Hoed in eredienst?

merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

liz boer schreef:
merel schreef:
huisman schreef:
Mijn vrouw kleed zich best eerbaar maar nooit of te nimmer in een broek. Onbegrijpelijk dat "onze richting" de kledingstijl overneemt van de feministische golf die baas in eigen buik wilden zijn.
De oma van mijn vrouw en van mij droegen geen broek, de moeder van mijn vrouw en van mij droegen geen broek waarom zouden wij dat nu dan wel doen?......toch de stijl van de dolle mina's overnemen? Lijkt mij geen goed idee......ook door je kledingkeuze kun je getuigen.
En als je oma's ook wel een broek gedragen hebben. Mag het dan wel? :D
Tja mijn oma droeg klederdracht...
Mijn overgrootoma ook ;)

Mijn ene oma droeg tijdens het werk op de boerderij altijd een broek en mijn andere oma ook als zij in de tuin aan het werk was. Dus ik weet niet beter dan dat een broek dragen ook prima samen kan gaan met eerbaarheid.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3038
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Lilian1975 »

De eerste echte broeken werden gedragen door de Scythen. Dit ruitervolk leefde vroeger op de steppen van Centraal-Azië, en hun broekendracht werd onder andere door Herodotus in de 5e eeuw beschreven. Volgens de zelfbewuste Grieken bleek hieruit dat de Scythen maar eenvoudige barbaren waren.

De broek zoals wij die nu kennen, werd pas begin 19e eeuw algemeen. Tot dan toe gingen de adel en de burgerij gekleed in pofbroeken en lange kousen. Maar na de Franse Revolutie werd de broek van de laagste klasse, die helemaal tot aan de enkels reikte, sociaal geaccepteerd.
Dus aanvankelijk droegen de mannen geen broeken. Het dragen van broeken werd zelfs barbaars genoemd.
Pas in de 19e eeuw werden broeken tot de enkel gedragen. Daarvoor vooral de pofbroek.

@huisman
Mag ik eens vragen waarom jij er barbaars en wereldgelijkvormig bijloopt? Ik neem aan dat je niet in een gewaad loopt zoals je in arabische landen wel ziet. Dat je zelfs geen pofbroek aan hebt.
;)
En zover ik weet, droegen de mannen in de tijd van de Bijbel gewaden.
Of is iedere verandering niet gelijk aan wereldgelijkvormigheid?

Ps. ( schrik niet, ben van harte rok en in de kerk hoed dragend :) ) dus het is niet gevaarlijk om op deze post te reageren.
Het is voluit Bijbels om het hoofd te bedekken in de eredienst. En gekleed te gaan als vrouw. Maar het is niet Bijbels om wereldgelijkvormigheid na te streven in hoofdbedekking en kleding.
Die weest niet wereldgelijkvormig geldt voor vrouw en man. De wijze van hoofdbedekking is bij ons anders als in Israël. De wijze van onderscheid tussen man en vrouwekleed is ook anders als in Israel of in de 18e eeuw.

Wanneer ik een hoed draag om iets te zijn is het fout.
Als ik een rok draag om iets te zijn idem.
Draag ik een broek om me af te zetten is het ook niet goed.
Maar draagt iemand als vrouw een damesbroek omdat het gewoon een kledingstuk is. En het niet ziet als onder verschil man en vrouw uit willen komen. En loopt ze er ook nog eerbaar bij. Overtuigt als vrouw. Dan heb ik weinig argumenten om dat als het ware te veroordelen.
En ik vermoed dat velen inmiddels de damesbroek niet meer dragen vanuit feministisch oogpunt. ( het afzetten) . Maar dat een deel binnen de gereformeerde gezindte het wel uit provocatie of wereldgelijkvormig oogpunt doet. En dan is het niet goed.

Verder is de rok versus broek geheel off topic.
ZWP
Berichten: 1666
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door ZWP »

Het Bijbelse criterium is niet het kledingstuk rok of broek (want aan traditie/tijd gebonden), maar eerbaar of oneerbaar. Zowel een broek als een rok kunnen immers (on-)eerbaar zijn.
Dat weet een @Huisman ook wel, maar hij legt sterk de link tussen broek dragen en het afglijden van een kerk(verband). En omdat dat een emotionele waarde heeft (gezien het verleden), heeft dat nu de overhand. Maar nuchter bezien is er niets mis met een eerbare broek of rok.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Toch blijf ik mij afvragen wat een niet eerbare broek is :)
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3038
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef:Toch blijf ik mij afvragen wat een niet eerbare broek is :)
Zo strak dat je elke ronding kan zien.... :D
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

merel schreef:Toch blijf ik mij afvragen wat een niet eerbare broek is :)
Misschien een broek waarin al je vormen uitgetekend worden.Afbeelding
Daar vind ik overigens persoonlijk wel wat van te zeggen maar niet alleen over een strakke broek.
Veel refo's dragen keurig altijd een rok of jurk maar soms wél op een manier dat ik me afvraag: wat wil je ernee bereiken en/of uitstralen?
Een split tot je bil, een decolleté met diep inzicht enz.
Dusssss..........
Er zijn maar weinig mensen die NIET aan de (wereldse) mode meedoen!
Of het nou een broek of jurk/rok dragend persoon is en of het nu man of vrouw is.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Dodo »

