Hoed in eredienst?

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

Christen schreef:Bij de huwelijkssluiting (burgerlijk)zet je in sommige kringen ook een hoed op. Ik vind dat wel chique. Ik lig niet zo wakker van wel of geen hoed etc.
Nu eerst maar aan de Corona regels houden.. dat blijkt lastiger dan het is. Als we dat kunnen, kunnen we ook weer naar de kerk etc.
Ik vind jouw onderschrift wel grappig, in dit verband. ;)

Ik vind het ook heel chique. Als een van de moeders een hoed draagt, en ik ben daggast, zet ik er ook een op. Ongeacht of er dan een kerkelijke bevestiging is of niet. (Ik ben van mening dat je niet boven de moeder uit moet steken, in dezen)
Mijn schoonzusje trouwde alleen in het gemeentehuis, maar vrijwel alle dames hadden een hoed op.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Erskinees »

Een hoed in het gemeentehuis?! Nog nooit van gehoord. Een regiogebonden traditie?
Christen
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Christen »

Inderdaad Mara.. :) :)

Oke, dat is een goede tip, ja..
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zita »

Afbeelding
Erskinees schreef:Een hoed in het gemeentehuis?! Nog nooit van gehoord. Een regiogebonden traditie?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Ik ben géén koningin of prinses
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Adagio »

Meer dan 50 jaar geleden, waar gebeurd. Bij een oude vrouw, een lief kind van God, kwam 's morgens vroeg iemand binnenlopen, omdat het hart overliep van wat er 's nachts was meegemaakt. Wacht even met vertellen, zei ze, ik doe even wat op mijn hoofd.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4073
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Maanenschijn »

Erskinees schreef:Een hoed in het gemeentehuis?! Nog nooit van gehoord. Een regiogebonden traditie?
Mijn moeder en schoonmoeder hadden idd een hoed op bij ons huwelijk. Behalve bij het diner en receptie. Nu zie ik het iets minder.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ambtenaar »

Adagio schreef:Meer dan 50 jaar geleden, waar gebeurd. Bij een oude vrouw, een lief kind van God, kwam 's morgens vroeg iemand binnenlopen, omdat het hart overliep van wat er 's nachts was meegemaakt. Wacht even met vertellen, zei ze, ik doe even wat op mijn hoofd.
Wat wil je hiermee zeggen?
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door HersteldHervormd »

Is bij ons ook gewoonlijk, maar je ziet het niet zoveel als vroeger.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:Een hoed in het gemeentehuis?! Nog nooit van gehoord. Een regiogebonden traditie?
Ik heb ook hoeden gedragen op andere officiële gelegenheden, zoals bij de doop van een schip, een zakelijk feest e.d.
Op de uitnodigingen stond dan: tenue de ville.

Bij een speciale gelegenheid hangt het wel of niet dragen van een hoed af van de dresscode. Zo’n dresscode verwijst naar de kleding van de man, de dame wordt geacht te begrijpen wat daar dan bij hoort.
• Tenue de ville: voor de dames is een hoed niet verplicht maar mag wel.
• Jacquet: van de dames wordt een hoed verwacht.
• Black tie: een cocktailhoed of fascinator bij een cocktailjurk (knielengte) en geen hoed maar eventueel wel een fascinator bij een avondjurk (enkellengte).
• White tie: een fascinator bij een galajurk.

Na 17 uur mag je eigenlijk geen hoed meer dragen met een brede rand, volgens de etiquette. ;)
Maanenschijn schreef:Mijn moeder en schoonmoeder hadden idd een hoed op bij ons huwelijk. Behalve bij het diner en receptie. Nu zie ik het iets minder.
Nee, dan moet de hoed af, net als bij een condoleance.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Sorry maar ik ben maar een gewone burger en heb gelukkig nog nooit een dresscode gekregen.
Vreselijk lijkt mij dat!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Adagio »

Ambtenaar schreef:
Adagio schreef:Meer dan 50 jaar geleden, waar gebeurd. Bij een oude vrouw, een lief kind van God, kwam 's morgens vroeg iemand binnenlopen, omdat het hart overliep van wat er 's nachts was meegemaakt. Wacht even met vertellen, zei ze, ik doe even wat op mijn hoofd.
Wat wil je hiermee zeggen?
Deze uiting van eerbied (voor haar meer dan een theoretische discussie) is grotendeels verdwenen (denk ik).
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Sorry maar ik ben maar een gewone burger en heb gelukkig nog nooit een dresscode gekregen.
Vreselijk lijkt mij dat!
Ik ben ook een gewone burger. Destijds werkzaam bij een multinational, waar dat heel normaal was als je een uitnodiging kreeg.
Een dresscode is juist fijn, dan weet je wat er van je verwacht wordt.
Dus waarom vreselijk?
Adagio schreef:Deze uiting van eerbied (voor haar meer dan een theoretische discussie) is grotendeels verdwenen.
Dat is waar.
Je denkt toch niet dat er toen naar een preek geluisterd werd (op de band) en dat er terwijl gestreken of afgewassen werd?
Of dat dit tijdens het autorijden gebeurde.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door samanthi »

Adagio schreef:
Ambtenaar schreef:
Adagio schreef:Meer dan 50 jaar geleden, waar gebeurd. Bij een oude vrouw, een lief kind van God, kwam 's morgens vroeg iemand binnenlopen, omdat het hart overliep van wat er 's nachts was meegemaakt. Wacht even met vertellen, zei ze, ik doe even wat op mijn hoofd.
Wat wil je hiermee zeggen?
Deze uiting van eerbied (voor haar meer dan een theoretische discussie) is grotendeels verdwenen (denk ik).
Nee hoor er is in Nederland nog een groep christelijke vrouwen die altijd iets op hun hoofd hebben. Om der engelen wil, die bedekte hun hele lichaam uit eerbied voor de Heere. Jes. 6
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:
Orchidee schreef:Sorry maar ik ben maar een gewone burger en heb gelukkig nog nooit een dresscode gekregen.
Vreselijk lijkt mij dat!
Ik ben ook een gewone burger. Destijds werkzaam bij een multinational, waar dat heel normaal was als je een uitnodiging kreeg.
Een dresscode is juist fijn, dan weet je wat er van je verwacht wordt.
Dus waarom vreselijk?
Adagio schreef:Deze uiting van eerbied (voor haar meer dan een theoretische discussie) is grotendeels verdwenen.
Dat is waar.
Je denkt toch niet dat er toen naar een preek geluisterd werd (op de band) en dat er terwijl gestreken of afgewassen werd?
Of dat dit tijdens het autorijden gebeurde.
Is dat verkeerd om op die manier extra voedsel tot je te nemen?
Is toch juist fijn dat dat nu op allerlei manieren, tijdstippen kan en mag!

Ik vind een dresscode idd vreselijk.
Van eenvoud blijft meestal niets over en dat straalt het ook niet uit!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie