Volwassendoop en bekering

Pieter Reitsma
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2012, 14:53
Locatie: De Westereen
Contacteer:

Volwassendoop en bekering

Bericht door Pieter Reitsma »

Uit het 'Formulier om den Heiligen Doop aan volwassenen te bedienen' blijkt dat een volwassen persoon die gedoopt wil worden, wedergeboren moet zijn. Ik vraag mij echter af waarom dit zo is. Zou een kind dat niet wedergeboren is, dan wel gedoopt mogen worden? En aangezien de doop in plaats is gekomen van de besnijdenis, waarbij ieder mannelijk lid besneden moest worden (ongeacht of iemand wedergeboren was of niet), zouden dan ook niet alle christenen gedoopt moeten worden?
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Volwassendoop en bekering

Bericht door Eppo Gremdaat »

Een volwassene die gedoopt wil worden heeft natuurlijk al bijbels onderricht (cathechese) gevolgd en dan is het eigenlijk volkomen logisch dat als `antwoord`op die cathechese de doop volgt. En daarmee bewijst hij/zij zijn /haar wedergeboren zijn(totdat het tegenovergestelde uit de handel en wandel blijkt).
En de jonge kinderen zijn geheiligd in hun ouders en nemen de doop over (zo zegt men dan) met hun openbare geloofsbelijdenis.
We moeten het maar niet moeilijker maken dan het lijkt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Volwassendoop en bekering

Bericht door Gian »

Goede vraag Pieter. Niet rusten voor u een antwoord in de bijbel hebt gevonden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Volwassendoop en bekering

Bericht door alias »

https://docs.google.com/folder/d/0B-gxh ... VNHenhJd3M

Eerst het bestand downloaden.

Goede dienst.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Volwassendoop en bekering

Bericht door ejvl »

Bij de kinderdoop moeten de ouders wedergeboren zijn.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Volwassendoop en bekering

Bericht door Simon »

Hij die na mij komt doopt NIET met water maar met Geest en vuur.
Paulus was blij dat hij NIET gezonden was om te dopen, hij wist zelfs niet meer wie hij nu eigenlijk wel gedoopt had, het was niet meer belangrijk , lijkt het.
Gedoopt met de Geest , is dat niet de wedergeboorte?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Volwassendoop en bekering

Bericht door Ditbenik »

Pieter Reitsma schreef:Uit het 'Formulier om den Heiligen Doop aan volwassenen te bedienen' blijkt dat een volwassen persoon die gedoopt wil worden, wedergeboren moet zijn. Ik vraag mij echter af waarom dit zo is. Zou een kind dat niet wedergeboren is, dan wel gedoopt mogen worden? En aangezien de doop in plaats is gekomen van de besnijdenis, waarbij ieder mannelijk lid besneden moest worden (ongeacht of iemand wedergeboren was of niet), zouden dan ook niet alle christenen gedoopt moeten worden?
Bij een kind wat geboren wordt binnen het verbond is de vraag niet aan de orde of het gedoopt mag worden zonder wedergeboren te zijn. Daar geldt de opdracht van God dat het kind het teken van Zijn verbond moet ontvangen. Daaruit volgt de eis van geloof en bekering. M.a.w.: van het kind wordt ge-eist dat het zich bekeert. Voor de komst van Christus was de besnijdenis het teken van Gods verbond. De jongetjes moesten op de 8e dag besneden worden.
Wanneer in die tijd een heiden tot geloof kwam en de God van Israël wilde dienen, beleed zo iemand zijn geloof in de God van Israël, en onderging daarna de zogenaamde proselietendoop die de afwassing van het heidendom symboliseerde.
Inderdaad zouden alle christenen gedoopt moeten worden. Of als kind het teken van het verbond ontvangen, of na bekering en geloof als iemand al volwassen is.
September
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 sep 2011, 11:54

Re: Volwassendoop en bekering

Bericht door September »

Hieruit blijkt maar weer dat het éérst bekering is en daarna pas doop.
en ik heb nog geen baby meegemaakt die al bekeerd is......
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Volwassendoop en bekering

Bericht door Bert Mulder »

September schreef:Hieruit blijkt maar weer dat het éérst bekering is en daarna pas doop.
en ik heb nog geen baby meegemaakt die al bekeerd is......
Johannes de Doper, oa...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Volwassendoop en bekering

Bericht door Gian »

Ditbenik schreef: Bij een kind wat geboren wordt binnen het verbond ...
Welk verbond?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Volwassendoop en bekering

Bericht door freek »

Succes mensen, fijne jaarwisseling :)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Volwassendoop en bekering

Bericht door huisman »

Gian schreef:
Ditbenik schreef: Bij een kind wat geboren wordt binnen het verbond ...
Welk verbond?

Het genadeverbond.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Volwassendoop en bekering

Bericht door Simon »

Bert Mulder schreef:
September schreef:Hieruit blijkt maar weer dat het éérst bekering is en daarna pas doop.
en ik heb nog geen baby meegemaakt die al bekeerd is......
Johannes de Doper, oa...
"De wet en de profeten gaan tot Johannes; sinds die tijd wordt het evangelie gepredikt van het Koninkrijk Gods en ieder dringt zich erin" (Lucas 16:16). "Want al de profeten en de wet hebben geprofeteerd tot Johannes toe" (Matt. 11:13).''

(om maar een facet te noemen omtrent Johannes de Doper, die een door God verordineerde profeet was, om Zijn bevel op te volgen en de wegbereider te zijn.
Dit alles nog geheel onder de oudtestamentische bedeling.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: Volwassendoop en bekering

Bericht door sirdanilot »

Ik had altijd begrepen dat er in de christelijke wereld twee grote visies op de doop waren. Namelijk 1. de verbondsdoop als vervanging voor de besnijdenis, met als logisch vervolg dus kinderdoop, en 2. de geloofsdoop als gevolg op de bekering, met als logisch vervolg dus volwassenendoop. Meestal ook doop door middel van volledige onderdompeling (baptizou)

Maar nu zien we dus dat je bij de eerste visie (verbondsdoop) tegen problemen aanloopt als iemand later in zijn leven bekeerd. Dan krijgt die persoon als het ware een geloofsdoop... Is het niet vreemd om dus twee systemen tegelijkertijd te hebben? In een 'gezonde' Christelijke kerk (van om het even welke signatuur) zou het namelijk best wel veel moeten voorkomen, dat mensen worden bekeerd op latere leeftijd en zich dus laten dopen. Dat het in de praktijk niet zo heel vaak gebeurt is natuurlijk een andere kwestie, maar goed.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Volwassendoop en bekering

Bericht door Afgewezen »

sirdanilot schreef:Ik had altijd begrepen dat er in de christelijke wereld twee grote visies op de doop waren. Namelijk 1. de verbondsdoop als vervanging voor de besnijdenis, met als logisch vervolg dus kinderdoop, en 2. de geloofsdoop als gevolg op de bekering, met als logisch vervolg dus volwassenendoop. Meestal ook doop door middel van volledige onderdompeling (baptizou)
Ik zou nog een derde willen noemen: de huisdoop. Dat laat je je kinderen niet dopen op grond van het 'verbond', maar op grond van het feit dat ze tot jouw gezin en daardoor tot de gemeente behoren. Dat laatste zou volgens mij de beste grond voor de kinderdoop zijn (als er al een grond voor is). :)
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 02 jan 2013, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie