Einde van de reformatorische zuil?

Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Simon »

Wilhelm schreef:
Johan Schoul in Up to date gereformeerd schreef: Het is nodig om aandacht te geven aan de bijbelse principes van een christelijke gemeenschap.
Ook wij zijn geïnfecteerd met de tijdgeest van individualisme, pragmatisme en vrijblijvendheid. We doen ons eigen ding’, we hebben onze eigen zorgen, we moeten niet teveel last hebben van een ander en eventueel lopen we een straatje om. voorzienigheid van God. Maar bijbels gezien kunnen we er niet omheen dat we verantwoordelijkheid hebben voor alle leden van het lichaam, de gemeenschap. Ook die leden die veel zorg nodig hebben, of die moeite geven, of die lastig zijn. Als we hen negeren of passeren gaan we in tegen een belangrijk bijbels principe. Een gemeente is, evenals een gezin, niet iets waar we voor kiezen, maar wat we ontvangen door de voorzienigheid van God.
De christelijke gemeenschap waarin wij zijn geboren of gebracht, is een gave van God. Daarin hebben wij onze verantwoordelijkheid, ook als het moeite met zich meebrengt. Er kan ook geleden worden aan de christelijke gemeenschap waartoe we behoren, het kan pijn doen, we kunnen terecht boos worden over wat fout gaat. Maar weglopen is niet iets wat God van ons vraagt. Juist als er veel mis is in de gemeente, is er veel te doen en vereist het meer betrokkenheid en inzet.
Dit bijbelse principe staat haaks op een postmodern levens- gevoel, waarin we vooral kijken naar dat wat bij mij past. Er kan een subtiel egoïsme schuil gaan achter vrome woorden als: ‘Ik voel me hier geestelijk niet thuis,’ of: ‘De liefde ontbreekt,’ en vervolgens kiezen voor een andere christelijke gemeente.
Meer dan ooit is het nodig te wijzen op de verantwoordelijkheid tegenover de mensen in onze gemeenschap. We hebben ze als medeleden uit Gods hand ontvangen. We zijn gesteld op de plek die God ons heeft toebedeeld.
Dus de hoorder onder de roomse dwaalleer is ook door God toebedeeld?
Waarom dan toch die herhaalde oproepen in de Schrift;ga uit van haar, mijn volk etc?
Is dat geen oproep tot ''weglopen" ?
Waarom waren Jezus' laatste woorden aan zijn gemeente; Ik spuug jullie uit?
Er is weinig reden tot zelfgenoegzaamheid, wanneer er zo weinig tekenen zijn van overwinningslevens.
Wij doen iets fout, het ligt nooit aan Hem.
WIJ zijn blind, naakt, en ellendig. Ondanks dat we zeggen rijk en verrijkt te zijn.
Het enorme taboe dat de leer legt op eigen initiatief als zijnde ''remonstrants'' heeft hiertoe geleid, denk ik.
de opgelegede saamhorigheid tot hiet niet anders durven zijn.
Het aanvaarden van elkaar en elkaars verschillen zoals ook Christus ons aanvaard heeft, lijkt al teveel, vanwaar duidelijk bewijs.
Twist vinden we veel interessanter dan eenheid.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door ejvl »

WimA schreef:Ik ga het boek iig niet lezen. Veel algemeenheden en veel wazige kritiek. Te veel "we" waar "hullie" wordt bedoeld.
Vermelden dat het "Een goed boek is en "helemaal geen trappen tegen de zuil" is natuurlijk uiterst ongeloofwaardig als het wordt gevolgd door een interview met de EO van schrijver.
Dit begrijp ik eventjes niet.
De "zuil" heeft namelijk een visie op televisiegebruik.
over welke zuil hebben we het nu, de reformatorische zuil? Of een zuil in de reformatorische zuil? Over televisiegebruik zijn de meningen namelijk nogal verdeeld.
Wat te denken van de debatten of interviews op TV van de SGP, maakt het de SGP ongeloofwaardig?
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door WimA »

ejvl schreef:
WimA schreef:De "zuil" heeft namelijk een visie op televisiegebruik.

over welke zuil hebben we het nu, de reformatorische zuil? Of een zuil in de reformatorische zuil? Over televisiegebruik zijn de meningen namelijk nogal verdeeld.
Laten we het maar hebben over de "zuil" waar schrijver toe behoort, dat om het eenvoudig te houden. "Schouls (1960) studeerde geschiedenis en theologie. Hij is docent godsdienst en maatschappijleer aan de Pieter Zandt en ambtsdrager in de Gereformeerde Gemeente te Kampen." De Gereformeerde Gemeenten hebben een visie op televsie.
Om dat in het boek te schrijven: "Ook wij zijn geïnfecteerd met de tijdgeest van individualisme, pragmatisme en vrijblijvendheid. We doen ons eigen ding’, we hebben onze eigen zorgen, we moeten niet teveel last hebben van een ander en eventueel lopen we een straatje om. voorzienigheid van God. dan is dat natuurlijk een gotspe gelet op zijn eigen gedrag.
ejvl schreef:Wat te denken van de debatten of interviews op TV van de SGP, maakt het de SGP ongeloofwaardig?
Ja.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Wilhelm »

WimA schreef:Ik ga het boek iig niet lezen. Veel algemeenheden en veel wazige kritiek. Te veel "we" waar "hullie" wordt bedoeld.
Een bekritisering op grond van de recensies en o.a. het hier geplaatste citaat is niet de bedoeling lijkt het.
Vermelden dat het "Een goed boek is en "helemaal geen trappen tegen de zuil" is natuurlijk uiterst ongeloofwaardig als het wordt gevolgd door een interview met de EO van schrijver.
De "zuil" heeft namelijk een visie op televisiegebruik.
Het is wel zeer verhelderend, in mijn opinie praktiseert de schrijver zijn eigen verhaal dus niet.
Het lijkt er tegenwoordig op dat leraren de kennis en visie van de leerlingen overnemen i.p.v. andersom.

Ook deze post bewijst maar weer dat je veel te snel om je heen slaat, gelukkig in woorden.
Het is helemaal geen TV interview. Het is op Radio 5 uitgezonden.
Misschien wil je vooral inhoudelijk reageren en niet uitgaan van allerlei ongegronde aannames?
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door WimA »

Wilhelm schreef:
WimA schreef:Ik ga het boek iig niet lezen. Veel algemeenheden en veel wazige kritiek. Te veel "we" waar "hullie" wordt bedoeld.
Een bekritisering op grond van de recensies en o.a. het hier geplaatste citaat is niet de bedoeling lijkt het.
Vermelden dat het "Een goed boek is en "helemaal geen trappen tegen de zuil" is natuurlijk uiterst ongeloofwaardig als het wordt gevolgd door een interview met de EO van schrijver.
De "zuil" heeft namelijk een visie op televisiegebruik.
Het is wel zeer verhelderend, in mijn opinie praktiseert de schrijver zijn eigen verhaal dus niet.
Het lijkt er tegenwoordig op dat leraren de kennis en visie van de leerlingen overnemen i.p.v. andersom.
Ook deze post bewijst maar weer dat je veel te snel om je heen slaat, gelukkig in woorden.
Het is helemaal geen TV interview. Het is op Radio 5 uitgezonden.
Misschien wil je vooral inhoudelijk reageren en niet uitgaan van allerlei ongegronde aannames?
Het principe blijft gelijk. Ik hoop dat hij - en vele anderen - eens stopt met afbreken van wat er nog is.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Wilhelm »

WimA schreef:
Wilhelm schreef:
WimA schreef:Ik ga het boek iig niet lezen. Veel algemeenheden en veel wazige kritiek. Te veel "we" waar "hullie" wordt bedoeld.
Een bekritisering op grond van de recensies en o.a. het hier geplaatste citaat is niet de bedoeling lijkt het.
Vermelden dat het "Een goed boek is en "helemaal geen trappen tegen de zuil" is natuurlijk uiterst ongeloofwaardig als het wordt gevolgd door een interview met de EO van schrijver.
De "zuil" heeft namelijk een visie op televisiegebruik.
Het is wel zeer verhelderend, in mijn opinie praktiseert de schrijver zijn eigen verhaal dus niet.
Het lijkt er tegenwoordig op dat leraren de kennis en visie van de leerlingen overnemen i.p.v. andersom.
Ook deze post bewijst maar weer dat je veel te snel om je heen slaat, gelukkig in woorden.
Het is helemaal geen TV interview. Het is op Radio 5 uitgezonden.
Misschien wil je vooral inhoudelijk reageren en niet uitgaan van allerlei ongegronde aannames?
Het principe blijft gelijk. Ik hoop dat hij - en vele anderen - eens zouden stoppen met afbreken van wat er nog is.
Ik hoop zo dat je het boek eens lezen wil. Het zou je wel eens verrassend mee kunnen vallen. Sterker, ik weet het bijna wel zeker. Daarnaast is je houding juist datgene waar de schrijver bang voor is. Men gaat dan zonder kennis over het geschrevene al in de verdedigingsmodus. En zo is er geen gesprek mogelijk.

Maar ambtsdragers, leidinggevenden en allen die met opgroeiende jeugd te maken hebben en/of de problemen in kerk en maatschappij wel serieus nemen, zou ik dit boek van harte aan willen bevelen.
De schrijver nodigt zelfs nadrukkelijk uit tot gesprek mocht hij dingen verkeerd zien.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Maar ambtsdragers, leidinggevenden en allen die met opgroeiende jeugd te maken hebben en/of de problemen in kerk en maatschappij wel serieus nemen, zou ik dit boek van harte aan willen bevelen.
De schrijver nodigt zelfs nadrukkelijk uit tot gesprek mocht hij dingen verkeerd zien.
Ik ben wel van plan om het te gaan lezen.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Simon »

“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door WimA »

Zie deze Rencensie van het boek
Deze recensie geeft overwegend ook mijn bezwaren aan. Daarnaast constateer ik dat toch niet alles altijd gelezen hoeft te worden om toch een juist oordeel te kunnen geven. :hum Het Schriftwoord uit Pred 12,12
"En wat boven dezelve is, mijn zoon! wees gewaarschuwd; van vele boeken te maken is geen einde, en veel lezens is vermoeiing des vleses." is waar!
Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Maar a
ambtsdragers, leidinggevenden en allen die met opgroeiende jeugd te maken hebben en/of de problemen in kerk en maatschappij wel serieus nemen, zou ik dit boek van harte aan willen bevelen.
De schrijver nodigt zelfs nadrukkelijk uit tot gesprek mocht hij dingen verkeerd zien.
Ik ben wel van plan om het te gaan lezen.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Wilhelm »

WimA schreef:Zie deze Rencensie van het boek
Deze recensie geeft overwegend ook mijn bezwaren aan. Daarnaast constateer ik dat toch niet alles altijd gelezen hoeft te worden om toch een juist oordeel te kunnen geven. :hum Het Schriftwoord uit Pred 12,12
"En wat boven dezelve is, mijn zoon! wees gewaarschuwd; van vele boeken te maken is geen einde, en veel lezens is vermoeiing des vleses." is waar!
Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Maar a
ambtsdragers, leidinggevenden en allen die met opgroeiende jeugd te maken hebben en/of de problemen in kerk en maatschappij wel serieus nemen, zou ik dit boek van harte aan willen bevelen.
De schrijver nodigt zelfs nadrukkelijk uit tot gesprek mocht hij dingen verkeerd zien.
Ik ben wel van plan om het te gaan lezen.
Is dit de recensie? "De pagina die u zoekt, kon niet worden gevonden."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door refo »

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_690036

Iedereen heeft z'n stokpaardjes.
Wanneer gaan we nu eindelijk de Bijbel eens lezen?
Dat doet niemand.
Citaten, ja. Teksten, ja.
Maar wat zegt de Bijbel? Het lijkt geen mens te interesseren.
Behalve Schouls.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Tiberius »

refo schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_690036

Iedereen heeft z'n stokpaardjes.
Wanneer gaan we nu eindelijk de Bijbel eens lezen?
Dat doet niemand.
Citaten, ja. Teksten, ja.
Maar wat zegt de Bijbel? Het lijkt geen mens te interesseren.
Behalve Schouls.
Vergeet je Van der Zwaag nu niet? Of Blaauwendraad?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
refo schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... g_1_690036

Iedereen heeft z'n stokpaardjes.
Wanneer gaan we nu eindelijk de Bijbel eens lezen?
Dat doet niemand.
Citaten, ja. Teksten, ja.
Maar wat zegt de Bijbel? Het lijkt geen mens te interesseren.
Behalve Schouls.
Vergeet je Van der Zwaag nu niet? Of Blaauwendraad?
o, is Schouls hetzelfde lot bereid? Nou, dan zullen we 'm maar veel sterkte toewensen...
~~Soli Deo Gloria~~
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Ditbenik »

Binnen refoworld voelen we ons zo ontzettend snel bedreigd als iemand de vinger op de zere plek legt. We schieten in de verdediging of schieten de boodschap(per) af. Ondertussen vervalt een hele generatie jongeren tot heidendom. Ze leven door de week totaal in strijd met de zondag. De sexuele moraal is zo werelds als maar kan. Sex voor het huwelijk is heel normaal geworden, ook onder jongeren op refoscholen. Popmuziek, cafe, drankmisbruik en bioscoop kijkt niemand meer van op. Laten we zo'n boek nu eens niet afschieten maar de boodschap oppikken en ons in gaan zetten tot behoud van de jeugd.
Dat vraagt een strijd op alle fronten. In de eerste plaats in de gezinnen. Ouders dienen zich te bekeren en te gaan leven naar het Woord van God. Daarin voorbeelden te zijn. Leer de kinderen Bijbel lezen, bidden. Leef ze voor in het dienen van de Heere.
In de tweede plaats in de kerken. Zoek contact met de jeugd. Kom uit die ivorentoren en ga naast de jongeren staan in plaats van er boven. Wees niet zo bang voor veranderingen. We kunnen HSV en hertaalde formulieren verfoeien, maar een generatie verder zijn we de Schrift, de formulieren en de jongeren kwijt.
In de derde plaats op de scholen. Ga om het hart van de kinderen en de jongeren. Leer ze wat een Bijbels leven is. Dat betekent geen leven van welvaart en carrière maar van verdrukking. Een leven als getuige van Christus maar wie Christus volgt zal per definitie ook een vervolgde zijn. En dat verschil zal binnen enkele jaren duidelijk aan het licht komen, als de refozuil gesneuveld is.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Zita »

Het is verbazingwekkend dat Els van Dijk nog niet is gefileerd en afgeserveerd. Zij weet ook op behoorlijk wat zere plekken de vinger te leggen. Misschien scheelt het dat zij rand-zuil-ig is. En dat ze vooral beschrijft, niet verwijt. En (dat was mijn enige teleurstelling met haar boek) dat ze weinig oplossingen aandraagt.
Plaats reactie