Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door Afgewezen »

DDD schreef:
Afgewezen schreef:
DDD schreef:Eens. We moeten niet de indruk wekken dat de meerderheid van de leden in zo'n geval zonder goede reden voor de zittende ambtsdragers kiest. Soms is dat uit gewoonte of bijgelovigheid, maar dan is het nog de verantwoordelijkheid van de verkiezende leden zelf, natuurlijk.
Nee, niet eens. Want het is niet zomaar iets, iemand 'wegstemmen'. In feite geeft de kerkenraad de gemeente zo een onmogelijke opdracht: enerzijds mogen ze kiezen, anderzijds kúnnen ze niet kiezen, zonder iemand voor het hoofd te stoten.
De kerkorde kent geen wegstemmen. Kerkenraadsleden zijn na verloop van hun ambtstermijn aftredend en het is soms mogelijk hen opnieuw te kiezen. Die persoonlijke gevoeligheden zou je zelf buiten beschouwing kunnen laten. Dat zijn alleen maar dingen van de oude mens, om het zo maar eens te zeggen. De gemeente heeft de taak de beste kandidaten uit te zoeken. De kerkenraad heeft als taak ervoor te zorgen dat mensen niet hoeven te kiezen uit twee kwaden.
Ja, zo juridisch-formeel kun je het benaderen. Maar je hebt wel te maken met mensen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door refo »

Curatorium schreef:
refo schreef: In de GerGem word je niet gevraagd. Je wordt op tweetal gesteld.
Wie zich aanbiedt is in één ogenblik levenslang niet geschikt voor het tweetal gebleken.
Dat slaat nergens op, ken genoeg mensen waarvan ik vantevoren (als buitenstaander) al wist dat ze de wens hadden om ambtsdrager te worden en waarbij dit daadwerkelijk ook gebeurde.
Natuurlijk wordt niet iedereen die zich aanbiedt ook echt op een tweetal gesteld, dat is maar goed ook, als mensen macht ruiken willen ze deze zo snel mogelijk verkrijgen.
Inderdaad. Veel politiek bedrijven en je geliefd maken.
Ergens anders al ouderling of diaken geweest zijn is zeker een pré.
Tenzij je dat in Scheveningen was of in Vlissingen, dan weer juist niet.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door DDD »

Afgewezen schreef:
DDD schreef:
Afgewezen schreef:
DDD schreef:Eens. We moeten niet de indruk wekken dat de meerderheid van de leden in zo'n geval zonder goede reden voor de zittende ambtsdragers kiest. Soms is dat uit gewoonte of bijgelovigheid, maar dan is het nog de verantwoordelijkheid van de verkiezende leden zelf, natuurlijk.
Nee, niet eens. Want het is niet zomaar iets, iemand 'wegstemmen'. In feite geeft de kerkenraad de gemeente zo een onmogelijke opdracht: enerzijds mogen ze kiezen, anderzijds kúnnen ze niet kiezen, zonder iemand voor het hoofd te stoten.
De kerkorde kent geen wegstemmen. Kerkenraadsleden zijn na verloop van hun ambtstermijn aftredend en het is soms mogelijk hen opnieuw te kiezen. Die persoonlijke gevoeligheden zou je zelf buiten beschouwing kunnen laten. Dat zijn alleen maar dingen van de oude mens, om het zo maar eens te zeggen. De gemeente heeft de taak de beste kandidaten uit te zoeken. De kerkenraad heeft als taak ervoor te zorgen dat mensen niet hoeven te kiezen uit twee kwaden.
Ja, zo juridisch-formeel kun je het benaderen. Maar je hebt wel te maken met mensen.
Dat is dus precies de reden waarom je altijd kritisch moet kijken. Ambtsdragers zijn net mensen. Wat ik schrijf is niet zozeer juridisch-formeel, het is de stijl van het Koninkrijk van God. De eigen eer van mensen hoort daarin geen rol te spelen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door Afgewezen »

