Hoed in eredienst?

Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zeeuw »

amateur-theoloog schreef:
Zeeuw schreef:
amateur-theoloog schreef: Ja inderdaad kende Paulus niet al die samenkomsten. Belangrijkste is om persoonlijk ervan overtuigd te zijn of je keuze te verantwoorden, al blijf ik er bij dat in de kerk je als vrouw een hoofddeksel moet hebben
Los dus van het soort bijeenkomst? Zangavond ook?
En rekening houdend met wat voor soort bijeenkomst, beste Zeeuw. Zangavond niet (of de kerkenraad moet het per se willen en de mensen ook, dan denk ik dat je er beter aan doet om er als vrouwelijk lid die liever geen hoed draagt je er bij neer te leggen).
Zangavond is denk ik niet nodig, geen gewone kerkdienst. Had ik even duidelijker moeten zeggen. Je bent in elk geval scherp!
As a knife sir, as a knife :D
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door amateur-theoloog »

Zeeuw schreef:
amateur-theoloog schreef:
Zeeuw schreef:
amateur-theoloog schreef: Ja inderdaad kende Paulus niet al die samenkomsten. Belangrijkste is om persoonlijk ervan overtuigd te zijn of je keuze te verantwoorden, al blijf ik er bij dat in de kerk je als vrouw een hoofddeksel moet hebben
Los dus van het soort bijeenkomst? Zangavond ook?
En rekening houdend met wat voor soort bijeenkomst, beste Zeeuw. Zangavond niet (of de kerkenraad moet het per se willen en de mensen ook, dan denk ik dat je er beter aan doet om er als vrouwelijk lid die liever geen hoed draagt je er bij neer te leggen).
Zangavond is denk ik niet nodig, geen gewone kerkdienst. Had ik even duidelijker moeten zeggen. Je bent in elk geval scherp!
As a knife sir, as a knife :D
messen en scharen zijn ...gevaren :nonnon
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zeeuw »

amateur-theoloog schreef:
Zeeuw schreef:
As a knife sir, as a knife :D
messen en scharen zijn ...gevaren :nonnon
Hoeden en petten zijn...om op te zetten.
amateur-theoloog
Verbannen
Berichten: 392
Lid geworden op: 03 mei 2019, 21:51

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door amateur-theoloog »

Zeeuw schreef:
amateur-theoloog schreef:
Zeeuw schreef:
As a knife sir, as a knife :D
messen en scharen zijn ...gevaren :nonnon
Hoeden en petten zijn...om op te zetten.
Een pet is minder netjes dan een hoed. Ook een interessante discussie, want je hebt allerlei hoedjes, met veren, diverse kleuren, rood, paars, zwart e.d. Lees dan dit bericht maar eens:

https://goedgelovig.wordpress.com/2007/ ... de-hoedje/

Het soort hoofddeksel is discussiepunt II dan weer. Kunnen we daar ook nog wat van vinden? :wiz
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Wandelende »

Ik overweeg aanstaande zondag een hoofddeksel op te doen naar de eredienst in onze kerk. Als blijk van steun voor alle hoofddekseldraagsters (en één andere -drager).
(~)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

amateur-theoloog schreef:
Zeeuw schreef:
amateur-theoloog schreef:
Zeeuw schreef:
As a knife sir, as a knife :D
messen en scharen zijn ...gevaren :nonnon
Hoeden en petten zijn...om op te zetten.
Een pet is minder netjes dan een hoed. Ook een interessante discussie, want je hebt allerlei hoedjes, met veren, diverse kleuren, rood, paars, zwart e.d. Lees dan dit bericht maar eens:

https://goedgelovig.wordpress.com/2007/ ... de-hoedje/

Het soort hoofddeksel is discussiepunt II dan weer. Kunnen we daar ook nog wat van vinden? :wiz
Intriest
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zeeuw »

amateur-theoloog schreef:
Zeeuw schreef:
amateur-theoloog schreef:
Zeeuw schreef:
As a knife sir, as a knife :D
messen en scharen zijn ...gevaren :nonnon
Hoeden en petten zijn...om op te zetten.
Een pet is minder netjes dan een hoed. Ook een interessante discussie, want je hebt allerlei hoedjes, met veren, diverse kleuren, rood, paars, zwart e.d. Lees dan dit bericht maar eens:

