Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Bericht door Hendrik de 3de »

Beste mensen,

Ik vroeg mij af waar de Gereformeerde Gemeente in Nederland nu voor staat qua leer
Kan iemand mij dat vertellen en uitleggen?

En wat is dan het verschil met de "Bewaar het Pand-stroming" in de Christelijke Gereformeerde Kerken?

Graag hoop ik van jullie te horen! Liever alleen feitelijke informatie en geen discussies.
Ben hier echt benieuwd en gezond nieuwsgierig naar!

Alvast bedankt!
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door sirdanilot »

Da's niet zo één twee drie uit te leggen.... het hangt er ook vanaf welke voorkennis je al hebt over de reformatorische stromingen in Nederland.

Even in lekentermen: de GGiN (gereformeerde gemeenten in Nederland) zijn over het algemeen 'strenger' dan de CGK-bewaar het pand. Volgens mij ging het over het 'algemeen aanbod van genade'. Maar goed, dat zegt nog steeds niet zo veel verder.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Mara »

Ook in dit topic wordt Caprice node gemist. Hij zou je er veel over kunnen vertellen denk ik, maar helaas, hij is geen actief forumlid meer.
Misschien is het goed om eens naar een preek te luisteren van een GGiN predikant?
En dan daarna naar een preek van een BhP predikant?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Bert Mulder »

de GGinN verschilt van de GG in dat ze niet een 'welmenend algemeen aanbod van genade aan alle hoorders' voorstaan (zoals, meen ik, de Bijbel ook leert)

ze verschillen van de CGK (alle stromingen) in, ten eerste, het 'aanbod', en ten tweede, de verbondsvisie. Waar de CGK over 3 verbonden spreken (werken, genade en verlossing), zien de GG(inN) er slechts 2, daar het verbond van genade en het verbond van verlossing in wezen slechts 1 verbond is.

Over deze vraagstukken is het informatief de 'Gereformeerde Dogmatiek' van Ds. Kersten te lezen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door refo »

Mara schreef:Ook in dit topic wordt Caprice node gemist. Hij zou je er veel over kunnen vertellen denk ik, maar helaas, hij is geen actief forumlid meer.
Misschien is het goed om eens naar een preek te luisteren van een GGiN predikant?
En dan daarna naar een preek van een BhP predikant?
Die preken kunnen exact hetzelfde zijn, maar dan moet je de 'leer' in mindering brengen.
De GGiN heeft het onbijbelse standpunt dat we hier allemaal alleen maar op aarde zijn opdat de verkorenen onder ons levendgemaakt zullen worden.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Floppy »

Laten we voorzichtig zijn met ons oordeel over wat Bijbels is en wat niet. Op zich heb ik daar een heel sterke opvatting over wbt de GGiN maar daar is de topicstarter niet in geinteresseerd.

De GGiN, in vergelijking met de andere genoemde verbanden, legt een grotere nadruk op Gods verkiezing van zondaren. Dit betekent oa dat de beloften van het evangelie door de prediker niet in algemene zin de gemeente worden aangeboden, omdat hij die niet wil en kan aanbieden aan hen die door God niet zijn uitverkoren.
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Hendrik de 3de »

Nu heb ik die verbonden leer al eens uitgezocht. Maar dat is pittige kost.
De GGiN stelt dat de CGK leert dat de doop zaligmakend werkt.
Nu is dat zeker niet zo in de rechtse stromingen. God maakt zalig, wie en wanneer Hij wil!
Ja van eeuwigheid is er een volk uitverkoren! Alleen is qua de verbondenleer de vraag:
Komt het aanbod van Genade tot iedereen, alleen in het leven van de uitverkorenen wordt het uitgewerkt of tot de uitverkorenen alleen?

Ze verschillen dus eigenlijk in één opzicht van elkaar: het aanbod van Genade!

Preek al eens geluisterd van Ds. J. Roos en daar kon ik goed naar luisteren.
Luister regelmatig een preek van een BWP-predikant (verkeer er zelf ook onder) dus ja .. :huhu
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Hendrik de 3de »

Hendrik de 3de schreef:Komt het aanbod van Genade tot iedereen, alleen in het leven van de uitverkorenen wordt het uitgewerkt of tot de uitverkorenen alleen?
En deze vraag vind ik erg moeilijk. Het komt uiteindelijk op hetzelfde neer. God maakt zalig vanuit Zijn verkiezend welbehagen.
Alleen de weg er naar toe. In beide kerken wordt de oproep tot bekering gehoord. In beide kerken worden er op aangedrongen er werkzaam mee te zijn door de genademiddelen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door -DIA- »

We kunnen strijdpunten of vermeende leergeschillen zoeken. Dan vinden we die altijd wel.
Maar als het op de praktijk aankomt is er geen fundamenteel, houdbaar verschil in de leer
van de GGiN en de rechterflank van de GG. We zouden wat accentjes kunnen noemen, maar
die zijn in feite ondergeschikt.

Trouwens... is er dan een leer van de GGiN? Dat te stellen is op zich al een vreemde zaak,
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Floppy »

Eens met DIA; en waarschijnlijk kan de rechterflank van de CGK daar ook wel bij (er zijn bv. ook CGK predikanten betrokken bij de GBS e.d.).
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Johannes 3:16 »

-DIA- schreef:Trouwens... is er dan een leer van de GGiN? Dat te stellen is op zich al een vreemde zaak,
Zegt de naam dr. Steenblok jou wat?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door FlyingEagle »

-DIA- schreef:We kunnen strijdpunten of vermeende leergeschillen zoeken. Dan vinden we die altijd wel.
Maar als het op de praktijk aankomt is er geen fundamenteel, houdbaar verschil in de leer
van de GGiN en de rechterflank van de GG. We zouden wat accentjes kunnen noemen, maar
die zijn in feite ondergeschikt.

Trouwens... is er dan een leer van de GGiN? Dat te stellen is op zich al een vreemde zaak,
Dit zei de predikant van de gemeente waar ik tot 2011 lid was ook, hij zei dan niet specifiek rechterflank maar dat er geen verschil was tussen de kerk aan de overkant en ons.
Lijkt me nogal een ongefundeerde uitspraak, alsof er nooit wat gebeurd is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door -DIA- »

Johannes 3:16 schreef:
-DIA- schreef:Trouwens... is er dan een leer van de GGiN? Dat te stellen is op zich al een vreemde zaak,
Zegt de naam dr. Steenblok jou wat?
Zeker, en ik heb nog achting voor deze man ook.

Maar wat bedoelt u verder?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door -DIA- »

FlyingEagle schreef:
-DIA- schreef:We kunnen strijdpunten of vermeende leergeschillen zoeken. Dan vinden we die altijd wel.
Maar als het op de praktijk aankomt is er geen fundamenteel, houdbaar verschil in de leer
van de GGiN en de rechterflank van de GG. We zouden wat accentjes kunnen noemen, maar
die zijn in feite ondergeschikt.

Trouwens... is er dan een leer van de GGiN? Dat te stellen is op zich al een vreemde zaak,
Dit zei de predikant van de gemeente waar ik tot 2011 lid was ook, hij zei dan niet specifiek rechterflank maar dat er geen verschil was tussen de kerk aan de overkant en ons.
Lijkt me nogal een ongefundeerde uitspraak, alsof er nooit wat gebeurd is.
Er is ook zeker wel wat gebeurd, en dat was niet niks!
Laatst gewijzigd door -DIA- op 27 nov 2013, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Johannes 3:16 »

-DIA- schreef:
Johannes 3:16 schreef:
-DIA- schreef:Trouwens... is er dan een leer van de GGiN? Dat te stellen is op zich al een vreemde zaak,
Zegt de naam dr. Steenblok jou wat?
Zeker, en ik heb nog achting voor deze man ook.

Maar wat bedoelt u verder?
Dat er wél een leerverschil is tussen de GG en GGinNed.
Plaats reactie