DDD schreef:
Afgewezen schreef:Ja, zo juridisch-formeel kun je het benaderen. Maar je hebt wel te maken met mensen.
Dat is dus precies de reden waarom je altijd kritisch moet kijken. Ambtsdragers zijn net mensen. Wat ik schrijf is niet zozeer juridisch-formeel, het is de stijl van het Koninkrijk van God. De eigen eer van mensen hoort daarin geen rol te spelen.
Dat is waar, maar dat ligt voor de kant van de kandidaat-gestelden. Maar voor de gemeenteleden ligt het anders: je moet mensen ook niet willens en wetens pijn doen. En als je in onze kringen een zittende ambtsdrager wegstemt, doe je iemand daar pijn mee. De redenering 'de gemeente kiest toch zelf voor zittende ambtsdragers' is m.i. dan ook een drogreden. In feite hébben de mensen geen keus.
BTW: persoonlijk heb ik er geen moeite mee dat ambtsdragers 'voor het leven' gekozen worden.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door Bert Mulder »

is de Presbyteriaanse kerken is het regel dat ambtsdragers voor het leven gekozen worden. Wel hebben sommige kerken dat ze soms op 'non-actief' staan, om dan later hun functies weer op te nemen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door DDD »

@ Afgewezen:
De verantwoordelijkheid voor wie er in de kerkenraad komt ligt zeker niet alleen bij de kerkenraad zelf. Er is in de gereformeerde traditie gekozen voor een gemengd model: enerzijds een cooptatiemodel (als een soort apostolische successie, maar dan anders) maar anderzijds de toets van de gemeenteleden of de gemeente de voorstellen van de kerkenraad voor zijn rekening kan nemen. De gemeenteleden die stemmen zijn daar ten volle verantwoordelijk voor en moeten stemmen voor Gods aangezicht. Ze kunnen hun verantwoordelijkheid niet afschuiven op de kandidaatstelling. Integendeel. De vraag of je daarmee iemand pijn doet hoort in het Koninkrijk van God maar een heel beperkte rol te spelen. Dat zijn typisch overwegingen die passen bij de oude mens.'

Het is ook feitelijk onjuist wat je schrijft, want het komt natuurlijk wel degelijk regelmatig voor dat een zittende ouderling wordt weggestemd, vooral in gemeenten waarin de kerkenraadsleden niet zoals het bevestigingsformulier het zegt de gehele gemeente vertonen.

@ Bert:

De gereformeerde gemeenten zijn een presbyteriaanse kerk, evenals alle andere kerken die zich baseren op de Dordse kerkenordening, maar in deze DKO staat toch echt iets heel anders. Dus wat je schrijft is niet algemeen geldend.
Laatst gewijzigd door DDD op 05 jan 2013, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door Bert Mulder »

DDD schreef:
@ Bert:

De gereformeerde gemeenten zijn een presbyteriaanse kerk, evenals alle andere kerken die zich baseren op de Dordse kerkenordening, maar in deze DKO staat toch echt iets heel anders. Dus wat je schrijft is niet algemeen geldend.
Er zijn Presbyteriaanse kerken, en Gereformeerde kerken.

Met Presbyteriaanse kerken bedoel ik degenen die de Westminster Standards gebruiken. De Schotse en dergerlijke kerken dus.

De Gereformeerde kerken zijn die, die de 3FvE volgen.

Beiden volgen het presbyteriaans model van kerkregering (betekenende regering door ouderlingen), tegenover bijvoorbeeld de erastiaanse (Luthers) of epicopiaalse (Anglican).
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door Afgewezen »

DDD schreef:@ Afgewezen:
De verantwoordelijkheid voor wie er in de kerkenraad komt ligt zeker niet alleen bij de kerkenraad zelf. Er is in de gereformeerde traditie gekozen voor een gemengd model: enerzijds een cooptatiemodel (als een soort apostolische successie, maar dan anders) maar anderzijds de toets van de gemeenteleden of de gemeente de voorstellen van de kerkenraad voor zijn rekening kan nemen. De gemeenteleden die stemmen zijn daar ten volle verantwoordelijk voor en moeten stemmen voor Gods aangezicht. Ze kunnen hun verantwoordelijkheid niet afschuiven op de kandidaatstelling. Integendeel. De vraag of je daarmee iemand pijn doet hoort in het Koninkrijk van God maar een heel beperkte rol te spelen. Dat zijn typisch overwegingen die passen bij de oude mens.'

Het is ook feitelijk onjuist wat je schrijft, want het komt natuurlijk wel degelijk regelmatig voor dat een zittende ouderling wordt weggestemd, vooral in gemeenten waarin de kerkenraadsleden niet zoals het bevestigingsformulier het zegt de gehele gemeente vertonen.
Om met het laatste te beginnen, natuurlijk weet ik dat dit voorkomt. Maar dan betreft het wel een pijnlijke situatie. En die ga je creëren op deze manier.
Zoals jij het schetst, werkt het gewoon niet in de praktijk. Dan zou er eerst een mentaliteitsverandering bij de gemeenten en de kerkenraden moeten komen. Nogmaals, voor mij hoeft het niet. Maar om nu te zeggen: de gemeenteleden doen het zelf, dus kennelijk hebben ze er geen moeite mee, dat vind ik een drogreden. Er is een bepaalde gewoonte ontstaan, waarin in ieder zijn eigen 'rol' speelt, en die gewoonte moet eerst doorbroken worden, voordat mensen een nieuwe rol kunnen spelen.
En het gros van het kerkvolk is nu eenmaal volgzaam. Die vinden het allemaal prima. :)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Curatorium schreef:
refo schreef: In de GerGem word je niet gevraagd. Je wordt op tweetal gesteld.
Wie zich aanbiedt is in één ogenblik levenslang niet geschikt voor het tweetal gebleken.
Dat slaat nergens op, ken genoeg mensen waarvan ik vantevoren (als buitenstaander) al wist dat ze de wens hadden om ambtsdrager te worden en waarbij dit daadwerkelijk ook gebeurde.
Natuurlijk wordt niet iedereen die zich aanbiedt ook echt op een tweetal gesteld, dat is maar goed ook, als mensen macht ruiken willen ze deze zo snel mogelijk verkrijgen.
Inderdaad. Veel politiek bedrijven en je geliefd maken.
Ergens anders al ouderling of diaken geweest zijn is zeker een pré.
Tenzij je dat in Scheveningen was of in Vlissingen, dan weer juist niet.
En wie roept tegenwoordig dan de herders en leraars? Gaan tegenwoordig ook
al zelf lopen? Het begint er steeds meer op te lijken dat er mensen zijn die
voor dominee willen leren. Als een beroep!
Nee toch? Een ambt waar dat men zichzelf niet aanmeet! Hoe zou men zich toch
ongeroepen aan het heilige ambt vergrijpen!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
refo schreef:
Curatorium schreef:
refo schreef: In de GerGem word je niet gevraagd. Je wordt op tweetal gesteld.
Wie zich aanbiedt is in één ogenblik levenslang niet geschikt voor het tweetal gebleken.
Dat slaat nergens op, ken genoeg mensen waarvan ik vantevoren (als buitenstaander) al wist dat ze de wens hadden om ambtsdrager te worden en waarbij dit daadwerkelijk ook gebeurde.
Natuurlijk wordt niet iedereen die zich aanbiedt ook echt op een tweetal gesteld, dat is maar goed ook, als mensen macht ruiken willen ze deze zo snel mogelijk verkrijgen.
Inderdaad. Veel politiek bedrijven en je geliefd maken.
Ergens anders al ouderling of diaken geweest zijn is zeker een pré.
Tenzij je dat in Scheveningen was of in Vlissingen, dan weer juist niet.
En wie roept tegenwoordig dan de herders en leraars? Gaan tegenwoordig ook
al zelf lopen? Het begint er steeds meer op te lijken dat er mensen zijn die
voor dominee willen leren. Als een beroep!
Nee toch? Een ambt waar dat men zichzelf niet aanmeet! Hoe zou men zich toch
ongeroepen aan het heilige ambt vergrijpen!
Wil jij ze ongeleerd aan laten rommelen dan? Paulus had al jaren gestudeerd toen de Heere hem riep en vervolgens duurde het nog 15 jaar voor hij op zendingsreis werd gestuurd. Leren is blijkbaar zo gek nog niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
En wie roept tegenwoordig dan de herders en leraars? Gaan tegenwoordig ook
al zelf lopen? Het begint er steeds meer op te lijken dat er mensen zijn die
voor dominee willen leren. Als een beroep!
Nee toch? Een ambt waar dat men zichzelf niet aanmeet! Hoe zou men zich toch
ongeroepen aan het heilige ambt vergrijpen!
Wil jij ze ongeleerd aan laten rommelen dan? Paulus had al jaren gestudeerd toen de Heere hem riep en vervolgens duurde het nog 15 jaar voor hij op zendingsreis werd gestuurd. Leren is blijkbaar zo gek nog niet.
Haal je dat uit mijn woorden?
Was net niet duidelijk genoeg?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door Eppo Gremdaat »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
En wie roept tegenwoordig dan de herders en leraars? Gaan tegenwoordig ook
al zelf lopen? Het begint er steeds meer op te lijken dat er mensen zijn die
voor dominee willen leren. Als een beroep!
Nee toch? Een ambt waar dat men zichzelf niet aanmeet! Hoe zou men zich toch
ongeroepen aan het heilige ambt vergrijpen!
Wil jij ze ongeleerd aan laten rommelen dan? Paulus had al jaren gestudeerd toen de Heere hem riep en vervolgens duurde het nog 15 jaar voor hij op zendingsreis werd gestuurd. Leren is blijkbaar zo gek nog niet.
Haal je dat uit mijn woorden?
Was net niet duidelijk genoeg?

Wat een hoogmoedige reacties!
Uit de recente- en verleden geschiedenis kunnen we constaterendat sommigen al van kindsaf aan geroepen zijn tot het predikambt.
En we schijnen het allemaal zo goed te weten.
Gaan we naar de kerk met een meetlat of met een luisterend oor en gebed: `dat er wat voor mij bij mag zijn en dat God de voorganger zegenen mag`. Dàt is de juiste houding voor als we naar de kerk gaan.
En....laten we stoppen met deze zinloze discussie..... God roept tot het ambt en wie zal dat keren.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
En wie roept tegenwoordig dan de herders en leraars? Gaan tegenwoordig ook
al zelf lopen? Het begint er steeds meer op te lijken dat er mensen zijn die
voor dominee willen leren. Als een beroep!
Nee toch? Een ambt waar dat men zichzelf niet aanmeet! Hoe zou men zich toch
ongeroepen aan het heilige ambt vergrijpen!
Wil jij ze ongeleerd aan laten rommelen dan? Paulus had al jaren gestudeerd toen de Heere hem riep en vervolgens duurde het nog 15 jaar voor hij op zendingsreis werd gestuurd. Leren is blijkbaar zo gek nog niet.
Haal je dat uit mijn woorden?
Was net niet duidelijk genoeg?
Geen idee of het duidelijk genoeg is. Ik lees er in dat je tegen studeren bent als voorbereiding op het ambt van predikant. Volgens mij kan het niet anders of wie zich geroepen weet tot het ambt, zal ijverig aan de studie gaan.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:
En wie roept tegenwoordig dan de herders en leraars? Gaan tegenwoordig ook
al zelf lopen? Het begint er steeds meer op te lijken dat er mensen zijn die
voor dominee willen leren. Als een beroep!
Nee toch? Een ambt waar dat men zichzelf niet aanmeet! Hoe zou men zich toch
ongeroepen aan het heilige ambt vergrijpen!
Wil jij ze ongeleerd aan laten rommelen dan? Paulus had al jaren gestudeerd toen de Heere hem riep en vervolgens duurde het nog 15 jaar voor hij op zendingsreis werd gestuurd. Leren is blijkbaar zo gek nog niet.
Haal je dat uit mijn woorden?
Was net niet duidelijk genoeg?
Geen idee of het duidelijk genoeg is. Ik lees er in dat je tegen studeren bent als voorbereiding op het ambt van predikant. Volgens mij kan het niet anders of wie zich geroepen weet tot het ambt, zal ijverig aan de studie gaan.
Dat ook... Maar dat is niet de roeping.
Dat volgt er doorgaans op.
Natuurlijk is wat je ervoor geleerd hebt nooit weg,
maar ik doelde op dat je toch niet zomaar theologie gaat
studeten met hetzelfde oogmerk, om dominee te worden,
als iemand die bioloog wil worden, en daarom dan biolgie
studeerd.
Ik noem maar wat.
Ik voel wel aan de het velen wel duidelijk is wat ik bedoel,
maar dat ze het er op een of andere manier niet mee eens zijn.
Woorden ervoor kan ik niet vormen,
een gevoel is moeilijk onder woorden te brengen,
alsook dat gevoel misleidend kan zijn.
Het zij zo, maar ik voel toch wel eens meer aan
dan ik kan en wil laten blijken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Diaken/ouderling: voor het leven of periodiek?

Bericht door refo »

Niemand leert 'voor dominee'.
Het kan wel zijn dat je je geroepen weet.
Toen ik in Gymnasium 3 zat had kreeg ik een klasgenoot uit Atheneum 2 die in de grote vakantie Latijn had bijgespijkerd en zo naar Gym 3 mocht. Reden: roeping tot predikantenambt. Hij is het inderdaad geworden.

En zo zijn er veel mannen die parttime theologie studeren, soms vele jaren lang, om predikant te worden. Vanwege een roeping.
Plaats reactie