Verkiezing ambtsdragers

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Jantje schreef:Maar ik wijd er hier op het forum verder maar niet over uit.
!!!

In ieder geval niet meer in het openbaar.
:D je hoéft niet altijd te reageren Jan.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Zeeuw »

Nasrani schreef:Nooit geweten dat dat gebeurde.... als ik zelf voor een groep moet bidden voel ik me zo onbekwaam.
Maar als het goed is dan is een gebed op papier ook biddend voorbereid...
Jep. Een vrij gebed kun je ook uitschrijven, ter hulp. Niet iedereen vindt bidden voor een groep eenvoudig.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door refo »

liz boer schreef:Is het echt verkeerd een gebed voorlezen? Er staat er ook een achter de psalmen, dus vroeger was er ook al behoefte aan.
Misschien is het een briefje met voorbedes, dankzegging en andere onderwerpen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
Jantje schreef:Maar ik wijd er hier op het forum verder maar niet over uit.
!!!

In ieder geval niet meer in het openbaar.
:D je hoéft niet altijd te reageren Jan.
Hij moet toch nr 1 blijven... :D :haha
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Delftenaar »

liz boer schreef:Is het echt verkeerd een gebed voorlezen? Er staat er ook een achter de psalmen, dus vroeger was er ook al behoefte aan.
En soms doet een predikant het slotgebed in de avonddienst aan de hand van het avondgebed van Luther.
Er lijkt me op zich niets mis met een voorgelezen gebed, mits het aansluit.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Herman »

Het gebed is iets wat je moet oefenen. Iemand die dus niet in het openbaar durft te bidden, oefent te weinig.

Ik meet me daarmee een zwaar oordeel aan, maar het is hier een discussieforum, dus ik wil dat wel ter overweging inbrengen. Ik verwijt dus geen enkel individu iets, maar in zijn algemeenheid wil ik het wel opmerken.

Het geeft toch echt te denken dat men niet bidden weet gelijk het behoort, alsof Christus ons niet zelf leert bidden. En alsof de Geest niet met onuitsprekelijke zuchtingen met ons meebid.

We moeten evenmin verwarring schoppen tussen een geestelijke onbekwaamheid en de praktische onbekwaamheid.

Ik heb ondertussen medelijden met de mensen die mijn gebeden moeten aanhoren, want ik had een 3 of een 4 voor mijn mondeling nederlands vanwege niet afgemaakte zinnen en ik geloof niet dat ik heel veel ben verbetert in praktische zin.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door eilander »

Ik heb enige ervaring, en sluit me bij @Herman aan. Twee dingen wil ik er nog over zeggen:
- de Heere helpt ook hierin
- ik kan ook geen prachtige volzinnen maken, en hoewel dat 'voor het vlees' niet aangenaam is: het geeft niets
- het eerste gebed dat ik ooit in een eredienst uitsprak, vond ik zelf nog wel aardig gaan (helaas, maar ik zeg maar hoe het is). Ik kwam er direct na de dienst achter dat ik daarin geprobeerd had een bijbelse toepassing te maken, die echter zelfs oppervlakkig beschouwd, gewoon absoluut niet klopte. Ook dat is geen echt fijne ontdekking... maar je vergeet het ook niet meer.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Mara »

Herman schreef: Maar iemand met een hoge opleiding weet zich wel beter voor te bereiden, hoewel ze ook gewoon kunnen staan te hakkelen.
Een predikant heeft ook een hoge opleiding, maar niet elke predikant heeft echt de gave van het woord.
Als in het grote gebed steeds als herhaling klinkt: we bidden voor het Koningshuis, we bidden voor de regering, we bidden voor het gemeentebestuur, we bidden voor dit en dat lijkt het op het opsommen van een lijstje.
Herman schreef:We moeten evenmin verwarring schoppen tussen een geestelijke onbekwaamheid en de praktische onbekwaamheid.
Ik heb de eenvoudigste mensen de ontroerendste gebeden horen uitspreken.
Het zit niet in een veelvoud van woorden, maar is het oprecht?
Herman schreef:Ik heb ondertussen medelijden met de mensen die mijn gebeden moeten aanhoren, want ik had een 3 of een 4 voor mijn mondeling nederlands vanwege niet afgemaakte zinnen en ik geloof niet dat ik heel veel ben verbetert in praktische zin.
Niet te hard voor jezelf Herman ;) zolang het niet in één monotone zin gaat, is het juist prima, dat maakt het "levendig" en echt.
Ik heb geleerd om aktief mee te luisteren en voorvoel vaak als het ware wat de predikant gaat zeggen.

En soms maakt een ervaren dominee ook weleens een fout.
Vergeet hij te bidden voor mevrouw Y, terwijl hij dat vooraf wel had gezegd.
Of noemt hij meneer Hansen, ipv Jansen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door helma »

Herman schreef:Het gebed is iets wat je moet oefenen. Iemand die dus niet in het openbaar durft te bidden, oefent te weinig.

Ik meet me daarmee een zwaar oordeel aan, maar het is hier een discussieforum, dus ik wil dat wel ter overweging inbrengen. Ik verwijt dus geen enkel individu iets, maar in zijn algemeenheid wil ik het wel opmerken.

Het geeft toch echt te denken dat men niet bidden weet gelijk het behoort, alsof Christus ons niet zelf leert bidden. En alsof de Geest niet met onuitsprekelijke zuchtingen met ons meebid.

We moeten evenmin verwarring schoppen tussen een geestelijke onbekwaamheid en de praktische onbekwaamheid.

Ik heb ondertussen medelijden met de mensen die mijn gebeden moeten aanhoren, want ik had een 3 of een 4 voor mijn mondeling nederlands vanwege niet afgemaakte zinnen en ik geloof niet dat ik heel veel ben verbetert in praktische zin.
Vanaf onze verkering strijd bidt mijn man hardop een vrij gebed. Dat is inmiddels 33 jaar. Maar hij durft het echt niet in het openbaar. Dat komt dus niet doordat hij niet geoefend heeft, want hij doet het in het gezin dagelijks.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door J.C. Philpot »

Beter een gebed zonder [veel] woorden, dan [veel] woorden zonder echt gebed.

Naar een uitspraak van John Bunyan

Waar ik ook aan moet denken:
Ik kreeg toen ik net bevestigd was (ik zit nu niet meer in de kerkenraad) het advies van een dominee: ga niet toneelspelen, maar blijf ook in het ambt jezelf.

Dat geld ook voor het in het openbaar bidden. Gebruik de gaven die je hebt. Van gaven die je niet hebt gekregen zal ook geen rekenschap worden gevraagd.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 14 feb 2019, 11:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Hendrien »

Sommige dominees en ouderlingen houden al een hele preek in het gebed. Vroeger gingen we weleens naar een predikant die in de eredienst bijna een uur ging bidden. Als kind kon ik dat bijna niet volhouden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Herman »

helma schreef:Vanaf onze verkering strijd bidt mijn man hardop een vrij gebed. Dat is inmiddels 33 jaar. Maar hij durft het echt niet in het openbaar. Dat komt dus niet doordat hij niet geoefend heeft, want hij doet het in het gezin dagelijks.
Ik heb daar best begrip voor. Maar als hij door de Heere morgen wordt geroepen tot ouderling, dan is er maar één mogelijkheid en dat is dat je hem spreekwoordelijk voor de leeuwen moet gooien. Want het openbaar gebed is een taak die de Heere vraagt, en zeg dan nog maar eens nee tegen Hem.

En na de tiende keer is krijgt dat niet durven toch een andere karakter en mogelijk gaat het zelfs geheel over.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:
helma schreef:Vanaf onze verkering strijd bidt mijn man hardop een vrij gebed. Dat is inmiddels 33 jaar. Maar hij durft het echt niet in het openbaar. Dat komt dus niet doordat hij niet geoefend heeft, want hij doet het in het gezin dagelijks.
Ik heb daar best begrip voor. Maar als hij door de Heere morgen wordt geroepen tot ouderling, dan is er maar één mogelijkheid en dat is dat je hem spreekwoordelijk voor de leeuwen moet gooien. Want het openbaar gebed is een taak die de Heere vraagt, en zeg dan nog maar eens nee tegen Hem.

En na de tiende keer is krijgt dat niet durven toch een andere karakter en mogelijk gaat het zelfs geheel over.
DE zondaar had een heel wat korter gebed en minder fraai verwoord dan de farizeeër. Ik vrees dat de maatstaf wat een goed openbaar gebed is voor God anders ligt dan voor ons mensen.
En er staat ook iets van bid niet op de hoeken van de straten ga in tot de binnenkamer.

De vrees om in het openbaar te bidden kan wel eens liggen aan een ervaren van onveilig geestelijk klimaat. Die zo kan zijn ontstaan. Waarin de maatstaf wat een goed gebed is onbewust heel hoog wordt gesteld, of in ieder geval niet nAar de maatstaf voor God.
( heb deze discussie niet gevolgd, maar reageer op de laatste bijdragen) . Dat mense dus die schroom niet kunnen overwinnen, zou eerder een signaal moeten zijn van wat geestelijke leidslieden op dat moment laten zien.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Delftenaar »

Als je niet zo vrij van aard bent kan het ook lastig blijven.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Verkiezing ambtsdragers

Bericht door Zeeuw »

Delftenaar schreef:Als je niet zo vrij van aard bent kan het ook lastig blijven.
Dat denk ik ook. Op mijn werk staan sommigen makkelijk voor een groep en anderen, ook na veel training, gewoon nog steeds niet.
Plaats reactie