Evangelisatie

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Evangelisatie

Bericht door Luther »

rekcor schreef:
Tiberius schreef:
rekcor schreef: Maar ben je er ook verdrietig om?
Nee hoor. Moet dat dan?
Je moet natuurlijk niets, maar je hebt hier medebroeders en -zusters die zondaren proberen te bereiken met het evangelie, wat kennelijk niet lukt.

Je kunt het oneens zijn met de gebruikte methode, maar ik vind dat niet iets om triomfantelijk over te doen, maar iets wat tot verdriet stemt. Want intussen gaan er wel zielen verloren.
Misschien heeft dat laatste te maken met de triomfantelijke houding waarmee diverse kerkplantingen zijn gestart, en zijn gepresenteerd als ware het een marketingdingetje. Meestal ging dat gepaard met een laatdunkende houding over de organisatie van traditionele evangelisatieposten. Misschien landen de kerkplanters, naast de traditionele evangelisatieposten weer met beide benen op de grond en constateren we met elkaar dat evangelisatie voor het grootste deel ploegen op rotsen is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Evangelisatie

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:
Tiberius schreef:
rekcor schreef: Maar ben je er ook verdrietig om?
Nee hoor. Moet dat dan?
Je moet natuurlijk niets, maar je hebt hier medebroeders en -zusters die zondaren proberen te bereiken met het evangelie, wat kennelijk niet lukt.

Je kunt het oneens zijn met de gebruikte methode, maar ik vind dat niet iets om triomfantelijk over te doen, maar iets wat tot verdriet stemt. Want intussen gaan er wel zielen verloren.
Niet-verbaasd zijn is wat anders dan triomfantelijk, volgens mij.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Evangelisatie

Bericht door Ditbenik »

Tiberius schreef:
rekcor schreef:
Tiberius schreef:
rekcor schreef: Maar ben je er ook verdrietig om?
Nee hoor. Moet dat dan?
Je moet natuurlijk niets, maar je hebt hier medebroeders en -zusters die zondaren proberen te bereiken met het evangelie, wat kennelijk niet lukt.

Je kunt het oneens zijn met de gebruikte methode, maar ik vind dat niet iets om triomfantelijk over te doen, maar iets wat tot verdriet stemt. Want intussen gaan er wel zielen verloren.
Niet-verbaasd zijn is wat anders dan triomfantelijk, volgens mij.
Ga een dag met me mee. Nee, niet in Amsterdam. Gewoon een stad elders in het land. Wat mensen bezoeken, e.d. Heel eenvoudig luisteren naar wat mensen vertellen, iets meegeven vanuit het Woord, stukje lezen en bidden. Geen ingewikkelde methoden, gewoon wat persoonlijke contacten. Als je zo'n dag heb meegemaakt wordt het wel wat lastiger kritiek geven. Dat is veel makkelijker als je het vanuit je luie stoel kunt doen zonder je al te veel te bekommeren over hen die buiten zijn. Maar probeer het eens. Welkom.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Evangelisatie

Bericht door Tiberius »

Ditbenik schreef:Ga een dag met me mee. Nee, niet in Amsterdam. Gewoon een stad elders in het land. Wat mensen bezoeken, e.d. Heel eenvoudig luisteren naar wat mensen vertellen, iets meegeven vanuit het Woord, stukje lezen en bidden. Geen ingewikkelde methoden, gewoon wat persoonlijke contacten. Als je zo'n dag heb meegemaakt wordt het wel wat lastiger kritiek geven. Dat is veel makkelijker als je het vanuit je luie stoel kunt doen zonder je al te veel te bekommeren over hen die buiten zijn. Maar probeer het eens. Welkom.
Dat is prima; daar heb ik wel interesse in.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Evangelisatie

Bericht door samanthi »

pimpelmees schreef:


Als kruidenier levensmiddelen weggeven (in plaats van verkopen) op zondag, zoals Mara hierboven schreef, is wel degelijk een vorm van evangelisatie. Het is zelfs een heel sterke vorm van evangelisatie. Je laat door middel van een daad iets zien van waar je voor staat. Dat maakt mensen nieuwsgierig, vaak veel nieuwsgieriger dan wanneer je alleen iets vertelt. Ik ben het wel met je eens eilander, dat het niet de enige vorm van evangelisatie moet zijn.
Vanmorgen las ik deze tekst en moest aan deze discussie denken,
1petrus 3 :1
1 Desgelijks gij vrouwen, zijt uw eigenen mannen onderdanig; opdat ook, zo enigen den Woorde ongehoorzaam zijn, zij door den wandel der vrouwen zonder Woord mogen gewonnen worden;
dit is de kanttekening erbij
mogen gewonnen worden; Dat is, tot Christus bekeerd worden, gelijk dit woord winnen gebruikt wordt Matth. 18:15; 1 Cor. 9:19, en elders. Niet dat het goed leven zonder woord genoeg is om den mens te bekeren of tot het geloof te brengen. Want dat doet de Heilige Geest door het Woord van God alleen, Ps. 19:8; Rom. 1:16, en Rom. 10:17; maar omdat zulke mannen, ziende den goeden wandel der gelovige vrouwen, een goed gevoelen krijgen van dat Woord en van den godsdienst dien zij belijden, en een begeerte om het ook te horen en zichzelf door Gods genade daarnaar te schikken.
onderstreept de discussie

Woord en daad!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Owen
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 dec 2014, 22:42

Re: Evangelisatie

Bericht door Owen »

Ik denk dat veel christenen niet vrijmoedig zijn in het praten over het geloof. Zelf heb ik daar ook last van. Ik denk dat de oorzaak van 'mislukte' evangelisatie bij christenen zelf ligt. We kunnen klagen over het ploegen op rotsen, maar als we zelf krampachtig en voorzichtig omgaan in de omgang met onze medemens is dat al een slecht getuigenis op zichzelf. Juist bij evangelisatie dient de vreugde in Christus' verlossing wat mij betreft centraal te staan. Maar als dit in je eigen leven al nauwelijks zo is, is het bijna onmogelijk om dit te laten zien aan anderen.

Bovendien denk ik dat evangelisatie in de gereformeerde veel te vaak georganiseerd en van binnen naar buiten is in plaats van andersom. Dat geeft te denken.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Evangelisatie

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef:
Ditbenik schreef:Ga een dag met me mee. Nee, niet in Amsterdam. Gewoon een stad elders in het land. Wat mensen bezoeken, e.d. Heel eenvoudig luisteren naar wat mensen vertellen, iets meegeven vanuit het Woord, stukje lezen en bidden. Geen ingewikkelde methoden, gewoon wat persoonlijke contacten. Als je zo'n dag heb meegemaakt wordt het wel wat lastiger kritiek geven. Dat is veel makkelijker als je het vanuit je luie stoel kunt doen zonder je al te veel te bekommeren over hen die buiten zijn. Maar probeer het eens. Welkom.
Dat is prima; daar heb ik wel interesse in.
Ik dit inmiddels geconcretiseerd? Ik ben wel benieuwd naar de bevindingen.

(p.s. ik wilde "DitbenIK" niet opzadelen met groep toekijkende stagiaires dus heb ik mijn mond gehouden v.w.b.t mijn interesse om eens mee te gaan maar ik ben zeer geinteresseerd in de opvolging en eventuele "vervolg" sessies.)
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Evangelisatie

Bericht door Charles »

Ds. Visscher hield eens een lezing over evangelisatie waarbij hij aangaf dat je maar eenvoudig het Woord moet citeren/laten spreken. De volgende dag gebeurde er iets op het werk waarop ik de psalmberijming van 1773 citeerde. Vervolgens maakte een collega het vers zo af. Ik zeg: dan moet je er bij opgegroeid zijn anders weet je dat niet. Bleek idd uit onze hoek te komen maar ging al 20 jaar niet meer. Diverse gesprekken/gesprekjes met hem gehad. Nu kerkt hij alweer meer dan een jaar elke zondag in de GerGem (helaas zonder ooit door iemand daar aangesproken te zijn...).
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Evangelisatie

Bericht door Posthoorn »

Charles schreef:Ds. Visscher hield eens een lezing over evangelisatie waarbij hij aangaf dat je maar eenvoudig het Woord moet citeren/laten spreken. De volgende dag gebeurde er iets op het werk waarop ik de psalmberijming van 1773 citeerde. Vervolgens maakte een collega het vers zo af. Ik zeg: dan moet je er bij opgegroeid zijn anders weet je dat niet. Bleek idd uit onze hoek te komen maar ging al 20 jaar niet meer. Diverse gesprekken/gesprekjes met hem gehad. Nu kerkt hij alweer meer dan een jaar elke zondag in de GerGem (helaas zonder ooit door iemand daar aangesproken te zijn...).
Ik word in de kerk meestal ook niet aangesproken. :hum
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Evangelisatie

Bericht door Dodo »

Vraagje: ik ging pas op kraambezoek bij een jong stel. Een van de ouders heeft een kerkelijke achtergrond, de ander niet.
Ik heb een leuk boekje gegeven van Nijntje Pluis.

Later thuis dacht ik: had ik nu eigenlijk beter een boek met bijbelse verhalen moeten geven? Er zijn allerlei leuke kleurige boeken over bijbelse geschiedenissen.
Of zou dat niet verstandig zijn, en moet je dat bij de ouders/grootouders laten?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Evangelisatie

Bericht door helma »

Dodo schreef:Vraagje: ik ging pas op kraambezoek bij een jong stel. Een van de ouders heeft een kerkelijke achtergrond, de ander niet.
Ik heb een leuk boekje gegeven van Nijntje Pluis.

Later thuis dacht ik: had ik nu eigenlijk beter een boek met bijbelse verhalen moeten geven? Er zijn allerlei leuke kleurige boeken over bijbelse geschiedenissen.
Of zou dat niet verstandig zijn, en moet je dat bij de ouders/grootouders laten?
Ligt er aan...
soms kan je van te voren een beetje inschatten wat er met een bijbelboekje gebeurt.
Als ik denk dat het toch niet voorgelezen gaat worden zou ik het niet doen.
En het zou niet het enige zijn wat ik zou geven. Samen met iets leuks; dat je niet het idee geeft dat zij jouw evangelisatieobject zijn.

Als kraamkado geef ik nog wel eens het boek: 'de roeping van het moederschap' aan de moeder.
Dat vind ik belangrijk om door te geven.

Op een bruiloft geef ik vrijwel altijd een Bijbels dagboek. Of een boek over het huwelijk. Met een envelop erbij.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Evangelisatie

Bericht door samanthi »

De schoonvader van mijn zwager kreeg de boodschap ongeneeslijk ziek te zijn,ja wat moet je dan sturen, het zijn ongelovige mensen, een kaart met Bijbeltekst? ben je dan niet opdringerig? Ik heb het gewoon gedaan, net als bij andere zieken, ook het gedicht van de voetstappen op het strand.
Mijn schoonzus moest ons speciaal bedanken en de laatste nacht heeft zomaar iemand van de thuiszorg met hem gebeden.
Ik schaamde me dat ik nog even geaarzeld gehad heb of ik wel een kaart met Bijbeltekst zou sturen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evangelisatie

Bericht door DDD »

Mooi initiatief, én mooi artikel:

http://www.parool.nl/parool/nl/4024/AMS ... mmer.dhtml

Een zelfbewust verhaal, dat de doelgroep naar ik inschat in ieder geval niet zal afstoten. En gratis publiciteit in de krant, ook nog...
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Evangelisatie

Bericht door huisman »

DDD schreef:Mooi initiatief, én mooi artikel:

http://www.parool.nl/parool/nl/4024/AMS ... mmer.dhtml

Een zelfbewust verhaal, dat de doelgroep naar ik inschat in ieder geval niet zal afstoten. En gratis publiciteit in de krant, ook nog...
Ik heb een grote afkeer van doelgroepkerken bv voor hoog opgeleiden enz. Wat deze predikant zegt is ronduit on-Schriftuurlijk.
'Het is fascinerend dat Jezus iedereen wist te boeien. Hij kon de vragen, zorgen, maar ook leuke zaken bespreken. Hij zei dingen die mensen tot nadenken bracht.'

66 Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.
67 Jezus dan zeide tot de twaalven: Wilt gijlieden ook niet weggaan?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Evangelisatie

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
DDD schreef:Mooi initiatief, én mooi artikel:

http://www.parool.nl/parool/nl/4024/AMS ... mmer.dhtml

Een zelfbewust verhaal, dat de doelgroep naar ik inschat in ieder geval niet zal afstoten. En gratis publiciteit in de krant, ook nog...
Ik heb een grote afkeer van doelgroepkerken bv voor hoog opgeleiden enz. Wat deze predikant zegt is ronduit on-Schriftuurlijk.
'Het is fascinerend dat Jezus iedereen wist te boeien. Hij kon de vragen, zorgen, maar ook leuke zaken bespreken. Hij zei dingen die mensen tot nadenken bracht.'

66 Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.
67 Jezus dan zeide tot de twaalven: Wilt gijlieden ook niet weggaan?
Ja dit klopt en allen zelfs de discipelen werden aan Hem geërgerd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie