Verkiezing ambtsdragers

-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Verkiezing ambtsdragers

Bericht door -DIA- »

Afzetten is een groot woord.
Maar ik vraag me af hoe het zit met ambtsdragers die "niet herkiesbaar worden gesteld in verband met hun leeftijd". Kan men dit toelaten als betreffende ambtsdragers met vlijt en smaak hun ambt uitoefenen, en dan van de medebroeders te horen krijgen: U bent niet herkiesbaar vanwege uw leeftijd? Ik vraag me af of deze gang van zaken recht is...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Predikant afgezet in Ger. Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Ja, het is recht. In de kerkorde staat nergens dat iemand die zittend ambtsdrager is opnieuw verkiesbaar gesteld moet worden. Je wordt voor de periode van één termijn gekozen. Daarna is je positie (in principe) gelijk aan die van alle andere manslidmaten in de gemeente.

Nu is het vrij gebruikelijk dat een zittend ambtsdrager opnieuw verkiesbaar wordt gesteld, maar het is dus geen verplichting.
-
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Predikant afgezet in Ger. Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Ja, het is recht. In de kerkorde staat nergens dat iemand die zittend ambtsdrager is opnieuw verkiesbaar gesteld moet worden. Je wordt voor de periode van één termijn gekozen. Daarna is je positie (in principe) gelijk aan die van alle andere manslidmaten in de gemeente.

Nu is het vrij gebruikelijk dat een zittend ambtsdrager opnieuw verkiesbaar wordt gesteld, maar het is dus geen verplichting.
De theorie weet ik ook wel, maar als er een noodsituatie is, dat men vrijwel geen ambtsdragers meer kan
vinden, breekt dan de nood niet de wet?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door -DIA- »

Misschien ter verduidelijking. We hier kenden vroeger 'rustende ouderlingen'. Zij bleven tot hun dood in het ambt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Misschien ter verduidelijking. We hier kenden vroeger 'rustende ouderlingen'. Zij bleven tot hun dood in het ambt.
Je vraagt je af: Waarom?
Er is toch weer een nieuwe generatie? We belijden toch dat de Heere doorgaat in de geslachten? Welnu, dan zijn er ook weer jonge mensen om de plaats van de ouden in te nemen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bettler
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 apr 2014, 22:07

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Bettler »

Luther schreef:
-DIA- schreef:Misschien ter verduidelijking. We hier kenden vroeger 'rustende ouderlingen'. Zij bleven tot hun dood in het ambt.
Je vraagt je af: Waarom?
Er is toch weer een nieuwe generatie? We belijden toch dat de Heere doorgaat in de geslachten? Welnu, dan zijn er ook weer jonge mensen om de plaats van de ouden in te nemen.
Daarnaast is het systeem van roulatie er ook niet zomaar. Het is ook om 'ongezonde' situaties in de gemeente/kerkenraad te voorkomen...
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:Misschien ter verduidelijking. We hier kenden vroeger 'rustende ouderlingen'. Zij bleven tot hun dood in het ambt.
Volgens mij zie ik dat niet in de DKO.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33252
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:Afzetten is een groot woord.
Maar ik vraag me af hoe het zit met ambtsdragers die "niet herkiesbaar worden gesteld in verband met hun leeftijd". Kan men dit toelaten als betreffende ambtsdragers met vlijt en smaak hun ambt uitoefenen, en dan van de medebroeders te horen krijgen: U bent niet herkiesbaar vanwege uw leeftijd? Ik vraag me af of deze gang van zaken recht is...
In de praktijk is het zo (zover mij bekend), dat "niet herkiesbaar i.vm. leeftijd" bij de ambtsdrager zelf vandaan komt.
Het kan ook zijn, dat de kerkenraad moet besluiten om dat te doen. In dat geval zullen er moverende redenen zijn; bijvoorbeeld als iemand zelf denkt dat het goed gaat, maar dat zijn voorgaan in de eredienst niet langer sticht. Dan moet men dit toelaten, ja. Ik mag aannemen, dat je wel zoveel vertrouwen in je kerkenraad hebt, dat ze dat goed kunnen beoordelen.

Het fenomeen "rustende ouderling" is m.i. onzin. Een ouderling bekleedt een regeer-ambt. Als hij daartoe niet meer in staat is, is het niet gepast, dat hij toch nog aan de besluitvorming deelneemt.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Marco »

Het standaard verlengen van de ambtstermijn is ook niet in de DKO terug te vinden. Dat is een uitzondering. Geen regel.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:Afzetten is een groot woord.
Maar ik vraag me af hoe het zit met ambtsdragers die "niet herkiesbaar worden gesteld in verband met hun leeftijd". Kan men dit toelaten als betreffende ambtsdragers met vlijt en smaak hun ambt uitoefenen, en dan van de medebroeders te horen krijgen: U bent niet herkiesbaar vanwege uw leeftijd? Ik vraag me af of deze gang van zaken recht is...
Dat is dus de omgedraaide situatie: er wordt uitgegaan van de regel dat ambtsdragers herkiesbaar zouden zijn.
Het hoort andersom te zijn: alleen als er een specifieke reden is, waarom het voor de gemeente beter is dat een ambtsdrager een nieuwe termijn uitdient, wordt een ambtsdrager herkiesbaar gesteld.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Luther »

Bettler schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:Misschien ter verduidelijking. We hier kenden vroeger 'rustende ouderlingen'. Zij bleven tot hun dood in het ambt.
Je vraagt je af: Waarom?
Er is toch weer een nieuwe generatie? We belijden toch dat de Heere doorgaat in de geslachten? Welnu, dan zijn er ook weer jonge mensen om de plaats van de ouden in te nemen.
Daarnaast is het systeem van roulatie er ook niet zomaar. Het is ook om 'ongezonde' situaties in de gemeente/kerkenraad te voorkomen...
Exact!
Bovendien zou een ambtsdrager toch ook moeten zeggen: Als er in de gemeenten mannen zijn die de gemeente beter kunnen dienen (en dan bedoel ik niet in eigen kracht - anders wordt daar weer op gereageerd), dan is het tot welzijn van de gemeente als ik terugtreedt.
Het eindeloos herkiesbaar zijn, omdat "er geen kandidaten zijn", kan ook een vorm van hele ootmoedige en vrome hoogmoed zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Jongere »

Marco schreef:Het standaard verlengen van de ambtstermijn is ook niet in de DKO terug te vinden. Dat is een uitzondering. Geen regel.
We hebben het hier al (veel) vaker over gehad op het forum, maar wat mij betreft zouden we hierin de DKO niet moeten volgen.
Gebruikersavatar
Bettler
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 apr 2014, 22:07

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Bettler »

Jongere schreef:
Marco schreef:Het standaard verlengen van de ambtstermijn is ook niet in de DKO terug te vinden. Dat is een uitzondering. Geen regel.
We hebben het hier al (veel) vaker over gehad op het forum, maar wat mij betreft zouden we hierin de DKO niet moeten volgen.
En dus wel standaard verlenging!?!
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Jongere »

Bettler schreef:
Jongere schreef:
Marco schreef:Het standaard verlengen van de ambtstermijn is ook niet in de DKO terug te vinden. Dat is een uitzondering. Geen regel.
We hebben het hier al (veel) vaker over gehad op het forum, maar wat mij betreft zouden we hierin de DKO niet moeten volgen.
En dus wel standaard verlenging!?!
Ja.
Gebruikersavatar
Bettler
Berichten: 74
Lid geworden op: 15 apr 2014, 22:07

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Bettler »

Jongere schreef:
Bettler schreef:
Jongere schreef:
Marco schreef:Het standaard verlengen van de ambtstermijn is ook niet in de DKO terug te vinden. Dat is een uitzondering. Geen regel.
We hebben het hier al (veel) vaker over gehad op het forum, maar wat mij betreft zouden we hierin de DKO niet moeten volgen.
En dus wel standaard verlenging!?!
Ja.
En noem dan eens 1 geldige reden daarvoor? Het is bewust zo dat een broeder na een periode weer aftreedt. Zo voorkom je bepaalde ongezonde situaties, machtsverhoudingen binnen de kerkenraad en/of gemeente, etc. Etc.
Plaats reactie