Evangelisatie

Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: Evangelisatie

Bericht door Koninklijk »

Ik heb aan veel acties meegedaan, en veel goede gesprekken gehad, toch wil ik eens horen wat jullie van deze gedachten vinden..

Wij de gelovige zijn de kerk correct ?, evangelie betekent letterlijk ""goed nieuws of blije boodschap "" wat me vaak verwonderde dat iemand zei ik ga evangeliseren terwijl ik dacht maar wij toch het evangelie, ik bedoel dit als of je een duikboot bent, we komen even boven op zondag of tijdens zo actie, en voor de rest op ons werk, op school, in de auto, in de rij bij de kassa, zijn we geen goed nieuws, of zelfs slecht nieuws :paladin (ik in het verkeer pfff ) :modo

Als we beseffen dat wij vertegenwoordigers zijn of beter ambassadeurs, dan is het denk ik beter te beseffen dat we dat altijd zijn, los van het feit dat speciale actie's super zijn :)
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Evangelisatie

Bericht door -DIA- »

Koninklijk schreef:Ik heb aan veel acties meegedaan, en veel goede gesprekken gehad, toch wil ik eens horen wat jullie van deze gedachten vinden..

Wij de gelovige zijn de kerk correct ?, evangelie betekent letterlijk "goed nieuws of blije boodschap " wat me vaak verwonderde dat iemand zei ik ga evangeliseren terwijl ik dacht maar wij toch het evangelie, ik bedoel dit als of je een duikboot bent, we komen even boven op zondag of tijdens zo actie, en voor de rest op ons werk, op school, in de auto, in de rij bij de kassa, zijn we geen goed nieuws, of zelfs slecht nieuws :paladin (ik in het verkeer pfff ) :modo

Als we beseffen dat wij vertegenwoordigers zijn of beter ambassadeurs, dan is het denk ik beter te beseffen dat we dat altijd zijn, los van het feit dat speciale actie's super zijn :)
Wat hier gezegd wordt is helaas vaak de waarheid. Dat zou ons een grote aanklacht moeten zijn. Al zijn we nog zo zuiver in de leer naar Gods Woord, en ons leven komt daarmee niet overeen, dan kan het zijn dat wij een hinderpaal vormen voor anderen, die je scherp waarnemen. Je mag iemand die zich 'christen' noemt daarop aanspreken. Als ons leven in contrast is met de belijdenis kunnen wij door zo anderen verhinderen in te gaan. Hier komt het dus aan op de praktijk. Niet een goede belijdenis alleen. Mensen, vooral niet-christenen, nemen je scherp waar, en zien ook haarscherp waar we falen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Evangelisatie

Bericht door DDD »

Helemaal eens.

Al merk ik dat ook buitenstaanders vergevingsgezind zijn, als je maar eerlijk je misdaden belijdt. Maar dat is niet altijd leuk om te doen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Evangelisatie

Bericht door Mara »

Ik vond het wel mooi hoe ds. de Boer dit zei.
Bid je weleens smorgens dat je die dag iemand tegen komt die niet vloekt of waar je van hart tot hart mee kunt spreken?
En evangeliseren kan ook zonder woorden.
In de wijze waarop je je van je taak kwijt bijvoorbeeld en trouw bent in het kleine.
Kan men van je op aan en zeg je met je houding veel, zo niet alles?
Kennelijk is hij de man van de praktijk (geweest).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Evangelisatie

Bericht door samanthi »

Mara schreef:Ik vond het wel mooi hoe ds. de Boer dit zei.
Bid je weleens smorgens dat je die dag iemand tegen komt die niet vloekt of waar je van hart tot hart mee kunt spreken?
En evangeliseren kan ook zonder woorden.
In de wijze waarop je je van je taak kwijt bijvoorbeeld en trouw bent in het kleine.
Kan men van je op aan en zeg je met je houding veel, zo niet alles?
Kennelijk is hij de man van de praktijk (geweest).
Er is een uitspraak: evangeliseer, desnoods met woorden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Evangelisatie

Bericht door eilander »

Deze uitspraak wordt vaak misbruikt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Evangelisatie

Bericht door samanthi »

eilander schreef:Deze uitspraak wordt vaak misbruikt.
Dat is waar, maar je levensstijl moet overeen komen met je belijdenis, ik denk ook dat, als je voor buren toegankelijk bent door je houding, je makkelijker over de Heere kan spreken.
ik spreek echt met buren over de Heere, maar ik probeer ook een luisterend oor en een hulp te zijn en ook te vertrouwen, als ik zeg ik kom straks, dan zal ik er alles op alles voor zetten om het echt te doen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: Evangelisatie

Bericht door Koninklijk »

samanthi schreef:
eilander schreef:Deze uitspraak wordt vaak misbruikt.
Dat is waar, maar je levensstijl moet overeen komen met je belijdenis, ik denk ook dat, als je voor buren toegankelijk bent door je houding, je makkelijker over de Heere kan spreken.
ik spreek echt met buren over de Heere, maar ik probeer ook een luisterend oor en een hulp te zijn en ook te vertrouwen, als ik zeg ik kom straks, dan zal ik er alles op alles voor zetten om het echt te doen.
Ik denk dat het alles te maken, heeft met de openbaring die jezelf heb gehad, ik bedoel je kunt net zoveel geven als je ontvangen hebt .

en als het uit jezelf is houd het geen stand, put het je uit en stop je ermee, maar als het uit God geboren is, Liefde, goedheid, blijdschap, rechtvaardigheid, trouw, noem het maar op, dan is dit aantrekkelijk voor iedereen om je heen, Op straat tijdens een speciale actie, maar ook en misschien nog wel meer effectief op de mensen om je heen.

het schijnt naar onderzoek dat veruit de meeste mensen, door bekende om hun heen tot geloof gekomen zijn, en niet door de tv dominee's, of evangelisatie actie's, folders, huis aan huis evangelisatie's en de eo, maar door een grote verandering van een kennis vriend of een familie lid, die kon uitleggen Wat god in zijn leven had gedaan, en hij daarom zo veranderd was, ""het evangelie is een kracht God's tot redding"""

en deze is ook mooi ""De goedheid van God leid tot bekering"" het verhaal van Petrus waar Jezus Petrus hem zegent, nadat Hij de boot van Petrus geleend had met een overvolle boot aan vis"" Ga weg van mij ik ben een zondig mens "" Het was de Genade en Goedheid van God die petrus op zijn knieën deed vallen .

Deze Manier van het evangelie brengen spreekt me erg aan :ouioui
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Evangelisatie

Bericht door samanthi »

Koninklijk schreef:
samanthi schreef:
eilander schreef:Deze uitspraak wordt vaak misbruikt.
Dat is waar, maar je levensstijl moet overeen komen met je belijdenis, ik denk ook dat, als je voor buren toegankelijk bent door je houding, je makkelijker over de Heere kan spreken.
ik spreek echt met buren over de Heere, maar ik probeer ook een luisterend oor en een hulp te zijn en ook te vertrouwen, als ik zeg ik kom straks, dan zal ik er alles op alles voor zetten om het echt te doen.
Ik denk dat het alles te maken, heeft met de openbaring die jezelf heb gehad, ik bedoel je kunt net zoveel geven als je ontvangen hebt .

en als het uit jezelf is houd het geen stand, put het je uit en stop je ermee, maar als het uit God geboren is, Liefde, goedheid, blijdschap, rechtvaardigheid, trouw, noem het maar op, dan is dit aantrekkelijk voor iedereen om je heen, Op straat tijdens een speciale actie, maar ook en misschien nog wel meer effectief op de mensen om je heen.

het schijnt naar onderzoek dat veruit de meeste mensen, door bekende om hun heen tot geloof gekomen zijn, en niet door de tv dominee's, of evangelisatie actie's, folders, huis aan huis evangelisatie's en de eo, maar door een grote verandering van een kennis vriend of een familie lid, die kon uitleggen Wat god in zijn leven had gedaan, en hij daarom zo veranderd was, ""het evangelie is een kracht God's tot redding"""

en deze is ook mooi ""De goedheid van God leid tot bekering"" het verhaal van Petrus waar Jezus Petrus hem zegent, nadat Hij de boot van Petrus geleend had met een overvolle boot aan vis"" Ga weg van mij ik ben een zondig mens "" Het was de Genade en Goedheid van God die petrus op zijn knieën deed vallen .

Deze Manier van het evangelie brengen spreekt me erg aan :ouioui
Wat wil je hiermee zeggen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: Evangelisatie

Bericht door Koninklijk »

samanthi schreef:
Koninklijk schreef:
samanthi schreef:
eilander schreef:Deze uitspraak wordt vaak misbruikt.
Dat is waar, maar je levensstijl moet overeen komen met je belijdenis, ik denk ook dat, als je voor buren toegankelijk bent door je houding, je makkelijker over de Heere kan spreken.
ik spreek echt met buren over de Heere, maar ik probeer ook een luisterend oor en een hulp te zijn en ook te vertrouwen, als ik zeg ik kom straks, dan zal ik er alles op alles voor zetten om het echt te doen.
Ik denk dat het alles te maken, heeft met de openbaring die jezelf heb gehad, ik bedoel je kunt net zoveel geven als je ontvangen hebt .

en als het uit jezelf is houd het geen stand, put het je uit en stop je ermee, maar als het uit God geboren is, Liefde, goedheid, blijdschap, rechtvaardigheid, trouw, noem het maar op, dan is dit aantrekkelijk voor iedereen om je heen, Op straat tijdens een speciale actie, maar ook en misschien nog wel meer effectief op de mensen om je heen.

het schijnt naar onderzoek dat veruit de meeste mensen, door bekende om hun heen tot geloof gekomen zijn, en niet door de tv dominee's, of evangelisatie actie's, folders, huis aan huis evangelisatie's en de eo, maar door een grote verandering van een kennis vriend of een familie lid, die kon uitleggen Wat god in zijn leven had gedaan, en hij daarom zo veranderd was, ""het evangelie is een kracht God's tot redding"""

en deze is ook mooi ""De goedheid van God leid tot bekering"" het verhaal van Petrus waar Jezus Petrus hem zegent, nadat Hij de boot van Petrus geleend had met een overvolle boot aan vis"" Ga weg van mij ik ben een zondig mens "" Het was de Genade en Goedheid van God die petrus op zijn knieën deed vallen .

Deze Manier van het evangelie brengen spreekt me erg aan :ouioui
Wat wil je hiermee zeggen?
Dat betrouwbaarheid en een luisterend oor, voor jou belangrijke kenmerken zijn, en dat klopt ook want dat is toch Goed nieuws "" het evangelie "" en het feit dat je dat met je buren doet, geeft ook iets aan, want de buren zien en horen meer, dan die totale vreemde op straat, en dat heeft met echtheid te maken.

en dat zijn kenmerken van God "" luisterend oor, betrouwbaarheid, en echtheid "" die jij ontvangen hebt, en weer doorgeeft ;)
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Evangelisatie

Bericht door Terri »

eilander schreef:Deze uitspraak wordt vaak misbruikt.
Ik moest aan deze column denken;

https://visie.eo.nl/2017/06/desnoods-met-daden/
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Evangelisatie

Bericht door Mara »

Een gesprek met een twintigjarige jongen. ‘Geloof je dat God bestaat?’ ‘Vroeger geloofde ik dat wel’, zei hij, ‘maar nu weet ik het niet meer. Mijn grootmoeder is een diep gelovige, lieve vrouw en ging ’s zondags altijd naar de kerk. Nu hangt ze achterover in een rolstoel met open mond. Een hersenbloeding. En als God bestaat had Hij dit niet moeten doen. Er zijn veel slechte mensen op de wereld en waarom wordt mijn gelovige grootmoeder dan invalide? Of God bestaat weet ik niet, maar ik weet nu wel dat ik niet in Hem wil geloven’. Ik probeerde nog te vragen of hij God ter verantwoording wilde roepen over Zijn daden, maar hij wilde er niet op ingaan en liep weg.

Wat is het verschrikkelijk moeilijk als je God niet kent, Hem dan toch God te laten, ondanks rampen en onheil. Daarna kwam er een jonge man, samen met zijn vrouwelijke collega. Ik vroeg hen of ze een Bijbel hadden. Ze hadden er vroeger wel in gelezen maar nu niet meer. Ze geloofden wel dat God bestond want zo waren ze opgevoed. ‘Waarom willen jullie Hem niet dienen dan?’ En deze jonge man vertelde dat als hij naar de Bijbel wilde gaan leven, hij alles anders moest gaan doen. Want hij deed nu veel dingen die in de Bijbel verboden worden. Ik vroeg hem om een voorbeeld. ‘Nou’, zei hij, ‘bijvoorbeeld vrije seks met mijn collega en misschien over een maand weer met iemand anders. En de feesten waar we nu naar toe gaan met alcohol en drugs, enz. Meneer, ik heb nu een heel gelukkig leven en dat wil ik niet veranderen’.

Na nog een poosje gepraat te hebben zei ik: ‘Nog één vraag. Als je sterft en je ontmoet God, wetende dat je al Zijn regels aan je laars hebt gelapt, hoe ga je dat uitleggen?’ ‘Dat risico heb ik ingecalculeerd meneer, en dan komt er maar wat er van komt’. ‘Nou nou, je durft heel wat aan’, zei ik. Toen ze verder wilden lopen spraken ze hun waardering uit voor het open gesprek. Na hen een hand gegeven te hebben, gingen ze weg. Wat zal het erg zijn, als ze zo voort blijven leven en sterven.

Evangelisatie-ervaringen, HHK Putten
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Evangelisatie

Bericht door Ditbenik »

Een mooi voorbeeld van een gemeente die haar roeping verstaat: https://goo.gl/SphJjG .
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Evangelisatie

Bericht door Mara »

In het RD las ik:
Familie Verhelst verhuisde van Biblebelt naar leefgemeenschap Rotterdam.
Van een twee-onder-een-kapwoning in hartje Biblebelt betrokken Mark en Petra Verhelst met hun kinderen een portiekwoning in Rotterdam. Met als doel de wijk in aanraking te brengen met het Evangelie. Spijt van hun keuze hebben ze niet.
https://www.rd.nl/kerk-religie/familie- ... -1.1617471

Respect!
Wat ontzettend moedig om met opgroeiende kinderen midden in zo'n wijk te gaan wonen en te gaan evangeliseren.

En wat Petra zegt:
Volgens Petra hebben christenen de taak een zoutend zout te zijn. „Zout moet zich verspreiden, niet samenklonteren. Ik vraag me soms af of we dat niet te veel doen op de Biblebelt.”
Inderdaad!
Deze wijk had ooit een grote bloeiende CGK gemeente. Omdat christenen wegtrokken naar de nieuwe buitenwijken, moest de kerk haar deuren sluiten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Evangelisatie

Bericht door Geytenbeekje »

Mara schreef:In het RD las ik:
Familie Verhelst verhuisde van Biblebelt naar leefgemeenschap Rotterdam.
Van een twee-onder-een-kapwoning in hartje Biblebelt betrokken Mark en Petra Verhelst met hun kinderen een portiekwoning in Rotterdam. Met als doel de wijk in aanraking te brengen met het Evangelie. Spijt van hun keuze hebben ze niet.
https://www.rd.nl/kerk-religie/familie- ... -1.1617471

Respect!
Wat ontzettend moedig om met opgroeiende kinderen midden in zo'n wijk te gaan wonen en te gaan evangeliseren.

En wat Petra zegt:
Volgens Petra hebben christenen de taak een zoutend zout te zijn. „Zout moet zich verspreiden, niet samenklonteren. Ik vraag me soms af of we dat niet te veel doen op de Biblebelt.”
Inderdaad!
Deze wijk had ooit een grote bloeiende CGK gemeente. Omdat christenen wegtrokken naar de nieuwe buitenwijken, moest de kerk haar deuren sluiten.
Aan de andere kant ook in christelijke dorpen als Staphorst zou er nog geEvangeliseerd moeten worden aangezien daar ook onkerkelijken zijn
Plaats reactie