Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ik ben het helemaal met hem eens.
Ik niet.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door DDD »

Refiosi schreef:
DDD schreef:Dat is waar. Hij blinkt niet uit in helderheid. En dat is wel een belangrijke vaardigheid voor een predikant.

Maar goed. Mensen die dit niet begrijpen, zouden mijns inziens niet moeten preken. En dat is in dit geval toch de doelgroep.
Kun je eens kort samenvatten wat zijn punt is, dan?
Niet nu in ieder geval. Daar ben ik te druk voor. Maar het is wel duidelijk dat jij het er niet mee eens zult zijn. Hij ervaart het doopformulier als precies juist en duidelijk, zonder inperkingen en aanvullingen, zoals in delen van de gereformeerde gezindte die van de hoofdstroom van de gereformeerde leer zijn afgeweken, wel nodig zijn. Dus dan weet je zelf al wel waar hij in theologisch opzicht staat: in de klassiek-gereformeerde traditie.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door GerefGemeente-lid »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Ik ben het helemaal met hem eens.
Ik niet.
Mijn oude grootvader zegt dan altijd: 'Je moet eens iets vertellen wat ik nog niet weet.' ;)
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Refiosi »

DDD schreef:
Refiosi schreef:
DDD schreef:Dat is waar. Hij blinkt niet uit in helderheid. En dat is wel een belangrijke vaardigheid voor een predikant.

Maar goed. Mensen die dit niet begrijpen, zouden mijns inziens niet moeten preken. En dat is in dit geval toch de doelgroep.
Kun je eens kort samenvatten wat zijn punt is, dan?
Niet nu in ieder geval. Daar ben ik te druk voor. Maar het is wel duidelijk dat jij het er niet mee eens zult zijn. Hij ervaart het doopformulier als precies juist en duidelijk, zonder inperkingen en aanvullingen, zoals in delen van de gereformeerde gezindte die van de hoofdstroom van de gereformeerde leer zijn afgeweken, wel nodig zijn. Dus dan weet je zelf al wel waar hij in theologisch opzicht staat: in de klassiek-gereformeerde traditie.
Je kunt dit stukje ook typen in die tijd die je niet hebt. Dan had je best even dat relatief korte artikel samen kunnen vatten. Ik voor mij vind het artikel wollig en onduidelijk. Geen flauw idee wat deze predikant bedoelt. Ik vrees dat jij ook niet direct begrijpt wat hij bedoelt en dat je louter op de naam en wat bekende klanken je instemming hebt betuigd. Maar als dat niet zo is dan neem ik dat graag terug.
Geytenbeekje
Berichten: 8244
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Geytenbeekje »

@Refiosi.
Ik denk dat dr van der Sluijs bedoelt dat de 2 predikanten beiden niet helemaal zuiver de belijdenisgeschriften naspreekt over de doop.
Ik maakte die fout ook maar je behoort gedoopt te wezen omdat je in het verbond begrepen bent, dat is wat dr van der Sluijs voor ogen stelt. ds van de Kieft zegt dat je alleen in het genadeverbond begrepen bent als je uitverkoren bent, en ds Bijl zegt dat je wordt gedoopt zodat je in het verbond komt.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Refiosi »

Geytenbeekje schreef:@Refiosi.
Ik denk dat dr van der Sluijs bedoelt dat de 2 predikanten beiden niet helemaal zuiver de belijdenisgeschriften naspreekt over de doop.
Ik maakte die fout ook maar je behoort gedoopt te wezen omdat je in het verbond begrepen bent, dat is wat dr van der Sluijs voor ogen stelt. ds van de Kieft zegt dat je alleen in het genadeverbond begrepen bent als je uitverkoren bent, en ds Bijl zegt dat je wordt gedoopt zodat je in het verbond komt.
Wijs dan eens aan waar hij dat zegt? Ik lees dat helemaal niet. Ik lees wel "Het gaat dus om het wonder van de genade en daarmee van het geloof. En zonder het wonder is het geen wonder dat niemand meer gelooft. De doop zonder geloof/genade doet niets." Dan denk ik: wie bestrijd je nu? Hij heeft het over "doperdom", definieert niet helder wat dat is, en wie hij daaronder schaart. Wat enigszins zijn punt lijkt te zijn is dat deze mensen (het doperdom) het niet begrepen hebben.

Ik kan er zeer weinig van maken.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door DDD »

Refiosi schreef:
DDD schreef:
Refiosi schreef:
DDD schreef:Dat is waar. Hij blinkt niet uit in helderheid. En dat is wel een belangrijke vaardigheid voor een predikant.

Maar goed. Mensen die dit niet begrijpen, zouden mijns inziens niet moeten preken. En dat is in dit geval toch de doelgroep.
Kun je eens kort samenvatten wat zijn punt is, dan?
Niet nu in ieder geval. Daar ben ik te druk voor. Maar het is wel duidelijk dat jij het er niet mee eens zult zijn. Hij ervaart het doopformulier als precies juist en duidelijk, zonder inperkingen en aanvullingen, zoals in delen van de gereformeerde gezindte die van de hoofdstroom van de gereformeerde leer zijn afgeweken, wel nodig zijn. Dus dan weet je zelf al wel waar hij in theologisch opzicht staat: in de klassiek-gereformeerde traditie.
Je kunt dit stukje ook typen in die tijd die je niet hebt. Dan had je best even dat relatief korte artikel samen kunnen vatten. Ik voor mij vind het artikel wollig en onduidelijk. Geen flauw idee wat deze predikant bedoelt. Ik vrees dat jij ook niet direct begrijpt wat hij bedoelt en dat je louter op de naam en wat bekende klanken je instemming hebt betuigd. Maar als dat niet zo is dan neem ik dat graag terug.
Sorry hoor. Maar over de gereformeerde doopleer zijn hele boeken geschreven. Het doopformulier is een heel verhaal. Dat kun je lezen, daar staat het helder en duidelijk in.

Ik denk niet dat jij mij kent als je het voor mogelijk houdt dat ik ergens mee instem op de klank af. Dat zou hooguit kunnen als ik denk dat ik het begrijp, maar het verkeerd begrijp. Dat kan natuurlijk altijd gebeuren, zeker als je haast hebt.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door HersteldHervormd »

Ik heb een vraag: Wat is de visie van de Gereformeerde Gemeente in Nederland op de kinderdoop en het verbond wat daar bij hoort (of niet?!). Weet iemand dit?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Piet Puk »

HersteldHervormd schreef: 20 jan 2024, 19:22 Ik heb een vraag: Wat is de visie van de Gereformeerde Gemeente in Nederland op de kinderdoop en het verbond wat daar bij hoort (of niet?!). Weet iemand dit?
Door de doop kom je op de 'erve van het verbond '.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door HersteldHervormd »

Piet Puk schreef: 20 jan 2024, 19:33
HersteldHervormd schreef: 20 jan 2024, 19:22 Ik heb een vraag: Wat is de visie van de Gereformeerde Gemeente in Nederland op de kinderdoop en het verbond wat daar bij hoort (of niet?!). Weet iemand dit?
Door de doop kom je op de 'erve van het verbond '.
Ohke, maar ben je dan wel of niet in dat verbond volgens de GGiN?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Hendrien »

Piet Puk schreef: 20 jan 2024, 19:33
HersteldHervormd schreef: 20 jan 2024, 19:22 Ik heb een vraag: Wat is de visie van de Gereformeerde Gemeente in Nederland op de kinderdoop en het verbond wat daar bij hoort (of niet?!). Weet iemand dit?
Door de doop kom je op de 'erve van het verbond '.
Zelfs dat werd echt niet gezegd in mijn oude gemeente. Alleen dat het doopsformulier onderwerpelijk was opgesteld en niet voorwerpelijk. Wat dit precies betekende is me nog steeds niet duidelijk.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef: 20 jan 2024, 19:22 Ik heb een vraag: Wat is de visie van de Gereformeerde Gemeente in Nederland op de kinderdoop en het verbond wat daar bij hoort (of niet?!). Weet iemand dit?
Een bijzonderheid is dat alleen kinderen van christelijke ouders gedoopt worden. Adoptiekinderen worden daarom meestal niet gedoopt. Hierover is online het een en ander te vinden.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Ad Anker »

@Hendrien: Voorwerpelijk: het voorwerp/de voorwerpen worden uitgelegd, gepredikt. In dit geval de doop, de beloften, het teken, het zegel.

Onderwerpelijk is de toepassing op voorwerpelijk. Het formulier is dus een 'toepassing'. En de beloften in het sacrament van de doop komen de uitverkorenen toe, zoals Smytegelt dat al uitdrukte.

De prediking in de doop komt tot allen, zelfs het teken en zegel komt tot allen. Hoe neerbuigend goed is God! Mooi dat dit zo naar voren kwam in je oude gemeente!
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Piet Puk »

HersteldHervormd schreef: 20 jan 2024, 19:42
Piet Puk schreef: 20 jan 2024, 19:33
HersteldHervormd schreef: 20 jan 2024, 19:22 Ik heb een vraag: Wat is de visie van de Gereformeerde Gemeente in Nederland op de kinderdoop en het verbond wat daar bij hoort (of niet?!). Weet iemand dit?
Door de doop kom je op de 'erve van het verbond '.
Ohke, maar ben je dan wel of niet in dat verbond volgens de GGiN?
Nee, dat is enkel voor de uitverkorenen
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Hendrien »

Ad Anker schreef: 20 jan 2024, 19:57 @Hendrien: Voorwerpelijk: het voorwerp/de voorwerpen worden uitgelegd, gepredikt. In dit geval de doop, de beloften, het teken, het zegel.

Onderwerpelijk is de toepassing op voorwerpelijk. Het formulier is dus een 'toepassing'. En de beloften in het sacrament van de doop komen de uitverkorenen toe, zoals Smytegelt dat al uitdrukte.

De prediking in de doop komt tot allen, zelfs het teken en zegel komt tot allen. Hoe neerbuigend goed is God! Mooi dat dit zo naar voren kwam in je oude gemeente!
Ik kan je niet helemaal volgen. Enerzijds zeg je dat de beloften van de doop de uitverkorenen toekomen en anderzijds aan allen?
Plaats reactie