Hoed in eredienst?

Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Nasrani »

Herman schreef:De scheppingsorde blijkt uit het verband van de tekst en handelt over de onderlinge verhouding van man en vrouw.

Overigens hoorde ik deze week nog een preek over zondag 3 (uit de periode 1970-1975) waarin de val van Eva volgens de predikant alles te maken heeft met haar latere positie onder de man. Zeggen wij dat zo nog steeds zo rechtuit?
Is dat zo? De vrouw is toch geschapen als hulp tegenover de man.
Ik las in een boekje van Douma een rabbijnse uitspraak: de vrouw is niet geschapen uit de voet van de man zodat hij over haar kan heersen, niet uit zijn hoofd zodat ze hem de baas kan zijn. Ze is geschapen uit een rib die zit op de hoogte van het hart en de arm zodat hij haar kan liefhebben en beschermen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Precies. Als God een Hulp genoemd wordt, is daar helemaal niets minderwaardigs aan, in ieder geval. Maar je kunt rolpatronen uit een heel andere cultuur niet zomaar overplanten in onze cultuur.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

Nasrani schreef:
Herman schreef:De scheppingsorde blijkt uit het verband van de tekst en handelt over de onderlinge verhouding van man en vrouw.

Overigens hoorde ik deze week nog een preek over zondag 3 (uit de periode 1970-1975) waarin de val van Eva volgens de predikant alles te maken heeft met haar latere positie onder de man. Zeggen wij dat zo nog steeds zo rechtuit?
Is dat zo? De vrouw is toch geschapen als hulp tegenover de man.
Ik las in een boekje van Douma een rabbijnse uitspraak: de vrouw is niet geschapen uit de voet van de man zodat hij over haar kan heersen, niet uit zijn hoofd zodat ze hem de baas kan zijn. Ze is geschapen uit een rib die zit op de hoogte van het hart en de arm zodat hij haar kan liefhebben en beschermen.
Is dit dan niet voor de zondeval?
0
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door J.C. Philpot »

liz boer schreef:
Nathanaël schreef:
Apostolicum schreef: Een andere vraag, geldt hetgeen de Heere zelf bepaald en voorzegd heeft in zijn wet, of de voorbeelden die de Heere Jezus bijvoorbeeld in de bergrede heeft bepaald, niet zwaarder dan hetgeen Paulus, als ambtsdrager, in zijn brief heeft geschreven?
Huh, we zitten hier toch op een reformatorisch forum? Als je met de grondslag hebt ingestemd, belijdt je de inspiratie door de Heilige Geest en daarmee staat ieder Bijbelwoord principieel gelijk aan het ander. In ieder geval is het onderscheid dat jij nu maakt dan dus niet te maken, omdat de woorden van Paulus in dit geval woorden van God zijn.
Zo makkelijk ligt het niet Nathanaël, als je het zo stelt moet je met opgeheven handen bidden, de hoeken van je hoofd niet scheren, geen tweerlei garen spinnen, dus niet 40 % wol met 60% linnen door elkaar, geen varkensvlees eten, geen paling. Ieder Bijbelwoord is geinspireerd, toch hoefde de mensen uit de heidenen zich niet te houden aan de joodse wetten.
Jullie hebben het over verschillende dingen zo te zien.

De schrift leert zelf dat heidenen zich niet aan de Joodse (spijs)wetten hoeven te houden, dus dat is niet in tegenspraak met de inspiratie van de schrift.

Als je daarentegen zoals Apostolicum in de quote hierboven suggereert dat de Heere Jezus in de bergrede en aan de andere kant Paulus het tegenovergestelde leren, dan is blijkbaar Paulus niet geïnspireerd, en kun je wat Paulus schrijft terzijde leggen. En dat is in tegenspraak met wat we belijden, namelijk dat de hele bijbel geïnspireerd is. Dus er is geen tegenstelling tussen wat Jezus in de bergrede leert, en wat Paulus leert.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door ejvl »

Apostolicum schreef:Weet wellicht iemand van jullie waarom er in de refocultuur wel aan de tekst uit Deuteronomium wordt gerefereerd, over de mannenkleding voor de vrouw, maar niet aan de rest van die wetten uit dat Bijbelboek
Omdat daar bij staat dat het de Heere een gruwel is. Maar ik geloof niet dat er nog echt mensen zijn die Deut. Aanhalen om de vrouwenbroek te verbieden.
Ook predikanten uit onze gezindte beargumenteren breed en niet alleen uit Deut. Op Refoweb staan genoeg vragen en antwoorden, ook van respectabele predikanten, waaruit blijkt dat Deut. niet, of niet alleen, gebruikt kan worden als argument.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Nasrani »

liz boer schreef:
Nasrani schreef:
Herman schreef:De scheppingsorde blijkt uit het verband van de tekst en handelt over de onderlinge verhouding van man en vrouw.

Overigens hoorde ik deze week nog een preek over zondag 3 (uit de periode 1970-1975) waarin de val van Eva volgens de predikant alles te maken heeft met haar latere positie onder de man. Zeggen wij dat zo nog steeds zo rechtuit?
Is dat zo? De vrouw is toch geschapen als hulp tegenover de man.
Ik las in een boekje van Douma een rabbijnse uitspraak: de vrouw is niet geschapen uit de voet van de man zodat hij over haar kan heersen, niet uit zijn hoofd zodat ze hem de baas kan zijn. Ze is geschapen uit een rib die zit op de hoogte van het hart en de arm zodat hij haar kan liefhebben en beschermen.
Is dit dan niet voor de zondeval?
0
Klopt. Maar Adam en Eva zijn toch beide gevallen?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:Waarom beperkt onze gezindte zich enkel tot het dragen van een hoed tijdens de eredienst? Als we de bijbel hierin willen volgen dan moet dit toch op veel meer plaatsen en tijden? b.v. als we een kerkdienst thuis luisteren, als we bidden, verenigingen, gezelschappen? Of gaat het enkel om het gebouw? Zo maar even wat vragen die ik wilde stellen zonder verder kritisch te zijn op het dragen van een hoofddeksel door vrouwen tijdens de dienst.
Er zijn tijden geweest, (ik weet niet hoe groot van omvang), dat vrouwen ook bij het bidden voor de maaltijd en het Bijbellezen een hoofdbedekking droegen.
Toen wij catechisatie ontvingen onder o.a. ds. A. Bregman was het geen gewoonte, of de gewoonte was voorbij, om tijdens de catecheselessen een hoofdbedekking te dragen.
Toen ds. J. Mol hier verandering in wilde aanbrengen, en verzocht de meisjes met gedekt hoofd op de catechisatie te komen kwam er nogal wat onrust onder meer progressieve gemeenteleden. Omdat het na mijn catechisatietijd was weet ik niet of dit doorgang heeft gevonden en hoe dat nu is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door eilander »

Nasrani schreef:
Herman schreef:De scheppingsorde blijkt uit het verband van de tekst en handelt over de onderlinge verhouding van man en vrouw.

Overigens hoorde ik deze week nog een preek over zondag 3 (uit de periode 1970-1975) waarin de val van Eva volgens de predikant alles te maken heeft met haar latere positie onder de man. Zeggen wij dat zo nog steeds zo rechtuit?
Is dat zo? De vrouw is toch geschapen als hulp tegenover de man.
Ik las in een boekje van Douma een rabbijnse uitspraak: de vrouw is niet geschapen uit de voet van de man zodat hij over haar kan heersen, niet uit zijn hoofd zodat ze hem de baas kan zijn. Ze is geschapen uit een rib die zit op de hoogte van het hart en de arm zodat hij haar kan liefhebben en beschermen.
De gedachte die Herman aanhaalt, komt rechtstreeks uit de Bijbel, zie de laatste verzen van 1 Tim. 2.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

J.C. Philpot schreef:
liz boer schreef:
Nathanaël schreef:
Apostolicum schreef: Een andere vraag, geldt hetgeen de Heere zelf bepaald en voorzegd heeft in zijn wet, of de voorbeelden die de Heere Jezus bijvoorbeeld in de bergrede heeft bepaald, niet zwaarder dan hetgeen Paulus, als ambtsdrager, in zijn brief heeft geschreven?
Huh, we zitten hier toch op een reformatorisch forum? Als je met de grondslag hebt ingestemd, belijdt je de inspiratie door de Heilige Geest en daarmee staat ieder Bijbelwoord principieel gelijk aan het ander. In ieder geval is het onderscheid dat jij nu maakt dan dus niet te maken, omdat de woorden van Paulus in dit geval woorden van God zijn.
Zo makkelijk ligt het niet Nathanaël, als je het zo stelt moet je met opgeheven handen bidden, de hoeken van je hoofd niet scheren, geen tweerlei garen spinnen, dus niet 40 % wol met 60% linnen door elkaar, geen varkensvlees eten, geen paling. Ieder Bijbelwoord is geinspireerd, toch hoefde de mensen uit de heidenen zich niet te houden aan de joodse wetten.
Jullie hebben het over verschillende dingen zo te zien.

De schrift leert zelf dat heidenen zich niet aan de Joodse (spijs)wetten hoeven te houden, dus dat is niet in tegenspraak met de inspiratie van de schrift.

Als je daarentegen zoals Apostolicum in de quote hierboven suggereert dat de Heere Jezus in de bergrede en aan de andere kant Paulus het tegenovergestelde leren, dan is blijkbaar Paulus niet geïnspireerd, en kun je wat Paulus schrijft terzijde leggen. En dat is in tegenspraak met wat we belijden, namelijk dat de hele bijbel geïnspireerd is. Dus er is geen tegenstelling tussen wat Jezus in de bergrede leert, en wat Paulus leert.
Dit is niet waar het ging in de eerste plaats over de besnijdenis. Ook zouden wij de sabbath dan moeten houden. Ik draag hoofddeksel omdat ik dat iot de Bijbel kan halen, maar je kunt niet alles een op een overzetten.
Er zijn wetten vervuld in Christus het spreekt elkaar niet tegen
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Nathanaël »

liz boer schreef:Dit is niet waar het ging in de eerste plaats over de besnijdenis. Ook zouden wij de sabbath dan moeten houden. Ik draag hoofddeksel omdat ik dat iot de Bijbel kan halen, maar je kunt niet alles een op een overzetten.
Er zijn wetten vervuld in Christus het spreekt elkaar niet tegen
Daar ging het helemaal niet over. Dat maak jij er van. Ik heb gezegd dat ieder Bijbelwoord in principe in gelijke mate Woord van God is. Dat betekent niet dat ik zeg dat alle Oud-Testamentische wetten nu nog steeds voor iedereen geldig zijn. Ik kan dat ook niet halen uit wat ik geschreven heb, dus dat heb je er echt zelf ingelegd.

Nog maar een keer dan: doordat de Heilige Geest, door inspiratie, de Auteur van de hele Schrift is, maakt het niet uit of iets in de Bijbel door Paulus of door Christus gezegd is. Het is immers allebei hoe dan ook Woord van God.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door J.C. Philpot »

liz boer schreef: Dit is niet waar het ging in de eerste plaats over de besnijdenis. Ook zouden wij de sabbath dan moeten houden. Ik draag hoofddeksel omdat ik dat iot de Bijbel kan halen, maar je kunt niet alles een op een overzetten.
Er zijn wetten vervuld in Christus het spreekt elkaar niet tegen
Lees de quotes eens na, waar je precies op reageert. Je reactie gaat niet over de inhoud van de quotes. Op die manier praten we op een verschillende golflengte.

De zaken die je aangeeft kloppen, maar dat is niet waar Nathanael het over heeft. Volgens mij is hij het namelijk wel met je eens dat we geen OT sabbat hoeven te vieren enz.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

J.C. Philpot schreef:
liz boer schreef: Dit is niet waar het ging in de eerste plaats over de besnijdenis. Ook zouden wij de sabbath dan moeten houden. Ik draag hoofddeksel omdat ik dat iot de Bijbel kan halen, maar je kunt niet alles een op een overzetten.
Er zijn wetten vervuld in Christus het spreekt elkaar niet tegen
Lees de quotes eens na, waar je precies op reageert. Je reactie gaat niet over de inhoud van de quotes. Op die manier praten we op een verschillende golflengte.

De zaken die je aangeeft kloppen, maar dat is niet waar Nathanael het over heeft. Volgens mij is hij het namelijk wel met je eens dat we geen OT sabbat hoeven te vieren enz.
Ik had idd niet alles goed gelezen, naar zoals ik al zei kan ik hoofdbedekking wel degelijk uit de Schrift halen, bepaalde andere zaken weer niet.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bertiel »

uit de ingezonden stukken van het RD afgelopen zaterdag:

De hoed en de rand (VII)
Graag wil ik reageren op het artikel ”De hoed en de rand” van dr. M. Klaassen (RD 8-9). Volgens de kanttekenaren wordt in 1 Kor. 11 sluieren bedoeld, zoals in het Midden-Oosten nog gebruikelijk is voor gehuwde vrouwen.
Vers 4 begint met de mannen: „Een man die bidt of profeteert, iets op het hoofd hebbende, onteert zijn eigen hoofd.” Bij „onteert” zeggen de kanttekenaren: „Namelijk overmits de ontdekking van het hoofd toen een teken was van macht en heerschappij, gelijk nu hedendaags daarentegen degenen, die macht over anderen hebben, hunne hoofden zullen gedekt houden, en die onder anderen staan voor hen hunne hoofden zullen ontdekken. Doch in dezen allen moet men altijd zien op het gebruik van verscheidene tijden en landen, en wat daarin eerlijk en stichtelijk is.”
Vers 10 gaat over de vrouwen. Bij „een macht” verwijst kanttekening 25 naar Gen. 24:65. Als Rebekka hoort dat Izak haar tegemoetkomt, bedekt ze zich met een sluier, volgens kanttekening 83 „tot een teken van schaamte en onderwerping.”
Als Sara zich voorgedaan heeft als zuster van Abraham (Gen. 20), zegt Abimelech tegen haar: „Hij (Abraham) zij u een deksel der ogen.” Kanttekening 38: „Beken vrijelijk dat hij uw echte man is. Dek uw aangezicht tot een teken dat gij getrouwd zijt en dat hij daarom een schut en scherm van uw kuisheid is. Zie van dit dekken des aangezichts van de vrouwen Gen. 24:65 en 1 Kor. 11:10.” Hieruit blijkt dat het uit kuisheid was, om te laten zien dat je getrouwd was.
Het bedekken van het hoofd voor vrouwen wordt wel erg willekeurig toegepast. Het gebeurt wel tijdens erediensten, maar zelfs op een gebedskring doet men het niet!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door J.C. Philpot »

liz boer schreef:Ik had idd niet alles goed gelezen, naar zoals ik al zei kan ik hoofdbedekking wel degelijk uit de Schrift halen, bepaalde andere zaken weer niet.
Wat mij betreft terecht. Ook ik kom tot de conclusie dat de tot 50 jaar geleden universele praktijk in alle christelijke kerken (RK/Orthodox/Protestant) van hoofdbedekking Schriftuurlijk is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mara »

In het AD Magazine is een rubriek: Goeie Zaak.
Hoe de Nederlandse zelfstandige winkelier overeind blijft tussen de grote winkelketens.
Deze keer waren ze bij het Matelootje in Gouda geweest.
De klantenkring blijkt voor ongeveer 70% te bestaan uit vrouwen uit de ger. gezindte, het overige percentage vrouwen
koopt een hoed voor een gelegenheid, niet persé kerkgerelateerd dus.

Het is een leuke rubriek, die laat zien hoeveel speciaalwinkeltjes er nog zijn en het zijn er best veel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie