Verkiezing ambtsdragers

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Geytenbeekje »

Wilma1966 schreef:Bij ons in de kerk moet er een ouderling bijkomen, maar is het geoorloofd dat er twee tweetallen diakenen op de lijst staan? Moet er niet iemand vanuit de gemeente ertegenover staan? Vind dit een beetje raar.
Lijkt me juist wel goed als een ouderling eerst diaken is geweest.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
Wilma1966 schreef:Bij ons in de kerk moet er een ouderling bijkomen, maar is het geoorloofd dat er twee tweetallen diakenen op de lijst staan? Moet er niet iemand vanuit de gemeente ertegenover staan? Vind dit een beetje raar.
Lijkt me juist wel goed als een ouderling eerst diaken is geweest.
Nee, twee diakenen op dubbeltalent is geen enkel probleem. Die komen beiden ook vanuit de gemeente. Ik heb tegelijk stof gezien dat gemeenteleden de naam van een diaken als voordracht indiende voor de vacature van ouderling. Alleen heb je daarna een vacature voor diaken.

Dat het goed is om eerst diaken geweest vind ik niet. Het ambt van diaken is niet minder dan dat van ouderling. Het is geen promotie of zo. Masseer beide ambten verdagen wel specifieke gaven. Daarnaast zijn er genoeg ouderlingen die niet geschikt zijn als diaken.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Zeeuw »

Wilma1966 schreef:Bij ons in de kerk moet er een ouderling bijkomen, maar is het geoorloofd dat er twee tweetallen diakenen op de lijst staan? Moet er niet iemand vanuit de gemeente ertegenover staan? Vind dit een beetje raar.
Geoorloofd? Uiteraard.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Erskinees »

Ditbenik schreef: Nee, twee diakenen op dubbeltalent is geen enkel probleem. Die komen beiden ook vanuit de gemeente. Ik heb tegelijk stof gezien dat gemeenteleden de naam van een diaken als voordracht indiende voor de vacature van ouderling. Alleen heb je daarna een vacature voor diaken.
Dan heb je het weer over de hervormde praktijk.
In kerkverbanden waar geen indienen van namen plaatsvindt, kiest de kerkenraad het tweetal zelf. Het is dan helemaal niet wenselijk dat er alleen keuze is uit twee kerkenraadsleden. Daar kan je verschillende redenen voor bedenken. Daarom wordt er in zulke kerkverbanden, bijv. in de GG van links tot rechts, zoveel mogelijk 1 gemeentelid tegenover 1 kerkenraadslid gezet.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Jantje »

Dat eerste weet ik niet hoor. Er zijn genoeg kerkenraden die alleen diakenen tot ouderling willen hebben, omdat ze die persoon (zijn ligging) inmiddels dusdanig kennen, dat dat geen 'gevaar' vormt voor de macht van de kerkenraad. Ik zet er voor alle duidelijkheid maar bij dat dit van links tot rechts het geval kan zijn.

Verder ben ik het wel met je eens dat het van links tot rechts gebeurt, dat diakenen kandidaat staan voor ouderling.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door DDD »

Overigens zorgt een goede kerkenraad ervoor dat de ligging van de leden een goede afspiegeling is van die van de gemeente. Enigszins complicerend is dat linkse broeders minder aan het pluche gehecht zijn en ook minder aan kerkpolitiek lijken te doen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Jantje »

Jawel. Ik weet er ook veel voorbeelden van. Maar dat neemt niet weg dat er ook linkse broeders zijn die voor de macht van de rechtse broeders niet onderdoen en andersom dat er rechtse broeders zijn die veel tact, verstand en wijsheid hebben, maar niet een bazig karakter.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Ditbenik »

Erskinees schreef:
Ditbenik schreef: Nee, twee diakenen op dubbeltalent is geen enkel probleem. Die komen beiden ook vanuit de gemeente. Ik heb tegelijk stof gezien dat gemeenteleden de naam van een diaken als voordracht indiende voor de vacature van ouderling. Alleen heb je daarna een vacature voor diaken.
Dan heb je het weer over de hervormde praktijk.
In kerkverbanden waar geen indienen van namen plaatsvindt, kiest de kerkenraad het tweetal zelf. Het is dan helemaal niet wenselijk dat er alleen keuze is uit twee kerkenraadsleden. Daar kan je verschillende redenen voor bedenken. Daarom wordt er in zulke kerkverbanden, bijv. in de GG van links tot rechts, zoveel mogelijk 1 gemeentelid tegenover 1 kerkenraadslid gezet.
O sorry, ik wist niet dat hervormden niet mochten meepraten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Jantje »

Uiteraard mag dat niet. ;) Je weet toch dat het hier een GG-aangelegenheid is op het forum? ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Erskinees »

Ditbenik schreef:O sorry, ik wist niet dat hervormden niet mochten meepraten.
Dat zegt niemand ;)
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Mannetje »

Ditbenik schreef:
Geytenbeekje schreef:
Wilma1966 schreef:Bij ons in de kerk moet er een ouderling bijkomen, maar is het geoorloofd dat er twee tweetallen diakenen op de lijst staan? Moet er niet iemand vanuit de gemeente ertegenover staan? Vind dit een beetje raar.
Lijkt me juist wel goed als een ouderling eerst diaken is geweest.
Nee, twee diakenen op dubbeltalent is geen enkel probleem. Die komen beiden ook vanuit de gemeente. Ik heb tegelijk stof gezien dat gemeenteleden de naam van een diaken als voordracht indiende voor de vacature van ouderling. Alleen heb je daarna een vacature voor diaken.

Dat het goed is om eerst diaken geweest vind ik niet. Het ambt van diaken is niet minder dan dat van ouderling. Het is geen promotie of zo. Masseer beide ambten verdagen wel specifieke gaven. Daarnaast zijn er genoeg ouderlingen die niet geschikt zijn als diaken.
Je hebt dit vast op een mobiel getypt...
Maar ik ben het wel met je eens.

Zelfs als de kerkenraad de kandidaten kiest hoeft het toch geen probleem te zijn als twee diakenen kandidaat staan voor ouderling? Als dat mannen met gaven in hart en hoofd zijn, wat is er dan mis mee? Ik proef bij diverse forumleden een diep wantrouwen tegen de kerkenraad. Waarom toch?
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Jantje »

Laten we voorop stellen dat het geen wantrouwen is. Maar als je als kerkenraad naast de hier al besproken optie van een tweetal met enkel diakenen, een tweetal stelt met één diaken en met een tegenkandidaat die enkel als bladvulling dient, dan ben je, mijns inziens, niet eerlijk bezig. Ik hoor het vaker, vooral in rechtse gemeenten, maar ook ter linkerzijde. Je moet als kerkenraad wel eerlijk blijven en zuiver. De kandidaatstelling gebeurt altijd opnieuw tijdens de kerkenraadsvergadering, maar soms heb ik daar heel sterk mijn twijfels bij.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:Laten we voorop stellen dat het geen wantrouwen is. Maar als je als kerkenraad naast de hier al besproken optie van een tweetal met enkel diakenen, een tweetal stelt met één diaken en met een tegenkandidaat die enkel als bladvulling dient, dan ben je, mijns inziens, niet eerlijk bezig. Ik hoor het vaker, vooral in rechtse gemeenten, maar ook ter linkerzijde. Je moet als kerkenraad wel eerlijk blijven en zuiver. De kandidaatstelling gebeurt altijd opnieuw tijdens de kerkenraadsvergadering, maar soms heb ik daar heel sterk mijn twijfels bij.
Geen wantrouwen, waar komen dan de twijfels vandaan?
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:
Jantje schreef:Laten we voorop stellen dat het geen wantrouwen is. Maar als je als kerkenraad naast de hier al besproken optie van een tweetal met enkel diakenen, een tweetal stelt met één diaken en met een tegenkandidaat die enkel als bladvulling dient, dan ben je, mijns inziens, niet eerlijk bezig. Ik hoor het vaker, vooral in rechtse gemeenten, maar ook ter linkerzijde. Je moet als kerkenraad wel eerlijk blijven en zuiver. De kandidaatstelling gebeurt altijd opnieuw tijdens de kerkenraadsvergadering, maar soms heb ik daar heel sterk mijn twijfels bij.
Geen wantrouwen, waar komen dan de twijfels vandaan?
Niet uit wantrouwen, maar uit zorg.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Bruna »

Wilma1966 schreef:Bij ons in de kerk moet er een ouderling bijkomen, maar is het geoorloofd dat er twee tweetallen diakenen op de lijst staan? Moet er niet iemand vanuit de gemeente ertegenover staan? Vind dit een beetje raar.
Twee tweetallen, dan heb je mijns inziens 2 vacatures.
Volgens mij is het aanbevelenswaardig om dan een viertal te stellen en er daar 2 uit te kiezen.

Het hoeft niet raar te zijn maar is wel opmerkelijk. Het komt denk ik niet veel voor en impliceert wel dat de KR ouderling ziet als een promotie voor diaken.
Plaats reactie