Hoed in eredienst?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:Ik begrijp je heel goed @Luther!
Het tegenargument begint bij vers 16.
Men zegt óók wel dat we elkaar daarin moeten vrijlaten en dat een hoofddeksel een belemmering kan zijn om de eredienst te bezoeken en dat moet je iemand niet op willen leggen.
"Er word straks niet naar gekeken of ik wel of niet een hoofddeksel droeg tijdens de eredienst"
Toen iemand dat tegen me zei was ik eerlijk gezegd uitgepraat:-(

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Het is een misvatting om vers 16 te lezen als een tegenargument .

Eerder schreef ik al:

Het twisten waar Paulus het in 1 Korinthe 11:16 over heeft gaat over diegene in de gemeente die zich niet aan deze regels omtrent de hoofdbedekking wil houden .
De kanttekeningen (37 op vers 16) zeggen dan ook terecht:Namelijk om te twisten over zaken, die zo klaar en bekend zjn .
Paulus gaf in 1 Korinthe 11 een voorschrift die algemeen bekend was in de gemeenten. Daarover twisten is niet onze gewoonte zegt Paulus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door helma »

Orchidee schreef: "Er word straks niet naar gekeken of ik wel of niet een hoofddeksel droeg tijdens de eredienst"
Toen iemand dat tegen me zei was ik eerlijk gezegd uitgepraat:-(
Geen reden hoor om dan het idee te hebben dat je niks meer kan zeggen. Er zal wel meer niet gevraagd worden wat toch best belangrijk is in het hier en nu. Zeker als het gaat over Bijbelse notities kunnen we niet net doen of het God niet zo veel uitmaakt. Paulus is in dat gedeelte ook geïnspireerd door de Heilige Geest. Zo belangrijk was het dus wel. En is het nog steeds.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:Ik begrijp je heel goed @Luther! Het tegenargument begint bij vers 16.
Nou nee, dat lijkt me niet. Zie de uitleg van @huisman.
Men zegt óók wel dat we elkaar daarin moeten vrijlaten en dat een hoofddeksel een belemmering kan zijn om de eredienst te bezoeken en dat moet je iemand niet op willen leggen.
Dat is altijd het argument in de kerk, als men iets wat volgens mij duidelijk is, wil omzeilen.
"Er word straks niet naar gekeken of ik wel of niet een hoofddeksel droeg tijdens de eredienst"
Toen iemand dat tegen me zei was ik eerlijk gezegd uitgepraat:-(
Het valt me weleens meer op dat mensen zo ontzettend goed weten wat er allemaal in het laatste oordeel gevraagd wordt. Ik lees nergens een gedetailleerde beschrijving van de te stellen vragen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Herman »

Luther schreef:Het valt me weleens meer op dat mensen zo ontzettend goed weten wat er allemaal in het laatste oordeel gevraagd wordt. Ik lees nergens een gedetailleerde beschrijving van de te stellen vragen.
Al onze werken zullen in het gericht komen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Luther »

Mara schreef:Ach, al vaker over gehad hier. En als ik dan zeg dat het mede daardoor komt dat nu de jonge generatie geen hoed meer opzet, is dat niet waar. Of mag iemand daar zo niet over denken.
Ik kom ook regelmatig in gemeenten, waar men ook gewoon een jonge generatie heeft, en daar heeft iedere vrouw een hoed op. Het kan dus niet aan de generatie op zichzelf liggen. Ik zou in de eerste plaats willen kijken naar de oudere generatie.
Maar de jonge generatie heeft niemand meer om zich aan op te trekken, als zelfs de echtgenotes van veel predikanten en k.r. leden geen hoed (meer) dragen. Afgelopen zondag zat ik rond te kijken, ik was de jongste hoeddraagster! Ik ben er inmiddels wel aan gewend om een minderheid te zijn.
Dit is exact wat ik bedoel. En een minderheid zijn is niet erg, maar dat het onbespreekbaar lijkt, dat vind ik vooral treurig. Misschien moet dit maar eens op de mannenverenigingen besproken worden.
Andere argumenten die ik gehoord heb zijn:
Het is niet meer van deze tijd,
Daar heeft de Bijbel bepaald geen boodschap aan. Wat is dat nu toch voor een malle argumentatie. Dan bepaalt de tijd(geest) dus of we de Bijbel serieus nemen of niet.
De Heere ziet het hart aan,
Zeker, maar ik durf de stelling aan dat er bij vrouwen die met de hier genoemde argumentatie geen hoed meer opzetten, ook in hun hart en in hun denken over kernzaken in het gereformeerd belijden, knoppen hebben omgezet.
Ik voel me niet de mindere van mijn man,
Dat zegt de hoofdbedekking ook niet. Zo'n argument roept vooral op dat men onderwijs nodig heeft. Wat is dat voor vreemde gedachte dat het in de Bijbel zou gaan om het 'minder-zijn' van de vrouw?
Het gaat over de sluier en niet over de hoed, in dat hoofdstuk.
Zeker; daarom dient de hoofdbedekking vooral sober en eenvoudig te zijn. (Ik ben alleen bang dat die winkel in Alblasserdam dan alsnog failliet gaat.
Ik heb lang haar en dat is ook een hoofdbedekking volgens de Bijbel.
Dat is exegetisch niet vol te houden. Lees 1 Kor. 11:5 eens rustig. Voor hen die de SV daarin te moeilijk vinden, heb ik op aanvraag de vertaling uit de Bijbel in Gewone Taal. :)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

Luther schreef:Ik kom ook regelmatig in gemeenten, waar men ook gewoon een jonge generatie heeft, en daar heeft iedere vrouw een hoed op. Het kan dus niet aan de generatie op zichzelf liggen. Ik zou in de eerste plaats willen kijken naar de oudere generatie.
Ik heb in het afgelopen jaar tweemaal een doopdienst en eenmaal een huwelijksbevestiging bijgewoond in een GG. Tot mijn verbazing zag ik daar ook een aantal vrouwen zonder hoed. En nee, dat waren niet allemaal buitenkerkelijke gasten.
Maar mensen die uit een ander kerkgenootschap kwamen bijv.
Ik vind dat respectloos. Ik loop gewoonlijk niet in donkere kleding, maar als de kerkelijke (ongeschreven) regel dit zou vereisen, zou ik daaraan voldoen. Of bijv met blote armen zitten, midden in de zomer, trek dan even een dun vestje aan.
Maar soms provoceren mensen gewoon.
Ik sprak een vrouw die als eerste zonder hoed aan het H.A. ging. IK heb er geen probleem mee, het is niet mijn principe, dus ik doe het niet meer, was haar commentaar toen er naar gevraagd werd.
Dat het heel veel commotie gaf, de dienst verstoord werd, andere gemeenteleden verhinderd werden om aan te gaan, maakte niet uit.
En dat hoor je wel vaker.
En dat is het begin van de dood in de pot. Ieder doet maar naar goeddunken en gooit regels overboord.
Met de dooddoener: aanvaard elkaar in liefde, ook in de verschillen.

Hoe zou het toch komen dat zoveel predikanten - steeds meer - oververmoeid, burn out raken?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door samanthi »

Luther schreef: Ik kom ook regelmatig in gemeenten, waar men ook gewoon een jonge generatie heeft, en daar heeft iedere vrouw een hoed op. Het kan dus niet aan de generatie op zichzelf liggen. Ik zou in de eerste plaats willen kijken naar de oudere generatie.
Meegemaakt dat vrouwen bij een trouwdienst in een evangelische gemeente niets op hun hoofd hadden, heeft niets met aanpassen te maken als je hecht aan wat de Paulus zegt, al blijf ik er bij dat het ook bij evangelisatie, jongerenwerk, gebed ed hoort.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Dit snap ik even niet

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Marion »

Mara schreef:
Luther schreef:Ik kom ook regelmatig in gemeenten, waar men ook gewoon een jonge generatie heeft, en daar heeft iedere vrouw een hoed op. Het kan dus niet aan de generatie op zichzelf liggen. Ik zou in de eerste plaats willen kijken naar de oudere generatie.
Ik heb in het afgelopen jaar tweemaal een doopdienst en eenmaal een huwelijksbevestiging bijgewoond in een GG. Tot mijn verbazing zag ik daar ook een aantal vrouwen zonder hoed. En nee, dat waren niet allemaal buitenkerkelijke gasten.
Maar mensen die uit een ander kerkgenootschap kwamen bijv.
Ik vind dat respectloos. Ik loop gewoonlijk niet in donkere kleding, maar als de kerkelijke (ongeschreven) regel dit zou vereisen, zou ik daaraan voldoen. Of bijv met blote armen zitten, midden in de zomer, trek dan even een dun vestje aan.
Maar soms provoceren mensen gewoon.
Ik sprak een vrouw die als eerste zonder hoed aan het H.A. ging. IK heb er geen probleem mee, het is niet mijn principe, dus ik doe het niet meer, was haar commentaar toen er naar gevraagd werd.
Dat het heel veel commotie gaf, de dienst verstoord werd, andere gemeenteleden verhinderd werden om aan te gaan, maakte niet uit.
En dat hoor je wel vaker.
En dat is het begin van de dood in de pot. Ieder doet maar naar goeddunken en gooit regels overboord.
Met de dooddoener: aanvaard elkaar in liefde, ook in de verschillen.

Hoe zou het toch komen dat zoveel predikanten - steeds meer - oververmoeid, burn out raken?
Goed aangevoeld Mara, vooral die laatste zin. Je wordt doodmoe van die provocators onder het zgn hedentijdse volk van God....
Ik ken er ook een paar die dik door willen gaan voor bekeerd en vervolgens alle grenzen opzoeken die er maar zijn. Kop omhoog en borst vooruit.....want 'ik' vind het nu eenmaal anders dan al die bekrompen mensen. Typische vruchten van de Geest zullen we maar zeggen.
En uiteindelijk vliegen ze er via de springplank van de evangelische beweging helemaal uit.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door emigrant »

en wat als een man nou in de eredienst een hoed wil dragen? omdat hij bv een koud kaal hoofd heeft?
is de kerk dan ook te klein?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Vorst »

Als gewoonlijk draaft Marion weer extreem door.

@ Mara: wat ik dan wel een interessante vraag vind, waarom vrouwen die normaal in hun eigen gemeente een hoed dragen dat perse ook doen in een gemeente waar dat niet gebruikelijk is. Ergens loopt iets mank, toch?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Dodo »

Marion schreef:
Goed aangevoeld Mara, vooral die laatste zin. Je wordt doodmoe van die provocators onder het zgn hedentijdse volk van God....
Ik ken er ook een paar die dik door willen gaan voor bekeerd en vervolgens alle grenzen opzoeken die er maar zijn. Kop omhoog en borst vooruit.....want 'ik' vind het nu eenmaal anders dan al die bekrompen mensen. Typische vruchten van de Geest zullen we maar zeggen.
En uiteindelijk vliegen ze er via de springplank van de evangelische beweging helemaal uit.
Ik vind de harde, liefdeloze toon van een posting als deze wel heel vervelend. Waarom (en er zijn er meer die dat doen) zo smalen op mensen die geen reden vinden in de bijbel om 's zondags een hoed te dragen?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door samanthi »

Vorst schreef:Als gewoonlijk draaft Marion weer extreem door.

@ Mara: wat ik dan wel een interessante vraag vind, waarom vrouwen die normaal in hun eigen gemeente een hoed dragen dat perse ook doen in een gemeente waar dat niet gebruikelijk is. Ergens loopt iets mank, toch?
Als de Bijbel het voorschrijft, doe je het mi altijd, ook in gemeenten waar het niet gebruikelijk is.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:Dit snap ik even niet

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
We doen het verkeerd, een iegelijk vrouw die bidt of profeteert, nou in de kerk bidden alleen mannen hardop en profeteren( Gods Woord doorgeven) doen ook alleen mannen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Marion »

Dodo schreef:
Marion schreef:
Goed aangevoeld Mara, vooral die laatste zin. Je wordt doodmoe van die provocators onder het zgn hedentijdse volk van God....
Ik ken er ook een paar die dik door willen gaan voor bekeerd en vervolgens alle grenzen opzoeken die er maar zijn. Kop omhoog en borst vooruit.....want 'ik' vind het nu eenmaal anders dan al die bekrompen mensen. Typische vruchten van de Geest zullen we maar zeggen.
En uiteindelijk vliegen ze er via de springplank van de evangelische beweging helemaal uit.
Ik vind de harde, liefdeloze toon van een posting als deze wel heel vervelend. Waarom (en er zijn er meer die dat doen) zo smalen op mensen die geen reden vinden in de bijbel om 's zondags een hoed te dragen?
Het gaat niet om de hoed, maar om de houding. Ik heb voorbeelden in mijn omgeving, zoals ik al schreef, die zogenaamd het licht hebben gezien en vervolgens alles aan hun laars lappen. Dat is een houding die je bij Gods kinderen waar alom respect voor was, nooit maar dan ook nooit tegenkwam. Lees het mooie boek over heldere kinderen van God van Dr. P. de Vries. 'hoe zalig is het volk' en ook deel 2. Daar proef je die geest niet. Het ware werk trekt aan en dat andere stoot af.
Plaats reactie