Notitie maken tijdens de kerkdienst

PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Notitie maken tijdens de kerkdienst

Bericht door PvS »

Tijdens de prediking werd de opmerking gemaakt dat 'schrijven onder de dienst' een list van de duivel zou zijn.

Zouden dan bijv. de mensen van Berea geen notities hebben gemaakt om de leer van Paulus te vergelijken met de Schrift?
Wat is jullie mening?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Notitie maken tijdens de kerkdienst

Bericht door Curatorium »

PvS schreef:Tijdens de prediking werd de opmerking gemaakt dat 'schrijven onder de dienst' een list van de duivel zou zijn.
Hoezo dat? En wie predikte dat dan, als ik vragen mag?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Notitie maken tijdens de kerkdienst

Bericht door Jongere »

Ik denk dat het een list van de duivel is als de preek over dát soort dingen gaat.
Al houd ik er ook eigenlijk weer niet zo van de duivel allerlei dingen in de schoenen te schuiven die we zelf onprettig vinden.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Notitie maken tijdens de kerkdienst

Bericht door Curatorium »

Ik snap de hele redenering eigenlijk niet.
Ik bijvoorbeeld weet de 3 punten van de preek van vanmorgen al niet meer (!), dit omdat ik deze keer niet meegeschreven heb.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8958
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Notitie maken tijdens de kerkdienst

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. J. Beeke vertelde een keer over een vrouw in zijn gemeente in Grand Rapids, die aantekeningen maakte tijdens de dienst. Elke zondagavond lag ze lange tijd op haar knieen, om de uitwerking van de preek in haar eigen leven en dat van de gemeente.

Ik denk niet dat de duivel blij is als we dit voorbeeld volgen, en dat we in deze weg geestelijke zegen mogen verwachten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11413
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Notitie maken tijdens de kerkdienst

Bericht door Mister »

PvS schreef:Tijdens de prediking werd de opmerking gemaakt dat 'schrijven onder de dienst' een list van de duivel zou zijn.

Zouden dan bijv. de mensen van Berea geen notities hebben gemaakt om de leer van Paulus te vergelijken met de Schrift?
Wat is jullie mening?
Ik zou een dergelijke opmerking maar niet al te serieus nemen. De mensen die 'meeschrijven' zijn over het algemeen erg betrokken op de inhoud van de prediking.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Notitie maken tijdens de kerkdienst

Bericht door Hendrikus »

PvS schreef:Tijdens de prediking werd de opmerking gemaakt dat 'schrijven onder de dienst' een list van de duivel zou zijn.
Zeker afkomstig van een predikant die het niet nodig vindt om te studeren op z´n preek. Tsja... Zulke opmerkingen kan ik niet serieus nemen.
~~Soli Deo Gloria~~
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Notitie maken tijdens de kerkdienst

Bericht door PvS »

Curatorium schreef:
PvS schreef:Tijdens de prediking werd de opmerking gemaakt dat 'schrijven onder de dienst' een list van de duivel zou zijn.
Hoezo dat? En wie predikte dat dan, als ik vragen mag?
Ds. is bevreesd dat naar het gepredikte tijdens het schrijven niet geluisterd wordt.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Notitie maken tijdens de kerkdienst

Bericht door Geduld »

Omdat men zo druk is met schrijven dat het niet in het hart land?

Zou hij nog best een punt kunnen hebben.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Notitie maken tijdens de kerkdienst

Bericht door henriët »

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit verbijsterend vind!
Eigenlijk heb ik niet eens zin om te discussiëren over zoiets.

Waarom zegt een ds zoiets? Dit roept echt vragen bij me op!
En verder sprak ik afgelopen week een ds die zei,mensen die je vol aandacht aankijken kunnen met hun gedachten zo ergens anders zitten, en mensen die er onverschillig bij zitten, kunnen intens aan het luisteren zijn, dus nooit afgaan op wat voor ogen is.
Professor Baars zei juist dat hij blij was als bij zag dat mensen meeschreven, en daardoor ook hun betrokkenheid lieten zien.

Zelf schrijf ik elke dienst mee, en ik vind het ontzettend fijn om in de week m'n boekje nog eens bij de hand te nemen om over de preek te mediteren ed.
En ook om dingen die ik leerde in de preek te kunnen onthouden.
Soms ben je met iets bezig of komt er een onderwerp ter sprake en denk ik, daar is een keer over gepreekt. En dan pak ik het er bij.
Daarnaast kan ik voor mezelf de lijn beter vasthouden als ik meeschrijf en word ik minder afgeleid door alles om me heen, waardoor ik me juist door mee te schrijven beter op de verkondiging kan richten.

Zomaar gang gedachten, omdat ik het werkelijk erg vind als ds zulksoort dingen gaan noemen die de duivel dan wel zou gebruiken.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Notitie maken tijdens de kerkdienst

Bericht door PvS »

Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Notitie maken tijdens de kerkdienst

Bericht door Geduld »

Ik schrijf zelf overigens ook altijd mee en gebruik mijn aantekeningen net als jij,
soms schrijf ik ook vragen voor mezelf op om in de komende week over na te denken.

Toch merk ik weleens dat ik anders luister en dat de boodschap vaak pas landt in de week die komt,
of dat ik stop met schrijven omdat ik gewoon moét luisteren.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Yesenaer
Berichten: 451
Lid geworden op: 16 mei 2011, 17:14

Re: Notitie maken tijdens de kerkdienst

Bericht door Yesenaer »

De studenten van de Theologische School moesten van ds. Kersten ook meeschrijven onder het preken.... dus.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Notitie maken tijdens de kerkdienst

Bericht door caprice »

Het voorbeeld van Gisbertus Voetius wilde ik ook aanhalen, maar je was me voor.
Ik schrijf over het algemeen alleen wat gegevens rondom de eredienst op, zoals datum en plaats, de te zingen psalmen en te lezen Bijbelgedeelte. Dit gebeurt al voor aanvang van de dienst. Verder schrijf ik er nog de tekst bij, het thema en de punten.
Ik heb ongeveer een halfjaar meegeschreven, maar er achtergekomen dat ik het zelf toch prettiger vind om zelf alleen te luisteren, en soms de preek mee te lezen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Notitie maken tijdens de kerkdienst

Bericht door Eppo Gremdaat »

Wie van ons de bekende wijlen Dr F. de Graaff (o.a. predikant te Rotterdam en te Hattem) heeft gehoord weet dat hij altijd zeer boeiend preekte. Bijzondere gedachten had hij en vaak en zodoende schreven de luisteraars (w.o. ondergetekende) iets op.
Veelal ter lering, soms ook wel als vermaak (je hoorde dan en lach onderdrukken).
Ik kan me ook wijlen Ds Schipaanboord (Ger. Gem.) herinneren, bij deze predikant was dat ook zo.
Plaats reactie