Evangelisatie

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Evangelisatie

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef: Aan de andere kant ook in christelijke dorpen als Staphorst zou er nog geEvangeliseerd moeten worden aangezien daar ook onkerkelijken zijn
Ja in Yerseke ook. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Evangelisatie

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:
Geytenbeekje schreef: Aan de andere kant ook in christelijke dorpen als Staphorst zou er nog geEvangeliseerd moeten worden aangezien daar ook onkerkelijken zijn
Ja in Yerseke ook. ;)
Ja. Dus snap ik nooit zo heel goed waarom iedereen zo nodig ver moet. Als er geen mogelijkheden zijn in gebieden snap ik het wel. Maar anders...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Evangelisatie

Bericht door eilander »

Mara schreef: Respect!
Wat ontzettend moedig om met opgroeiende kinderen midden in zo'n wijk te gaan wonen en te gaan evangeliseren.

En wat Petra zegt:
Volgens Petra hebben christenen de taak een zoutend zout te zijn. „Zout moet zich verspreiden, niet samenklonteren. Ik vraag me soms af of we dat niet te veel doen op de Biblebelt.”
Inderdaad!
Deze wijk had ooit een grote bloeiende CGK gemeente. Omdat christenen wegtrokken naar de nieuwe buitenwijken, moest de kerk haar deuren sluiten.
Respect verdienen ze zeker. Het gaat mij echter veel te ver om dit als een taak te zien. Zelfs in een 'extreem' refo dorp zoals het onze, is nog niet de helft uit onze wijk kerkelijk. Zie daar mijn taak.
Ik zou het ook niet verantwoord vinden om met mijn gezin in zo'n stad te gaan wonen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Evangelisatie

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef: Ja. Dus snap ik nooit zo heel goed waarom iedereen zo nodig ver moet. Als er geen mogelijkheden zijn in gebieden snap ik het wel. Maar anders...
Iedereen niet natuurlijk, maar deze mensen hebben het als een roeping ervaren. En dan kost het ook wel wat om uit je prachtige ruime woning, omringd door geloofsgenoten en natuur, te verhuizen naar een oncomfortabel appartement in een buurt die niet echt veilig te noemen is.
Wie doet hen dat na??
eilander schreef:Ik zou het ook niet verantwoord vinden om met mijn gezin in zo'n stad te gaan wonen.
Dat ligt er aan.
Ik ken die buurt en zou er absoluut niet willen wonen, al kreeg ik geld toe.
En ik weet niet of ik genoeg vertrouwen zou hebben, jij dus kennelijk ook niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Evangelisatie

Bericht door Orchidee »

Geytenbeekje schreef: Aan de andere kant ook in christelijke dorpen als Staphorst zou er nog geEvangeliseerd moeten worden aangezien daar ook onkerkelijken zijn
Er moet in héél Nederland nog veel ge -evangeliseerd worden!!!
Ook véél kerkelijke mensen zijn ongelovigen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Evangelisatie

Bericht door Orchidee »

eilander schreef: Ik zou het ook niet verantwoord vinden om met mijn gezin in zo'n stad te gaan wonen.
Wat is er onverantwoord aan?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: Evangelisatie

Bericht door Geytenbeekje »

Orchidee schreef:
Geytenbeekje schreef: Aan de andere kant ook in christelijke dorpen als Staphorst zou er nog geEvangeliseerd moeten worden aangezien daar ook onkerkelijken zijn
Er moet in héél Nederland nog veel ge -evangeliseerd worden!!!
Ook véél kerkelijke mensen zijn ongelovigen!
Ja maar die worden elke zondag al geevangeliseerd
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Evangelisatie

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Mara schreef: Respect!
Wat ontzettend moedig om met opgroeiende kinderen midden in zo'n wijk te gaan wonen en te gaan evangeliseren.

En wat Petra zegt:
Volgens Petra hebben christenen de taak een zoutend zout te zijn. „Zout moet zich verspreiden, niet samenklonteren. Ik vraag me soms af of we dat niet te veel doen op de Biblebelt.”
Inderdaad!
Deze wijk had ooit een grote bloeiende CGK gemeente. Omdat christenen wegtrokken naar de nieuwe buitenwijken, moest de kerk haar deuren sluiten.
Respect verdienen ze zeker. Het gaat mij echter veel te ver om dit als een taak te zien. Zelfs in een 'extreem' refo dorp zoals het onze, is nog niet de helft uit onze wijk kerkelijk. Zie daar mijn taak.
Ik zou het ook niet verantwoord vinden om met mijn gezin in zo'n stad te gaan wonen.
Oei zo 'n stad, ik zou voor geen goud in een refodorp wonen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Evangelisatie

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
eilander schreef:
Mara schreef: Respect!
Wat ontzettend moedig om met opgroeiende kinderen midden in zo'n wijk te gaan wonen en te gaan evangeliseren.

En wat Petra zegt:
Volgens Petra hebben christenen de taak een zoutend zout te zijn. „Zout moet zich verspreiden, niet samenklonteren. Ik vraag me soms af of we dat niet te veel doen op de Biblebelt.”
Inderdaad!
Deze wijk had ooit een grote bloeiende CGK gemeente. Omdat christenen wegtrokken naar de nieuwe buitenwijken, moest de kerk haar deuren sluiten.
Respect verdienen ze zeker. Het gaat mij echter veel te ver om dit als een taak te zien. Zelfs in een 'extreem' refo dorp zoals het onze, is nog niet de helft uit onze wijk kerkelijk. Zie daar mijn taak.
Ik zou het ook niet verantwoord vinden om met mijn gezin in zo'n stad te gaan wonen.
Oei zo 'n stad, ik zou voor geen goud in een refodorp wonen.
Dat is een kwestie van smaak, en dat is prima natuurlijk. Maar maak er niet van dat ik een roeping heb om in een stad te gaan wonen, en er niet goed aan doe om in een refodorp te wonen. Althans, ik ben daar nog niet van overtuigd op bijbelse gronden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Evangelisatie

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Ik zou het ook niet verantwoord vinden om met mijn gezin in zo'n stad te gaan wonen.
Dat ligt er aan.
Ik ken die buurt en zou er absoluut niet willen wonen, al kreeg ik geld toe.
En ik weet niet of ik genoeg vertrouwen zou hebben, jij dus kennelijk ook niet.
Vertrouwen op God moet wel gefundeerd zijn op een belofte. Ik heb hier geen belofte voor gekregen, en een algemene belofte dat je gezegend wordt in een stad, is er volgens mij niet. Of zie ik iets over het hoofd?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Evangelisatie

Bericht door eilander »

Orchidee schreef:
eilander schreef: Ik zou het ook niet verantwoord vinden om met mijn gezin in zo'n stad te gaan wonen.
Wat is er onverantwoord aan?
Ik zie allerlei problemen: financieel, praktisch, principieel. En natuurlijk is het niet zo dat er tegen het wonen in de biblebelt geen enkel bezwaar valt te bedenken. Maar ik heb niet zoveel trek om een heel betoog op te zetten als reactie op een one-liner.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Evangelisatie

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:
eilander schreef:
Mara schreef: Respect!
Wat ontzettend moedig om met opgroeiende kinderen midden in zo'n wijk te gaan wonen en te gaan evangeliseren.

En wat Petra zegt:
Volgens Petra hebben christenen de taak een zoutend zout te zijn. „Zout moet zich verspreiden, niet samenklonteren. Ik vraag me soms af of we dat niet te veel doen op de Biblebelt.”
Inderdaad!
Deze wijk had ooit een grote bloeiende CGK gemeente. Omdat christenen wegtrokken naar de nieuwe buitenwijken, moest de kerk haar deuren sluiten.
Respect verdienen ze zeker. Het gaat mij echter veel te ver om dit als een taak te zien. Zelfs in een 'extreem' refo dorp zoals het onze, is nog niet de helft uit onze wijk kerkelijk. Zie daar mijn taak.
Ik zou het ook niet verantwoord vinden om met mijn gezin in zo'n stad te gaan wonen.
Oei zo 'n stad, ik zou voor geen goud in een refodorp wonen.
Dat is een kwestie van smaak, en dat is prima natuurlijk. Maar maak er niet van dat ik een roeping heb om in een stad te gaan wonen, en er niet goed aan doe om in een refodorp te wonen. Althans, ik ben daar nog niet van overtuigd op bijbelse gronden.
Je kunt er zeker wel een roeping voor hebben, dat geloof ik zeker, als je in een refodorp opgegroeid bent hoef je echt niet speciaal te verhuizen, er is daar genoeg werk zoals je schreef, maar ik heb de refoschool zien slinken en verdwijnen met de uittocht naar biblebelt, ik geloof niet dat dat nu speciaal de bedoeling is.
Laatst gewijzigd door samanthi op 14 dec 2019, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Evangelisatie

Bericht door Geytenbeekje »

Ik denk niet dat we er te zwaar aan moeten tillen
God heeft ons geplaatst in een bepaalde plaats daar behoren we lichtend licht te zijn voor anderen. En het kan zijn dat je een roeping voelt om elders te gaan, God zal dat niet ongezegend laten ook al was de roeping niet echt
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Evangelisatie

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
eilander schreef:Dat is een kwestie van smaak, en dat is prima natuurlijk. Maar maak er niet van dat ik een roeping heb om in een stad te gaan wonen, en er niet goed aan doe om in een refodorp te wonen. Althans, ik ben daar nog niet van overtuigd op bijbelse gronden.
Je kunt er zeker wel een roeping voor hebben, dat geloof ik zeker, als je in een refodorp opgegroeid bent hoef je echt niet speciaal te verhuizen, er is daar genoeg werk zoals je schreef, maar ik heb de refoschool zien slinken en verdwijnen met de uittocht naar biblebelt, ik geloof niet dat dat nu speciaal de bedoeling is.
O, maar ik geloof zéker ook dat je een roeping kunt hebben om in zo'n stad te wonen! Daarom heb ik er ook respect voor.
En als de Heere je geplaatst heeft in een stad, zou het zomaar kunnen dat je een roeping zou moeten hebben om de stad te verlaten.
Online
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evangelisatie

Bericht door DDD »

Dat kan ik mij ook voorstellen.

Ik geloof dat je de kerkgemeenschap waarin de Heere je heeft geplaatst, niet zomaar moet verlaten. Maar in sommige gevallen kan het toch beter zijn om niet in de stad te wonen.

Ik mis in dit draadje de aandacht voor de publieke opinie. Het is erg jammer dat er zo weinig goede bijdragen zijn aan de publieke opinie vanuit orthodox christelijke hoek.

Als je wel iemand gaat noemen, krijg je al snel discussies over de vraag of het hier wel orthodoxe christenen betreft.
Plaats reactie