Maar de norm is niet of we aan de wereldse, huidige mode meedoen. De norm is eerbaarheid.
Dus dan ook geen strakke refojurkjes.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Dodo schreef:Maar de norm is niet of we aan de wereldse, huidige mode meedoen. De norm is eerbaarheid.
Dus dan ook geen strakke refojurkjes.
Lilian1975 schreef:
merel schreef:Toch blijf ik mij afvragen wat een niet eerbare broek is :)
Zo strak dat je elke ronding kan zien.... :D
Zo zie je maar weer dat ook eerbaar voor discussies vatbaar is. Voor mij betekent dat " niet te bloot", behalve op het strand.
Verder heb ik er geen moeite mee om de mode te volgen met skinny broeken en aansluitende rokken of jurken. Wijde kleding valt bij mijn werkgever ook niet onder representatief kleden
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

Orchidee schreef:
merel schreef:Toch blijf ik mij afvragen wat een niet eerbare broek is :)
Misschien een broek waarin al je vormen uitgetekend worden.Afbeelding
Daar vind ik overigens persoonlijk wel wat van te zeggen maar niet alleen over een strakke broek.
Veel refo's dragen keurig altijd een rok of jurk maar soms wél op een manier dat ik me afvraag: wat wil je ernee bereiken en/of uitstralen?
Een split tot je bil, een decolleté met diep inzicht enz.
Dusssss..........
Er zijn maar weinig mensen die NIET aan de (wereldse) mode meedoen!
Of het nou een broek of jurk/rok dragend persoon is en of het nu man of vrouw is.
Soms zie je een vrouw ook uitgetekend in een 'nette' rok, een college van Eliza zei weleens ik ga weleens kijken als die kerk uit gaat, allemaal strakke... tjes, erotisch zwart.... tja
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zo zie je maar weer dat ook eerbaar voor discussies vatbaar is. Voor mij betekent dat " niet te bloot", behalve op het strand.
Verder heb ik er geen moeite mee om de mode te volgen met skinny broeken en aansluitende rokken of jurken. Wijde kleding valt bij mijn werkgever ook niet onder representatief kleden
Aansluitend is nog wel iets anders dan kneiterstrak en diep uitgesneden he.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Klavart »

merel schreef:Zo zie je maar weer dat ook eerbaar voor discussies vatbaar is. Voor mij betekent dat " niet te bloot", behalve op het strand.
Op het strand betekent dat dus "wel te bloot"?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

liz boer schreef:Soms zie je een vrouw ook uitgetekend in een 'nette' rok, een college van Eliza zei weleens ik ga weleens kijken als die kerk uit gaat, allemaal strakke... tjes, erotisch zwart.... tja
Moet dit nou? :bobo
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

eilander schreef:
liz boer schreef:Soms zie je een vrouw ook uitgetekend in een 'nette' rok, een college van Eliza zei weleens ik ga weleens kijken als die kerk uit gaat, allemaal strakke... tjes, erotisch zwart.... tja
Moet dit nou? :bobo
Nee dit is hoe er tegen aan gekeken wordt, ook Steef Post heeft er vragen over gekregen toen hij wij de Wartburg werkte en vergaderingen had met scholen rond om.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Klavart schreef:
merel schreef:Zo zie je maar weer dat ook eerbaar voor discussies vatbaar is. Voor mij betekent dat " niet te bloot", behalve op het strand.
Op het strand betekent dat dus "wel te bloot"?
Nee, maar wel een bikini ( of badpak). Dat is voor sommige refo's ook een brug te ver.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
Klavart schreef:
merel schreef:Zo zie je maar weer dat ook eerbaar voor discussies vatbaar is. Voor mij betekent dat " niet te bloot", behalve op het strand.
Op het strand betekent dat dus "wel te bloot"?
Nee, maar wel een bikini ( of badpak). Dat is voor sommige refo's ook een brug te ver.
Ik ben geen "typische refo" maar ik als persoon heb daar idd moeite mee.

Een dochter van mij heeft dat ook, een andere dochter ziet "het probleem" niet en gaat gerust een dagje naar het strand in bikini.

Ik vind op het strand "liggen" überhaupt raar!
Maar ik ben vast ook "raar" Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie