat Paulus noemt is helemaal niet weg te zetten als iets cultureels maar juist als iets dat tegen de cultuur ingaat. Net als in deze tijd dus.

Toevoeging: het gaat er dan overigens over dat mannen tijdens de (heidense) tempeldiensten een hoofdbedekking droegen en vrouwen niet.
Laatst gewijzigd door Nathanaël op 19 sep 2018, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ambtenaar »

Nathanaël schreef:
Ik vind het wel onzin dat hij dat stelt, want in een in 1988 gepubliceerd onderzoek toont Richard Oster al aan dat uit archeologische gegevens blijkt dat het een onjuiste vooronderstelling is dat alleen prostituees geen hoofdbedekking droegen. Er zijn vele munten uit die tijd gevonden waarbij mannen wel (!) hoofdbedekking droegen en vrouwen niet(!). Oftwel, wat Paulus noemt is helemaal niet weg te zetten als iets cultureels maar juist als iets dat tegen de cultuur ingaat. Net als in deze tijd dus.

Toevoeging: het gaat er dan overigens over dat mannen tijdens de (heidense) tempeldiensten een hoofdbedekking droegen en vrouwen niet. Overigens hoef je niet bang te zijn dat Oster bevooroordeeld is, want hij is geen christen en heeft dit puur historisch onderzocht.
Jij bedoelt dit artikel?

Oster, R. (1988). When Men Wore Veils to Worship: The Historical Context of 1 Corinthians 11.4. New Testament Studies, 34(4), 481-505. doi:10.1017/S0028688500021093
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Laag »

Een hoed tijdens de eredienst kan nu toch evengoed als culturele uiting gezien worden?
En er wordt gesuggereerd dat Paulus het misschien schreef, omdat er recalcitrante vrouwen waren, waarom is men begonnen om géén hoed meer te dragen in onze tijd?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

Laag schreef:Een hoed tijdens de eredienst kan nu toch evengoed als culturele uiting gezien worden?
En er wordt gesuggereerd dat Paulus het misschien schreef, omdat er recalcitrante vrouwen waren, waarom is men begonnen om géén hoed meer te dragen in onze tijd?
Wanneer is men begonnen met een hoed dragen?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Hoed of hoofddoek, dat maakt mijns inziens niet uit. Althans niet in deze discussie.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

DDD schreef:Hoed of hoofddoek, dat maakt mijns inziens niet uit. Althans niet in deze discussie.
Misschien... ik vraag me ook weleens af wanneer mannen zich zijn gaan scheren.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Nathanaël »

liz boer schreef:
DDD schreef:Hoed of hoofddoek, dat maakt mijns inziens niet uit. Althans niet in deze discussie.
Misschien... ik vraag me ook weleens af wanneer mannen zich zijn gaan scheren.
Dat is al heel lang in ieder geval :)
De Grieken noemden iedereen die een baard droeg een ´barbaar´ (zoiets als baarddrager). Je begrijpt wat ze daar dus van vonden. :D
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Ik vind dat net zo'n vraag als wanneer mannen hun haar zijn gaan knippen. Het is toch heel normaal om je lichaam te verzorgen? Je vraag suggereert dat daar iets mis mee is, alsof alles op zijn mooist is zonder dat je er wat aan doet.

Heb je je ook wel eens afgevraagd wanneer mensen hun gazon zijn gaan maaien?
Plaats reactie