Verkiezing ambtsdragers

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6499
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Posthoorn »

Wim Anker schreef:Zo'n uitleg is ook inlegkunde om het kloppend te krijgen m.i. Sterker nog, m.i. wordt nu de betekenis wel erg plat gemaakt. Alsof deze geschiedenis alleen tot troost is voor iemand die een zieke dochter heeft. (zijn andere andere aardse bekommeringen wel toegestaan? b.v.een zieke zoon? Of mag dat ook zoniet worden uitgelegd?)
Uiteindelijk lezen we de Bijbel altijd met een bepaalde interpretatie, ik, maar jij ook. Als jij gelijk zou hebben, is het bestaanbaar dat iemand om bekering bidt, Christus nog niet kent, en tóch een gelovige is - want hij houdt aan, net als de Kananese vrouw, en die werd geprezen om haar grote geloof.
Ik heb grote moeite daarin mee te gaan. Maar goed, we zijn inderdaad :offtopic (hoewel niet eens zo erg).
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Terri »

Wim Anker schreef:
Terri schreef:Ik heb altijd begrepen dat deze geschiedenis leert; 'Wie volhardt, ontvangt!'.
Dat zeg ik m.i. inderdaad.
Ja met dien verstande dat zij wel in geloof zich vastklampt aan de Heere Jezus, om haar dochter gezond te maken.
De Heere Jezus is haar niet onbekend.
'Ik laat U niet gaan, tenzij Gij mij zegent' .
Wel denk ik dat we altijd 'verbaasd' zullen zijn, als de Heere ons geloof kwalificeert als een groot geloof.
Verder ben ik het met Posthoorn eens, dat dit geen bekeringsgeschiedenis is.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef:
Wim Anker schreef:Zo'n uitleg is ook inlegkunde om het kloppend te krijgen m.i. Sterker nog, m.i. wordt nu de betekenis wel erg plat gemaakt. Alsof deze geschiedenis alleen tot troost is voor iemand die een zieke dochter heeft. (zijn andere andere aardse bekommeringen wel toegestaan? b.v.een zieke zoon? Of mag dat ook zoniet worden uitgelegd?)
Uiteindelijk lezen we de Bijbel altijd met een bepaalde interpretatie, ik, maar jij ook. Als jij gelijk zou hebben, is het bestaanbaar dat iemand om bekering bidt, Christus nog niet kent, en tóch een gelovige is - want hij houdt aan, net als de Kananese vrouw, en die werd geprezen om haar grote geloof.
Ik heb grote moeite daarin mee te gaan. Maar goed, we zijn inderdaad :offtopic (hoewel niet eens zo erg).
Ik zou het eerder - in geestelijke zin - een smeken om genade, vergeving willen noemen. Want het geloof bezat ze reeds (de bekering dus ook) maar het nut, de baten, waren nog niet gegeven.

En nogmaals, het is niet onze moeite die wij met iets hebben die de doorslag geeft, niet onze logica is bepalend, maar de Schrift. En om deze geschiedenis maar irrelevant te verklaren omdat het niet past in onze "theorie" is niet goed. Er is Schriftbewijs nodig om aan te geven dat deze geschiedenis niet gebruikt mag worden om Gods weg in het zaligmaken van mensen te verklaren.

m.i. is dit overigens niet zo off topic, deze denkwijze - de logica, dat bidden is Christus HEBBEN want dat staat er toch - maakt iedereen die daar niet zo makkelijk in meegaat - die ervaren heeft dat de geschiedenis van de kananese vrouw realiteit is - tot een ongelovige die uiteraard niet in het ambt hoort.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 09 apr 2016, 13:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Sheba »

Wim Anker schreef:
Posthoorn schreef:
Wim Anker schreef:Ok. Dit hoofdstuk maar uit mijn bijbel scheuren dus? Blijkbaar past het niet in de leer die hier geleerd wordt.

Verder zou het wel handig zijn als mijn betoog uit de Schrift werd weerlegd i.p.v. enkel met 'logische' redeneringen.
De geschiedenis van de Kananese vrouw is geen bekeringsgeschiedenis!
Schriftbewijs ter benadrukking of bewijs van de bewering s.v.p, uitroeptekens helpen niet.

En verder, deze vrouw had idd het ware geloof m.i. Daarom is het een voorbeeld van mensen die het geloof kennen, Hem aanlopen maar (nog) worden weggestuurd als ze willen aangaan.
Sorry, maar deze geschiedenis gaat ook niet over het wel of niet mogen aangaan. Net zo min het een bekeringsgeschiedenis is. Dus kan je het ook niet als bewijs aanvoeren dat je tot het ambt geroepen kan zijn met geloof, zonder het te weten, en het afblijven van de Tafel des Heeren. Ik heb nu even het idee dat je dat wel wil doen. Kom dan met de Schriftplaatsen waaruit blijkt dat er gelovigen tot het ambt geroepen worden die geloven zonder te weten, die niet aan de tafel des Heeren gaan.

Ik vraag mij oprecht af hoe iemand kan weten door God geroepen te zijn tot het ambt. En tegelijkertijd niet weet of hij persoonlijk wel door God geroepen is. En dus nog leeft buiten de Verzoening.
Laatst gewijzigd door Sheba op 09 apr 2016, 13:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6499
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Posthoorn »

Wim Anker schreef: Ik zou het eerder - in geestelijke zin - een smeken om genade, vergeving willen noemen. Want het geloof bezat ze reeds maar het nut, de baten, waren nog niet gegeven.

En nogmaals, het is niet onze moeite die wij met iets hebben die de doorslag geeft, niet onze logica is bepalend, maar de Schrift. En om deze geschiedenis maar irrelevant te verklaren omdat het niet past in onze "theorie" is niet goed. Er is Schriftbewijs nodig om aan te geven dat deze geschiedenis niet gebruikt mag worden om Gods weg in het zaligmaken van mensen te verklaren.
Nee, jij draait het om. Er is Schriftbewijs nodig om dit als een bekeringsgeschiedenis te verklaren! Want zoals jij het opvat, kom je in strijd met de andere Schriftgegevens, waarin geloven, het komen tot Christus en het kennen van Christus juist bij elkaar gehouden worden en we niets lezen over een langdurige, voorafgaande 'geloofsstrijd'.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef:
Wim Anker schreef: Ik zou het eerder - in geestelijke zin - een smeken om genade, vergeving willen noemen. Want het geloof bezat ze reeds maar het nut, de baten, waren nog niet gegeven.

En nogmaals, het is niet onze moeite die wij met iets hebben die de doorslag geeft, niet onze logica is bepalend, maar de Schrift. En om deze geschiedenis maar irrelevant te verklaren omdat het niet past in onze "theorie" is niet goed. Er is Schriftbewijs nodig om aan te geven dat deze geschiedenis niet gebruikt mag worden om Gods weg in het zaligmaken van mensen te verklaren.
Nee, jij draait het om. Er is Schriftbewijs nodig om dit als een bekeringsgeschiedenis te verklaren! Want zoals jij het opvat, kom je in strijd met de andere Schriftgegevens, waarin geloven, het komen tot Christus en het kennen van Christus juist bij elkaar gehouden worden en we niets lezen over een langdurige, voorafgaande 'geloofsstrijd'.
Over de duur, in aantal dagen of jaren, is m.i.geen voorschrift. Bij Paulus was de duur 3 dagen van dat hij Christus kende als God die hem als vijand beschouwde - en die hij toch om vergeving bad - totdat hij hem kende als zijn Zaligmaker. Dus er is wel degelijk tijdsverschil mogelijk tussen komen en kennen. Dat zegt de Schrift. En de geschiedenis van de Kananese vrouw is hiermee volledig in lijn.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Sheba »

Wim Anker schreef:
Posthoorn schreef:
Wim Anker schreef: Ik zou het eerder - in geestelijke zin - een smeken om genade, vergeving willen noemen. Want het geloof bezat ze reeds maar het nut, de baten, waren nog niet gegeven.

En nogmaals, het is niet onze moeite die wij met iets hebben die de doorslag geeft, niet onze logica is bepalend, maar de Schrift. En om deze geschiedenis maar irrelevant te verklaren omdat het niet past in onze "theorie" is niet goed. Er is Schriftbewijs nodig om aan te geven dat deze geschiedenis niet gebruikt mag worden om Gods weg in het zaligmaken van mensen te verklaren.
Nee, jij draait het om. Er is Schriftbewijs nodig om dit als een bekeringsgeschiedenis te verklaren! Want zoals jij het opvat, kom je in strijd met de andere Schriftgegevens, waarin geloven, het komen tot Christus en het kennen van Christus juist bij elkaar gehouden worden en we niets lezen over een langdurige, voorafgaande 'geloofsstrijd'.
Over de duur, in aantal dagen of jaren, is m.i.geen voorschrift. Bij Paulus was de duur 3 dagen van dat hij Christus kende als God die hem als vijand beschouwde - en die hij toch om vergeving bad - totdat hij hem kende als zijn Zaligmaker. Dus er is wel degelijk tijdsverschil mogelijk tussen komen en kennen. Dat zegt de Schrift. En de geschiedenis van de Kananese vrouw is hiermee volledig in lijn.
Wat staat er bij Paulus eerste ontmoeting? Heere wat wilt U dat ik doen zal. Later wordt hij nader onderwezen. Hoe of wat weten we niet.
En zou je zo vriendelijk willen zijn om nog op mijn vorige post in willen gaan?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6499
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Posthoorn »

Wim Anker schreef:Over de duur, in aantal dagen of jaren, is m.i.geen voorschrift. Bij Paulus was de duur 3 dagen van dat hij Christus kende als God die hem als vijand beschouwde - en die hij toch om vergeving bad - totdat hij hem kende als zijn Zaligmaker. Dus er is wel degelijk tijdsverschil mogelijk tussen komen en kennen. Dat zegt de Schrift. En de geschiedenis van de Kananese vrouw is hiermee volledig in lijn.
Het overtuigt mij niet. Kun je de situatie van Paulus één op één gelijkstellen met die van de Kananese vrouw? Werd van hem gezegd dat hij een groot geloof had? En zo ja, is het dan een bewijs van groot geloof als iemand tot een onbekende God en Christus bidt?
Er zitten mij te veel voetangels en klemmen aan deze gedachte.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door samanthi »

Wim Anker schreef:
Posthoorn schreef:
Wim Anker schreef: Ik zou het eerder - in geestelijke zin - een smeken om genade, vergeving willen noemen. Want het geloof bezat ze reeds maar het nut, de baten, waren nog niet gegeven.

En nogmaals, het is niet onze moeite die wij met iets hebben die de doorslag geeft, niet onze logica is bepalend, maar de Schrift. En om deze geschiedenis maar irrelevant te verklaren omdat het niet past in onze "theorie" is niet goed. Er is Schriftbewijs nodig om aan te geven dat deze geschiedenis niet gebruikt mag worden om Gods weg in het zaligmaken van mensen te verklaren.
Nee, jij draait het om. Er is Schriftbewijs nodig om dit als een bekeringsgeschiedenis te verklaren! Want zoals jij het opvat, kom je in strijd met de andere Schriftgegevens, waarin geloven, het komen tot Christus en het kennen van Christus juist bij elkaar gehouden worden en we niets lezen over een langdurige, voorafgaande 'geloofsstrijd'.
Over de duur, in aantal dagen of jaren, is m.i.geen voorschrift. Bij Paulus was de duur 3 dagen van dat hij Christus kende als God die hem als vijand beschouwde - en die hij toch om vergeving bad - totdat hij hem kende als zijn Zaligmaker. Dus er is wel degelijk tijdsverschil mogelijk tussen komen en kennen. Dat zegt de Schrift. En de geschiedenis van de Kananese vrouw is hiermee volledig in lijn.
Waar baseer je dit op met Paulus?
Ik lees dit echt helemaal nergens.
Wel, zie hij bidt en dat hij een openbaring gekregen heeft.
Maar wanneer hij de Heere Jezus wel of niet als verlosser kent staat niet beschreven en is er mi bijgemaakt.
Handelingen 9
1 En Saulus, blazende nog dreiging en moord tegen de discipelen des Heeren, ging tot de hogepriester,
2 En begeerde brieven van hem naar Damaskus, aan de synagogen, opdat, zo hij enigen, die van dien weg waren, vond, hij dezelve, beiden mannen en vrouwen, zou gebonden brengen naar Jeruzalem.
3 En als hij reisde, is het geschied, dat hij nabij Damaskus kwam, en hem omscheen snellijk een licht van den hemel;
4 En ter aarde gevallen zijnde, hoorde hij een stem, die tot hem zeide: Saul, Saul! wat vervolgt gij Mij?
5 En hij zeide: Wie zijt Gij, Heere? En de Heere zeide: Ik ben Jezus, Dien gij vervolgt. Het is u hard, de verzenen tegen de prikkels te slaan.
6 En hij, bevende en verbaasd zijnde, zeide: Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zal? En de Heere zeide tot hem: Sta op, en ga in de stad, en u zal aldaar gezegd worden, wat gij doen moet
7 En de mannen, die met hem over weg reisden, stonden verbaasd, horende wel de stem, maar niemand ziende.
8 En Saulus stond op van de aarde; en als hij zijn ogen opendeed, zag hij niemand. En zij, hem bij de hand leidende, brachten hem te Damaskus.
9 En hij was drie dagen, dat hij niet zag, en at niet, en dronk niet.
10 En er was een zeker discipel te Damaskus, met name Ananias; en de Heere zeide tot hem in een gezicht: Ananias! En hij zeide: Zie, hier ben ik, Heere!
11 En de Heere zeide tot hem: Sta op, en ga in de straat, genaamd de Rechte, en vraag in het huis van Judas naar een, met name Saulus, van Tarsen; want zie, hij bidt.
12 En hij heeft in een gezicht gezien, dat een man, met name Ananias, inkwam, en hem de hand oplegde, opdat hij wederom ziende werd.
13 En Ananias antwoordde: Heere! ik heb uit velen gehoord van dezen man, hoeveel kwaad hij Uw heiligen in Jeruzalem gedaan heeft;
14 En heeft hier macht van de overpriesters, om te binden allen, die Uw Naam aanroepen.
15 Maar de Heere zeide tot hem: Ga heen; want deze is Mij een uitverkoren vat, om Mijn Naam te dragen voor de heidenen, en de koningen, en de kinderen Israëls.
16 Want Ik zal hem tonen, hoeveel hij lijden moet om Mijn Naam.
17 En Ananias ging heen en kwam in het huis; en de handen op hem leggende, zeide hij: Saul, broeder! de Heere heeft mij gezonden, namelijk Jezus, Die u verschenen is op den weg, dien gij kwaamt, opdat gij weder ziende en met den Heiligen Geest vervuld zoudt worden.
18 En terstond vielen af van zijn ogen gelijk als schellen, en hij werd terstond wederom ziende; en stond op, en werd gedoopt.
19 En als hij spijze genomen had, werd hij versterkt. En Saulus was sommige dagen bij de discipelen, die te Damaskus waren.
20 En hij predikte terstond Christus in de synagogen, dat Hij de Zoon van God is.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Sheba »

.
Wim Anker schreef:

Over de duur, in aantal dagen of jaren, is m.i.geen voorschrift. Bij Paulus was de duur 3 dagen van dat hij Christus kende als God die hem als vijand beschouwde - en die hij toch om vergeving bad - totdat hij hem kende als zijn Zaligmaker. Dus er is wel degelijk tijdsverschil mogelijk tussen komen en kennen. Dat zegt de Schrift. En de geschiedenis van de Kananese vrouw is hiermee volledig in lijn.
samanthi schreef
Waar baseer je dit op met Paulus?
Ik lees dit echt helemaal nergens.
Wel, zie hij bidt en dat hij een openbaring gekregen heeft.
Maar wanneer hij de Heere Jezus wel of niet als verlosser kent staat niet beschreven en is er mi bijgemaakt.
Handelingen 9
1 En Saulus, blazende nog dreiging en moord tegen de discipelen des Heeren, ging tot de hogepriester,
2 En begeerde brieven van hem naar Damaskus, aan de synagogen, opdat, zo hij enigen, die van dien weg waren, vond, hij dezelve, beiden mannen en vrouwen, zou gebonden brengen naar Jeruzalem.
3 En als hij reisde, is het geschied, dat hij nabij Damaskus kwam, en hem omscheen snellijk een licht van den hemel;
4 En ter aarde gevallen zijnde, hoorde hij een stem, die tot hem zeide: Saul, Saul! wat vervolgt gij Mij?
5 En hij zeide: Wie zijt Gij, Heere? En de Heere zeide: Ik ben Jezus, Dien gij vervolgt. Het is u hard, de verzenen tegen de prikkels te slaan.
6 En hij, bevende en verbaasd zijnde, zeide: Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zal? En de Heere zeide tot hem: Sta op, en ga in de stad, en u zal aldaar gezegd worden, wat gij doen moet
7 En de mannen, die met hem over weg reisden, stonden verbaasd, horende wel de stem, maar niemand ziende.
8 En Saulus stond op van de aarde; en als hij zijn ogen opendeed, zag hij niemand. En zij, hem bij de hand leidende, brachten hem te Damaskus.
9 En hij was drie dagen, dat hij niet zag, en at niet, en dronk niet.
10 En er was een zeker discipel te Damaskus, met name Ananias; en de Heere zeide tot hem in een gezicht: Ananias! En hij zeide: Zie, hier ben ik, Heere!
11 En de Heere zeide tot hem: Sta op, en ga in de straat, genaamd de Rechte, en vraag in het huis van Judas naar een, met name Saulus, van Tarsen; want zie, hij bidt.
12 En hij heeft in een gezicht gezien, dat een man, met name Ananias, inkwam, en hem de hand oplegde, opdat hij wederom ziende werd.
13 En Ananias antwoordde: Heere! ik heb uit velen gehoord van dezen man, hoeveel kwaad hij Uw heiligen in Jeruzalem gedaan heeft;
14 En heeft hier macht van de overpriesters, om te binden allen, die Uw Naam aanroepen.
15 Maar de Heere zeide tot hem: Ga heen; want deze is Mij een uitverkoren vat, om Mijn Naam te dragen voor de heidenen, en de koningen, en de kinderen Israëls.
16 Want Ik zal hem tonen, hoeveel hij lijden moet om Mijn Naam.
17 En Ananias ging heen en kwam in het huis; en de handen op hem leggende, zeide hij: Saul, broeder! de Heere heeft mij gezonden, namelijk Jezus, Die u verschenen is op den weg, dien gij kwaamt, opdat gij weder ziende en met den Heiligen Geest vervuld zoudt worden.
18 En terstond vielen af van zijn ogen gelijk als schellen, en hij werd terstond wederom ziende; en stond op, en werd gedoopt.
19 En als hij spijze genomen had, werd hij versterkt. En Saulus was sommige dagen bij de discipelen, die te Damaskus waren.
20 En hij predikte terstond Christus in de synagogen, dat Hij de Zoon van God is.
En ook staat er niet bij dat God hem nog als vijand beschouwde zoals WimA in zijn post stelt.
Waarom zou God hem anders naar de stad sturen met de belofte dat daar hem verteld zou worden wat hij doen moest?

Calvijn zegt zelfs;
(...)want nu zien wij hier niet langer Saulus van Tarsen, maar een nieuw mens, door de Heilige Geest geschapen; (...)
Dan kan je niet zeggen dat hij nog als vijand werd beschouwd door God.
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Wim Anker »

Wat zich m.i. constant wreekt is het onderscheid tussen staat en stand niet willen onderkennen.

@Sheba: De Heilige Geest overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel. Op weg naar Damascus heeft Paulus die overtuiging bij monde van Christus verkregen. Maar daarmee is niet gezegd dat hij Christus daar kende als zijn Zaligmaker. Nee, zijn Rechter vertelde hem naar de stad te gaan en af te wachten. Als een - geblinddoekte - krijgsgevangene. De vijandschap van Paulus was wel gebroken, hij wist van zijn schuld, maar daarmee had hij nog geen vergeving verkregen.

m.i.staat de gehele Bijbel vol met dergelijke verhalen. Jozef, de woestijnreis, David. Ook de HC vertelt erover.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Sheba »

Wim Anker schreef:Wat zich m.i. constant wreekt is het onderscheid tussen staat en stand niet willen onderkennen.

@Sheba: De Heilige Geest overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel. Op weg naar Damascus heeft Paulus die overtuiging bij monde van Christus verkregen. Maar daarmee is niet gezegd dat hij Christus daar kende als zijn Zaligmaker. Nee, zijn Rechter vertelde hem naar de stad te gaan en af te wachten. Als een - geblinddoekte - krijgsgevangene. De vijandschap van Paulus was wel gebroken, hij wist van zijn schuld, maar daarmee had hij nog geen vergeving verkregen.

m.i.staat de gehele Bijbel vol met dergelijke verhalen. Jozef, de woestijnreis, David. Ook de HC vertelt erover.
Jozef? David? Etc.?

En dan noemt hij Hem Heere? Dat klopt toch niet? Hij erkent Hem als zijn Eigenaar. M.a.w. hij is het Eigendom van Christus geworden want In het Grieks staat er Kurios, (ned spelling)
En zegt de Heere niet tegen Ananias dat Hij aan Paulus zal laten zien hoeveel hij lijden moet om Zijn Naam?
Hoe kan jij dan nog steeds zeggen, dat hij geen vergeving had verkregen?

Ik ben wel benieuwd bij welke zondagen jij leest over onderscheid tussen staat en stand in de HC. En wat jij onder het onderscheid tussen staat en stand verstaat.
Laatst gewijzigd door Sheba op 09 apr 2016, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door samanthi »

Wim Anker schreef:Wat zich m.i. constant wreekt is het onderscheid tussen staat en stand niet willen onderkennen.

@Sheba: De Heilige Geest overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel. Op weg naar Damascus heeft Paulus die overtuiging bij monde van Christus verkregen. Maar daarmee is niet gezegd dat hij Christus daar kende als zijn Zaligmaker. Nee, zijn Rechter vertelde hem naar de stad te gaan en af te wachten. Als een - geblinddoekte - krijgsgevangene. De vijandschap van Paulus was wel gebroken, hij wist van zijn schuld, maar daarmee had hij nog geen vergeving verkregen.

m.i.staat de gehele Bijbel vol met dergelijke verhalen. Jozef, de woestijnreis, David. Ook de HC vertelt erover.
Dit is inlegkunde en niet hetgeen sheba schreef over de tollenaar.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door ejvl »

Wim Anker schreef:Wat zich m.i. constant wreekt is het onderscheid tussen staat en stand niet willen onderkennen.

@Sheba: De Heilige Geest overtuigd van zonde, gerechtigheid en oordeel. Op weg naar Damascus heeft Paulus die overtuiging bij monde van Christus verkregen. Maar daarmee is niet gezegd dat hij Christus daar kende als zijn Zaligmaker. Nee, zijn Rechter vertelde hem naar de stad te gaan en af te wachten. Als een - geblinddoekte - krijgsgevangene. De vijandschap van Paulus was wel gebroken, hij wist van zijn schuld, maar daarmee had hij nog geen vergeving verkregen.

m.i.staat de gehele Bijbel vol met dergelijke verhalen. Jozef, de woestijnreis, David. Ook de HC vertelt erover.
Geen van dezen kon zeggen al een geloof te hebben of al een aardig eindne op weg te zijn toch?
In eigen gewaarwording niet gelovig. Daarom kan een MENS pas van geloof spreken in Christus toch?
Wilma1966
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 apr 2017, 16:49

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Wilma1966 »

Bij ons in de kerk moet er een ouderling bijkomen, maar is het geoorloofd dat er twee tweetallen diakenen op de lijst staan? Moet er niet iemand vanuit de gemeente ertegenover staan? Vind dit een beetje raar.
Plaats reactie