Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland

-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door -DIA- »

JCRyle schreef:
Zorgelijker is m.i. het niet hebben van Avondmaalsgangers en het ontbreken van Ouderlingen. En ik kan mij niet van de indruk ontrekken dat men zich daar heimelijk in beroemd. Zou dit gemis en gebrek niet voortkomen vanuit de prediking en de leer? Ik denk van wel. Tegenwoordig is het een breder probleem van het niet kunnen komen tot vervulling van kerkenraadvacatures. En meestal gaat dit gepaard met een bedekte Evangelieprediking. Als er geen ouderlingen of diakenen meer gesteld kunnen worden, dan zijn er dus geen Avondmaalsgangers, dan is er geen (zichtbare) vrucht op de prediking; zou er dan ook in de prediking niet iets gemist worden? Of ligt het alleen maar aan de hoorder? Wat moeten we dan met het feit dat Gods Woord nooit ledig tot Hem zal wederkeren?
Ik acht dit een subjectieve waarneming te zijn.
De zorg uitte ds. Mallan ook in het artikel in het RD (Digibron). Hij merkt op dat het levende volk gaat ontbreken. En kunnen wij een levend volk maken als het weggenomen wordt? Eveneens kunnen wij geen ambtsdragers maken als er niet zijn die geroepen worden. Er zijn gemeenten waarin niet iedereen naar het ambt durft te grijpen vanwege de hoge roeping, en de grote verantwoordelijkheid die een ouderling heeft, met name als een predikant ontbreekt.

De oorzaak moeten we niet eerst bij een andere bron zoeken, maar eerst bij onszelf. Zijn wij die we moesten zijn? Is het niet, als Jeremia klaagde: Hoe is het fijne goud zo verduisterd, en verder. Jeremia zocht het niet in allerlei oorzaken. De oorzaak is het verlaten van God, en de schuld, waar Jeremia zelf ook niet boven stond.

Veder is een bedekte vorm van Evangelieprediking naar mijn overtuiging geen Evangelieprediking, dus dat kan het niet zijn. Ik zie meer een bedekte remonstrantse invloed in de gemeenten insluipen. Daaruit komen ook gedachten (dacht ik toch) als men noemt een 'bedekte Evangelieprediking'. Wat is een onbedekte Evangelieprediking? Ik dacht het rechtuit uitspreken van de zaken. Dat de zonden bij name worden genoemd, dat de kerkelijke tucht niet verslapt, dat een kerkenraad niet zwijgt uit angst voor de gemeente waarover zij gesteld zijn, maar wakker is over de kudde Gods.

Veder word er wel eens veel gemist in de prediking. Er is een (waar) spreekwoord, u kunt dat nagaan in de geschiedenis, zo het volk, zo de priester.

(Waarom zou ik dit eigenlijk posten... Ik denk dat het verzet gaat oproepen, maar anderzijds... moeten we dan maar zwijgen? Ik weet het niet altijd.)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Orchidee »

Al die menselijke vaak zelf bedachte op eigen mening gebaseerde uitspraken getuigen óók wel van grote vrome hoogmoed!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door JCRyle »

-DIA- schreef:
JCRyle schreef:
Zorgelijker is m.i. het niet hebben van Avondmaalsgangers en het ontbreken van Ouderlingen. En ik kan mij niet van de indruk ontrekken dat men zich daar heimelijk in beroemd. Zou dit gemis en gebrek niet voortkomen vanuit de prediking en de leer? Ik denk van wel. Tegenwoordig is het een breder probleem van het niet kunnen komen tot vervulling van kerkenraadvacatures. En meestal gaat dit gepaard met een bedekte Evangelieprediking. Als er geen ouderlingen of diakenen meer gesteld kunnen worden, dan zijn er dus geen Avondmaalsgangers, dan is er geen (zichtbare) vrucht op de prediking; zou er dan ook in de prediking niet iets gemist worden? Of ligt het alleen maar aan de hoorder? Wat moeten we dan met het feit dat Gods Woord nooit ledig tot Hem zal wederkeren?
Ik acht dit een subjectieve waarneming te zijn.
De zorg uitte ds. Mallan ook in het artikel in het RD (Digibron). Hij merkt op dat het levende volk gaat ontbreken. En kunnen wij een levend volk maken als het weggenomen wordt? Eveneens kunnen wij geen ambtsdragers maken als er niet zijn die geroepen worden. Er zijn gemeenten waarin niet iedereen naar het ambt durft te grijpen vanwege de hoge roeping, en de grote verantwoordelijkheid die een ouderling heeft, met name als een predikant ontbreekt.

De oorzaak moeten we niet eerst bij een andere bron zoeken, maar eerst bij onszelf. Zijn wij die we moesten zijn? Is het niet, als Jeremia klaagde: Hoe is het fijne goud zo verduisterd, en verder. Jeremia zocht het niet in allerlei oorzaken. De oorzaak is het verlaten van God, en de schuld, waar Jeremia zelf ook niet boven stond.

Veder is een bedekte vorm van Evangelieprediking naar mijn overtuiging geen Evangelieprediking, dus dat kan het niet zijn. Ik zie meer een bedekte remonstrantse invloed in de gemeenten insluipen. Daaruit komen ook gedachten (dacht ik toch) als men noemt een 'bedekte Evangelieprediking'. Wat is een onbedekte Evangelieprediking? Ik dacht het rechtuit uitspreken van de zaken. Dat de zonden bij name worden genoemd, dat de kerkelijke tucht niet verslapt, dat een kerkenraad niet zwijgt uit angst voor de gemeente waarover zij gesteld zijn, maar wakker is over de kudde Gods.

Veder word er wel eens veel gemist in de prediking. Er is een (waar) spreekwoord, u kunt dat nagaan in de geschiedenis, zo het volk, zo de priester.

(Waarom zou ik dit eigenlijk posten... Ik denk dat het verzet gaat oproepen, maar anderzijds... moeten we dan maar zwijgen? Ik weet het niet altijd.)
Dat je een reactie zou kunnen verwachten staat natuurlijk buiten kijf, aangezien je reageert. Maar om die reactie bij voorbaat al 'verzet' te noemen, daarmee sla je een gesprek/discussie dood. Dus ik ga geeneens meer op je reageren bij een dergelijke instelling.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door -DIA- »

JCRyle schreef:
-DIA- schreef:
JCRyle schreef:
Zorgelijker is m.i. het niet hebben van Avondmaalsgangers en het ontbreken van Ouderlingen. En ik kan mij niet van de indruk ontrekken dat men zich daar heimelijk in beroemd. Zou dit gemis en gebrek niet voortkomen vanuit de prediking en de leer? Ik denk van wel. Tegenwoordig is het een breder probleem van het niet kunnen komen tot vervulling van kerkenraadvacatures. En meestal gaat dit gepaard met een bedekte Evangelieprediking. Als er geen ouderlingen of diakenen meer gesteld kunnen worden, dan zijn er dus geen Avondmaalsgangers, dan is er geen (zichtbare) vrucht op de prediking; zou er dan ook in de prediking niet iets gemist worden? Of ligt het alleen maar aan de hoorder? Wat moeten we dan met het feit dat Gods Woord nooit ledig tot Hem zal wederkeren?
Ik acht dit een subjectieve waarneming te zijn.
De zorg uitte ds. Mallan ook in het artikel in het RD (Digibron). Hij merkt op dat het levende volk gaat ontbreken. En kunnen wij een levend volk maken als het weggenomen wordt? Eveneens kunnen wij geen ambtsdragers maken als er niet zijn die geroepen worden. Er zijn gemeenten waarin niet iedereen naar het ambt durft te grijpen vanwege de hoge roeping, en de grote verantwoordelijkheid die een ouderling heeft, met name als een predikant ontbreekt.

De oorzaak moeten we niet eerst bij een andere bron zoeken, maar eerst bij onszelf. Zijn wij die we moesten zijn? Is het niet, als Jeremia klaagde: Hoe is het fijne goud zo verduisterd, en verder. Jeremia zocht het niet in allerlei oorzaken. De oorzaak is het verlaten van God, en de schuld, waar Jeremia zelf ook niet boven stond.

Veder is een bedekte vorm van Evangelieprediking naar mijn overtuiging geen Evangelieprediking, dus dat kan het niet zijn. Ik zie meer een bedekte remonstrantse invloed in de gemeenten insluipen. Daaruit komen ook gedachten (dacht ik toch) als men noemt een 'bedekte Evangelieprediking'. Wat is een onbedekte Evangelieprediking? Ik dacht het rechtuit uitspreken van de zaken. Dat de zonden bij name worden genoemd, dat de kerkelijke tucht niet verslapt, dat een kerkenraad niet zwijgt uit angst voor de gemeente waarover zij gesteld zijn, maar wakker is over de kudde Gods.

Veder word er wel eens veel gemist in de prediking. Er is een (waar) spreekwoord, u kunt dat nagaan in de geschiedenis, zo het volk, zo de priester.

(Waarom zou ik dit eigenlijk posten... Ik denk dat het verzet gaat oproepen, maar anderzijds... moeten we dan maar zwijgen? Ik weet het niet altijd.)
Dat je een reactie zou kunnen verwachten staat natuurlijk buiten kijf, aangezien je reageert. Maar om die reactie bij voorbaat al 'verzet' te noemen, daarmee sla je een gesprek/discussie dood. Dus ik ga geeneens meer op je reageren bij een dergelijke instelling.
Iedereen mag toch reageren? Ik dacht alleen dat er niet zo veel positief bijval zou zijn. Dat waren enkel maar zo mijn gedachten. Natuurlijk kan het soms ook onverwacht nog wat meevallen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door JCRyle »

-DIA- schreef:Iedereen mag toch reageren? Ik dacht alleen dat er niet zo veel positief bijval zou zijn. Dat waren enkel maar zo mijn gedachten. Natuurlijk kan het soms ook onverwacht nog wat meevallen.
Iedereen mag reageren, daar gaat het niet om. Het gaat om je instelling. Als je bij voorbaat de reacties al wegzet als 'verzet', dan weet ik uit ervaring al welke kant het gesprek uit zal gaan. Dan heb ik geen zin om te gaan reageren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door eilander »

On-topic blijven, mensen.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Desiree »

Bert Mulder schreef:de GGinN verschilt van de GG in dat ze niet een 'welmenend algemeen aanbod van genade aan alle hoorders' voorstaan (zoals, meen ik, de Bijbel ook leert)

ze verschillen van de CGK (alle stromingen) in, ten eerste, het 'aanbod', en ten tweede, de verbondsvisie. Waar de CGK over 3 verbonden spreken (werken, genade en verlossing), zien de GG(inN) er slechts 2, daar het verbond van genade en het verbond van verlossing in wezen slechts 1 verbond is.

Over deze vraagstukken is het informatief de 'Gereformeerde Dogmatiek' van Ds. Kersten te lezen.
Opfrisreactie dan...

Met aanvulling: inwendige en uitwendige roeping bij het aanbod van genade.

Ds. Van den Breevaart werd in de GGIN in de plaats van Dia niet gelezen.. maar mensen hebben wel prekenboeken in de kast staan. Wij hebben hier in de kast een boek als erfenis van mijn kant.. :) .
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


claus
Berichten: 717
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door claus »

---knip--- On-topic aub
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Moderamen »

---knip---

Weet iemand ongeveer hoeveel GGiN-gemeenten het zonder ouderling moeten doen? Was het RD artikel een uitzondering, of leeft dat veel breder?
Laatst gewijzigd door Moderamen op 19 aug 2017, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Ad Anker »

Moderamen schreef:---knip--- Dit is alleen niet het goede topic daarvoor, want dit topic gaat over de GGiN.

Weet iemand ongeveer hoeveel GGiN-gemeenten het zonder ouderling moeten doen? Was het RD artikel een uitzondering, of leeft dat veel breder?
Volgens mij is dit wel uitzonderlijk, er is best aandacht voor het op de juiste manier vervullen van de ambten in de GGiN. Ik meen dat het in de OGG meer voorkomt, maar dat is echt mijn idee.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door windorgel »

In de OGG komt het volgens mij weinig voor dat er geen ouderling is. Ik ken wel diverse gemeenten GGiN zonder ouderling.
Ik begrijp de schroom wel maar wanneer je als diaken dan toch hetzelfde werk doet als een ouderling (huisbezoek, catechisatie, bidden en preeklezen), dan vind ik het toch ook moeilijk te vatten waarom je het ambt van ouderling niet kan aannemen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Ad Anker »

windorgel schreef:In de OGG komt het volgens mij weinig voor dat er geen ouderling is. Ik ken wel diverse gemeenten GGiN zonder ouderling.
Grappig. Ik juist andersom. Ligt er maar net aan welke gemeenten je kent denk ik. Op gergeminned.nl is dat gewoon te lezen overigens. Ik denk zelfs dat Sprang-Capelle en Sint-Annaland ongeveer de enige gemeenten zijn zonder ouderling. Maar ik heb niet alle gemeenten gecheckt.
Bruna
Berichten: 1737
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Bruna »

Ad Anker schreef:
windorgel schreef:In de OGG komt het volgens mij weinig voor dat er geen ouderling is. Ik ken wel diverse gemeenten GGiN zonder ouderling.
Grappig. Ik juist andersom. Ligt er maar net aan welke gemeenten je kent denk ik. Op gergeminned.nl is dat gewoon te lezen overigens. Ik denk zelfs dat Sprang-Capelle en Sint-Annaland ongeveer de enige gemeenten zijn zonder ouderling. Maar ik heb niet alle gemeenten gecheckt.
In het verleden, ca 10 tot 15 jaar geleden is er behoorlijk wat aandacht besteedt aan het feit dat gemeenten ouderlingen en diakenen dienen te hebben. Ik kende er 1 dat was Sint Annaland waar ze dit tot nu toe weigeren en SprangCapelle dan zoals vermeld in de krant.
Maar wellicht kan @Windorgel dan aangeven waar nog meer?
Curie
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 mei 2015, 11:07

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Curie »

windorgel schreef:In de OGG komt het volgens mij weinig voor dat er geen ouderling is. Ik ken wel diverse gemeenten GGiN zonder ouderling.
Ik begrijp de schroom wel maar wanneer je als diaken dan toch hetzelfde werk doet als een ouderling (huisbezoek, catechisatie, bidden en preeklezen), dan vind ik het toch ook moeilijk te vatten waarom je het ambt van ouderling niet kan aannemen.
Op zich is dat wel begrijpelijk, omdat binnen de GGiN vanwege het geringe aantal predikanten, het werk van een ouderling nog wel wat verder gaat dan bovengenoemd. Denk bijvoorbeeld aan het leiden van begrafenissen, het leiden van kerkeraads- en ledenvergaderingen enz. Deze taken worden volgens mij niet door diakenen uitgevoerd in gemeenten waar geen ouderling is, maar door een ouderling of predikant van een andere gemeente. Ik wist overigens niet dat in deze gemeenten de diakenen huisbezoek afleggen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Delftenaar »

Anders zouden de betreffende gemeenten helemaal zonder pastorale zorg zitten en dat kan niet.

In Nieuwerkerk a.d. IJssel hebben ze geloof ik ook geen ouderling.
Plaats reactie