https://goedgelovig.wordpress.com/2007/ ... de-hoedje/

Het soort hoofddeksel is discussiepunt II dan weer. Kunnen we daar ook nog wat van vinden? :wiz
Ik zou dat stuk niet als discussiestuk opvoeren. Is zo een akelige discussie. Levert alleen verliezers op.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

amateur-theoloog schreef:
DDD schreef:
amateur-theoloog schreef:
Je moet je wat beter inlezen. Ik ben al wat ouder, en toen ik een klein kind was, waren er heus GG waar een aanzienlijk aantal vrouwen geen hoed droeg. Maar ik ga niet ieder gespreksonderwerp uitvoerig overdoen. Je hebt duidelijk niet dit hele draadje gelezen.

Maar goed. In het overgrote deel van de GG draagt (vrijwel) iedereen een hoed.
DDD, ik moet me beter inlezen, maar jij je beter inleven. :haha
Dat is volkomen waar.

Maar dat geheel terzijde.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

amateur-theoloog schreef:Lees dan dit bericht maar eens:
https://goedgelovig.wordpress.com/2007/ ... de-hoedje/
Alsjeblieft zeg, moet ik een artikel uit 2007 gaan lezen?

En wie heeft bedacht dat je ook een pet op kunt zetten :?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door helma »

Bij ons liggen reservebaretten. Voor eigen leden die vergeten zijn om wat mee te nemen is dat handig. Maar niet iedereen maakt er gebruik van. Ook geen probleem dacht ik. (Het is dan ook maar een sporadisch verschijnsel)
De baretten liggen er niet voor gasten. Al mogen ze het natuurlijk wel gebruiken als ze willen.
Als ik mijn hoed vergeet, doe ik graag zo'n baret op. Tot nu toe 1 keer gebeurd. Ik was blij dat er baretten lagen.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Boertje »

Drie artikelen van refoweb die hier goed bij passen.

De eerste gaat om de vorm zo men wilt mode van het hoedje. Conclusie is eigenlijk dat een sluier ook volstaat

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/80 ... escultuur/

Het tweede artikel gaat over de vraag wanneer draag je het dan? Alleen tijdens de eredienst of ook daarbuiten?

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16 ... eredienst/

En ook deze vind ik wel passen bij de discussie, hoedje alleen tijdens het bidden en zo ja wanneer dan? Ook thuis?

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/15 ... n-de-kerk/

En het laatste deel van het antwoord van deze vraag, maakt duidelijk waarom in onze kerken een man geen hoed hoeft te dragen, terwijl het bij de Joodse mannen verplicht is

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24 ... rofeteren/
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zita »

Enkele offtopic berichten geknipt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door -DIA- »

Blijkbaar raakt het ergens als vrouwen voor het eerst hoed-loos naar de kerk gaan. Dat kan niet anders, want waarom zou men zich anders vrij willen vechten? (wat nooit anders lukt dan de consciëntie te negeren, zover men nog uit de reformatorische kerken afkomstig is)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:Blijkbaar raakt het ergens als vrouwen voor het eerst hoed-loos naar de kerk gaan. Dat kan niet anders, want waarom zou men zich anders vrij willen vechten? (wat nooit anders lukt dan de consciëntie te negeren, zover men nog uit de reformatorische kerken afkomstig is)
Mijn moeder draagt altijd wel een hoed maar ze vind het ook wel behoorlijk kriebelen op z/n tijd
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:Blijkbaar raakt het ergens als vrouwen voor het eerst hoed-loos naar de kerk gaan. Dat kan niet anders, want waarom zou men zich anders vrij willen vechten? (wat nooit anders lukt dan de consciëntie te negeren, zover men nog uit de reformatorische kerken afkomstig is)
Mijn moeder draagt altijd wel een hoed maar ze vind het ook wel behoorlijk kriebelen op z/n tijd
Er begint vandaag de dag zo veel te kriebelen. Of zag u dat nog niet? Wat wankelt er in feite niet?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie