Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
SecorDabar schreef:Zou dit ook voor de Nieuw-testamentische gemeente gelden ?
Dat niet; Zacharias was denk ik wel ouder dan 50.
Zacharias behoort toch echt tot de OT gemeente. Maar de leeftijdsbeperking (ten tijde van David waren de leeftijden geloof ik weer net iets anders) gold voor de levieten, niet voor de priesters, althans, dat lezen we nergens. De hogepriester bleef toch ook in functie tot zijn dood?
NT lag anders ja. Leeftijdsbeperking in bepaalde perioden zal misschien ook wel te maken hebben gehad met de gemiddelde levensverwachting?
Het gaat mij ook niet om de concrete leeftijden, daar is het ook niet voor beschreven denk ik, maar wel om het feit dat we wat nuchter met termijnen om mogen gaan.

En idd er kunnen ouderen zijn die een zegen zijn voor de gemeente, en ook de tijd hebben om veel in de gemeente te doen. Leeftijd zegt niet alles.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door ejvl »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
SecorDabar schreef:Zou dit ook voor de Nieuw-testamentische gemeente gelden ?
Dat niet; Zacharias was denk ik wel ouder dan 50.
Zacharias behoort toch echt tot de OT gemeente. Maar de leeftijdsbeperking (ten tijde van David waren de leeftijden geloof ik weer net iets anders) gold voor de levieten, niet voor de priesters, althans, dat lezen we nergens. De hogepriester bleef toch ook in functie tot zijn dood?
Zacharias was in de dagorde van Abia, en dat is toch een Levitische afdeling?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door Afgewezen »

ejvl schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
SecorDabar schreef:Zou dit ook voor de Nieuw-testamentische gemeente gelden ?
Dat niet; Zacharias was denk ik wel ouder dan 50.
Zacharias behoort toch echt tot de OT gemeente. Maar de leeftijdsbeperking (ten tijde van David waren de leeftijden geloof ik weer net iets anders) gold voor de levieten, niet voor de priesters, althans, dat lezen we nergens. De hogepriester bleef toch ook in functie tot zijn dood?
Zacharias was in de dagorde van Abia, en dat is toch een Levitische afdeling?
Alle priesters zijn levieten=afstammelingen van Levi, maar als het gaat om hun functie, wordt er onderscheid gemaakt tussen priesters en levieten: levieten die geen priester zijn.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door ejvl »

Dank, helder :)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door Luther »

ejvl schreef:
Luther schreef: Je slaat de spijker op de kop: Hoe zal een blinde een blinde leiden? Inderdaad: dan gebeuren er ongelukken, want naar het getuigenis van de Heere Jezus Zelf zullen beiden dan in de gracht vallen!
Zulke mensen kunnen niet gekandideerd worden, althans ik maak uit je formulering op dat je bedoelt dat zij niets van het leven der genade kennen; dat zij de Heere Jezus niet als hun Borg en Zaligmaker kennen? En dat zij daarom ook niet deelnemen aan het Heilig Avondmaal. Ik citeer je maar even: als zulke mensen in de kerkenraad zitten, dan worden ze inderdaad geroepen om als een blinde de blinden te leiden. En dat is voor de gemeente niet goed. Dus ook als het argument is dat het 'uit nood' is, gaat dan niet op. Want hoe kun je 'uit nood' iets doen waardoor de nood alleen maar verdiept wordt?
In zo'n geval is het beter de vacature onvervuld te laten en als gemeente een bede- en boetedag uit te roepen en op de knieën te gaan of de Geest des Heeren in de gemeente wil waaien met Zijn ontfermingen. En - om nog maar een keer jou te citeren - als die nood er in de gemeente niet is, komt de dood in de pot. En de oplossing daarvoor is niet, omdan maar gewoon verder te gaan organiseren.
Ik ben het met je eens Luther, maar hoe gaan we dan om als er in (kleine) gemeentes geen mensen gekandideerd kunnen worden? Ook niet na een bede en boetedag? De post onvervuld laten? En al het werk wat moet gebeuren dan?
Inderdaad, de post onvervuld laten, en misschien zelfs na enige tijd de gemeente opheffen.
En misschien ook bezien of de criteria die we hebben aangelegd wel de toets van Gods Woord kunnen doorstaan?
ejvl schreef:En hoe moet je dan omgaan met gemeentes waar de ouderling/diaken banken vol zitten met mensen die van zichzelf getuigen onbekeerd te zijn? En als die mensen dan leiding geven, ook in geestelijk opzicht?
Ik zal je eerlijk zeggen, dat ik dit een heel moeilijke kwestie vind. Ik kom daar ook niet uit. Het kán namelijk ten principale niet! Lees het hele Nieuwe Testament de gedeelten over de ambten. Het is in onze gezindte ingeslopen, hoe en waarom dat weet ik niet, maar we mogen er niet aan wennen. Blijf dat aan de orde stellen op de huisbezoeken die je krijgt. Dat word je wellicht niet in dank afgenomen, maar het betreft wel het geestelijk welzijn van de gemeente.
In een ander topic gaat het over erfschuld en erfsmet. Daarin is het doopsformulier al verschillende malen aangehaald. mensen die van zichzelf getuigen dat zij onbekeerd zijn, vreemd zijn aan Gods genade, de Heere Jezus niet tot hun Borg en Zaligmaker kennen, daarvan geldt immers wat we lezen: "...zodat zij in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij ze van nieuws geboren worden..." Dan hebben we de duivel en onszelf liever dat God, dan leven we in een staat van rebellie en vijandschap met Hem. Hoe zouden we dan tegelijkertijd in Zijn Koninkrijk kunnen werken? Hoe zouden we dan tot opbouw van Zijn Konkinkrijk dienstbaar kunnen zijn? Dan kán ten enemale niet!

Daarnaast speelt nog het toch wel breed voorkomende probleem van ambtsdragers die niet aan het Heilig Avondmaal deelnemen. Let wel: Ik zeg niet dat deze mensen geen genade zouden kennen; maar als dat zo is, wordt dat in elk geval niet zichtbaar in de gemeente beleden. Vandaar dat ik al vaker heb gezegd dat de groslijst om te zoeken naar kandidaten voor de ambten altijd alleen moet worden samengesteld uit de mannen die aan het HA deelnemen. (En nee, de groslijst valt niet samen met de HA-gangers; maar zou zich daartoe wel moeten beperken.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door WimA »

Luther schreef:Ik zal je eerlijk zeggen, dat ik dit een heel moeilijke kwestie vind. Ik kom daar ook niet uit. Het kán namelijk ten principale niet! Lees het hele Nieuwe Testament de gedeelten over de ambten. Het is in onze gezindte ingeslopen, hoe en waarom dat weet ik niet, maar we mogen er niet aan wennen. Blijf dat aan de orde stellen op de huisbezoeken die je krijgt. Dat word je wellicht niet in dank afgenomen, maar het betreft wel het geestelijk welzijn van de gemeente.
In een ander topic gaat het over erfschuld en erfsmet. Daarin is het doopsformulier al verschillende malen aangehaald. mensen die van zichzelf getuigen dat zij onbekeerd zijn, vreemd zijn aan Gods genade, de Heere Jezus niet tot hun Borg en Zaligmaker kennen, daarvan geldt immers wat we lezen: "...zodat zij in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij ze van nieuws geboren worden..." Dan hebben we de duivel en onszelf liever dat God, dan leven we in een staat van rebellie en vijandschap met Hem. Hoe zouden we dan tegelijkertijd in Zijn Koninkrijk kunnen werken? Hoe zouden we dan tot opbouw van Zijn Konkinkrijk dienstbaar kunnen zijn? Dan kán ten enemale niet!

Daarnaast speelt nog het toch wel breed voorkomende probleem van ambtsdragers die niet aan het Heilig Avondmaal deelnemen. Let wel: Ik zeg niet dat deze mensen geen genade zouden kennen; maar als dat zo is, wordt dat in elk geval niet zichtbaar in de gemeente beleden. Vandaar dat ik al vaker heb gezegd dat de groslijst om te zoeken naar kandidaten voor de ambten altijd alleen moet worden samengesteld uit de mannen die aan het HA deelnemen. (En nee, de groslijst valt niet samen met de HA-gangers; maar zou zich daartoe wel moeten beperken.)
Laat dit soort gefoeter bij huisbezoek of op dit forum maar achterwege. De binnenkamer is de juiste plaats voor deze worstelingen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door Ditbenik »

WimA schreef:
Luther schreef:Ik zal je eerlijk zeggen, dat ik dit een heel moeilijke kwestie vind. Ik kom daar ook niet uit. Het kán namelijk ten principale niet! Lees het hele Nieuwe Testament de gedeelten over de ambten. Het is in onze gezindte ingeslopen, hoe en waarom dat weet ik niet, maar we mogen er niet aan wennen. Blijf dat aan de orde stellen op de huisbezoeken die je krijgt. Dat word je wellicht niet in dank afgenomen, maar het betreft wel het geestelijk welzijn van de gemeente.
In een ander topic gaat het over erfschuld en erfsmet. Daarin is het doopsformulier al verschillende malen aangehaald. mensen die van zichzelf getuigen dat zij onbekeerd zijn, vreemd zijn aan Gods genade, de Heere Jezus niet tot hun Borg en Zaligmaker kennen, daarvan geldt immers wat we lezen: "...zodat zij in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij ze van nieuws geboren worden..." Dan hebben we de duivel en onszelf liever dat God, dan leven we in een staat van rebellie en vijandschap met Hem. Hoe zouden we dan tegelijkertijd in Zijn Koninkrijk kunnen werken? Hoe zouden we dan tot opbouw van Zijn Konkinkrijk dienstbaar kunnen zijn? Dan kán ten enemale niet!

Daarnaast speelt nog het toch wel breed voorkomende probleem van ambtsdragers die niet aan het Heilig Avondmaal deelnemen. Let wel: Ik zeg niet dat deze mensen geen genade zouden kennen; maar als dat zo is, wordt dat in elk geval niet zichtbaar in de gemeente beleden. Vandaar dat ik al vaker heb gezegd dat de groslijst om te zoeken naar kandidaten voor de ambten altijd alleen moet worden samengesteld uit de mannen die aan het HA deelnemen. (En nee, de groslijst valt niet samen met de HA-gangers; maar zou zich daartoe wel moeten beperken.)
Laat dit soort gefoeter bij huisbezoek of op dit forum maar achterwege. De binnenkamer is de juiste plaats voor deze worstelingen.
Nee hoor, dit hoort ook in het midden van de gemeente aan de orde gesteld te worden. Wie Christus niet kent, behoort tot de vijand en mag nooit ambtsdrager zijn. Zo iemand kan niet geroepen zijn en heeft zichzelf een plek verkozen. Tot beschadiging van Zijn gemeente. Dan is het juist de plicht van de gelovige om dat aan de orde te stellen.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door SecorDabar »

Ditbenik schreef:
WimA schreef:
Luther schreef:Ik zal je eerlijk zeggen, dat ik dit een heel moeilijke kwestie vind. Ik kom daar ook niet uit. Het kán namelijk ten principale niet! Lees het hele Nieuwe Testament de gedeelten over de ambten. Het is in onze gezindte ingeslopen, hoe en waarom dat weet ik niet, maar we mogen er niet aan wennen. Blijf dat aan de orde stellen op de huisbezoeken die je krijgt. Dat word je wellicht niet in dank afgenomen, maar het betreft wel het geestelijk welzijn van de gemeente.
In een ander topic gaat het over erfschuld en erfsmet. Daarin is het doopsformulier al verschillende malen aangehaald. mensen die van zichzelf getuigen dat zij onbekeerd zijn, vreemd zijn aan Gods genade, de Heere Jezus niet tot hun Borg en Zaligmaker kennen, daarvan geldt immers wat we lezen: "...zodat zij in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij ze van nieuws geboren worden..." Dan hebben we de duivel en onszelf liever dat God, dan leven we in een staat van rebellie en vijandschap met Hem. Hoe zouden we dan tegelijkertijd in Zijn Koninkrijk kunnen werken? Hoe zouden we dan tot opbouw van Zijn Konkinkrijk dienstbaar kunnen zijn? Dan kán ten enemale niet!

Daarnaast speelt nog het toch wel breed voorkomende probleem van ambtsdragers die niet aan het Heilig Avondmaal deelnemen. Let wel: Ik zeg niet dat deze mensen geen genade zouden kennen; maar als dat zo is, wordt dat in elk geval niet zichtbaar in de gemeente beleden. Vandaar dat ik al vaker heb gezegd dat de groslijst om te zoeken naar kandidaten voor de ambten altijd alleen moet worden samengesteld uit de mannen die aan het HA deelnemen. (En nee, de groslijst valt niet samen met de HA-gangers; maar zou zich daartoe wel moeten beperken.)
Laat dit soort gefoeter bij huisbezoek of op dit forum maar achterwege. De binnenkamer is de juiste plaats voor deze worstelingen.
Nee hoor, dit hoort ook in het midden van de gemeente aan de orde gesteld te worden. Wie Christus niet kent, behoort tot de vijand en mag nooit ambtsdrager zijn. Zo iemand kan niet geroepen zijn en heeft zichzelf een plek verkozen. Tot beschadiging van Zijn gemeente. Dan is het juist de plicht van de gelovige om dat aan de orde te stellen.
Beste Ditbenik,
U schreef: Wie Christus niet kent, behoort tot de vijand en mag nooit ambtsdrager zijn.

Ik zou dit niet zo voor mijn rekening willen nemen.
Ik heb mijn twijfels over deze uitspraak.
Kunt u dat met Gods Woord bewijzen ?
Misschien dat het dan wat verduidelijkt :)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10605
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door Ad Anker »

Ik kan wel het tegenovergestelde beweren van wat ditbenik zegt:
Judas is door de Heere Jezus uitverkoren om discipel te zijn. Hij was echter onbekeerd.
Bij de laatste ledenvergadering ter verkiezing van ambtsdragers mediteerde onze ds. over dit Bijbelgedeelte, o.a. over Joh. 6:70.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door Afgewezen »

Anker schreef:Ik kan wel het tegenovergestelde beweren van wat ditbenik zegt:
Judas is door de Heere Jezus uitverkoren om discipel te zijn. Hij was echter onbekeerd.
Bij de laatste ledenvergadering ter verkiezing van ambtsdragers mediteerde onze ds. over dit Bijbelgedeelte, o.a. over Joh. 6:70.
Het moet niet gekker worden: Judas als bewijs dat een ambtsdrager onbekeerd mag zijn!
Misschien het formulier maar eens lezen? Ik heb het hier niet voor me, maar ik kan me zómaar voorstellen dat daarin uitgelegd wordt waarom een ambtsdrager gelovig moet zijn. Sterker nog, om tot de gemeente te behoren, moet men belijdend christen zijn. En ambtsdragers worden toch uit de gemeente verkozen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door J.C. Philpot »

Ik verbaas me dat sommigen geen problemen hebben met onbekeerde ambtsdragers, met het aanstellen van huurlingen als herders. Is dan een onbekeerde dominee (in de bijbel genoemd een ouderling die "arbeid in het Woord en in de leer", 1 Timoteus 5:17) ook geen probleem?

Om met de woorden van de Heere Jezus te spreken: Een blinde kan toch niet een blinde op de weg geleiden? Zullen zij niet beiden in een kuil vallen?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door WimA »

J.C. Philpot schreef:Ik verbaas me dat sommigen geen problemen hebben met onbekeerde ambtsdragers, met het aanstellen van huurlingen als herders. Is dan een onbekeerde dominee (in de bijbel genoemd een ouderling die "arbeid in het Woord en in de leer", 1 Timoteus 5:17) ook geen probleem?
Om met de woorden van de Heere Jezus te spreken: Een blinde kan toch niet een blinde op de weg geleiden? Zullen zij niet beiden in een kuil vallen?
s.v.p. goed blijven lezen, m.i. heeft niemand nog gesteld "geen problemen te hebben met onbekeerde ambtsdragers". Laten we de discussie zuiver houden.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:
Anker schreef:Ik kan wel het tegenovergestelde beweren van wat ditbenik zegt:
Judas is door de Heere Jezus uitverkoren om discipel te zijn. Hij was echter onbekeerd.
Bij de laatste ledenvergadering ter verkiezing van ambtsdragers mediteerde onze ds. over dit Bijbelgedeelte, o.a. over Joh. 6:70.
Het moet niet gekker worden: Judas als bewijs dat een ambtsdrager onbekeerd mag zijn!
Misschien het formulier maar eens lezen? Ik heb het hier niet voor me, maar ik kan me zómaar voorstellen dat daarin uitgelegd wordt waarom een ambtsdrager gelovig moet zijn. Sterker nog, om tot de gemeente te behoren, moet men belijdend christen zijn. En ambtsdragers worden toch uit de gemeente verkozen?
Dit klopt helemaal. Wat dat betreft kunnen we het probleem inderdaad doortrekken naar de leden. Een idee dus om alle belijdende leden die niet aan het HA gaan onder de tucht stellen? Of alleen leden die aan het HA gaan laten stemmen? Want dat stellen, de lijn doortrekkend, o.a. Luther en anderen voor.
Ik ontken de armoede of het probleem niet, integendeel. Maar de voorgestelde oplossingen lossen het probleem niet op, eveneens integendeel.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door ejvl »

WimA schreef: Dit klopt helemaal. Wat dat betreft kunnen we het probleem inderdaad doortrekken naar de leden. Een idee dus om alle belijdende leden die niet aan het HA gaan onder de tucht stellen? Of alleen leden die aan het HA gaan laten stemmen? Want dat stellen, de lijn doortrekkend, o.a. Luther en anderen voor.
Ik ontken de armoede of het probleem niet, integendeel. Maar de voorgestelde oplossingen lossen het probleem niet op, eveneens integendeel.
Ik stel het liever andersom.
Voordat iemand belijdend lid van een kerk kan/mag worden (openbare geloofsbelijdenis afleggen) moet men kunnen getuigen een kind van God te zijn, en daar hoort ook het avondmaal bij, en anders inderdaad onder de tucht zoals Calvijn ook al zei, want je kunt niet je geloof belijden en toch afblijven van het avondmaal.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door Ditbenik »

SecorDabar schreef:
Ditbenik schreef:
WimA schreef:
Luther schreef:Ik zal je eerlijk zeggen, dat ik dit een heel moeilijke kwestie vind. Ik kom daar ook niet uit. Het kán namelijk ten principale niet! Lees het hele Nieuwe Testament de gedeelten over de ambten. Het is in onze gezindte ingeslopen, hoe en waarom dat weet ik niet, maar we mogen er niet aan wennen. Blijf dat aan de orde stellen op de huisbezoeken die je krijgt. Dat word je wellicht niet in dank afgenomen, maar het betreft wel het geestelijk welzijn van de gemeente.
In een ander topic gaat het over erfschuld en erfsmet. Daarin is het doopsformulier al verschillende malen aangehaald. mensen die van zichzelf getuigen dat zij onbekeerd zijn, vreemd zijn aan Gods genade, de Heere Jezus niet tot hun Borg en Zaligmaker kennen, daarvan geldt immers wat we lezen: "...zodat zij in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij ze van nieuws geboren worden..." Dan hebben we de duivel en onszelf liever dat God, dan leven we in een staat van rebellie en vijandschap met Hem. Hoe zouden we dan tegelijkertijd in Zijn Koninkrijk kunnen werken? Hoe zouden we dan tot opbouw van Zijn Konkinkrijk dienstbaar kunnen zijn? Dan kán ten enemale niet!

Daarnaast speelt nog het toch wel breed voorkomende probleem van ambtsdragers die niet aan het Heilig Avondmaal deelnemen. Let wel: Ik zeg niet dat deze mensen geen genade zouden kennen; maar als dat zo is, wordt dat in elk geval niet zichtbaar in de gemeente beleden. Vandaar dat ik al vaker heb gezegd dat de groslijst om te zoeken naar kandidaten voor de ambten altijd alleen moet worden samengesteld uit de mannen die aan het HA deelnemen. (En nee, de groslijst valt niet samen met de HA-gangers; maar zou zich daartoe wel moeten beperken.)
Laat dit soort gefoeter bij huisbezoek of op dit forum maar achterwege. De binnenkamer is de juiste plaats voor deze worstelingen.
Nee hoor, dit hoort ook in het midden van de gemeente aan de orde gesteld te worden. Wie Christus niet kent, behoort tot de vijand en mag nooit ambtsdrager zijn. Zo iemand kan niet geroepen zijn en heeft zichzelf een plek verkozen. Tot beschadiging van Zijn gemeente. Dan is het juist de plicht van de gelovige om dat aan de orde te stellen.
Beste Ditbenik,
U schreef: Wie Christus niet kent, behoort tot de vijand en mag nooit ambtsdrager zijn.

Ik zou dit niet zo voor mijn rekening willen nemen.
Ik heb mijn twijfels over deze uitspraak.
Kunt u dat met Gods Woord bewijzen ?
Misschien dat het dan wat verduidelijkt :)
Wat moet ik bewijzen? Dat iemand die Christus niet kent een vijand is? Of dat een vijand geen ambtsdrager mag zijn? 't Wordt hier steeds ingewikkelder. We zijn druk om onze kerkjes en onze vrome oplossingen in stand te houden.

Ambtsdrager zijn betekent dat je een gezondene bent. Van God gezonden. Inmiddels draagt Anker Judas al aan om aan te tonen dat je zelfs de duivel tot ouderling mag verkiezen. Immers, ter ondersteuning van zijn stelling noemt hij Johannes 6 vers 70 waar Jezus zegt: "En een uit u is een duivel". De suggestie wordt gewekt dat zijn predikant op de laatste ledenvergadering ter verkiezing van ambtsdragers over dit vers mediteerde om aan te geven dat ook onbekeerden ouderling of diaken kunnen worden.

De Heere Jezus Zelf is er helder in: 'Wie met Mij niet is, die is tegen Mij. Wie met Mij niet vergadert, die verstrooit' (Matt 12 : 30, Lukas 11 : 23). Of lees 1 Timotheus 3 nog eens door. Hoe kun je bv de verborgenheid van het geloof in een rein geweten houden, als je geen gelovige bent?
Hoe kun je God dienen als ambtsdrager als je Hem niet dient in je persoonlijke leven? Lees 1 Johannes 5. 'Die de Zoon heeft, die heeft het leven; die de Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet'. Onbekeerd voortleven en geroepen ambtsdrager zijn is onmogelijk. Dan ben je een huichelaar en dien je vandaag nog je ambt neer te leggen en je te bekeren.

En ja, vijanden worden met God verzoend, maar dat gaat niet buiten Christus om.
Vreemd dat we wel met onze meetlat naast de avondmaalstafels gaan staan en tegelijk voor het ambt de maat van het Woord wegmoffelen.
Plaats reactie