Hoed in eredienst?

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Vorst schreef:Als gewoonlijk draaft Marion weer extreem door.

@ Mara: wat ik dan wel een interessante vraag vind, waarom vrouwen die normaal in hun eigen gemeente een hoed dragen dat perse ook doen in een gemeente waar dat niet gebruikelijk is. Ergens loopt iets mank, toch?
Ik weet niet of ze in hun eigen gemeente wel of niet een hoed dragen. Dat is niet interessant.
Het gaat erom, ben je bereid je aan te passen of kom je als een blok onwrikbaar beton binnen?
merel schreef:Ik draag ook geen hoed. Schaar jij mij ook onder die mensen?
Mijn dochter draagt ook geen hoed. Zij is volwassen en zij maakt zelf die keuze.
Ik was vroeger best wel dwars, toch durfde ik nooit naast mijn moeder te gaan zitten zonder hoed.
Dan kun je me misschien terugwerkend een schijnheil noemen, maar ik deed het TOEN voor mijn moeder.
Je doet (of laat) soms dingen vanwege andere mensen. Maar dat zie ik steeds vaker niet.
Het is IK IK IK, MIJN mening. En daarmee gaat men m.i. voorbij aan de zwakkeren in het geloof of aan degenen die er bedroefd van worden.
Ik heb die vrijmoedigheid niet. Maakt mij dat beter? Absoluut niet!!
samanthi schreef:Kan je de vruchten opnoemen uit Galaten? zit de hoed erbij?
Een vrucht is wel dat je iemand van Gods volk niet op het hart trapt door bewust die hoed af te laten.
Of iemand op een forum met zn allen af te branden, omdat ze een andere mening is toegedaan dan de meerderheid.
Ja?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Desiree »

samanthi schreef:
Marion schreef:
Dodo schreef:
Marion schreef:
Goed aangevoeld Mara, vooral die laatste zin. Je wordt doodmoe van die provocators onder het zgn hedentijdse volk van God....
Ik ken er ook een paar die dik door willen gaan voor bekeerd en vervolgens alle grenzen opzoeken die er maar zijn. Kop omhoog en borst vooruit.....want 'ik' vind het nu eenmaal anders dan al die bekrompen mensen. Typische vruchten van de Geest zullen we maar zeggen.
En uiteindelijk vliegen ze er via de springplank van de evangelische beweging helemaal uit.
Ik vind de harde, liefdeloze toon van een posting als deze wel heel vervelend. Waarom (en er zijn er meer die dat doen) zo smalen op mensen die geen reden vinden in de bijbel om 's zondags een hoed te dragen?
Het gaat niet om de hoed, maar om de houding. Ik heb voorbeelden in mijn omgeving, zoals ik al schreef, die zogenaamd het licht hebben gezien en vervolgens alles aan hun laars lappen. Dat is een houding die je bij Gods kinderen waar alom respect voor was, nooit maar dan ook nooit tegenkwam. Lees het mooie boek over heldere kinderen van God van Dr. P. de Vries. 'hoe zalig is het volk' en ook deel 2. Daar proef je die geest niet. Het ware werk trekt aan en dat andere stoot af.
Ben jij dan het ware?
Daar zit wel iets in. Om de naaste te winnen voor Christus, dan ga je ook naast ze staan. Luisteren, begrijpen, niet de wet voorlezen of ik vind.. Beginnen vanuit gelijkheid.. maar daarnaast ook jezelf te zijn. Ja, ik ben gelovig, als je dat bedoelt..
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Vorst »

Mara schreef:
Vorst schreef:Als gewoonlijk draaft Marion weer extreem door.

@ Mara: wat ik dan wel een interessante vraag vind, waarom vrouwen die normaal in hun eigen gemeente een hoed dragen dat perse ook doen in een gemeente waar dat niet gebruikelijk is. Ergens loopt iets mank, toch?
Ik weet niet of ze in hun eigen gemeente wel of niet een hoed dragen. Dat is niet interessant.
Het gaat erom, ben je bereid je aan te passen of kom je als een blok onwrikbaar beton binnen?
Dat is in zoverre interessant dat ik dit stel en niet aan jou vraag of ze dat wel of niet doen.
Wat ik merk is dat van vrouwen die normaal geen hoed dragen wel wordt verwacht dat zij een hoed op doen als ze een rechtse kerk bezoeken, maar als de rechtse dames die dus in hun eigen gemeente wel een hoed dragen naar een linkse gemeente gaan, hoeven zij zich opeens niet aan de passen. Dat vind ik vreemd, al moet ieder vooral doen wat 'ie wil. Zolang ik maar geen hoed op hoef :) .
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Zou een , tijdens de eredienst, niet hoofddeksel dragende vrouw en die eerder wel een hoofddeksel droeg mij eens heel eenvoudig uit kunnen leggen waarom zij géén hoofdeksel draagt? Of niet méér?


Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Cirdan
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 jan 2014, 14:42

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Cirdan »

@ Marion, die houding kom ik ook tegen bij enkele dames die geen hoed meer dragen, maar ik zou daar echt niet iedereen onder willen scharen. Dat lijkt in jouw reactie wel zou, waardoor je echt een deel verkeerd wegzet en dat geeft irritatie.

Volgens mij is er nergens een verbod op hoofdbedekking en is er dus ook geen gemeentelijke aanstoot als iemand wel hoofdbedekking draagt in een kerk waar dat niet gebruikelijk is.
Het lijkt me ook logisch dat als je persoonlijk overtuigt bent van het Bijbelse feit van hoofdbedekking dat dit niet stopt bij de kerkdeur van een andere gemeente. Hoewel ik ook snap dat er een strijd kan zijn over wat verstandig is om te doen.

Verstuurd vanaf mijn LG-D505 met Tapatalk
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Nogmaals off-topic@Lien, maar ben blij dat wij in de kerk van die zgn "hoedencultuur" af zijn :super
Nu snap ik het hele moderne denken van u. Dat lijkt me duidelijk.
Daarom kunt u ook niet meegaan met behoudende gemeenten.
Dat zal u zeer waarschijnlijk tegenstaan.

We hebben hier zo'n breed gezelschap dat dit onmogelijk als eenheid kan fungeren.
Zoiets moet op veel plaatsen botsen.
De zogenaamde 'hoedencultuur' is wel een breuk met de reformatorische kerken.
Ook de Bijbel is er duidelijk over.

Ik had dit topic nog niet gelezen, weet dus ook niet wat er al gezegd is, maar
het verklaard wel veel van de moderne reacties en afzetten tegen het oud gereformeerde
van de poster(in(es)) van dit berichtje.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Orchidee »

-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Nogmaals off-topic@Lien, maar ben blij dat wij in de kerk van die zgn "hoedencultuur" af zijn :super
Nu snap ik het hele moderne denken van u. Dat lijkt me duidelijk.
Daarom kunt u ook niet meegaan met behoudende gemeenten.
Dat zal u zeer waarschijnlijk tegenstaan.

We hebben hier zo'n breed gezelschap dat dit onmogelijk als eenheid kan fungeren.
Zoiets moet op veel plaatsen botsen.
De zogenaamde 'hoedencultuur' is wel een breuk met de reformatorische kerken.
Ook de Bijbel is er duidelijk over.

Ik had dit topic nog niet gelezen, weet dus ook niet wat er al gezegd is, maar
het verklaard wel veel van de moderne reacties en afzetten tegen het oud gereformeerde
van de poster(in(es)) van dit berichtje.
U begrijpt mij verkeerd!
Met die zgn hoedencultuur bedoel ik zoals er al vele jaren heerst in de reformatorische kerken, de protserige, dure en vaak grote hoeden.
Ver afgeweken dus van het eenvoudige hoofddeksel!
U interpreteert dat ik geen hoofddeksel zou dragen!
Hoe komt u erbij?
Maar wel eenvoudig en niet groots!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RE: Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Ditbenik »

Orchidee schreef:
-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Nogmaals off-topic@Lien, maar ben blij dat wij in de kerk van die zgn "hoedencultuur" af zijn :super
Nu snap ik het hele moderne denken van u. Dat lijkt me duidelijk.
Daarom kunt u ook niet meegaan met behoudende gemeenten.
Dat zal u zeer waarschijnlijk tegenstaan.

We hebben hier zo'n breed gezelschap dat dit onmogelijk als eenheid kan fungeren.
Zoiets moet op veel plaatsen botsen.
De zogenaamde 'hoedencultuur' is wel een breuk met de reformatorische kerken.
Ook de Bijbel is er duidelijk over.

Ik had dit topic nog niet gelezen, weet dus ook niet wat er al gezegd is, maar
het verklaard wel veel van de moderne reacties en afzetten tegen het oud gereformeerde
van de poster(in(es)) van dit berichtje.
U begrijpt mij verkeerd!
Met die zgn hoedencultuur bedoel ik zoals er al vele jaren heerst in de reformatorische kerken, de protserige, dure en vaak grote hoeden.
Ver afgeweken dus van het eenvoudige hoofddeksel!
U interpreteert dat ik geen hoofddeksel zou dragen!
Hoe komt u erbij?
Maar wel eenvoudig en niet groots!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Ik ben het helemaal met je eens @Orchidee. Zo werkt het in refoworld. Als je niet volledig mee wilt doen aan de cultuur en de traditie omdat je ontdekt dat die anders is dan de Schrift vraagt, word je snel afgebrand en weggezet als iemand die zich afzet tegen het ware, enz.
Paulus heeft het helemaal niet over hoeden, van welke omvang dan ook. Hij spreekt over een hoofdbedekking. Dan moeten we eerder denken aan een hoofddoekje of iets dergelijks.
Mijn vrouw draag altijd een klein baretje. Zowel in kerken met de hoedencultuur uit refoworld als in kerken en gemeenten waar het dragen van een hoofddeksel niet gebruikelijk. De reden daarvoor is dat in het Woord van God gesproken wordt van een macht, een teken van gezag, op het hoofd hebben om der engelen wil. Daar past geen omvangrijke, dure, en/of modegevoelige hoed bij.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door samanthi »

Ditbenik schreef:
Orchidee schreef:
-DIA- schreef:
Orchidee schreef:Nogmaals off-topic@Lien, maar ben blij dat wij in de kerk van die zgn "hoedencultuur" af zijn :super
Nu snap ik het hele moderne denken van u. Dat lijkt me duidelijk.
Daarom kunt u ook niet meegaan met behoudende gemeenten.
Dat zal u zeer waarschijnlijk tegenstaan.

We hebben hier zo'n breed gezelschap dat dit onmogelijk als eenheid kan fungeren.
Zoiets moet op veel plaatsen botsen.
De zogenaamde 'hoedencultuur' is wel een breuk met de reformatorische kerken.
Ook de Bijbel is er duidelijk over.

Ik had dit topic nog niet gelezen, weet dus ook niet wat er al gezegd is, maar
het verklaard wel veel van de moderne reacties en afzetten tegen het oud gereformeerde
van de poster(in(es)) van dit berichtje.
U begrijpt mij verkeerd!
Met die zgn hoedencultuur bedoel ik zoals er al vele jaren heerst in de reformatorische kerken, de protserige, dure en vaak grote hoeden.
Ver afgeweken dus van het eenvoudige hoofddeksel!
U interpreteert dat ik geen hoofddeksel zou dragen!
Hoe komt u erbij?
Maar wel eenvoudig en niet groots!

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Ik ben het helemaal met je eens @Orchidee. Zo werkt het in refoworld. Als je niet volledig mee wilt doen aan de cultuur en de traditie omdat je ontdekt dat die anders is dan de Schrift vraagt, word je snel afgebrand en weggezet als iemand die zich afzet tegen het ware, enz.
Paulus heeft het helemaal niet over hoeden, van welke omvang dan ook. Hij spreekt over een hoofdbedekking. Dan moeten we eerder denken aan een hoofddoekje of iets dergelijks.
Mijn vrouw draag altijd een klein baretje. Zowel in kerken met de hoedencultuur uit refoworld als in kerken en gemeenten waar het dragen van een hoofddeksel niet gebruikelijk. De reden daarvoor is dat in het Woord van God gesproken wordt van een macht, een teken van gezag, op het hoofd hebben om der engelen wil. Daar past geen omvangrijke, dure, en/of modegevoelige hoed bij.
Mee eens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef: Paulus heeft het helemaal niet over hoeden, van welke omvang dan ook. Hij spreekt over een hoofdbedekking. Dan moeten we eerder denken aan een hoofddoekje of iets dergelijks.
Mijn vrouw draag altijd een klein baretje. Zowel in kerken met de hoedencultuur uit refoworld als in kerken en gemeenten waar het dragen van een hoofddeksel niet gebruikelijk. De reden daarvoor is dat in het Woord van God gesproken wordt van een macht, een teken van gezag, op het hoofd hebben om der engelen wil. Daar past geen omvangrijke, dure, en/of modegevoelige hoed bij.
Dat was m.i. helemaal niet de discussie, althans, van mijn kant niet.
Ik heb geen dure hoeden en zal die ook niet promoten.
Het gaat om de hoofdbedekking inderdaad en niet hoe het er dan uitziet. In deze dagen kan dat ook een wollen of fleece mutsje zijn.
In de GG's waar ik was, lagen de hoeden in de garderobe te wachten op de eigenaresse. Het verbaasde me dat elke vrouw en meisje haar eigen plastic tas met inhoud zo feilloos wist te vinden.

Het discussiepunt was - gisteren - als je normaliter geen hoed draagt en je woont een dienst bij in rechts ref. gemeente, laat je de hoed dan bewust (is eigenlijk provocerend) af of zet je er een, uit respect op?
En dat laatste gebeurt steeds minder.
Dat vind ik eigenlijk zorgelijker dan die hoedendiscussie.
Mij gaat het om het "dwarse" gedrag. Ik zeg het even zo. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Moderamen »

Nee, de discussie begon over hoeden in het algemeen. Vervolgens begon jij over niet-refo bezoekers bij doopdiensten. Dat lijkt mij niet zo’n belangrijk punt. Bezoekers zijn immers geen leden der gemeente.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

Moderamen schreef: Vervolgens begon jij over niet-refo bezoekers bij doopdiensten. Dat lijkt mij niet zo’n belangrijk punt.
Niet waar!
Mara schreef: Ik heb in het afgelopen jaar tweemaal een doopdienst en eenmaal een huwelijksbevestiging bijgewoond in een GG. Tot mijn verbazing zag ik daar ook een aantal vrouwen zonder hoed. En nee, dat waren niet allemaal buitenkerkelijke gasten.
Maar mensen die uit een ander kerkgenootschap kwamen bijv.
Jij noemt het bezoekers. Welk verschil is dat wezenlijk met leden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

Mara schreef:Ik heb in het afgelopen jaar tweemaal een doopdienst en eenmaal een huwelijksbevestiging bijgewoond in een GG. Tot mijn verbazing zag ik daar ook een aantal vrouwen zonder hoed. En nee, dat waren niet allemaal buitenkerkelijke gasten.
Maar mensen die uit een ander kerkgenootschap kwamen bijv.
Jij noemt het bezoekers. Welk verschil is dat wezenlijk met leden?
Een lid van de GG daar ter plaatse, is nogal wat anders dan een lid van een andere kerk die in deze GG te gast is. Je kunt dan als koster ervoor kiezen om iemand te weigeren of iemand een hoed te lenen, maar dat is nogal rigoureus.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ditbenik »

eilander schreef:
Mara schreef:Ik heb in het afgelopen jaar tweemaal een doopdienst en eenmaal een huwelijksbevestiging bijgewoond in een GG. Tot mijn verbazing zag ik daar ook een aantal vrouwen zonder hoed. En nee, dat waren niet allemaal buitenkerkelijke gasten.
Maar mensen die uit een ander kerkgenootschap kwamen bijv.
Jij noemt het bezoekers. Welk verschil is dat wezenlijk met leden?
Een lid van de GG daar ter plaatse, is nogal wat anders dan een lid van een andere kerk die in deze GG te gast is. Je kunt dan als koster ervoor kiezen om iemand te weigeren of iemand een hoed te lenen, maar dat is nogal rigoureus.
Nee, iemand weigeren of een hoed lenen is geen optie die past bij: "Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods."
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: RE: Re: Geloofsdoop of kinderdoop?

Bericht door Vorst »

Mara schreef: Het discussiepunt was - gisteren - als je normaliter geen hoed draagt en je woont een dienst bij in rechts ref. gemeente, laat je de hoed dan bewust (is eigenlijk provocerend) af of zet je er een, uit respect op?
En dat laatste gebeurt steeds minder.
Dat vind ik eigenlijk zorgelijker dan die hoedendiscussie.
Mij gaat het om het "dwarse" gedrag. Ik zeg het even zo. ;)
Hier stelde ik je gister ook al een vraag over. Andersom wordt er 'uit respect' ook niet echt aangepast. Ik vind 'provoceren' hier overigens absoluut niet juist gekozen. Laat elkaar gewoon vrij is mijn devies.
Plaats reactie