Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door rekcor »

Mauritz & Moerkerken schreef: Jongeren in de gereformeerde gezindte gaan vaak op een positieve manier interkerkelijk met elkaar om. Hoe moeten we dat zien, vroeg forumleider Mauritz. Ds. Moerkerken: „Comrie zei: Zíj zijn mijn vrienden die in de bevindelijke doorleving van de drie stukken één zijn. Laten we goede interkerkelijke contacten waarderen. Maar ik hoop ook dat jongelui beseffen hoeveel ze te danken hebben aan de kerk waarin de Heere hen een plaats heeft gegeven. Het eten zal bij de buren ook wel eens lekker zijn, maar eten doe je toch het liefst thuis.”
(http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_231242)
Drie vragen:
1) wat is precies die 'bevindelijke doorleving van de drie stukken' waar Comrie het over heeft?
2) is het zo dat de Heere ons een plaats geeft in een kerkverband?
3) ds. Moerkerken gebruikt het woord 'buren' om andere kerkgenootschappen aan te duiden. Is het niet juister om te zeggen: bij ooms en tantes? (of, als het de PKN betreft, bij de grootouders). Ik denk dat we elkaar altijd als familie moeten beschouwen, ook in ons taalgebruik.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door eilander »

rekcor schreef:
Mauritz & Moerkerken schreef: Jongeren in de gereformeerde gezindte gaan vaak op een positieve manier interkerkelijk met elkaar om. Hoe moeten we dat zien, vroeg forumleider Mauritz. Ds. Moerkerken: „Comrie zei: Zíj zijn mijn vrienden die in de bevindelijke doorleving van de drie stukken één zijn. Laten we goede interkerkelijke contacten waarderen. Maar ik hoop ook dat jongelui beseffen hoeveel ze te danken hebben aan de kerk waarin de Heere hen een plaats heeft gegeven. Het eten zal bij de buren ook wel eens lekker zijn, maar eten doe je toch het liefst thuis.”
(http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_231242)
Drie vragen:
1) wat is precies die 'bevindelijke doorleving van de drie stukken' waar Comrie het over heeft?
2) is het zo dat de Heere ons een plaats geeft in een kerkverband?
3) ds. Moerkerken gebruikt het woord 'buren' om andere kerkgenootschappen aan te duiden. Is het niet juister om te zeggen: bij ooms en tantes? (of, als het de PKN betreft, bij de grootouders). Ik denk dat we elkaar altijd als familie moeten beschouwen, ook in ons taalgebruik.
Naar mijn mening:
1) Dat iemand niet alleen de leer van de Heidelbergse Catechismus onderschrijft, maar ook zelf in zijn ziel ondervonden heeft en nog ondervindt dat de Heere zo werkt.
2) Ja, zoals alles onder Zijn voorzienigheid ligt, is dat zeker zo met een kerkverband waarin je gedoopt bent en opgegroeid. Dat moet meespelen bij het overstappen van het ene naar het andere kerkverband. Wat volgens mij niet betekent dat je niet zou mogen overstappen. Ik heb die gedachte weleens gehoord, maar vond het daarbij vreemd dat dit wél werd opgemerkt tegen mensen die ons kerkverband wilden verlaten, maar niet tegen degenen die naar ons wilden overkomen....
3) Het is een beeld, waaraan je nu ook weer niet teveel waarde moet hechten. Een dergelijk beeld ontstaat in een ogenblik, zonder dat alle alternatieven zijn overwogen. Het beeld is duidelijk, vind ik.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door rekcor »

eilander schreef:2) Ja, zoals alles onder Zijn voorzienigheid ligt, is dat zeker zo met een kerkverband waarin je gedoopt bent en opgegroeid. Dat moet meespelen bij het overstappen van het ene naar het andere kerkverband. Wat volgens mij niet betekent dat je niet zou mogen overstappen.
Maar goed, het ligt ook onder Zijn voorzienigheid dat ik ben opgegroeid in plaats M. Moet dat ook meewegen als ik wil verhuizen naar W? Zo niet, waarom dan het kerkverband apart behandelen, temeer daar we toch belijden dat het een onbijbelse situatie is dat er uberhaupt kerkverbanden zijn?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6496
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door Posthoorn »

Waarom wordt deze oude koe ineens uit de sloot gehaald??
Marc_44
Berichten: 217
Lid geworden op: 23 mei 2014, 23:14

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door Marc_44 »

Posthoorn schreef:Waarom wordt deze oude koe ineens uit de sloot gehaald??
Omdat de koe niet zo oud blijkt te zijn. Het is nog steeds een actuele kwestie.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door rekcor »

De laatste tijd ben ik veel aan het nadenken over macht in de kerk en de rol van de taal/woordkeuze daarbij (onder meer n.a.v. http://www.wikiwand.com/en/Foucauldian_ ... e_analysis).

De uitspraken
Laten we goede interkerkelijke contacten waarderen. Maar ik hoop ook dat jongelui beseffen hoeveel ze te danken hebben aan de kerk waarin de Heere hen een plaats heeft gegeven. Het eten zal bij de buren ook wel eens lekker zijn, maar eten doe je toch het liefst thuis.
zijn in dat licht erg interessant. Wat je namelijk ziet, is dat de bijbel wordt gebruikt om "jongelui" bij - in dit geval - de Gereformeerde Gemeenten te houden. Eigenlijk zegt ds. Moerkerken namelijk: "Volgens de bijbel worden mensen door de Heere geplaatst in een bepaald kerkverband; als ze dat kerkverband verlaten, zeggen ze daarmee tegen God 'ik ben het niet eens met de plaats die U mij gegeven hebt'". Het wordt derhalve voor die jongelui lastig(er) om het kerkverband te verlaten, aangezien de meesten zullen de bijbel en God willen gehoorzamen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door freek »

Posthoorn schreef:Waarom wordt deze oude koe ineens uit de sloot gehaald??
Omdat veel mensen ineens vakantie hebben :haha
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door freek »

rekcor schreef:De laatste tijd ben ik veel aan het nadenken over macht in de kerk en de rol van de taal/woordkeuze daarbij (onder meer n.a.v. http://www.wikiwand.com/en/Foucauldian_ ... e_analysis).

De uitspraken
Laten we goede interkerkelijke contacten waarderen. Maar ik hoop ook dat jongelui beseffen hoeveel ze te danken hebben aan de kerk waarin de Heere hen een plaats heeft gegeven. Het eten zal bij de buren ook wel eens lekker zijn, maar eten doe je toch het liefst thuis.
zijn in dat licht erg interessant. Wat je namelijk ziet, is dat de bijbel wordt gebruikt om "jongelui" bij - in dit geval - de Gereformeerde Gemeenten te houden. Eigenlijk zegt ds. Moerkerken namelijk: "Volgens de bijbel worden mensen door de Heere geplaatst in een bepaald kerkverband; als ze dat kerkverband verlaten, zeggen ze daarmee tegen God 'ik ben het niet eens met de plaats die U mij gegeven hebt'". Het wordt derhalve voor die jongelui lastig(er) om het kerkverband te verlaten, aangezien de meesten zullen de bijbel en God willen gehoorzamen.
Het ingewikkelde is dat nogal wat mensen een scheef beeld van God meekregen dankzij het kerkverband of het kerkelijk milieu waarin ze opgroeiden. Het is dan best lastig om juist daarvoor dankbaar te zijn.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door Jongere »

rekcor schreef:De laatste tijd ben ik veel aan het nadenken over macht in de kerk en de rol van de taal/woordkeuze daarbij (onder meer n.a.v. http://www.wikiwand.com/en/Foucauldian_ ... e_analysis).

De uitspraken
Laten we goede interkerkelijke contacten waarderen. Maar ik hoop ook dat jongelui beseffen hoeveel ze te danken hebben aan de kerk waarin de Heere hen een plaats heeft gegeven. Het eten zal bij de buren ook wel eens lekker zijn, maar eten doe je toch het liefst thuis.
zijn in dat licht erg interessant. Wat je namelijk ziet, is dat de bijbel wordt gebruikt om "jongelui" bij - in dit geval - de Gereformeerde Gemeenten te houden. Eigenlijk zegt ds. Moerkerken namelijk: "Volgens de bijbel worden mensen door de Heere geplaatst in een bepaald kerkverband; als ze dat kerkverband verlaten, zeggen ze daarmee tegen God 'ik ben het niet eens met de plaats die U mij gegeven hebt'". Het wordt derhalve voor die jongelui lastig(er) om het kerkverband te verlaten, aangezien de meesten zullen de bijbel en God willen gehoorzamen.
Je interpreteert zo'n citaat bewust bijzonder negatief, door het met "macht" te verbinden.
Persoonlijk geloof ik ook in de gedachte dat ik niet zonder reden ben opgegroeid in mijn eigen kerkverband. Dan kan het idee van een kerkverband nog 100 keer "onbijbels" zijn, maar het is nu eenmaal een feit dat het op dit moment zo 'werkt'. En dat ook invloeden, geestelijk leven etc. van alles te maken hebben met het geheel van een kerkverband.
Maar ik ervaar deze gedachte niet als macht/dwang om in de kerk te blijven, voor mij geldt dit als een natuurlijke verbinding. Zoals ik ook mijn familie heb ontvangen van God, ben ik niet voor niets in deze traditie geboren. Dat geeft commitment. Maar zeker niet kritiekloos, integendeel. Het is juist bij je eigen familie waar je de fouten het scherpst en pijnlijkst ziet.

Weglopen of me niet commiteren aan dergelijke verbanden is dan inderdaad de eenvoudigste optie. Maar persoonlijk geloof ik niet dat dat de weg is.
Juist ook omdat ik zie hoe ontzettend waardevol mensen kunnen zijn die commitment hebben met een bepaalde traditie, maar daar wel kritisch in staan. Zij zijn degenen die van veel betekenis kunnen zijn. De andere twee uitersten zijn: kritiek zonder commitment (die vaak alleen cynisch en venijnig is) of een gemeente opzoeken bij je eigen kleur. De laatste oplossing past wel bij onze tijd, maar werkt tegelijk heel 'ondergravend'. Veel jongeren weten zo ook niet wat het is om werkelijk deel uit te maken van een gemeenschap en traditie - ook juist in de schaduwkanten van die traditie.

Overigens heb ik alle begrip voor mensen die toch menen om tot zo'n keuze te moeten komen (wel in de hoop dat ze daarmee een nieuw thuis vinden).
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door rekcor »

Jongere schreef:Je interpreteert zo'n citaat bewust bijzonder negatief, door het met "macht" te verbinden.
"Macht" is niet per se een negatief woord hoor, ik probeer me juist te onthouden van een beoordeling, maar te snappen hoe e.e.a. werkt.
Jongere schreef:Dan kan het idee van een kerkverband nog 100 keer "onbijbels" zijn, maar het is nu eenmaal een feit dat het op dit moment zo 'werkt'.
Dus: het is onbijbels, maar we houden het in stand? Op zich vind ik het mooi hoe jij ermee omgaat, maar in de praktijk zal e.e.a. bij anderen snel leiden tot buitensluiting van Christenen in een ander kerkverband. En dat is echt een kwalijke zaak. Wat het is ook een feit dat dat op dit moment ook zo 'werkt'.

Overigens ben ik ook pro-commitment, maar dan (alleen) aan de plaatselijke gemeente: die verlaat ik niet zomaar.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door DDD »

Ik ben het hierin geheel met Jongere eens.

Overigens heb ik het idee dat er ook gereformeerde gemeenten zijn waar ze lastige jongeren liever juist zien vertrekken. Maar ik hoop dat dat uitzonderingen zijn. Ik heb het nooit zelf van nabij meegemaakt.

Ik geloof dat het heel terecht is als jongeren worden opgeroepen hun geestelijk huisgezin niet lichtvaardig te verlaten. Dat heeft wat mij betreft niets met machtsdenken, maar alles met verbondsmatig denken te maken. En het lijkt me daarom voluit gereformeerd.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door rekcor »

DDD schreef:Ik geloof dat het heel terecht is als jongeren worden opgeroepen hun geestelijk huisgezin niet lichtvaardig te verlaten. Dat heeft wat mij betreft niets met machtsdenken, maar alles met verbondmatig denken te maken. En het lijkt me daarom voluit gereformeerd.
Ik denk dat je hier met verschillende (theologische) begrippen :jongle.

In de bijbel komen veel verbonden voor. Maar heeft God een verbond gemaakt met de Gereformeerde Gemeenten, de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, de Christelijk Gereformeerde Kerken, enz.? Volgens mij niet, en daarom is 'verbondsmatig' denken over kerkverbanden onbijbels en onjuist. In de bijbel komt de metafoor van het huisgezin met kinderen wel voor (bijv. Gal. 4:6-7). Maar het gaat hier - nogmaals - nooit over een kerkverband, maar over een gemeente. Committent op gemeenteniveau ben ik helemaal vóór.
Mannetje
Berichten: 7734
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door Mannetje »

Op vakantie hebben er ook bij de buren gegeten en het smaakte goed. Wellicht gebruiken ze.iets andere kruiden dan wij, maar de hoofdbestanddelen waren gelijk.
-
Vlek
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2013, 12:15

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door Vlek »

Ik denk dat een dergelijk "verbondsmatig" denken of eigenlijk jezelf afsluiten van de wereld een vorm van onzekerheid jegens Gods vertrouwen is. Wat hebben wij te vrezen als ons hart bij Hem ligt? En als Hij ons wil behoeden, zou Hij onze kinderen dan niet willen behoeden? Als wij ons leven over willen geven aan Hem, waarom willen we dan nog wel het leven van onze naaste en onze kinderen controleren?

Kijk naar Amerika wat daar gebeurt is met christelijke groeperingen die zich afgesloten hebben van de buitenwereld onder het mon (misbruik) van "Gij geheel anders".

Berispte Paulus Petrus niet toen Petrus zich schaamde voor zijn omgang met de heidenen toen de christelijkee Joden (die wel nog de Wet hielden) te Antiochus kwamen?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door DDD »

Ik vind dat dit er niets mee te maken heeft.
Plaats reactie