Hoed in eredienst?

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
Orchidee schreef:Ik begrijp alleen niet waarom je die lezing van ds Tukker erbij haalt.
Daar krijg je juist twist door volgens mij.
Je hoeft het toch niet met alles eens te zijn wat hij schreef?
Ik ben het samen met Dr. Tukker eens met 1 Korinthe 11. Geloven is ook gehoorzamen aan Gods inzettingen.
Ik geloof dat als je gehoorzaam vent aan 1 kor. 11
Je als vrouw altijd iets op je hoofd draagt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Dat kan en mag en is prima maar ik las ook in hetzelfde stukje iets over ambtsdragers waar ik toch mijn vraagtekens bij heb.
Dus kan iemand anders het juist daar wél mee eens zijn en over andere zaken niet.

Romeinen 14 is ook waar toch?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door huisman »

Orchidee schreef:Dat kan en mag en is prima maar ik las ook in hetzelfde stukje iets over ambtsdragers waar ik toch mijn vraagtekens bij heb.
Dus kan iemand anders het juist daar wél mee eens zijn en over andere zaken niet.

Romeinen 14 is ook waar toch?
Ja Romeinen 14 is waar maar probeer nooit of te nimmer met de ene Bijbelse waarheid de andere Bijbelse waarheid uit te schakelen.

Romeinen 14 zegt namelijk niets over de hoofdbedekking.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Dat probeer ik niet maar er is een link tussen iets van niet twistgierig zijn en mensen aanvaarden in HUN overtuiging.
Ik schrijf het krom maar hoop dat je mij begrijpt
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bezorgd »

Ik las dat ds Brons een boekje geschreven heeft over hoofdbedekking. https://www.hertog.nl/artikel/978903313 ... s-signaal/

Weet iemand of het boekje van ds Klaassen nog uitkomt? https://www.hertog.nl/artikel/978949243 ... de%20rand/
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door samanthi »

Bezorgd schreef:Ik las dat ds Brons een boekje geschreven heeft over hoofdbedekking. https://www.hertog.nl/artikel/978903313 ... s-signaal/

Weet iemand of het boekje van ds Klaassen nog uitkomt? https://www.hertog.nl/artikel/978949243 ... de%20rand/
Ik lees wat er staat, dat is voor mij belangrijk
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
HersteldHervormd
Berichten: 6050
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door HersteldHervormd »

Het is wel Bijbels om een hoed te dragen, maar het is geen fundamenteel punt. Als reformatorische christenen evangeliseren/getuigen wij echt beduidend minder dan bijvoorbeeld evangelische christenen. Wij moeten als gereformeerden niet denken dat de Heere nooit eens verdriet heeft over onze verkeerd ingesleten tradities, dat geloof ik namelijk wel, alhoewel ik er zelf wel eerlijk gezegd vaak aan voorbij leef.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door samanthi »

HersteldHervormd schreef:Het is wel Bijbels om een hoed te dragen, maar het is geen fundamenteel punt. Als reformatorische christenen evangeliseren/getuigen wij echt beduidend minder dan bijvoorbeeld evangelische christenen. Wij moeten als gereformeerden niet denken dat de Heere nooit eens verdriet heeft over onze verkeerd ingesleten tradities, dat geloof ik namelijk wel, alhoewel ik er zelf wel eerlijk gezegd vaak aan voorbij leef.
Een hoofdbedekking bedoel je natuurlijk, ik geloof zeker dat je hoofd moet bedekken bij bidden of profeteren en omdat de Bijeenkomst zegt "Bidt zonder ophouden" is het beter als je altijd een hoofdbedekking gebruikt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

Bezorgd schreef:Ik las dat ds Brons een boekje geschreven heeft over hoofdbedekking. https://www.hertog.nl/artikel/978903313 ... s-signaal/
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 31#p940031 :)

Ik heb onlangs zijn andere boekje gelezen, zeer toegankelijk en prettig geschreven. Dus ik kijk hier ook naar uit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

HersteldHervormd schreef:Het is wel Bijbels om een hoed te dragen, maar het is geen fundamenteel punt. Als reformatorische christenen evangeliseren/getuigen wij echt beduidend minder dan bijvoorbeeld evangelische christenen. Wij moeten als gereformeerden niet denken dat de Heere nooit eens verdriet heeft over onze verkeerd ingesleten tradities, dat geloof ik namelijk wel, alhoewel ik er zelf wel eerlijk gezegd vaak aan voorbij leef.
Ik begrijp alleen niet dat je als eerste vrouw in een gemeente vol met hoeddragende vrouwen, dat ding opeens thuislaat.
In onze gemeente was ooit een vrouw die haar hoed niet meer opzette bij de bediening van het H.A.
Daar is flinke ophef over geweest.
En ik denk dat zo'n houding - ik bepaal zelf of ik een hoed draag of niet - niet bijbels is.
Want op deze manier ben je een hinder (of ergernis) voor een ander, toch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

Ik vind het allemaal prima maar ik begrijp nog steeds niet dat het alleen voor een eredienst geld?
Er zijn weinig mensen (tegenwoordig) die buiten een officiële eredienst nog een hoed dragen!
Dus ik zal wel weer zwart/wit overkomen:
Maar alles of niets!
Niet het ene wél naleven en het andere niet...
Daar heb ik moeite mee!
Sorry
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:Ik vind het allemaal prima maar ik begrijp nog steeds niet dat het alleen voor een eredienst geld?
Er zijn weinig mensen (tegenwoordig) die buiten een officiële eredienst nog een hoed dragen!
Dus ik zal wel weer zwart/wit overkomen:
Maar alles of niets!
Niet het ene wél naleven en het andere niet...
Daar heb ik moeite mee!
Sorry Afbeelding
Klopt
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Ik vind het allemaal prima maar ik begrijp nog steeds niet dat het alleen voor een eredienst geld?
Er zijn weinig mensen (tegenwoordig) die buiten een officiële eredienst nog een hoed dragen!
Dus ik zal wel weer zwart/wit overkomen:
Maar alles of niets!
Niet het ene wél naleven en het andere niet...
Daar heb ik moeite mee!
Sorry Afbeelding
Het gold ook niet alleen voor de eredienst. Mijn moeder en tantes deden altijd een hoed op als ze naar een kerkdienst gingen, of een andere "religieus getinte" samenkomst.
Dus ook bij de kerstfeestvieringen.
Of zendingsdagen, BhP-dagen.
Het eerste werd het losgelaten op die vieringen, later de dank- en biddagen en rouwdiensten. Omdat het geen eredienst betrof.
En ik dacht nog, zal wel verschuiving - een van de vele - in de CGK zijn, maar nee, ook bij de ger. bond en bij de GG zag ik dit.
Toen zat ik opeens als een van de zeer weinige vrouwen in een rouwdienst, met een hoed op.
Stomverbaasd.
Sindsdien pas ik me maar aan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
Orchidee schreef:Ik vind het allemaal prima maar ik begrijp nog steeds niet dat het alleen voor een eredienst geld?
Er zijn weinig mensen (tegenwoordig) die buiten een officiële eredienst nog een hoed dragen!
Dus ik zal wel weer zwart/wit overkomen:
Maar alles of niets!
Niet het ene wél naleven en het andere niet...
Daar heb ik moeite mee!
Sorry Afbeelding
Het gold ook niet alleen voor de eredienst. Mijn moeder en tantes deden altijd een hoed op als ze naar een kerkdienst gingen, of een andere "religieus getinte" samenkomst.
Dus ook bij de kerstfeestvieringen.
Of zendingsdagen, BhP-dagen.
Het eerste werd het losgelaten op die vieringen, later de dank- en biddagen en rouwdiensten. Omdat het geen eredienst betrof.
En ik dacht nog, zal wel verschuiving - een van de vele - in de CGK zijn, maar nee, ook bij de ger. bond en bij de GG zag ik dit.
Toen zat ik opeens als een van de zeer weinige vrouwen in een rouwdienst, met een hoed op.
Stomverbaasd.
Sindsdien pas ik me maar aan.
Het gaat over bidden en profeteren, dat zou elk moment van de dag kunnen, ik pas me niet aan, maar provoseer evenmin.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Christen
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Christen »

Bij de huwelijkssluiting (burgerlijk)zet je in sommige kringen ook een hoed op. Ik vind dat wel chique. Ik lig niet zo wakker van wel of geen hoed etc.
Nu eerst maar aan de Corona regels houden.. dat blijkt lastiger dan het is. Als we dat kunnen, kunnen we ook weer naar de kerk etc.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Plaats reactie