Hoed in eredienst?

Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Boertje »

DDD schreef:
Roeline schreef:
huisman schreef:Wij CGK'ers venten op een forum de verschillen niet uit.
Daar heb ik veel respect voor en ben er zelfs een beetje jaloers op. Hoe komt het dat CGK'ers beter in staat zijn de (toch heel ruime) gelederen te sluiten dan bijvoorbeeld gergemmers? Dat is geen retorische vraag, ik heb het me al vaker afgevraagd en weet het niet.
Ik vind overigens zeker niet dat er geen cgk-ers zijn die verschillen uitventen. Lees maar Bewaar het Pand.
Das niet het forum.... :fouet
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Carrie »

Roeline schreef:
huisman schreef:Wij CGK'ers venten op een forum de verschillen niet uit.
Daar heb ik veel respect voor en ben er zelfs een beetje jaloers op. Hoe komt het dat CGK'ers beter in staat zijn de (toch heel ruime) gelederen te sluiten dan bijvoorbeeld gergemmers? Dat is geen retorische vraag, ik heb het me al vaker afgevraagd en weet het niet.
(na lang weg geweest te zijn en nu weer een poosje mee gelezen te hebben toch mag weer eens meepraten Afbeelding)

Wat ik juist waardeer binnen mijn gemeente waar deels wel en deels geen hoeden gebruikt worden is dat de aandacht daar niet naar uit gaat.
Ik kom uit een kerk waar de rok en hoed speerpunten waren, Terwijl ik merk dat wanneer je dat de boventoon laat voeren de kern zich verplaats naar uiterlijkheden in plaats van wie Christus is voor jou!
En dat heeft mij toendertijd vooral verdrietig gemaakt...


Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Jantje »

Ten eerste is dat geen antwoord op @Roelines vraag.
En ten tweede is het ook een tornen aan het gezag van de Schrift. Ik heb weinig zin om deze discussie op te rakelen. Maar ik vind dit eigenlijk nogal een dooddoener. Sorry, het spijt me voor mijn misschien harde reactie, maar de hoed is géén uiterlijkheid, maar gewoon gebaseerd op Gods Woord. Lees nog maar eens het begin van deze discussie en ook de bijdrages van ds. M. Klaassen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17356
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door huisman »

Carrie schreef:
Roeline schreef:
huisman schreef:Wij CGK'ers venten op een forum de verschillen niet uit.
Daar heb ik veel respect voor en ben er zelfs een beetje jaloers op. Hoe komt het dat CGK'ers beter in staat zijn de (toch heel ruime) gelederen te sluiten dan bijvoorbeeld gergemmers? Dat is geen retorische vraag, ik heb het me al vaker afgevraagd en weet het niet.
(na lang weg geweest te zijn en nu weer een poosje mee gelezen te hebben toch mag weer eens meepraten Afbeelding)

Wat ik juist waardeer binnen mijn gemeente waar deels wel en deels geen hoeden gebruikt worden is dat de aandacht daar niet naar uit gaat.
Ik kom uit een kerk waar de rok en hoed speerpunten waren, Terwijl ik merk dat wanneer je dat de boventoon laat voeren de kern zich verplaats naar uiterlijkheden in plaats van wie Christus is voor jou!
En dat heeft mij toendertijd vooral verdrietig gemaakt...


Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Mij maakte het verdrietig dat in mijn vorige gemeente het Bijbelse voorschrift van de hoofdbedekking werd losgelaten. Met het loslaten van dit Bijbelse voorschrift werd ook een andere gemeentebeschouwing geboren.(of was het andersom?) Namelijk dat de gemeente bestaat uit (bijna) allemaal gelovigen. Vaak gaat dit toch samen op. Een kerk met 10 wijze maagden en de dwaze maagden zijn blijkbaar verdwenen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Carrie »

Jantje schreef:Ten eerste is dat geen antwoord op @Roelines vraag.
En ten tweede is het ook een tornen aan het gezag van de Schrift. Ik heb weinig zin om deze discussie op te rakelen. Maar ik vind dit eigenlijk nogal een dooddoener. Sorry, het spijt me voor mijn misschien harde reactie, maar de hoed is géén uiterlijkheid, maar gewoon gebaseerd op Gods Woord. Lees nog maar eens het begin van deze discussie en ook de bijdrages van ds. M. Klaassen.
Geeft niet, ik begrijp je.
Link met de vraag was dat de cgk uitgezonderd enkele "extreme" inderdaad meer in staat is vanuit het "Zoekt eerst het koninkrijk van God" te leren en leven, dan de gg dat kan.
Waardoor je ook ziet dat een gger die overgaat naar bv cgk of pkn heel snel doorslaat.

En dat tornen aan de Heilige schrift is in dit opzicht, net als het dragen van rokken discutabel. Ouweneel legt dat ook uit vanuit de Bijbel.

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:Ten eerste is dat geen antwoord op @Roelines vraag.
En ten tweede is het ook een tornen aan het gezag van de Schrift. Ik heb weinig zin om deze discussie op te rakelen. Maar ik vind dit eigenlijk nogal een dooddoener. Sorry, het spijt me voor mijn misschien harde reactie, maar de hoed is géén uiterlijkheid, maar gewoon gebaseerd op Gods Woord. Lees nog maar eens het begin van deze discussie en ook de bijdrages van ds. M. Klaassen.
17 Zo zal de Heere den schedel der dochteren Sions schurftig maken, en de HEERE zal haar schaamte ontbloten.
18 Ten zelven dage zal de Heere wegnemen het sieraad der kousenbanden en de netjes en de maantjes,
19 De reukdoosjes en de kleine ketentjes en de glinsterende kledingen,
20 De hoofdkroningen en de armversierselen en de bindselen en de reukballetjes en de oorringen,
21 De ringen en de voorhoofdsierselen,
22 De wisselklederen en de manteltjes en de hoedjes en de buidels,
23 De spiegels en de fijne linnen deksels en de hulledoeken en de sluiers.
24 En het zal geschieden dat er voor specerij stank zal zijn, en lossigheid voor een gordel, en kaalheid in plaats van haarvlechten, en omgording eens zaks in plaats van een wijden rok, en verbranding in plaats van schoonheid.
25 Uw mannen zullen door het zwaard vallen, en uw helden in den strijd.
26 En haar poorten zullen treuren en leed dragen, en zij zal, lediggemaakt zijnde, op de aarde zitten.

Blijkbaar was er in die tijd ook al een modeshow met hoedjes, maar ik ben het met je wel met je eens, maar dan niet een hoed, al kan het een hoed zijn, maar een hoofdbedekking.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Jantje »

Carrie schreef:
Jantje schreef:Ten eerste is dat geen antwoord op @Roelines vraag.
En ten tweede is het ook een tornen aan het gezag van de Schrift. Ik heb weinig zin om deze discussie op te rakelen. Maar ik vind dit eigenlijk nogal een dooddoener. Sorry, het spijt me voor mijn misschien harde reactie, maar de hoed is géén uiterlijkheid, maar gewoon gebaseerd op Gods Woord. Lees nog maar eens het begin van deze discussie en ook de bijdrages van ds. M. Klaassen.
Geeft niet, ik begrijp je.
Link met de vraag was dat de cgk uitgezonderd enkele "extreme" inderdaad meer in staat is vanuit het "Zoekt eerst het koninkrijk van God" te leren en leven, dan de gg dat kan.
Waardoor je ook ziet dat een gger die overgaat naar bv cgk of pkn heel snel doorslaat.

En dat tornen aan de Heilige schrift is in dit opzicht, net als het dragen van rokken discutabel. Ouweneel legt dat ook uit vanuit de Bijbel.

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Wat bedoel je hiermee? Waarom zou de CGK dat 'beter' kunnen dan de GG? Met je zin daarna ben ik het overigens wel roerend eens.

Ook je tweede alinea is mij niet helemaal duidelijk. Wat vind je discutabel? Dat anderen dit een tornen vinden aan de Bijbel, óf dat het discutabel is als je het goedkeurt om zonder hoofdbedekking ter kerke te gaan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb niet veel met hoeden voor vrouwen. Wel met hoofdbedekking voor vrouwen in de eredienst. Ik vind het mooi wat de RK vrouwen voor Vaticanum II in de eredienst droegen:

Afbeelding

Ik vind dat ook meer passen bij de betekenende zaak.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Carrie »

Jantje schreef:
Carrie schreef:
Jantje schreef:Ten eerste is dat geen antwoord op @Roelines vraag.
En ten tweede is het ook een tornen aan het gezag van de Schrift. Ik heb weinig zin om deze discussie op te rakelen. Maar ik vind dit eigenlijk nogal een dooddoener. Sorry, het spijt me voor mijn misschien harde reactie, maar de hoed is géén uiterlijkheid, maar gewoon gebaseerd op Gods Woord. Lees nog maar eens het begin van deze discussie en ook de bijdrages van ds. M. Klaassen.
Geeft niet, ik begrijp je.
Link met de vraag was dat de cgk uitgezonderd enkele "extreme" inderdaad meer in staat is vanuit het "Zoekt eerst het koninkrijk van God" te leren en leven, dan de gg dat kan.
Waardoor je ook ziet dat een gger die overgaat naar bv cgk of pkn heel snel doorslaat.

En dat tornen aan de Heilige schrift is in dit opzicht, net als het dragen van rokken discutabel. Ouweneel legt dat ook uit vanuit de Bijbel.

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Wat bedoel je hiermee? Waarom zou de CGK dat 'beter' kunnen dan de GG? Met je zin daarna ben ik het overigens wel roerend eens.

Ook je tweede alinea is mij niet helemaal duidelijk. Wat vind je discutabel? Dat anderen dit een tornen vinden aan de Bijbel, óf dat het discutabel is als je het goedkeurt om zonder hoofdbedekking ter kerke te gaan?
Waarom de cgk dat beter lukt kan ik niet beantwoorden.
Het is meer dat ik het waarneem.
Zelf denk ik dat het er mee te maken heeft waar de nadruk op ligt. Het houden van de wet is geen voorwaarde om bij God te kunnen komen, maar zoals zo mooi in de gezangen staat, "om die te doen uit dankbaarheid!"
Dus wat is de bron van bepaalde uiterlijkheden?
Is het een sociale, culturele bron, of ligt de bron in je hart?

En met discutabel bedoel ik in hoeverre je ècht ons huidige gebruik van hoeden bijbels kan onderbouwen. Daarom verwees is naar Ouweneel. Ook hij onderbouwd vanuit de Bijbel maar komt tot een andere conclusie.

En als we dan ook het bijbelgedeelte meenemen wat hier ook gepost werd, dat begint met deze tekst :
Verder zegt de HEERE : Omdat de dochters van Sion uit de hoogte doen, met uitgestrekte hals lopen, met de ogen lonken, met kleine pasjes lopen, en hun enkelringen laten rinkelen,
Dus dan pleit ik ook heel graag voor de foto die hier zojuist gepost is en denk ik niet dat het de bedoeling is dat bedragen van rond de 100 euro worden betaald voor de bewuste hoed.

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:Ten eerste is dat geen antwoord op @Roelines vraag.
En ten tweede is het ook een tornen aan het gezag van de Schrift. Ik heb weinig zin om deze discussie op te rakelen. Maar ik vind dit eigenlijk nogal een dooddoener. Sorry, het spijt me voor mijn misschien harde reactie, maar de hoed is géén uiterlijkheid, maar gewoon gebaseerd op Gods Woord. Lees nog maar eens het begin van deze discussie en ook de bijdrages van ds. M. Klaassen.
Je moet wel de hele context lezen. Daar valt nog heel wat te leren als ik je harde reactie lees: "Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Mara schreef:Maar een baret vind je dan niet stom?
Nee, natuurlijk niet. De meest eenvoudige hoofdbedekking die er is. Wellicht ook het dichtst bij wat Paulus voor ogen stond.
Een baret op een knot past niet Luther. :D
Nee sorry, ook al vind jij het passen, een baret vind ik iets voor jonge meisjes en oudere mannen.
J.C. Philpot schreef:Ik vind dat ook meer passen bij de betekenende zaak.
Ja prachtig!
Maar dan moeten wel alle vrouwen dit doen, anders maak je je als enige nogal opzichtig.
In sommige landen dragen vrouwen tijdens de rouwplechtigheid een zwarte kanten sluier voor hun gezicht.
Dat vind ik passend, als teken van diepe rouw.
Bekend voorbeeld is Jackie Kennedy
Afbeelding
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

Carrie schreef:
Jantje schreef:
Carrie schreef:
Jantje schreef:Ten eerste is dat geen antwoord op @Roelines vraag.
En ten tweede is het ook een tornen aan het gezag van de Schrift. Ik heb weinig zin om deze discussie op te rakelen. Maar ik vind dit eigenlijk nogal een dooddoener. Sorry, het spijt me voor mijn misschien harde reactie, maar de hoed is géén uiterlijkheid, maar gewoon gebaseerd op Gods Woord. Lees nog maar eens het begin van deze discussie en ook de bijdrages van ds. M. Klaassen.
Geeft niet, ik begrijp je.
Link met de vraag was dat de cgk uitgezonderd enkele "extreme" inderdaad meer in staat is vanuit het "Zoekt eerst het koninkrijk van God" te leren en leven, dan de gg dat kan.
Waardoor je ook ziet dat een gger die overgaat naar bv cgk of pkn heel snel doorslaat.

En dat tornen aan de Heilige schrift is in dit opzicht, net als het dragen van rokken discutabel. Ouweneel legt dat ook uit vanuit de Bijbel.

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Wat bedoel je hiermee? Waarom zou de CGK dat 'beter' kunnen dan de GG? Met je zin daarna ben ik het overigens wel roerend eens.

Ook je tweede alinea is mij niet helemaal duidelijk. Wat vind je discutabel? Dat anderen dit een tornen vinden aan de Bijbel, óf dat het discutabel is als je het goedkeurt om zonder hoofdbedekking ter kerke te gaan?
Waarom de cgk dat beter lukt kan ik niet beantwoorden.
Het is meer dat ik het waarneem.
Zelf denk ik dat het er mee te maken heeft waar de nadruk op ligt. Het houden van de wet is geen voorwaarde om bij God te kunnen komen, maar zoals zo mooi in de gezangen staat, "om die te doen uit dankbaarheid!"
Dus wat is de bron van bepaalde uiterlijkheden?
Is het een sociale, culturele bron, of ligt de bron in je hart?

En met discutabel bedoel ik in hoeverre je ècht ons huidige gebruik van hoeden bijbels kan onderbouwen. Daarom verwees is naar Ouweneel. Ook hij onderbouwd vanuit de Bijbel maar komt tot een andere conclusie.

En als we dan ook het bijbelgedeelte meenemen wat hier ook gepost werd, dat begint met deze tekst :
Verder zegt de HEERE : Omdat de dochters van Sion uit de hoogte doen, met uitgestrekte hals lopen, met de ogen lonken, met kleine pasjes lopen, en hun enkelringen laten rinkelen,
Dus dan pleit ik ook heel graag voor de foto die hier zojuist gepost is en denk ik niet dat het de bedoeling is dat bedragen van rond de 100 euro worden betaald voor de bewuste hoed.

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
https://www.hoedshop.nl/Chapeau-Claque- ... ml?fa_dd=4
Kijk zoiets kun je bij de action in een goocheldoos kopen. hier kost hij 479 euri, hahaha, ik zou er om meerdere rederen niet mee over straat durven... :mdr
Echt ik zou me naar schamen... en dat heeft niet met schaamte voor het dragen van een hoed te maken.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

Mara schreef: Ja prachtig!
Maar dan moeten wel alle vrouwen dit doen, anders maak je je als enige nogal opzichtig.
In sommige landen dragen vrouwen tijdens de rouwplechtigheid een zwarte kanten sluier voor hun gezicht.
Dat vind ik passend, als teken van diepe rouw.
Bekend voorbeeld is Jackie Kennedy
Afbeelding
Dit is ook in Amerika veranderd hoor, in die tijd ging mijn moeder ook niet blootshoofds met de bus naar de stad...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

J.C. Philpot schreef:Ik heb niet veel met hoeden voor vrouwen. Wel met hoofdbedekking voor vrouwen in de eredienst. Ik vind het mooi wat de RK vrouwen voor Vaticanum II in de eredienst droegen:

Afbeelding

Ik vind dat ook meer passen bij de betekenende zaak.
Dat is evenzo in de 60ger jaren. toen drogen veel vrouwen hier in Nederland ook hoofddoekjes op straat...
Afbeelding

Bovendien kun je dan ook hier een voorbeeld aan gaan nemen...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

Afbeelding

Ik ga hier voor,
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie