Evangelisatie

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Evangelisatie

Bericht door samanthi »

eilander schreef
Met alle respect, maar dit is echt geen evangelisatie. Ik begrijp heus wel hoe je het bedoelt, maar als je niets meer doet, zal zo iemand dan niet tegen ons getuigen: "je wist zoveel meer van het Evangelie, waarom heb je dat dan niet verteld?"
Kijk, als iemand z'n trekker kapot is kun je geen preek gaan houden, laat dat helder zijn. Maar wat zijn we toch allemaal (mezelf ingesloten) voorzichtig!!

Ander voorbeeld: een tijdje terug las ik het boekje van Friedenstimme "De weg die slechts weinigen gaan". Daar lees je dat de hoofdpersoon van dat boek in de meest verschrikkelijke gevangenis terecht komt, met de grootste moordenaars. Als je ergens bang voor je leven moest zijn als je het Evangelie brengt, dan is het daar. Als je dan leest wat het Woord kan doen, dan durf ik hier niet te zeggen dat we zo voorzichtig moeten doen.

Gods Woord heeft kracht, waarom verwachten wij het dan van onze stilzwijgende liefdadigheid? Dat laatste moet ook, natuurlijk! Maar het is te weinig naar mijn overtuiging.





Met alle respect, maar dit is echt geen evangelisatie. Ik begrijp heus wel hoe je het bedoelt, maar als je niets meer doet, zal zo iemand dan niet tegen ons getuigen: "je wist zoveel meer van het Evangelie, waarom heb je dat dan niet verteld?"
Kijk, als iemand z'n trekker kapot is kun je geen preek gaan houden, laat dat helder zijn. Maar wat zijn we toch allemaal (mezelf ingesloten) voorzichtig!!

Ander voorbeeld: een tijdje terug las ik het boekje van Friedenstimme "De weg die slechts weinigen gaan". Daar lees je dat de hoofdpersoon van dat boek in de meest verschrikkelijke gevangenis terecht komt, met de grootste moordenaars. Als je ergens bang voor je leven moest zijn als je het Evangelie brengt, dan is het daar. Als je dan leest wat het Woord kan doen, dan durf ik hier niet te zeggen dat we zo voorzichtig moeten doen.

Gods Woord heeft kracht, waarom verwachten wij het dan van onze stilzwijgende liefdadigheid? Dat laatste moet ook, natuurlijk! Maar het is te weinig naar mijn overtuiging.


"


Mee eens, het moet niet het enige zijn, maar als je alleen preekt en je hebt geen duit voor je naaste over dan houdt het echt op.
Een leesbare brief van Christus, is dat alleen preken?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Evangelisatie

Bericht door Pimpelmees »

eilander schreef:
Mara schreef:
samanthi schreef:nog even over vriendschapevangelisatie

Mijn zwager(hij is boer), geloofd niet, had iets met zijn trekker en had bepaald gereedschap nodig, hij ging naar zijn buren die naar de ger.gem gaan om het te lenen.
Hij had tegen mijn zus gezegd ze zullen het wel niet geven omdat het zondag is.
Maar tot zijn verbazzing ging de buurman mee en hielp bij de reperatie, je hebt hem morgen hard nodig, vond hij.
Mijn zwager was sprakeloos en is nu veel minder negatief tegen gelovigen. Dat kan tcoh een stapje dichterbij zijn?
Mijn zwager had een levensmiddelenwinkel. Er werd regelmatig op zondag aangebeld voor een boodschap.
Als het een eerste levensbehoefte betrof, gaf mijn zwager het zo mee, want zei hij, verkopen doe ik niet op zondag.
Er is nooit misbruik van gemaakt!
Dat is ook evangeliseren Samanthi, maar dan zonder woorden.
Met alle respect, maar dit is echt geen evangelisatie. Ik begrijp heus wel hoe je het bedoelt, maar als je niets meer doet, zal zo iemand dan niet tegen ons getuigen: "je wist zoveel meer van het Evangelie, waarom heb je dat dan niet verteld?"
Kijk, als iemand z'n trekker kapot is kun je geen preek gaan houden, laat dat helder zijn. Maar wat zijn we toch allemaal (mezelf ingesloten) voorzichtig!!

Ander voorbeeld: een tijdje terug las ik het boekje van Friedenstimme "De weg die slechts weinigen gaan". Daar lees je dat de hoofdpersoon van dat boek in de meest verschrikkelijke gevangenis terecht komt, met de grootste moordenaars. Als je ergens bang voor je leven moest zijn als je het Evangelie brengt, dan is het daar. Als je dan leest wat het Woord kan doen, dan durf ik hier niet te zeggen dat we zo voorzichtig moeten doen.

Gods Woord heeft kracht, waarom verwachten wij het dan van onze stilzwijgende liefdadigheid? Dat laatste moet ook, natuurlijk! Maar het is te weinig naar mijn overtuiging.
Als kruidenier levensmiddelen weggeven (in plaats van verkopen) op zondag, zoals Mara hierboven schreef, is wel degelijk een vorm van evangelisatie. Het is zelfs een heel sterke vorm van evangelisatie. Je laat door middel van een daad iets zien van waar je voor staat. Dat maakt mensen nieuwsgierig, vaak veel nieuwsgieriger dan wanneer je alleen iets vertelt. Ik ben het wel met je eens eilander, dat het niet de enige vorm van evangelisatie moet zijn.
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Evangelisatie

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Dat is zeker een mooi voorbeeld! Laat woorden samengaan met daden en daden met woorden. Voor mij is het principe dat Jezus zelf geeft aan Zijn discipelen in Mattheus 10:14 leidend.

14 En zo iemand u niet zal ontvangen, noch uw woorden horen, uitgaande uit dat huis of uit dezelve stad, schudt het stof uwer voeten af.

Ik ben het met eilander eens dat we daar veel te kort inschieten, maar het behoed ons ook voor een krampachtige bekeringsdrift, waar Mara terrecht op wijst.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Evangelisatie

Bericht door Ditbenik »

Ireneüs van Lyon schreef:Dat is zeker een mooi voorbeeld! Laat woorden samengaan met daden en daden met woorden. Voor mij is het principe dat Jezus zelf geeft aan Zijn discipelen in Mattheus 10:14 leidend.

14 En zo iemand u niet zal ontvangen, noch uw woorden horen, uitgaande uit dat huis of uit dezelve stad, schudt het stof uwer voeten af.

Ik ben het met eilander eens dat we daar veel te kort inschieten, maar het behoed ons ook voor een krampachtige bekeringsdrift, waar Mara terrecht op wijst.
Evangelisatie is geen bekeringsdrift. Evangelisatie begint in het Vaderhart van God. Hij stuurt zijn Kinderen er op uit om getuigen te zijn. Dat kan op allerlei plaatsen. Bij je buren, familie, collega's, enz. Dat kan ook langs de deuren. Jazeker, mensen zullen denken dat je Jehova getuige bent geworden. Maar het is toch niet zo moeilijk om, wanneer de deur opengaat, te zeggen: "Ik ben geen Jehova getuige. Goede morgen"? Dat geeft verrassende reacties kan ik je verzekeren.
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Evangelisatie

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Helemaal mee eens. Als je een aantal postings terugleest snap je waarschijnlijk de context van de post.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Evangelisatie

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef:
Ireneüs van Lyon schreef:Dat is zeker een mooi voorbeeld! Laat woorden samengaan met daden en daden met woorden. Voor mij is het principe dat Jezus zelf geeft aan Zijn discipelen in Mattheus 10:14 leidend.

14 En zo iemand u niet zal ontvangen, noch uw woorden horen, uitgaande uit dat huis of uit dezelve stad, schudt het stof uwer voeten af.

Ik ben het met eilander eens dat we daar veel te kort inschieten, maar het behoed ons ook voor een krampachtige bekeringsdrift, waar Mara terrecht op wijst.
Evangelisatie is geen bekeringsdrift. Evangelisatie begint in het Vaderhart van God. Hij stuurt zijn Kinderen er op uit om getuigen te zijn. Dat kan op allerlei plaatsen. Bij je buren, familie, collega's, enz. Dat kan ook langs de deuren. Jazeker, mensen zullen denken dat je Jehova getuige bent geworden. Maar het is toch niet zo moeilijk om, wanneer de deur opengaat, te zeggen: "Ik ben geen Jehova getuige. Goede morgen"? Dat geeft verrassende reacties kan ik je verzekeren.
Als je van buren en collega's uitgaat, is dat een veel te smal deel.
Er zijn ook mensen die in hun eigen gezin of naaste familie "moeten evangeliseren", omdat zij als enige geloven.
Hoe doe je dit dan in alle wijsheid, zonder dat de ander ongeduldig en misschien zelfs boos wordt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Evangelisatie

Bericht door Auto »

Dit is toch wel weer interessant

Kerkplantingen weinig effectief in Amsterdam
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Evangelisatie

Bericht door Tiberius »

Auto schreef:Dit is toch wel weer interessant

Kerkplantingen weinig effectief in Amsterdam
Verbaast me niets.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Evangelisatie

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:
Auto schreef:Dit is toch wel weer interessant

Kerkplantingen weinig effectief in Amsterdam
Verbaast me niets.
Tjonge. Ik ben wel benieuwd hoe jullie dit dan precies voor je zien:
Om deze redenen zijn er creatievere vormen van missionaire projecten nodig, meent Tempelman op basis van zijn onderzoek. Om werkelijk succesvol te zijn in hun missionaire streven zou tenminste een deel van de christenen hun subcultuur moeten verlaten, stelt hij. Te beginnen wellicht met christelijke leiders. In plaats van geld te stoppen in weer een nieuwe kerk moeten er nieuwe, innovatieve en naar buiten gerichte projecten ontstaan die de christelijke wereld beter in contact brengen met niet-christelijke Amsterdammers.
Ik weet niet of jullie hetzelfde artikel lezen als ik, maar dit artikel zegt dus: kerkplantingsprojecten die er nu zijn moeten niet minder "werelds" worden dan ze zijn, maar nog veel meer om te slagen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Evangelisatie

Bericht door Tiberius »

Hetgeen mij niet verbaast is zijn conclusie, dat die kerkplantingen weinig effectief zijn en de redenen daarvoor.

Overigens vraag ik me dan af, of je zijn oplossing direct als meer "werelds" moet noemen. Vind je dat "naar buiten gerichte projecten" per definitie meer werelds zijn? Ik denk het niet eigenlijk.
Een voorbeeld van zo'n naar buiten gericht project vind ik wat Ontmoeting bijvoorbeeld in Rotterdam doet. Daar zijn ze wel goed bezig en effectief ook m.i. Alhoewel ik me ook wel realiseer, dat dat geen kerkplantingproject is.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Evangelisatie

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:
Auto schreef:Dit is toch wel weer interessant

Kerkplantingen weinig effectief in Amsterdam
Verbaast me niets.
Maar ben je er ook verdrietig om?

Overigens meen ik op te moeten merken:
- als "refo"-evangelisatie/prediking weinig bekeringen oplevert, ligt dat aan de (zondige) mens
- als niet-"refo"-evangelisatie/prediking weinig bekeringen oplevert, ligt dat de gebruikte methoden.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Evangelisatie

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:Overigens vraag ik me dan af, of je zijn oplossing direct als meer "werelds" moet noemen. Vind je dat "naar buiten gerichte projecten" per definitie meer werelds zijn? Ik denk het niet eigenlijk.
Nee, dat vind ik niet. Maar gezien de kritiek die hier recent klonk richting deze projecten denk ik wel dat de oplossingen die deze blog aanreikt echt niet in de lijn liggen van die kritiek.

Overigens ben ik het wel met rekcor eens. De traditionele projecten zijn getalsmatig nog een stuk minder "succesvol" (gemeten naar de maatstaven van deze blog) dan de projecten waarop hier kritiek wordt geleverd...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Evangelisatie

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:
Tiberius schreef:Overigens vraag ik me dan af, of je zijn oplossing direct als meer "werelds" moet noemen. Vind je dat "naar buiten gerichte projecten" per definitie meer werelds zijn? Ik denk het niet eigenlijk.
Nee, dat vind ik niet.
Dat dacht ik al, inderdaad.
Jongere schreef:Maar gezien de kritiek die hier recent klonk richting deze projecten denk ik wel dat de oplossingen die deze blog aanreikt echt niet in de lijn liggen van die kritiek.
Ik weet niet meer precies welke kritiek ik toen liet klinken, maar wat in deze blog aangereikt wordt, klinkt me wel terecht in de oren.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Evangelisatie

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:
Tiberius schreef:
Auto schreef:Dit is toch wel weer interessant

Kerkplantingen weinig effectief in Amsterdam
Verbaast me niets.
Maar ben je er ook verdrietig om?
Nee hoor. Moet dat dan?
rekcor schreef:Overigens meen ik op te moeten merken:
- als "refo"-evangelisatie/prediking weinig bekeringen oplevert, ligt dat aan de (zondige) mens
- als niet-"refo"-evangelisatie/prediking weinig bekeringen oplevert, ligt dat de gebruikte methoden.
Ik denk niet dat je die knip zo kan leggen.
Zelfs een wat onhandig gekozen methode kan tot zegen gebruikt worden. Terwijl anderzijds een Bijbelse methode niet gegarandeerd tot zegen leidt; zie bijvoorbeeld Paulus in Athene.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Evangelisatie

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:
rekcor schreef: Maar ben je er ook verdrietig om?
Nee hoor. Moet dat dan?
Je moet natuurlijk niets, maar je hebt hier medebroeders en -zusters die zondaren proberen te bereiken met het evangelie, wat kennelijk niet lukt.

Je kunt het oneens zijn met de gebruikte methode, maar ik vind dat niet iets om triomfantelijk over te doen, maar iets wat tot verdriet stemt. Want intussen gaan er wel zielen verloren.
Plaats reactie