Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door jakobmarin »

rekcor schreef:
Mauritz & Moerkerken schreef: Jongeren in de gereformeerde gezindte gaan vaak op een positieve manier interkerkelijk met elkaar om. Hoe moeten we dat zien, vroeg forumleider Mauritz. Ds. Moerkerken: „Comrie zei: Zíj zijn mijn vrienden die in de bevindelijke doorleving van de drie stukken één zijn. Laten we goede interkerkelijke contacten waarderen. Maar ik hoop ook dat jongelui beseffen hoeveel ze te danken hebben aan de kerk waarin de Heere hen een plaats heeft gegeven. Het eten zal bij de buren ook wel eens lekker zijn, maar eten doe je toch het liefst thuis.”
(http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_231242)
Positief geluid, vind ik. En jongeren doen dit al uit zichzelf, alleen dan wat breder.

En het mag ook veel breder genomen worden, wat mij betreft. Je 'vrienden' of 'buren' (liever:broeders en zusters) zijn:
- Incl. alle christenen van vóór de '3 stukken'.
- Incl. het overgrote deel van de christenen wereldwijd, die géén refo's zijn.

En over 'thuis' eten gesproken, dan moeten we minstens terug naar de PKN of zelfs naar de RK kerk.
Onze voorouders gingen niet zozeer bij de buren eten toen het eten niet smaakte, maar begonnen zelf een eetgelegenheid.

De opdracht 'bij je eigen kerk blijven' vind ik voor een afgescheiden kerk altijd een beetje dubieus ;)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door Mannetje »

Tja, sommigen werden buiten de deur gezet, dan is het logisch dat je zelf een eethuis opzet.

En wat bedoel je met 'voor de drie stukken'?
-
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door pierre27 »

Opmerkelijk is dat de groei van fastfood vele malen groter was en is dan de eetgelegenheden waar doordacht en verantwoordt (V)voedsel bereidt wordt. Met de kennis van nu weten we dat louter en alleen fastfood op den duur ernstige gevolgen voor de mensheid heeft.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Theodosius
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 apr 2014, 20:57
Locatie: Betuwe

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door Theodosius »

En wat vindt Moerkerken dan van collega-'koks' die ook weleens bij de buren een potje koken?
Ik dacht overigens dat het Brood des Levens en het Levende Water in elke eetgelegenheid hetzelfde smaakte, ook al is de opmaak van de schalen wellicht anders.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door pierre27 »

Theodosius schreef:En wat vindt Moerkerken dan van collega-'koks' die ook weleens bij de buren een potje koken?
Ik dacht overigens dat het Brood des Levens en het Levende Water in elke eetgelegenheid hetzelfde smaakte, ook al is de opmaak van de schalen wellicht anders.
Dan heb je het goed fout gedacht beste Theodosius.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door refo »

Theodosius schreef:En wat vindt Moerkerken dan van collega-'koks' die ook weleens bij de buren een potje koken?
Ik dacht overigens dat het Brood des Levens en het Levende Water in elke eetgelegenheid hetzelfde smaakte, ook al is de opmaak van de schalen wellicht anders.
Naturel wel.
Maar iedere predikant doet er zijn eigen kruidenpotje overheen.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door Mannetje »

Wellicht bedoel je Ds. Moerkerken?

Het is maar de vraag of overal het Levende Brood en het Levend Water wordt aangeboden... En of dat ook onvermengd gebeurt, of dat er menselijke toevoegsels door geroerd zijn, of zelfs vergif.

Dit is waar, als het Woord uit een betrouwbare vertaling wordt gelezen, dan is er in de dienst iets goeds. Maar één goede gang, maakt niet de.hele maaltijd goed.
-
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door jakobmarin »

Mannetje schreef:Tja, sommigen werden buiten de deur gezet, dan is het logisch dat je zelf een eethuis opzet.

En wat bedoel je met 'voor de drie stukken'?
in de tijd, zeg ruim vóór de Heidelberger.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door Mannetje »

jakobmarin schreef:
Mannetje schreef:Tja, sommigen werden buiten de deur gezet, dan is het logisch dat je zelf een eethuis opzet.

En wat bedoel je met 'voor de drie stukken'?
in de tijd, zeg ruim vóór de Heidelberger.
O, ik dacht dat je voor Psalm 130 bedoelde, daar komen de drie stukken ook al aan de orde ...
-
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door Ad Anker »

Mannetje schreef:
jakobmarin schreef:
Mannetje schreef:Tja, sommigen werden buiten de deur gezet, dan is het logisch dat je zelf een eethuis opzet.

En wat bedoel je met 'voor de drie stukken'?
in de tijd, zeg ruim vóór de Heidelberger.
O, ik dacht dat je voor Psalm 130 bedoelde, daar komen de drie stukken ook al aan de orde ...
Zo is het maar net. Er zijn nog steeds 'christenen' die de drie stukken weg willen redeneren. Ze vergeten dat de aanhangers van de drie stukken dat niet uit hun duim zuigen maar dat dit gewoon Bijbels is.

Verder is de discussie wel grappig.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Anker schreef:
Mannetje schreef:
jakobmarin schreef:
Mannetje schreef:Tja, sommigen werden buiten de deur gezet, dan is het logisch dat je zelf een eethuis opzet.

En wat bedoel je met 'voor de drie stukken'?
in de tijd, zeg ruim vóór de Heidelberger.
O, ik dacht dat je voor Psalm 130 bedoelde, daar komen de drie stukken ook al aan de orde ...
Zo is het maar net. Er zijn nog steeds 'christenen' die de drie stukken weg willen redeneren. Ze vergeten dat de aanhangers van de drie stukken dat niet uit hun duim zuigen maar dat dit gewoon Bijbels is.

Verder is de discussie wel grappig.
De 3 stukken zijn zeer Bijbels, maar het systeem en de theologie die sommigen er van maken is niet altijd Bijbels.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door Kislev »

Tsjonge, een oproep van Moerkerken om eens bij je onkerkelijke buren te eten of ze te eten uitnodigen. Dacht ik, bij het lezen van de topictitel. Valt dat even tegen.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door jakobmarin »

Mannetje schreef:
jakobmarin schreef:
Mannetje schreef:Tja, sommigen werden buiten de deur gezet, dan is het logisch dat je zelf een eethuis opzet.

En wat bedoel je met 'voor de drie stukken'?
in de tijd, zeg ruim vóór de Heidelberger.
O, ik dacht dat je voor Psalm 130 bedoelde, daar komen de drie stukken ook al aan de orde ...
Nou, die tijd hoort daar inderdaad ook bij. :)
Het is natuurlijk niet correct om je eigen (al dan niet bijbelse) theologie met terugwerkende kracht te lezen in bijbelteksten.
Hoogstens kun je zeggen dat je je theologie heb gebaseerd op die bijbelteksten. En daar is ook niks mis mee.
Theologie blijft mensenwerk (nu in de zin van: ook met de 3 stukken is lang niet alles gezegd en iedere tijd heeft weer nieuwe antwoorden nodig).

En niet iedere christen (van alle tijden en alle plaatsen) zal zich herkennen in de beschrijving die ds. Moerkerken aanhaalt, nl. die in de bevindelijke doorleving van de drie stukken één zijn.

Iedere tijd en iedere subgroep heeft weer zijn eigen accenten en nuances, en die van Moerkerken is natuurlijk niet allesomvattend of bepalend.

Een andere christen zal misschien kunnen zeggen dat het zíjn vrienden zijn, die Jezus liefhebben en volgen en dat laten zien in hun praktische leven (geen alcohol, niet roken, alleen fairtrade spullen, MVO-ondernemen, etc. etc) en heeft verder weinig op met theologie (de 12 artikelen zijn voor hem genoeg).
Voor hen kán het gewoon niet bestaan dat iemand zich christen noemt (al dan niet met 3 stukken) én ook nog rookt en/of ongezond eet, of iets dergelijks.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Tom A Hawk
Berichten: 134
Lid geworden op: 18 nov 2008, 16:19

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door Tom A Hawk »

Als je als CGK'er een prekenbundel van een GerGemmer leest, valt dat ook onder 'eten bij de buren'? Ik heb pas "Als ik de hemel aanschouw" van ds C Neele gelezen, preken over de sterren in de Bijbel. Op een hard stukje hier en daar na, heb ik er lekker van gesmuld.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ds. Moerkerken over 'Eten bij de buren'

Bericht door Tiberius »

Tom A Hawk schreef:Als je als CGK'er een prekenbundel van een GerGemmer leest, valt dat ook onder 'eten bij de buren'?.
Nee, dat is een drankje halen bij de buren.
Plaats reactie