Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland

-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door -DIA- »

Curie schreef:Preken lezen in de leesdiensten van ds. Van den Breevaart is heel gebruikelijk binnen de GGiN.

Het boek Zafnath Paänéah van deze dominee met preken over het leven van Jozef is voorzien van een uitgebreid voorwoord van notabene wijlen ds. F. Mallan.

Het is binnen de GGiN niet allemaal zo zwart/wit als sommigen u graag laten geloven.
Dat zwart/witte is ook niet goed naar mijn overtuiging. Als een kerkverband gaat roepen: Des Heeren tempel zijn deze, dan lijkt me toe dat er toch wat mis is. De Kerk is niet begrensd door kerkverbanden. Ik ben er vast van overtuigd dat dezelfde leer (misschien soms met wat andere accenten) ook in andere kerkverbanden is te horen.
Misschien doet het er niet zo toe, maar ook onze eigen predikant citeerde vorige week ds. van de Breevaart nog met instemming.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef: Dat zwart/witte is ook niet goed naar mijn overtuiging. Als een kerkverband gaat roepen: Des Heeren tempel zijn deze, dan lijkt me toe dat er toch wat mis is. De Kerk is niet begrensd door kerkverbanden. Ik ben er vast van overtuigd dat dezelfde leer (misschien soms met wat andere accenten) ook in andere kerkverbanden is te horen.
Het is toch bekend dat ds Mallan vondt dat de leer van de GGIN de enige ware leer naar Gods woord is?
Ds Roos vind dat ook, staat zelfs ergens in het RD.
Dat is redelijk zwart-wit volgens mij?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef: Dat zwart/witte is ook niet goed naar mijn overtuiging. Als een kerkverband gaat roepen: Des Heeren tempel zijn deze, dan lijkt me toe dat er toch wat mis is. De Kerk is niet begrensd door kerkverbanden. Ik ben er vast van overtuigd dat dezelfde leer (misschien soms met wat andere accenten) ook in andere kerkverbanden is te horen.
Het is toch bekend dat ds Mallan vondt dat de leer van de GGIN de enige ware leer naar Gods woord is?
Ds Roos vind dat ook, staat zelfs ergens in het RD.
Dat is redelijk zwart-wit volgens mij?
Ds. Mallan zei het inderdaad wel een wat hard, en wellicht wat ongenuanceerd. Maar we kunnen dat wel enigszins begrijpen als we weten wat hij zelf in de scheuring moest meemaken. Ik kan dan ook niet meegaan met ds. Mallan als hij de Gereformeerde Gemeenten in zijn geheel veroordeeld. Blijft wel dat ik respect heb voor deze dominee vanwege zijn bevindelijke prediking.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
-DIA- schreef: Dat zwart/witte is ook niet goed naar mijn overtuiging. Als een kerkverband gaat roepen: Des Heeren tempel zijn deze, dan lijkt me toe dat er toch wat mis is. De Kerk is niet begrensd door kerkverbanden. Ik ben er vast van overtuigd dat dezelfde leer (misschien soms met wat andere accenten) ook in andere kerkverbanden is te horen.
Het is toch bekend dat ds Mallan vondt dat de leer van de GGIN de enige ware leer naar Gods woord is?
Ds Roos vind dat ook, staat zelfs ergens in het RD.
Dat is redelijk zwart-wit volgens mij?
Misschien wel, anderzijds wil dat nog niet zeggen dat andere kerkverbanden daarom helemaal afgeschreven worden. Ter vergelijking, als voorbeeld en niet als discussieonderwerp (hier): je mag van mij gerust zeggen dat de kinderdoop de enige ware visie naar Gods Woord weergeeft. Daarmee zeg je nog niet dat Philpot etc. afgeschreven moet worden.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door ejvl »

eilander schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef: Dat zwart/witte is ook niet goed naar mijn overtuiging. Als een kerkverband gaat roepen: Des Heeren tempel zijn deze, dan lijkt me toe dat er toch wat mis is. De Kerk is niet begrensd door kerkverbanden. Ik ben er vast van overtuigd dat dezelfde leer (misschien soms met wat andere accenten) ook in andere kerkverbanden is te horen.
Het is toch bekend dat ds Mallan vondt dat de leer van de GGIN de enige ware leer naar Gods woord is?
Ds Roos vind dat ook, staat zelfs ergens in het RD.
Dat is redelijk zwart-wit volgens mij?
Misschien wel, anderzijds wil dat nog niet zeggen dat andere kerkverbanden daarom helemaal afgeschreven worden. Ter vergelijking, als voorbeeld en niet als discussieonderwerp (hier): je mag van mij gerust zeggen dat de kinderdoop de enige ware visie naar Gods Woord weergeeft. Daarmee zeg je nog niet dat Philpot etc. afgeschreven moet worden.
Dat ben ik wel met je eens natuurlijk.
Ik reageerde voornamelijk op
Ik ben er vast van overtuigd dat dezelfde leer (misschien soms met wat andere accenten) ook in andere kerkverbanden is te horen.
Daar ben ik zelf ook van overtuigd, maar ds Mallan / Roos niet als ze zeggen dat ze de enige ware zuivere leer hebben.
Dat is wel zwart wit, het is of zuiver, of niet zuiver. Een beetje zuiver bestaat niet.
De GGIN zal zeker niet zeggen dat Gods volk alleen bij hun is, of dat de rest afgeschreven moet worden, maar ze zeggen wel dat andere kerkverbanden dwalen. En dwalingen vind ik wel iets meer dan "andere accenten".
Kortom, ik vind dat de GGIN in deze wel erg zwart/wit is.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Bruna »

ejvl schreef:
-DIA- schreef: Dat zwart/witte is ook niet goed naar mijn overtuiging. Als een kerkverband gaat roepen: Des Heeren tempel zijn deze, dan lijkt me toe dat er toch wat mis is. De Kerk is niet begrensd door kerkverbanden. Ik ben er vast van overtuigd dat dezelfde leer (misschien soms met wat andere accenten) ook in andere kerkverbanden is te horen.
Het is toch bekend dat ds Mallan vondt dat de leer van de GGIN de enige ware leer naar Gods woord is?
Ds Roos vind dat ook, staat zelfs ergens in het RD.
Dat is redelijk zwart-wit volgens mij?
Ik denk dat degenen die wit denken te zijn met teksten als 'het is toch bekend' etc bovenstaande ds. proberen zwart te maken. Kom dan aub met citaten uit betrouwbare bronnen. Het is een verschil in welk verband iets gezegd wordt. Ik mag er vanuitgaan dat een kerkverband er achter staat dat men 'de ware leer naar Gods Woord' brengt. Dat is zelfs 1 van de 3 punten waaraan een ware kerk in dit aardse leven wordt herkend.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door ejvl »

Bruna schreef: Ik denk dat degenen die wit denken te zijn met teksten als 'het is toch bekend' etc bovenstaande ds. proberen zwart te maken. Kom dan aub met citaten uit betrouwbare bronnen. Het is een verschil in welk verband iets gezegd wordt. Ik mag er vanuitgaan dat een kerkverband er achter staat dat men 'de ware leer naar Gods Woord' brengt. Dat is zelfs 1 van de 3 punten waaraan een ware kerk in dit aardse leven wordt herkend.
Ik maak niets zwart, ik constateer slechts, en geef daarbij mijn mening dat ik vind dat ze zwart/wit denken.
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... -ontbreken
http://www.digibron.nl/search/detail/012de49714f209601f805537/het-leven-gaat-ontbreken schreef:Ds. Mallan staat overal in den lande bekend als een strijder voor de "zuivere leer der waarheid". Hij heeft er nooit een geheim van gemaakt dat de leer van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland volgens hem de enige ware is naar Gods Woord. Van deze overtuiging leggen ook boeken als "Uit ons uitgegaan" en het recente- "De waarheid hogelijk geboden" getuigenis af; boeken die vooral het opkomende geslacht moeten wijzen op het belang van de strijd die er rond ''1953'' is gevoerd.
http://www.digibron.nl/search/detail/d2 ... ag-juli/10
http://www.digibron.nl/search/detail/d2303201fd76fab57c26a4ee8f120bb3/verslag-van-de-begrafenis-van-ds-f-mallan-op-woensdag-juli/10 schreef:De leer die ds. Mallan heeft gebracht is de enige en zuiverste voorstelling van de leer der waarheid, alle andere zijn niet zuiver.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door eilander »

Dat is toch prima, als er gezegd wordt: onze leer is zuiver, de andere niet? Tenminste, als je daar het bestaansrecht van je kerkverband aan ontleent, móet je dat wel zeggen.
En ik kan dat in dit geval ook nog wel begrijpen: de GGiN heeft een specifiek standpunt over het aanbod van genade. Ik deel dat standpunt niet, maar ik vind wel dat ze op dit punt mogen zeggen: anderen zijn hierin niet helemaal zuiver. Ik vind 'dwalingen' dan wel een wat zwaarder woord.

En natuurlijk is er wel een schaal in zuiverheid.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:Dat is toch prima, als er gezegd wordt: onze leer is zuiver, de andere niet? Tenminste, als je daar het bestaansrecht van je kerkverband aan ontleent, móet je dat wel zeggen.
En ik kan dat in dit geval ook nog wel begrijpen: de GGiN heeft een specifiek standpunt over het aanbod van genade. Ik deel dat standpunt niet, maar ik vind wel dat ze op dit punt mogen zeggen: anderen zijn hierin niet helemaal zuiver. Ik vind 'dwalingen' dan wel een wat zwaarder woord.

En natuurlijk is er wel een schaal in zuiverheid.
De vraag of dat in de praktijk altijd zo duidelijk naar voren komt. Als ik predikanten uit de GGiN beluister hoor in wat het bevindelijke betreft geen verschil met de rechterflank van de GG. We kunnen over het algemeen, onvoorwaardelijk, welmenend aanbod van genade gaan strijden, maar hoe werkt dat in de prediking, in de praktijk? Dan kan ik dat niet als een obstakel of hinderpaal zien.
Er is wel een tijd geweest dat men het eigen kerkverband wellicht te hoog heeft opgehemeld. Als ik denk aan het boek "Van ons uitgegaan", en later daarop de scheuring van 1980, dan lees ik ook van ds. Mallan dat hij daar op dat boek wijst. Dat had beter niet kunnen verschijnen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Moderamen »

Het zou wat zijn als ieder kerkleerregeltje in de prediking naar voren zou moeten komen, in de praktijk gebeurt dat nauwelijks. Alle reformatorische kerkverbanden hebben wel raakvlakken met elkaar in de flanken, waardoor je als luisteraar soms kan zeggen dat er bevindelijk geen verschil is. Dat betekent niet dat een kerkverband als geheel geen bestaansrecht meer heeft. Een fusie komt er echt niet en moet je bovendien ook niet willen. Maar: het is dan wel mooi om samen te werken op het gebied van: zorg, onderwijs, bijz. noden en nu dus ook catechisatiemethodes.
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door -DIA- »

Moderamen schreef:Het zou wat zijn als ieder kerkleerregeltje in de prediking naar voren zou moeten komen, in de praktijk gebeurt dat nauwelijks. Alle reformatorische kerkverbanden hebben wel raakvlakken met elkaar in de flanken, waardoor je als luisteraar soms kan zeggen dat er bevindelijk geen verschil is. Dat betekent niet dat een kerkverband als geheel geen bestaansrecht meer heeft. Een fusie komt er echt niet en moet je bovendien ook niet willen. Maar: het is dan wel mooi om samen te werken op het gebied van: zorg, onderwijs, bijz. noden en nu dus ook catechisatiemethodes.
Een fusie kan menselijk gesproken ook niet, daarvoor is de GG te breed. Zo'n samengaan zou meteen weer een nieuwe kerk opleveren.

Even terzijde opgemerkt:
Zie ook wat er gebeurde met de totstandkoming van de PKN. Evenzo zie ik het er geen heil in als de GKv samen zou gaan met de CGK.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Bruna »

ejvl schreef:
Bruna schreef: Ik denk dat degenen die wit denken te zijn met teksten als 'het is toch bekend' etc bovenstaande ds. proberen zwart te maken. Kom dan aub met citaten uit betrouwbare bronnen. Het is een verschil in welk verband iets gezegd wordt. Ik mag er vanuitgaan dat een kerkverband er achter staat dat men 'de ware leer naar Gods Woord' brengt. Dat is zelfs 1 van de 3 punten waaraan een ware kerk in dit aardse leven wordt herkend.
Ik maak niets zwart, ik constateer slechts, en geef daarbij mijn mening dat ik vind dat ze zwart/wit denken.
http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... -ontbreken
http://www.digibron.nl/search/detail/012de49714f209601f805537/het-leven-gaat-ontbreken schreef:Ds. Mallan staat overal in den lande bekend als een strijder voor de "zuivere leer der waarheid". Hij heeft er nooit een geheim van gemaakt dat de leer van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland volgens hem de enige ware is naar Gods Woord. Van deze overtuiging leggen ook boeken als "Uit ons uitgegaan" en het recente- "De waarheid hogelijk geboden" getuigenis af; boeken die vooral het opkomende geslacht moeten wijzen op het belang van de strijd die er rond ''1953'' is gevoerd.
Dit lijkt me een interpretatie van de schrijver van dit artikel, dhr. Van der Zwaag. Dit zegt ds. Mallan niet.

http://www.digibron.nl/search/detail/d2 ... ag-juli/10
http://www.digibron.nl/search/detail/d2303201fd76fab57c26a4ee8f120bb3/verslag-van-de-begrafenis-van-ds-f-mallan-op-woensdag-juli/10 schreef:De leer die ds. Mallan heeft gebracht is de enige en zuiverste voorstelling van de leer der waarheid, alle andere zijn niet zuiver.
Ds. Roos zegt dit op de begrafenis, blijkend uit het artikel. Misschien niet goed afgewogen uitgedrukt op dit emotionele moment, hij zegt dit appellerend tegen de toehoorders die ook onder zijn prediking hebben gezeten met de vraag wat er met de prediking is gedaan. Hij bedoelt hier m.i. niet mee te zeggen dat de GGiN als enige de zuivere leer heeft. Als je dit zo letterlijk zwart/wit zou willen interpreteren dan sluit ds. Roos hiermee ook zichzelf en alle andere GGiN predikanten buiten.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Isala »

eilander schreef:Dat is toch prima, als er gezegd wordt: onze leer is zuiver, de andere niet? Tenminste, als je daar het bestaansrecht van je kerkverband aan ontleent, móet je dat wel zeggen.
En ik kan dat in dit geval ook nog wel begrijpen: de GGiN heeft een specifiek standpunt over het aanbod van genade. Ik deel dat standpunt niet, maar ik vind wel dat ze op dit punt mogen zeggen: anderen zijn hierin niet helemaal zuiver. Ik vind 'dwalingen' dan wel een wat zwaarder woord.
Nee, ik denk niet dat je moet zeggen dat andere kerkverbanden op bepaalde vlakken niet helemaal zuiver zijn. Zeg liever dat je vanuit God Woord zaken anders interpreteert.
Want als je maar vaak genoeg zegt dat anderen niet zuiver zijn in de leer, ga je je daar op een gegeven moment ook naar gedragen.
En dan gaat het mis, want dan komt er eerst oordeel en daarna hoogmoed om de hoek kijken.
Je gedachten hebben invloed op je gedrag.
Hora est!
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Dat is toch prima, als er gezegd wordt: onze leer is zuiver, de andere niet? Tenminste, als je daar het bestaansrecht van je kerkverband aan ontleent, móet je dat wel zeggen.
Ik kan niet begrijpen dat je dat prima vindt. Het is bovendien ook bezijden de waarheid.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door JCRyle »

Mara schreef:Op RD.nl lees ik net een bericht over het houten noodkerkje voor de GGiN te Sprang Capelle en daar stond dit:

Op de lezenaar ligt de Bijbel open bij Ezechiël 43: „Toen leidde Hij mij tot de poort, de poort die de weg naar het oosten zag.” In de kansel ligt een boek met catechismuspreken van ds. G. van de Breevaart gereed voor komende zondagavond. Links van de preekstoel staat de bank voor de kerkenraad, met drie Statenbijbels op een rijtje op de plank.
https://www.rd.nl/kerk-religie/houten-n ... -1.1422716

Maar ds. v.d. Breevaart was toch OGG?
Dat viel mij inderaad ook al op. Dit zou je binnen de GGiN niet snel verwachten. Althans zoveel zal Ds. van de Breevaart inhoudelijk niet veel verschillen met de GGiN. Maar vreemd is het niet dat er van andere kerkverbanden preken gelezen worden in leesdiensten. In de GGiN is ook Ds. F. Bakker weleens gelezen.

Zorgelijker is m.i. het niet hebben van Avondmaalsgangers en het ontbreken van Ouderlingen. En ik kan mij niet van de indruk ontrekken dat men zich daar heimelijk in beroemd. Zou dit gemis en gebrek niet voortkomen vanuit de prediking en de leer? Ik denk van wel. Tegenwoordig is het een breder probleem van het niet kunnen komen tot vervulling van kerkenraadvacatures. En meestal gaat dit gepaard met een bedekte Evangelieprediking. Als er geen ouderlingen of diakenen meer gesteld kunnen worden, dan zijn er dus geen Avondmaalsgangers, dan is er geen (zichtbare) vrucht op de prediking; zou er dan ook in de prediking niet iets gemist worden? Of ligt het alleen maar aan de hoorder? Wat moeten we dan met het feit dat Gods Woord nooit ledig tot Hem zal wederkeren?
Plaats reactie