Hoed in eredienst?

Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
Voor mijn vrouw en ik ben het met haar eens zijn er zeker Bijbelse argumenten om ook na tientallen jaren de wereld niet te volgen.
Bv: En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
Huisman, het gaat om de verandering van je gemoed. Niet om het perfect vasthouden aan een buitenkantplaatje omdat je denkt dat je daardoor Gode welbehagelijk bent. Ik ben echt benieuwd waar dan bij jou de lijn ligt. Geen korte broek voor de man? Niet zwemmen in badkleding voor de vrouw neem ik aan? Etc etc. Dan ben je behoorlijk Farizeeër aan het worden.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door ejvl »

huisman schreef:
Bezorgd schreef:
huisman schreef:[
Mijn vrouw kleed zich best eerbaar maar nooit of te nimmer in een broek. Onbegrijpelijk dat "onze richting" de kledingstijl overneemt van de feministische golf die baas in eigen buik wilden zijn.
De oma van mijn vrouw en van mij droegen geen broek, de moeder van mijn vrouw en van mij droegen geen broek waarom zouden wij dat nu dan wel doen?......toch de stijl van de dolle mina's overnemen? Lijkt mij geen goed idee......ook door je kledingkeuze kun je getuigen.
De eerste jaren na zo'n revolutionaire beweging kan ik me voorstellen dat je dit argument gebruikt. Maar dat geldt nu niet meer.
Deze argumentatie vergelijk ik met de baard van de man waar men principieël tegen was, o.a. met het oog op de provo's.

Ik ben geen uitgesproken voorstander van een broek voor vrouwen, zeker niet. Maar eerlijk gezegd ken ik ook geen goede argumenten, zoals deze voor een hoed wel gelden.
Voor mijn vrouw en ik ben het met haar eens zijn er zeker Bijbelse argumenten om ook na tientallen jaren de wereld niet te volgen.
Bv: En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
Inderdaad de wereld niet volgen. Dat kan met een lange rok of een (wijde) broek. Eerbaar en geen aanstoot geven. Een ieder zij hierin ten volle vetzekerd.
Mooi als je een principe hebt, maar het is natuurlijk geen wet.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Voor mijn vrouw en ik ben het met haar eens zijn er zeker Bijbelse argumenten om ook na tientallen jaren de wereld niet te volgen.
Bv: En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
Huisman, het gaat om de verandering van je gemoed. Niet om het perfect vasthouden aan een buitenkantplaatje omdat je denkt dat je daardoor Gode welbehagelijk bent. Ik ben echt benieuwd waar dan bij jou de lijn ligt. Geen korte broek voor de man? Niet zwemmen in badkleding voor de vrouw neem ik aan? Etc etc. Dan ben je behoorlijk Farizeeër aan het worden.
Kom laten we aardig blijven
Huisman verwoord geen rare mening. Ik ben ook voorstander van een rok bij een vrouw alleen besef ik me dat het vooral traditie is.
Tot 10 jaar terug werd er in veel gemeenten zelfs nog ambtelijk gewaarschuwd als je als vrouw met broek over straat ging.
Wat mij betreft is het echt een serieus bevragen of er echt argumenten zijn of dat het inderdaad vooral traditie is. En opzich is met een goede traditie niets mis.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
Voor mijn vrouw en ik ben het met haar eens zijn er zeker Bijbelse argumenten om ook na tientallen jaren de wereld niet te volgen.
Bv: En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
Huisman, het gaat om de verandering van je gemoed. Niet om het perfect vasthouden aan een buitenkantplaatje omdat je denkt dat je daardoor Gode welbehagelijk bent. Ik ben echt benieuwd waar dan bij jou de lijn ligt. Geen korte broek voor de man? Niet zwemmen in badkleding voor de vrouw neem ik aan? Etc etc. Dan ben je behoorlijk Farizeeër aan het worden.
Kom laten we aardig blijven
Huisman verwoord geen rare mening. Ik ben ook voorstander van een rok bij een vrouw alleen besef ik me dat het vooral traditie is.
Tot 10 jaar terug werd er in veel gemeenten zelfs nog ambtelijk gewaarschuwd als je als vrouw met broek over straat ging.
Wat mij betreft is het echt een serieus bevragen of er echt argumenten zijn of dat het inderdaad vooral traditie is. En opzich is met een goede traditie niets mis.
Grappig dat je de eerste zin gebruikt. Onderstaande gebruikte Huisman nl. Ik vind mijn berichtje erg aardig. Nl dat ik denk dat het perfecte buitenkantplaatje je niet Gode welbehaaglijk maakt. Ik denk, zoals je zelf in je 4e zin schrijft, dat dit plaatje erg veel aandacht heeft gehad, die niet helemaal uit het motief van Gode welbehaaglijk zijn voort kwam. Ik heb al eerder in dit topic geschreven dat ik een voorstander van nette kleding ben.
Maar mij onaardigheid verwijten, dan sla je de plank erg mis.

'Mijn vrouw kleed zich best eerbaar maar nooit of te nimmer in een broek. Onbegrijpelijk dat "onze richting" de kledingstijl overneemt van de feministische golf die baas in eigen buik wilden zijn.
De oma van mijn vrouw en van mij droegen geen broek, de moeder van mijn vrouw en van mij droegen geen broek waarom zouden wij dat nu dan wel doen?......toch de stijl van de dolle mina's overnemen? Lijkt mij geen goed idee......ook door je kledingkeuze kun je getuigen'
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:[q
Maar mij onaardigheid verwijten, dan sla je de plank erg mis.
Zeeuw schreef:Dan ben je behoorlijk Farizeeër aan het worden.
Het was deze zin die mij niet aardig overkwam. Maar als ik het mis heb, dan mijn excuses.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Desiree »

Dan is Huisman een bekeerde Farizeer. :) De puntjes boven op de e werken niet.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:[q
Maar mij onaardigheid verwijten, dan sla je de plank erg mis.
Zeeuw schreef:Dan ben je behoorlijk Farizeeër aan het worden.
Het was deze zin die mij niet aardig overkwam. Maar als ik het mis heb, dan mijn excuses.
Oh, ik bedoelde deze niet onaardig. Maar puur als feit. Dat we moeten uitkijken niet teveel waarde te hechten aan onze buitenkant, omdat de Heere Jezus daar ons voor gewaarschuwd heeft.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef: Mijn vrouw kleed zich best eerbaar maar nooit of te nimmer in een broek. Onbegrijpelijk dat "onze richting" de kledingstijl overneemt van de feministische golf die baas in eigen buik wilden zijn.
De oma van mijn vrouw en van mij droegen geen broek, de moeder van mijn vrouw en van mij droegen geen broek waarom zouden wij dat nu dan wel doen?......toch de stijl van de dolle mina's overnemen? Lijkt mij geen goed idee......ook door je kledingkeuze kun je getuigen.
De Bijbel is vrij helder over kleding. Kleding moet eerbaar zijn. Dat jij een broek associeert met dolle mina's, zegt meer over jou dan over de broek als kledingstuk voor vrouwen. Het dragen van een broek door vrouwen zegt tegenwoordig niets meer over zichzelf afzetten tegen de heersende cultuur, maar is onderdeel van de cultuur zelf geworden. Dat in vroeger tijden men anders deed, wil niet zeggen dat die keuzes heden ten dage nog een zelfde betekenis hebben.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Zeeuw »

Desiree schreef:Dan is Huisman een bekeerde Farizeeër. :) De puntjes boven op de e werken niet.
Dat is verblijdend dan. Ik hoop dat de 'dolle mina's' kaart niet meer word getrokken dan. Ik denk dat dit nogal ver van de huidige Christelijke broekdragende dame's vandaan ligt nl.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ambtenaar »

Bezorgd schreef: Wat mij betreft is het echt een serieus bevragen of er echt argumenten zijn of dat het inderdaad vooral traditie is. En opzich is met een goede traditie niets mis.
Zolang anderen niet verketterd worden als ze een andere keuze maken, dan niet. En bij Huisman proef ik dat hij de rok als norm verheft, verwijzend naar het verleden. Er zijn wel meer zaken die heden ten dage anders worden ingevuld dan vroeger.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door refo »

Zoek eens wat afbeeldingen van Chinese christenen: geen hoed bij de vrouw, lange broeken bij de vrouwen, mannen soms een pet op.
De tekst: "Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden" heeft daar de inhoud die Jezus bedoelde. Wij hebben deze tekst omgebouwd naar een meer geestelijke strekking, dat komt ons beter van pas.
Daarom in de Nederlandse situatie: wil je als vrouw een hoed dragen? Goed. Wil je het niet en heeft je gemeente er geen probleem mee? Ook goed. Voor beide standpunten is in de bijbel wel iets te vinden. Maar vraag je in beide gevallen af of je om je standpunt het leven zou willen verliezen. In beide gevallen...
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:Nee.

Je ziet het bij jaaropeningen van scholen en bij zangavonden ook. Hier in Zeeland is het ook veelal nog de gewoonte.

Zelf vind ik persoonlijk dat dit niet nodig is. Het gaat mijns inziens om de openbare erediensten. Daar vallen bovengenoemde zaken niet onder.
Het gaat om bidden of profeteren, dus ja als je het echt goed wil doen...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

huisman schreef:
Bezorgd schreef:
huisman schreef:[
Mijn vrouw kleed zich best eerbaar maar nooit of te nimmer in een broek. Onbegrijpelijk dat "onze richting" de kledingstijl overneemt van de feministische golf die baas in eigen buik wilden zijn.
De oma van mijn vrouw en van mij droegen geen broek, de moeder van mijn vrouw en van mij droegen geen broek waarom zouden wij dat nu dan wel doen?......toch de stijl van de dolle mina's overnemen? Lijkt mij geen goed idee......ook door je kledingkeuze kun je getuigen.
De eerste jaren na zo'n revolutionaire beweging kan ik me voorstellen dat je dit argument gebruikt. Maar dat geldt nu niet meer.
Deze argumentatie vergelijk ik met de baard van de man waar men principieël tegen was, o.a. met het oog op de provo's.

Ik ben geen uitgesproken voorstander van een broek voor vrouwen, zeker niet. Maar eerlijk gezegd ken ik ook geen goede argumenten, zoals deze voor een hoed wel gelden.
Voor mijn vrouw en ik ben het met haar eens zijn er zeker Bijbelse argumenten om ook na tientallen jaren de wereld niet te volgen.
Bv: En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
Zomaar wat teksten die er na komen, niets over kleding trouwens...Romeinen 12

3 Want door de genade, die mij gegeven is, zeg ik een iegelijk, die onder u is, dat hij niet wijs zij boven hetgeen men behoort wijs te zijn; maar dat hij wijs zij tot matigheid, gelijk als God een iegelijk de mate des geloofs gedeeld heeft. 7 Zo laat ons die gaven besteden, hetzij profetie, naar de mate des geloofs; hetzij bediening, in het bedienen; hetzij die leert, in het leren; 9 De liefde zij ongeveinsd. Hebt een afkeer van het boze, en hangt het goede aa.

20 Indien dan uw vijand hongert, zo spijzigt hem; indien hem dorst, zo geeft hem te drinken; want dat doende, zult gij kolen vuurs op zijn hoofd hopen. 21 Wordt van het kwade niet overwonnen, maar overwint het kwade door het goede.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

huisman schreef:
Mijn vrouw kleed zich best eerbaar maar nooit of te nimmer in een broek. Onbegrijpelijk dat "onze richting" de kledingstijl overneemt van de feministische golf die baas in eigen buik wilden zijn.
De oma van mijn vrouw en van mij droegen geen broek, de moeder van mijn vrouw en van mij droegen geen broek waarom zouden wij dat nu dan wel doen?......toch de stijl van de dolle mina's overnemen? Lijkt mij geen goed idee......ook door je kledingkeuze kun je getuigen.
En als je oma's ook wel een broek gedragen hebben. Mag het dan wel? :D
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

merel schreef:
huisman schreef:
Mijn vrouw kleed zich best eerbaar maar nooit of te nimmer in een broek. Onbegrijpelijk dat "onze richting" de kledingstijl overneemt van de feministische golf die baas in eigen buik wilden zijn.
De oma van mijn vrouw en van mij droegen geen broek, de moeder van mijn vrouw en van mij droegen geen broek waarom zouden wij dat nu dan wel doen?......toch de stijl van de dolle mina's overnemen? Lijkt mij geen goed idee......ook door je kledingkeuze kun je getuigen.
En als je oma's ook wel een broek gedragen hebben. Mag het dan wel? :D
Tja mijn oma droeg klederdracht...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie