Hoed in eredienst?

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Er is helemaal geen titel in de bijbel. Er zijn hooguit tussenkopjes, die de vertalers hebben toegevoegd, en die verder niet doorslaggevend zijn.
Online
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Er is helemaal geen titel in de bijbel. Er zijn hooguit tussenkopjes, die de vertalers hebben toegevoegd, en die verder niet doorslaggevend zijn.
Dus de vertalers hebben zomaar gedacht: Dit kan wel iets voor de vrouw in de gemeente zijn, laten we het maar zo noemen?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door DDD »

Precies. Overigens gaat het ook over de vrouw in de gemeente, dus daar hoeft verder geen discussie over te zijn.

Wat trouwens weer iets anders is dan over de gemeentelijke samenkomst, maar daar gaat het hoofdstuk ook over.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Wat mij betreft niet. Dat heb ik in dit draadje (ik heb het net doorgelezen, maar was ruim twee uur bezig) al uitvoerig toegelicht.

Wat mij betreft, zijn de twee serieuze uitlegopties: altijd een hoofddeksel voor de zusters van de gemeente, of het zien als een opmerking die iets zegt over de cultuur in die tijd. In reactie op Ditbenik heb ik geschreven dat ik niet kan inzien dat deze tekst specifiek over erediensten/samenkomsten van de gemeente gaat.

Ik kan me vinden in wat Matthew Henry hierover zegt (niet in de vertaling door dr. Tukker, maar in de volledige versie). En trouwens ook in de Kanttekeningen bij de SV, die dit ook als cultureel bepaald zien.
Ik heb idd niet de hele discussie gevolgd. ;) Zelf ben ik ook de gedachte toegedaan dat een vrouw dan idd. ook bij het bidden haar hoofd moet bedekken of idd. zelfs altijd. Daar zinspeelt ook Calvijn op als het hierover gaat. In zijn tijd was dat ook nog normaal.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Posthoorn »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Er is helemaal geen titel in de bijbel. Er zijn hooguit tussenkopjes, die de vertalers hebben toegevoegd, en die verder niet doorslaggevend zijn.
Dus de vertalers hebben zomaar gedacht: Dit kan wel iets voor de vrouw in de gemeente zijn, laten we het maar zo noemen?
Dat hebben de vertalers niet gedaan maar de latere uitgevers.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bezorgd »

Interessant om te zien dat tijdens de uitvaartdienst van koningin Elisabeth alle vrouwen een hoed op hadden.
(opvallend genoeg, de voorgangsters niet)

Heeft dit dezelfde reden zoals wij de hoed voor de vrouw in de eredienst zien?
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:Interessant om te zien dat tijdens de uitvaartdienst van koningin Elisabeth alle vrouwen een hoed op hadden.
(opvallend genoeg, de voorgangsters niet)

Heeft dit dezelfde reden zoals wij de hoed voor de vrouw in de eredienst zien?
Dat denk ik niet. Denk dat het meer elitair is. Mijn zwager en schoonzus vroegen ook op hun bruiloft of de vrouwen een hoed op wilden doen.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bertiel »

met prinsjesdag hebben de dames ook een hoed op
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:Interessant om te zien dat tijdens de uitvaartdienst van koningin Elisabeth alle vrouwen een hoed op hadden.
(opvallend genoeg, de voorgangsters niet)

Heeft dit dezelfde reden zoals wij de hoed voor de vrouw in de eredienst zien?
Datzelfde zie ook met Prinsjesdag. Daar geeft het vrouwelijke status, eerbaarheid, in de kerk hoeft dat blijkbaar niet meer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Ararat »

-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:Interessant om te zien dat tijdens de uitvaartdienst van koningin Elisabeth alle vrouwen een hoed op hadden.
(opvallend genoeg, de voorgangsters niet)

Heeft dit dezelfde reden zoals wij de hoed voor de vrouw in de eredienst zien?
Datzelfde zie ook met Prinsjesdag. Daar geeft het vrouwelijke status, eerbaarheid, in de kerk hoeft dat blijkbaar niet meer.
In den Haag hoeft het blijkbaar ook niet meer. Ik hoorde vanmiddag iemand iets over 'soberheid' in crisistijd zeggen :huhu
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bezorgd »

Ararat schreef:
-DIA- schreef:
Bezorgd schreef:Interessant om te zien dat tijdens de uitvaartdienst van koningin Elisabeth alle vrouwen een hoed op hadden.
(opvallend genoeg, de voorgangsters niet)

Heeft dit dezelfde reden zoals wij de hoed voor de vrouw in de eredienst zien?
Datzelfde zie ook met Prinsjesdag. Daar geeft het vrouwelijke status, eerbaarheid, in de kerk hoeft dat blijkbaar niet meer.
In den Haag hoeft het blijkbaar ook niet meer. Ik hoorde vanmiddag iemand iets over 'soberheid' in crisistijd zeggen :huhu
Vanmiddag zag je ook dat de meest progressieven de hoed het eerste niet meer dragen. Met Kaag voorop...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door -DIA- »

Dat bergrijp ik ook nog wel, als we de tijd waarin we samen leven een beetje doorgronden.
Maar... dan komt het, en dat is actueel: Durf maar eens tegen de tijdgeest in te gaan! Wat denkt u, zal men dan zeggen: oké, dat is uw mening. En als je dan verder gaat, dat het niet mijn mening is, dan kan men in het gunstigste geval meewarig hoofdschuddend worden aangekeken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bezorgd »

Ds. M. Klaassen over de hoofdbedekking voor de vrouw: een kroon voor de Heere
https://youtu.be/Iz98qY3ha74
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door helma »

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door -DIA- »

Als we eerlijk naar het verleden kijken, dan kunnen we weten, dacht ik, dat, tenminste hier, vroeger ook veel kinderen Gods leefden, door God geleerde vrouwen, die ook bij het gebed aan tafel hun hoofd bedekten. Evenzo waren er mannen die tijdens die gebeden hun pet/hoed af deden. Er is zelfs een soort spreekwoord ontstaan in deze contreien, als het over bidden ging: Even achter de pet kijken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie