Amish en de gereformeerde gezindte

rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Amish en de gereformeerde gezindte

Bericht door rekcor »

Gisteravond een interessante BBC-documentaire gezien over de Amish: http://www.youtube.com/watch?v=jp_dWkww ... re=related

Wat ik vooral 'striking' vond, waren de overeenkomsten tussen de Amish en (delen van) de Ger. Gez.:
  • Men leest de bijbel in een taal die men niet gebruikt in het alledaagse leven (Hoog-Duits)
  • 'De wereld mijden' wordt (ook) heel letterlijk uitgelegd en toegepast.
  • Bijbelkringen/gebedskringen zijn niet toegestaan.
  • Veel (ongeschreven) regels die niet (direct) tot de bijbel te herleiden zijn.
  • De kerkelijke leiders hebben een groot gezag.
  • Er zijn veel substromingen ('Old order Amish' bijv)
De Amish houden ons denk ik wel een spiegel voor. Zijn wij een soort Amish-light, of zijn we toch fundamenteel anders dan zij? Waarin zijn we dan anders?
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Amish en de Ger. Gez.

Bericht door ejvl »

Digibron schreef: http://www.digibron.nl/search/share.jsp ... rceid=1011
Amish onder druk
Door dr. C. S. L. Janse

De Amish in de Verenigde Staten en Canada genieten een zekere bekendheid omdat zij hardnekkig vastgehouden hebben aan hun traditionele levensstijl. Vergeleken met hen kunnen de strengste oud gereformeerden in ons land nog modern genoemd worden. Niet alleen kleding en haardracht (inclusief baard) van de Amish herinneren aan het verleden, ook hun afwijzen van auto, telefoon, rtv, elektriciteit, sociale voorzieningen en voortgezet onderwijs markeert de grote kloof met de moderne maatschappij.

De Tilburgse sociologiehoogleraar Peter Ester bracht in 1995 een periode als gasthoogleraar in Pennsylvania door. In die tijd maakte hij studie van de Amish, die daar een van hun concentratiegebieden hebben. Het resultaat daarvan verscheen inmiddels onder de titel "De stillen op het land. Kleine sociologie van de Amish in Amerika".

Parallellen

Verschillende keren trekt prof. Ester, die christelijk gereformeerd is opgevoed, een parallel tussen de Amish en de ,,zwarte-kousenkerken". Vandaar ook dat hij het passend vindt om de bijbelteksten in dit boek te citeren uit de Statenvertaling.

Het is inderdaad zo dat de bevindelijk gereformeerden meer dan anderen in de Nederlandse samenleving op de Amish lijken. Maar we moeten dat ook niet overdrijven. Verschillen tussen beide groepen zijn er niet alleen in de veel grotere acceptatie van technische ontwikkelingen en voortgezet en hoger onderwijs in bevindelijk gereformeerde kring, ze zijn er ook op theologisch gebied.

Behalve de kinderdoop wijzen Amish ook de predestinatie af. Het zijn radicale doopsgezinden. Zij beklemtonen de afstand tot de rest van de maatschappij en zijn streng in de toepassing van de tucht op leden die de geldende regels met voeten treden.

Identiteitshandhaving

Godsdienstsociologisch is met name de vraag van belang hoe de Amish er in geslaagd zijn hun culturele identiteit (inclusief hun Duitse dialect) in de loop der eeuwen te bewaren. En dat in een uiterst modern en dynamisch land als de VS! Wellicht is daar ook voor gereformeerden die zich niet uit willen leveren aan de moderne cultuur, nog iets van te leren.

Overigens zou het verkeerd zijn te denken dat er in de levensstijl van de Amish niets of bijna niets veranderd is. Dat is wel degelijk het geval. Aan het eind van de 20e eeuw luidt de Ordnung (het geheel van voorschriften) van de Amish op tal van punten anders dan in het verleden het geval was. Eventuele aanpassingen gaan echter zeer geleidelijk, zodat het verschil met de bredere maatschappij duidelijk blijft.

Zo heeft men steeds meer moderne apparaten in huis en voor het werk geaccepteerd, zij het onder strikte voorwaarden. Gemakkelijk dringt zich daarbij, bij buitenstaanders, het verwijt op van hypocrisie of althans gebrek aan logica. Zo is een koelkast op het elektriciteitsnet verboden, maar op propaangas mag die wel. Telefoon wil men niet in huis hebben, maar wel buiten aan de weg (eventueel gecombineerd met een antwoordapparaat). Machines in werkplaatsen mogen niet worden aangesloten op het elektriciteitsnet. In plaats daarvan gebruikt men hydraulische druk of luchtdruk gegenereerd door een dieselmotor. Zelf rijdt men niet in een auto, maar een Amishbedrijf mag wel gebruikmaken van een auto die door niet-Amish wordt bestuurd.

De sterke nadruk in de Amishcultuur op gelatenheid, eenvoud en soberheid leidt ertoe dat men zich gemakkelijk schikt in de regels die vanouds binnen de gemeenschap gelden. Mede door het beperkte opleidingsniveau is men niet gewend zelfstandig te denken. Van kindsaf is men vertrouwd met de gedachte dat het bij de Amish nu eenmaal anders toegaat dan bij de wereld.

Bewondering

Uit zijn boek wordt duidelijk dat Ester een zekere bewondering heeft voor de aanpak van de Amish. Zij weten toch maar door een subtiele culturele grensbewaking te midden van de moderne maatschappij hun eigen identiteit te behouden. Daarbij zijn zij niet afkering van compromissen als die om economische of politieke redenen onvermijdelijk zijn, maar dan duidelijk wel binnen zekere grenzen. Er zijn in de loop van deze eeuw forse botsingen geweest tussen de Amish en de Amerikaanse overheid, bijvoorbeeld ten aanzien van de leerplicht en de sociale voorzieningen.

Overigens is de geschiedenis van de Amish ook een geschiedenis van conflicten en afsplitsingen. Naast de Old Order Amish die in dit boek beschreven worden, zijn er ook andere richtingen, die in de loop der jaren meer toegegeven hebben. Bijvoorbeeld ten aanzien van het autobezit.

Hoewel er onder de Amish sprake is van geloofsafval, is deze qua omvang beperkt, waarbij we ook hier zien dat de strengste richtingen er het beste in slagen hun jongeren vast te houden. Die geringe geloofsafval, gecombineerd met een hoog geboortecijfer, leidt tot een snelle groei van de Amishbevolking.

Agrarisch verleden

Dat betekent echter wel dat het voor de Amish steeds moeilijker wordt om, zoals vorige generaties, werk te vinden in de agrarische sector. Dit temeer omdat er in hun woongebied in Pennsylvania sprake is van een sterke suburbanisatie, die de grondprijzen opdrijft.

De betrekkelijke afgeslotenheid van het boerenleven droeg in het verleden echter duidelijk bij aan hun identiteitshandhaving. Buiten de agrarische sector, als ondernemer of werknemer, zal dat voor de Amish veel moeilijker zijn. De assimilatiedruk neemt duidelijk toe en Ester voorziet dan ook ingrijpende veranderingen in de Amishgemeenschap, inclusief nieuwe afsplitsingen.

Boodschap

Wat hebben de Amish ons te zeggen? In ieder geval dit, dat je ook ,,nee" kunt zeggen tegen allerlei maatschappelijke ontwikkelingen. Al te gemakkelijk willen mensen, ook in de gereformeerde gezindte, hun verantwoordelijkheid ontlopen door te stellen dat je nu eenmaal met je tijd mee moet, dat het tegenwoordig niet anders kan en dat je eigenlijk geen keuze hebt. Zo is het natuurlijk niet. Of het dan inderdaad nodig is om al die dingen af te wijzen (auto, elektriciteit, telefoon) waar de Amish ,,nee" tegen zeggen, is een andere zaak.

Ook in de moderne samenleving (in dit geval de VS) blijken kleine minderheidsgroepen zich te kunnen handhaven, mits zij maar een sterk besef hebben van hun eigenheid en niet schromen die in het dagelijks leven gestalte te geven. Daarbij zijn allerlei soms kleine uiterlijkheden die fungeren als grensmarkering voor de groepering, bepaald niet onbelangrijk.

N.a.v. "De stillen op het land", door Peter Ester; uitg. Kok Agora/Syntax, 1996; 158 blz.; ƒ 32,50.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Amish en de Ger. Gez.

Bericht door rekcor »

Interessant!
HHKtE
Berichten: 1447
Lid geworden op: 17 feb 2006, 19:33
Locatie: Utrecht

Re: Amish en de Ger. Gez.

Bericht door HHKtE »

is er ook iets met een Nederlandse ondertiteling?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Amish en de Ger. Gez.

Bericht door -DIA- »

Overeenkomst is schijn... Ik zie verder geen overeenkomsten.
Misschien wat overeenkomsten met de Rechabieten?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Amish en de Ger. Gez.

Bericht door jakobmarin »

Een groot verschil is dat wij wel in dure pakken in dure bakken rijden, en zij te paard of op de step :slurp
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Amish en de Ger. Gez.

Bericht door Auto »

jakobmarin schreef:Een groot verschil is dat wij wel in dure pakken in dure bakken rijden, en zij te paard of op de step :slurp
Dan wordt het tijd dat jij eens sober wordt en je gaat aanpassen.

BTW ik heb al jaren eenvoudige pakken en rij in een eenvoudige bak. :huhu
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33288
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Amish en de Ger. Gez.

Bericht door Tiberius »

De meeste punten die rekcor als overeenkomsten duidt, zijn juist verschillen.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Amish en de Ger. Gez.

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:De meeste punten die rekcor als overeenkomsten duidt, zijn juist verschillen.
vertel...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33288
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Amish en de Ger. Gez.

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:De meeste punten die rekcor als overeenkomsten duidt, zijn juist verschillen.
vertel...
Dat is niet zo moeilijk:
1) Men leest de bijbel in een taal die men niet gebruikt in het alledaagse leven (Hoog-Duits) ==> geldt niet voor de gereformeerde gezindte.
2) 'De wereld mijden' wordt (ook) heel letterlijk uitgelegd en toegepast. ==> geldt evenmin voor de gereformeerde gezindte; als je denkt van wel, ben je niet op de hoogte of loop je 20 jaar achter.
3) Bijbelkringen/gebedskringen zijn niet toegestaan. ==> geldt evenmin voor de gereformeerde gezindte.
4) Veel (ongeschreven) regels die niet (direct) tot de bijbel te herleiden zijn. ==> in de gereformeerde gezindte juist wel
5) De kerkelijke leiders hebben een groot gezag. ==> helaas is gezag, ook van ambtsdragers, in de gereformeerde gezindte zo goed als weg; ik hoef alleen maar naar de recente discussie op dit forum over ds. Harinck en ds. Roos te verwijzen
6) Er zijn veel substromingen ('Old order Amish' bijv) ==> daar heeft hij helaas gelijk in, daarom typte ik "de meeste punten".
Chrisje72
Berichten: 1485
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Amish en de Ger. Gez.

Bericht door Chrisje72 »

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:De meeste punten die rekcor als overeenkomsten duidt, zijn juist verschillen.
vertel...
Dat is niet zo moeilijk:
1) Men leest de bijbel in een taal die men niet gebruikt in het alledaagse leven (Hoog-Duits) ==> geldt niet voor de gereformeerde gezindte.==>
2) 'De wereld mijden' wordt (ook) heel letterlijk uitgelegd en toegepast. ==> geldt evenmin voor de gereformeerde gezindte; als je denkt van wel, ben je niet op de hoogte of loop je 20 jaar achter.
3) Bijbelkringen/gebedskringen zijn niet toegestaan. ==> geldt evenmin voor de gereformeerde gezindte.
4) Veel (ongeschreven) regels die niet (direct) tot de bijbel te herleiden zijn. ==> in de gereformeerde gezindte juist wel
5) De kerkelijke leiders hebben een groot gezag. ==> helaas is gezag, ook van ambtsdragers, in de gereformeerde gezindte zo goed als weg; ik hoef alleen maar naar de recente discussie op dit forum over ds. Harinck en ds. Roos te verwijzen
6) Er zijn veel substromingen ('Old order Amish' bijv) ==> daar heeft hij helaas gelijk in, daarom typte ik "de meeste punten".
1) Men leest de bijbel in een taal die men niet gebruikt in het alledaagse leven (Hoog-Duits) ==> geldt niet voor de gereformeerde gezindte.==> en de taal van de statenvertaling dan? Dat is toch ook niet de taal die men gebruikt in het alledaagse leven?
2) 'De wereld mijden' wordt (ook) heel letterlijk uitgelegd en toegepast. ==> geldt evenmin voor de gereformeerde gezindte; als je denkt van wel, ben je niet op de hoogte of loop je 20 jaar achter. ==> zeker wel! Niet iedereen maar er zijn er zeker voor wie alles buiten de zuil heel eng en fout is, en daar moet je je vooral maar niet mee bezig houden.
3) Bijbelkringen/gebedskringen zijn niet toegestaan. ==> geldt evenmin voor de gereformeerde gezindte.==> ik meen dat dat in bepaalde kerkverbanden wel zo is, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Van koren heb ik dat zeker wel gehoord.
4) Veel (ongeschreven) regels die niet (direct) tot de bijbel te herleiden zijn. ==> in de gereformeerde gezindte juist wel ==> bijvoorbeeld: het dragen van broeken, televisie, zwarte kleding dragen...
5) De kerkelijke leiders hebben een groot gezag. ==> helaas is gezag, ook van ambtsdragers, in de gereformeerde gezindte zo goed als weg; ik hoef alleen maar naar de recente discussie op dit forum over ds. Harinck en ds. Roos te verwijzen ==> ik geloof niet dat dit forum een afspiegeling is van de hele gereformeerde gezindte, het 'meest rechtse deel' hiervan ontbreekt op dit forum, en ik denk dat die echt nog wel het gezag van ambtsdragers erkennen.
6) Er zijn veel substromingen ('Old order Amish' bijv) ==> daar heeft hij helaas gelijk in, daarom typte ik "de meeste punten".

Ik zeg hier niet mee dat het fout is, maar dat ik het zeker wel herken.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Amish en de Ger. Gez.

Bericht door Curatorium »

Ik ben ooit op vakantie in Canada geweest en het leek alsof ik overal refos zag lopen, bleek dat het Mennonieten waren en de plaatselijke NRC (ger.gem) maar een klein kerkje was.
Maar uiteindelijk zitten er zeker grote verschillen tussen Amish en onze gezindte. Al zullen er zeker overeenkomsten zijn, het zijn beiden orthodoxe vormen van het christendom.

En over punt 3: Bijbelkringen was vroeger nogal een taboe in sommige kerkverbanden, maar tegenwoordig is dit toch op vele plaatsen al ingeburgerd, van links tot rechts.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Amish en de Ger. Gez.

Bericht door J.C. Philpot »

rekcor schreef:Gisteravond een interessante BBC-documentaire gezien over de Amish: http://www.youtube.com/watch?v=jp_dWkww ... re=related
Dat is deel 1. Het vervolg is:
http://www.youtube.com/watch?v=bnwp5OAa ... creen&NR=1

Gaat over enkele Amish gezinnen die tot persoonlijk geloof in de Heere Jezus komen, en zich aansluiten bij de kerk van de pas overleden Denny Kenaston (voor degenen die zijn boek hebben gelezen). Volgens mij zie je hem nog preken in de tentmeeting.

Mooie documentaire. Goed te zien dat de Heere werkt onder de Amish.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Amish en de Ger. Gez.

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:
Tiberius schreef:De meeste punten die rekcor als overeenkomsten duidt, zijn juist verschillen.
vertel...
Dat is niet zo moeilijk:
1) Men leest de bijbel in een taal die men niet gebruikt in het alledaagse leven (Hoog-Duits) ==> geldt niet voor de gereformeerde gezindte.
2) 'De wereld mijden' wordt (ook) heel letterlijk uitgelegd en toegepast. ==> geldt evenmin voor de gereformeerde gezindte; als je denkt van wel, ben je niet op de hoogte of loop je 20 jaar achter.
3) Bijbelkringen/gebedskringen zijn niet toegestaan. ==> geldt evenmin voor de gereformeerde gezindte.
4) Veel (ongeschreven) regels die niet (direct) tot de bijbel te herleiden zijn. ==> in de gereformeerde gezindte juist wel
5) De kerkelijke leiders hebben een groot gezag. ==> helaas is gezag, ook van ambtsdragers, in de gereformeerde gezindte zo goed als weg; ik hoef alleen maar naar de recente discussie op dit forum over ds. Harinck en ds. Roos te verwijzen
6) Er zijn veel substromingen ('Old order Amish' bijv) ==> daar heeft hij helaas gelijk in, daarom typte ik "de meeste punten".
Hier moet ik wel om lachen eigenlijk....

1. statenvertaling is ook niet de taal van het alledaagse leven.
2. handig dat je de veroordeling er alvast achter zet, al is het minder extreem in de ger. gez. er is zeker een letterlijk de wereld mijden, hetwelk niet altijd fout hoeft te zijn.
3. in sommige gemeenten is het deelnemen aan dergelijke kringen een reden om uitgesloten te worden van het H.A.
4. de talloze discussies op dit forum over broeken, leggings en zo meer getuigen van vele regels die niet direct tot de bijbel te herleiden zijn.
5. kerkelijk leiders hebben gelukkig nog wel gezag. Hoef ik alleen maar in mijn omgeving te kijken, idd niet algemeen, maar gelukkig zeker nog aanwezig. Dat is dus een mooie overeenkomst.
6. Inderdaad een verdrietige overeenkomst.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
François Turretini
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 jun 2012, 20:45

Re: Amish en de Ger. Gez.

Bericht door François Turretini »

Het mijden van de wereld is toch wel echt fundamenteel anders. We moeten een aparte zuil in de samenleving niet verwarren met gewoon helemaal niet meer participeren in de samenleving. Amish - en alle andere orthodoxe Mennonieten/anabaptisten - verfoeien zaken als politiek, ze leven teruggetrokken in eigen gemeenschappen, willen niets weten van moderne technologie, gaan nooit naar een rechter toe, weigeren dienstplicht etc. etc.

Gereformeerden hebben juist altijd politiek bedreven. Een partij als de SGP zou volstrekt ondenkbaar zijn voor de Amish. Überhaupt mee willen doen met het politieke systeem wordt door hun al zo'n beetje als een knieval voor de wereld gezien, denk ik. Hoewel ook gereformeerden soms een beetje achterlopen op de wereld met het gebruik van technologie, zitten wij hier nu toch wel op het internet, we hebben allemaal telefoons, we hebben allemaal auto's. TV's doen het bij ons ook niet zo goed, maar dat komt niet omdat we tegen moderne technologie zijn, maar vanwege de wereldse troep die daar de hele dag op wordt uitgezonden. De eerste refo zonder telefoon, of die paard en wagen gebruikt omdat hij principieel tegen auto's is moet ik nog tegen komen. We hebben misschien ook zo iets als een biblebelt, maar dat is van een heel andere orde dan de compleet teruggetrokken gemeenschappen van de Amish.

Terwijl de reformatorischen in NL, meen ik, altijd zo goed als het ging hebben geprobeerd enerzijds het gedachtegoed en de zonde van de wereld te mijden maar anderzijds altijd wel gewoon in de maatschappij zijn blijven functioneren, hebben de Amish deze spanning helemaal weggehaald door zich geheel uit de samenleving terug te trekken. Die houding van de Amish lijkt me overigens een erg kwade zaak; in de wereld maar niet van de wereld lijkt mij de Bijbelse houding.

Gevolg is wel dat de reformatorischen er een moeilijke spanning bij hebben, die vaak veel onenigheid oplevert; hoe geef je concreet invulling aan het 'in de wereld maar niet van de wereld?' Wat kun je wel van de wereld overnemen ( zoals auto's, telefoons en politiek) en wat niet?
Plaats reactie