Hoed in eredienst?

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Dodo »

"volkomen zekerheid" als het om het hoedje gaat? Dat weet je zelf wel beter.

Ik wil overigens wel gezegd hebben dat ik weet dat er vrouwen zijn die uit volle overtuiging de hoofdbedekking dragen, soms zelfs de hele dag (Samanthi!). Dat respecteer ik.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bezorgd »

Erskinees schreef:
Ad Anker schreef:Wat een vreselijke conclusie. En jammer.
Eens, maar tegelijkertijd ligt daarin een oorzaak bij de predikanten in onze gezindte. Als kerkleden niet uitgelegd krijgen wat de waarde en diepe inhoud is van hoofdbedekking, dan begrijp ik de reactie van Orchidee wel. Ik heb, als GG'er, nog nooit iets van de kansel inhoudelijk uitgelegd gekregen over hoofdbedekking. Terwijl ik weet dat jongere meisjes wel met vragen of twijfel lopen. Die gaan niet uit zichzelf boekjes aanschaffen of informatie opzoeken. Natuurlijk is de prediking bedoeld voor de bediening van de verzoening, maar kerkelijke gebruiken mogen ook bepreekt worden.
Helemaal eens. Het is een groot gemis dar er in vel kerken nooit uitleg gegeven wordt.
Soms zelfs uit 'voorzichtigheid' in gemeenten waar het verdeeld ligt.
Zo krijg je zeker geen draagvlak.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Ad Anker schreef:
merel schreef:
Ook niet altijd. Mijn zwager en schoonzus trouwden en vroegen of de vrouwen een hoed op wilden zetten. Zij trouwden niet in een kerk, het was 35C en ik was hoogzwanger. Ik heb gepast.

Ik ben wel eens in een CGK geweest waar een hoed gebruikelijk was, maar heb die indertijd ook niet opgezet. Ik heb geen goed en om die voor twee diensten aan te schaffen

Ik ben nog nooit in een Ger Gem dienst geweesr
Die hoed hoort op je hoofd, niet op je buik, maar dat terzijde.
Verder is dit een refoforum. Alle kerkgemeenschappen waar we ons aan verwant weten hanteren de regel dat vrouwen een hoed dragen in de eredienst. Je reactie vind ik alhier dus wat bevreemdend. Begrijp je dat?
Waarom vind jij mijn reactie bevreemdend als ik in mijn reactie op John Galt aangeef aangeef de betreffende bruiloft een seculiere bruiloft was waar gevraagd werd ( als dresscode voor een half uur bevestiging huwelijk) een hoed aan te schaffen en ik daar om meerdere redenen vanaf gezien heb. Tevens geef ik aan dat ik nog nooit in mijn leven een ger gem dienst bezocht heb en daarom ook nog nooit in de situatie van 'verplicht een hoed dragen' ben geweest. IN de CGK is het namelijk geen verplichting om een hoed aan te schaffen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Tiberius »

Erskinees schreef:
Ad Anker schreef:Wat een vreselijke conclusie. En jammer.
Eens, maar tegelijkertijd ligt daarin een oorzaak bij de predikanten in onze gezindte. Als kerkleden niet uitgelegd krijgen wat de waarde en diepe inhoud is van hoofdbedekking, dan begrijp ik de reactie van Orchidee wel. Ik heb, als GG'er, nog nooit iets van de kansel inhoudelijk uitgelegd gekregen over hoofdbedekking. Terwijl ik weet dat jongere meisjes wel met vragen of twijfel lopen. Die gaan niet uit zichzelf boekjes aanschaffen of informatie opzoeken. Natuurlijk is de prediking bedoeld voor de bediening van de verzoening, maar kerkelijke gebruiken mogen ook bepreekt worden.
Niet zozeer een kerkelijk gebruik, maar een Bijbels voorschrift. Een preek over dat Bijbelgedeelte is dus net zo goed bediening van de verzoening.
En, @Merel, een half-uur-dienst is net zo goed een eredienst.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

@merel, dat je aangeeft zelfs geen hoed te hebben omdat je nooit naar een kerkdienst gaat waar dat nodig is, betekent dat je nooit in een dienst komt waar de achterban van ons forum zich thuis voelt. Ik kan me gewoon niet goed voorstellen dat je je dan thuis voelt hier.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Jij en ik zijn lid van dezelfde kerk. Dus in dat kader behoor ik tot de achterban ;)
Laatst gewijzigd door merel op 24 mar 2021, 09:21, 2 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Tiberius schreef:
Erskinees schreef:
Ad Anker schreef:Wat een vreselijke conclusie. En jammer.
Eens, maar tegelijkertijd ligt daarin een oorzaak bij de predikanten in onze gezindte. Als kerkleden niet uitgelegd krijgen wat de waarde en diepe inhoud is van hoofdbedekking, dan begrijp ik de reactie van Orchidee wel. Ik heb, als GG'er, nog nooit iets van de kansel inhoudelijk uitgelegd gekregen over hoofdbedekking. Terwijl ik weet dat jongere meisjes wel met vragen of twijfel lopen. Die gaan niet uit zichzelf boekjes aanschaffen of informatie opzoeken. Natuurlijk is de prediking bedoeld voor de bediening van de verzoening, maar kerkelijke gebruiken mogen ook bepreekt worden.
Niet zozeer een kerkelijk gebruik, maar een Bijbels voorschrift. Een preek over dat Bijbelgedeelte is dus net zo goed bediening van de verzoening.
En, @Merel, een half-uur-dienst is net zo goed een eredienst.
Nogmaals, het was geen eredienst, maar een seculiere bruiloft. Mijn zwager en schoonzus woonden al jaren samen en mijn schoonzus was hoogzwanger. Zij vonden het voor de ensemble op het kasteel mooi als de vrouwen een hoed op hadden
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

merel schreef:Jij en ik zijn lid van dezelfde kerk. Dus in dag kader behoor ik tot de achterban ;)
Dat was mijn vraag niet ;)
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

eilander schreef:@merel, dat je aangeeft zelfs geen hoed te hebben omdat je nooit naar een kerkdienst gaat waar dat nodig is, betekent dat je nooit in een dienst komt waar de achterban van ons forum zich thuis voelt. Ik kan me gewoon niet goed voorstellen dat je je dan thuis voelt hier.
Dit zou gewoon een aanscherping van de forumregels zijn. Daar is dit het draadje niet voor.

De regel is:
PKN: hervormde gemeenten die verbonden zijn aan het gereformeerd belijden.

En in het overgrote deel daarvan dragen de meeste vrouwen geen hoed.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

DDD schreef:En in het overgrote deel daarvan dragen de meeste vrouwen geen hoed.
O, dan ben ik niet goed op de hoogte van wat er gebeurt in het kerkgenootschap waar ik lid van ben.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door helma »

Ik vind het bijzonder aangrijpend hoe er in onze tijd aangekeken wordt tegen het man - en vrouwzijn. Gods bijzondere ontwerp en doel wordt steeds meer afgebroken. Alle verschillen moeten worden weggepoetst en alles wordt verwrongen. Dat is zo tot oneer van God en moet zo kwetsend voor Hem zijn.
Ook heeft het enorme gevolgen voor de maatschappij en voor het hele huwelijks en gezinsontwerp van God de Schepper.
Ik ben er steeds meer van overtuigd dat we ons als christenen daar tegen moeten wapenen en waakzaam moeten zijn. Hoe ver zijn we al in dit denken meegezogen.

En ik denk dat de noties in Paulus brief daar alles mee te maken hebben. Over de verhouding tussen man en vrouw, maar ook de behorende voorschriften over kleding haardracht en hoofdbedekking.
Ds Vergunst zegt dat ook in die preek dat wij dat juist als christenen moeten laten zien in onze tijd; Gods ontwerp voor man en vrouw.

Inmiddels vind ik het geen bijzaak meer.
Ook geen zaak waar onze zaligheid vanaf hangt, dat zegt ds Vergunst ook heel duidelijk.
Maar wel, en daar legt hij ook erg de nadruk op; een zaak van gehoorzaamheid.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

helma schreef:Ik vind het bijzonder aangrijpend hoe er in onze tijd aangekeken wordt tegen het man - en vrouwzijn. Gods bijzondere ontwerp en doel wordt steeds meer afgebroken. Alle verschillen moeten worden weggepoetst en alles wordt verwrongen. Dat is zo tot oneer van God en moet zo kwetsend voor Hem zijn.
Alhoewel ik zelf een hoeddraagster ben, maak ik me meer zorgen om de genderneutraliteit die ook de kerken insijpelt.
En ik weet niet of de hoed dan echt helpt.
Want er zijn ook mannen die een hoed dragen, als fashion statement of zoiets.

Er zijn een aantal baby's geboren in mijn omgeving en de pastelkleurtjes hebben plaats gemaakt voor de grijzen, taupe-bruinkleuren, zelfs zwart.
Ik heb een dekentje gehaakt voor een aanstaande moeder, op haar verzoek is dat een grijstint geworden.
De babykleertjes hebben ook neutrale kleuren.
Maar vraag je een meisje van 3/4 : wat is jouw lievelingskleur? Zeggen ze vrijwel allemaal roze.
Bij de HEMA heb je geen meisjes- en jongenskleding meer, alleen kinderkleding.

Ik denk dat de bijbelse betekenis van een hoed dragen langzaam vervaagt. Het is een gewoonte geworden, omdat iedereen het doet. En als het geen draagvlak meer heeft, omdat er steeds minder vrouwen een hoed dragen, zal het uiteindelijk verdwijnen.
Ik denk dat een dominee er niet meer van opkijkt, als hij in een andere gemeente gaat preken en de weinige hoeden ziet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door helma »

Ik bedoelde met mijn posting ook juist het hele gebeuren rondom genderneutraliteit.

En we hebben daar verantwoordelijkheid in, als christenen (en ook door elkaar daarop te wijzen)
Wij moeten hierin laten zien waar we staan. Meer dan ooit.

Ook al zou je de enige zijn...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
helma schreef:Ik vind het bijzonder aangrijpend hoe er in onze tijd aangekeken wordt tegen het man - en vrouwzijn. Gods bijzondere ontwerp en doel wordt steeds meer afgebroken. Alle verschillen moeten worden weggepoetst en alles wordt verwrongen. Dat is zo tot oneer van God en moet zo kwetsend voor Hem zijn.
Alhoewel ik zelf een hoeddraagster ben, maak ik me meer zorgen om de genderneutraliteit die ook de kerken insijpelt.
En ik weet niet of de hoed dan echt helpt.
Want er zijn ook mannen die een hoed dragen, als fashion statement of zoiets.

Er zijn een aantal baby's geboren in mijn omgeving en de pastelkleurtjes hebben plaats gemaakt voor de grijzen, taupe-bruinkleuren, zelfs zwart.
Ik heb een dekentje gehaakt voor een aanstaande moeder, op haar verzoek is dat een grijstint geworden.
De babykleertjes hebben ook neutrale kleuren.
Maar vraag je een meisje van 3/4 : wat is jouw lievelingskleur? Zeggen ze vrijwel allemaal roze.
Bij de HEMA heb je geen meisjes- en jongenskleding meer, alleen kinderkleding.

Ik denk dat de bijbelse betekenis van een hoed dragen langzaam vervaagt. Het is een gewoonte geworden, omdat iedereen het doet. En als het geen draagvlak meer heeft, omdat er steeds minder vrouwen een hoed dragen, zal het uiteindelijk verdwijnen.
Ik denk dat een dominee er niet meer van opkijkt, als hij in een andere gemeente gaat preken en de weinige hoeden ziet.
We moeten die ontwikkelingen niet los van elkaar zien, zoals Helma ook aangeeft.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

eilander schreef: We moeten die ontwikkelingen niet los van elkaar zien, zoals Helma ook aangeeft.
Ik benadruk het juist!
Het één heeft absoluut met het ander te maken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie