Einde van de reformatorische zuil?

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door -DIA- »

Isala schreef:
-DIA- schreef:Israël mocht zich niet vermengen met de heidenen. Als het volk zich inlaat met de heidenen, dan zien we in Israël de invloed van de afgoden. Denk aan Dina, ze ging om de dochteren des lands te bezien. De ellende die hieruit voortkwam is ons wel bekend
Als wij onze plaats verlaten, begeven we ons in gevaar om met anderen mee te doen
Israel is het door God uitverkoren volk, en die verkiezing had als doel aan de heidenen te laten zien, hoe goed het is om de enige ware God te dienen.
Dat zij steeds hun plaats verlieten, veroorzaakte inderdaad hen veel ellende.
Wij zijn niet het het uitverkoren volk Israel.
Laten we niet denken dat de reformatorische zuil is uitverkoren om de rest van Nederland te laten zien hoe je moet leven.
Alle wedergeboren christenen (uit alle denominaties) hebben de heilige Geest ontvangen, waardoor zij een geur van Christus kunnen verspreiden. Als het goed is, is het ook hun verlangen door hun wandel, de goedheid van de Heere te laten zien aan de mensen in hun omgeving.
Vroeger (ja wéér vroeger hè!, tot vervelens toe) werd Nederland wel het Israël van het westen genoemd. Hoe zou het komen dat Nederland nu zo vervalt? Ja zelfs voorop loopt in het antichristelijk denken? Is dat niet omdat we als land en volk niet de wacht betrokken hadden? Dan denk toch dat niemand het aandurft te zeggen dat hij of zij hier niet schuldig aan is. Wij zijn uitgegaan om de dochteren des lands te bezien, en we wilden daarop lijken. Is dat niet de grondoorzaak van het verval?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: einde van de reformatorische zuil?

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:
liz boer schreef:
Maar het het zijn voor de oude waarheid of het terugtrekken in een zuil zijn we net zo ver van de Heere af als alles wat je noemt...
Het maakt de duivel echt niets uit of je nu eo-achtig bent of reformatorisch en opkomt voor de oude waarheid.

Het gaat erom of we tot Hem vluchten of we Hem te voet vallen met al onze zonden en onbekeerlijkheid.
U begrijpt het niet, denk ik.
Numeri 23 profeteert Bileam:
Want van de hoogte der steenrotsen zie ik hem en van de heuvelen aanschouw ik hem; zie, dat volk zal alleen wonen en het zal onder de heidenen niet gerekend worden.

Er wordt verwezen naar Deut. 33:28
Israël dan zal zeker alleen wonen en Jakobs oog zal zijn op een land van koren en most; ja, zijn hemel zal van dauw druipen.

Israël mocht zich niet vermengen met de heidenen. Als het volk zich inlaat met de heidenen, dan zien we in Israël de invloed van de afgoden. Denk aan Dina, ze ging om de dochteren des lands te bezien. De ellende die hieruit voortkwam is ons wel bekend
Als wij onze plaats verlaten, begeven we ons in gevaar om met anderen mee te doen,
Ditzelfde zien we als we onze horizon willen verbreden, en dat soms met de beste bedoelingen. Kijk hoe het ging in de voormalige Gereformeerde Kerken, (baken in zee!) en het grootste deel van de PKN. Het onderscheid tussen kerk en wereld werd vervaagd, en in geval van Gereformeerde kerken en PKN leidde dat tot grote wereldgelijkvormigheid, en tenslotte tot een massale leegloop van de kerken.
Men werd open naar de wereld toe. En wellicht met de beste bedoelingen. En het gevolg bleek later: De wereld kwam in de kerk in plaats van de kerk in de wereld.
Hetzelfde is het gevaar wat nu de reformatorische kerken bedreigd. Blijven we pal staan of nemen we een kijkje in de wereld? Dat is dan niet meer alleen wonen, en dan wordt het de dochteren des lands bezien, terwijl er zulke waarschuwingen liggen, en de gevolgen van dien.
Het gaat dan inderdaad niet over evangelisch of reformatorisch. Laat dat in dit verband maar liggen. Het gaat erom dat de grenzen tussen kerk en wereld worden uitgevaagd.
Dat gaat over het volk Israël, zij moest heilig leven, geen tweeërlei zaad op de akkers, geen tweeërlei materiaal in hun kleding, de sabbatdag, het was een volk wat apart stond. In het NT zie je dat de gelovige uitgestuurd worden, dat betekent dat we in de wereld staan, maar niet van de wereld zijn.

Bovendien als je de Heere Jezus niet kent wat baat het u als je weet hoe het zou moeten zijn als je je afzondert van de wereld, als je ik weet niet wat doet, je blijft schade lijden aan je ziel.
Oké, dat had ik waarschijnlijk niet bergrepen... :huh: :quoi
laten we dan maar gewoon het spoor van de EO, de voormalige Geref. Kerken en de mainstream van de PKN volgen.
Dat slaat nergens op, het gaat om jou en mij persoonlijk niet om andere, hetzij PKN hetzij EO wat heb je eraan... nee het is een persoonlijke zaak.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: einde van de reformatorische zuil?

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:
-DIA- schreef:
liz boer schreef:
-DIA- schreef:
U begrijpt het niet, denk ik.
Numeri 23 profeteert Bileam:
Want van de hoogte der steenrotsen zie ik hem en van de heuvelen aanschouw ik hem; zie, dat volk zal alleen wonen en het zal onder de heidenen niet gerekend worden.

Er wordt verwezen naar Deut. 33:28
Israël dan zal zeker alleen wonen en Jakobs oog zal zijn op een land van koren en most; ja, zijn hemel zal van dauw druipen.

Israël mocht zich niet vermengen met de heidenen. Als het volk zich inlaat met de heidenen, dan zien we in Israël de invloed van de afgoden. Denk aan Dina, ze ging om de dochteren des lands te bezien. De ellende die hieruit voortkwam is ons wel bekend
Als wij onze plaats verlaten, begeven we ons in gevaar om met anderen mee te doen,
Ditzelfde zien we als we onze horizon willen verbreden, en dat soms met de beste bedoelingen. Kijk hoe het ging in de voormalige Gereformeerde Kerken, (baken in zee!) en het grootste deel van de PKN. Het onderscheid tussen kerk en wereld werd vervaagd, en in geval van Gereformeerde kerken en PKN leidde dat tot grote wereldgelijkvormigheid, en tenslotte tot een massale leegloop van de kerken.
Men werd open naar de wereld toe. En wellicht met de beste bedoelingen. En het gevolg bleek later: De wereld kwam in de kerk in plaats van de kerk in de wereld.
Hetzelfde is het gevaar wat nu de reformatorische kerken bedreigd. Blijven we pal staan of nemen we een kijkje in de wereld? Dat is dan niet meer alleen wonen, en dan wordt het de dochteren des lands bezien, terwijl er zulke waarschuwingen liggen, en de gevolgen van dien.
Het gaat dan inderdaad niet over evangelisch of reformatorisch. Laat dat in dit verband maar liggen. Het gaat erom dat de grenzen tussen kerk en wereld worden uitgevaagd.
Dat gaat over het volk Israël, zij moest heilig leven, geen tweeërlei zaad op de akkers, geen tweeërlei materiaal in hun kleding, de sabbatdag, het was een volk wat apart stond. In het NT zie je dat de gelovige uitgestuurd worden, dat betekent dat we in de wereld staan, maar niet van de wereld zijn.

Bovendien als je de Heere Jezus niet kent wat baat het u als je weet hoe het zou moeten zijn als je je afzondert van de wereld, als je ik weet niet wat doet, je blijft schade lijden aan je ziel.
Oké, dat had ik waarschijnlijk niet bergrepen... :huh: :quoi
laten we dan maar gewoon het spoor van de EO, de voormalige Geref. Kerken en de mainstream van de PKN volgen.
Dat slaat nergens op, het gaat om jou en mij persoonlijk niet om andere, hetzij PKN hetzij EO wat heb je eraan... nee het is een persoonlijke zaak.
Misschien even herhalen voor het juiste begrip:
Vroeger (ja wéér vroeger hè!, tot vervelens toe) werd Nederland wel het Israël van het westen genoemd. Hoe zou het komen dat Nederland nu zo vervalt? Ja zelfs voorop loopt in het antichristelijk denken? Is dat niet omdat we als land en volk niet de wacht betrokken hadden? Dan denk toch dat niemand het aandurft te zeggen dat hij of zij hier niet schuldig aan is. Wij zijn uitgegaan om de dochteren des lands te bezien, en we wilden daarop lijken. Is dat niet de grondoorzaak van het verval?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Posthoorn »

Isala schreef:Wij zijn niet het het uitverkoren volk Israel.
Laten we niet denken dat de reformatorische zuil is uitverkoren om de rest van Nederland te laten zien hoe je moet leven.
Nee? Worden de gelovigen niet opgeroepen om te schijnen als lichten temidden van een krom en verdraaid geslacht? En vormen deze gelovigen niet met elkaar de gemeente? En wat is de 'zuil' anders dan een door gelovigen georganiseerde wijze van deelname aan de maatschappij?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Isala »

Posthoorn schreef:
Isala schreef:Wij zijn niet het het uitverkoren volk Israel.
Laten we niet denken dat de reformatorische zuil is uitverkoren om de rest van Nederland te laten zien hoe je moet leven.
Nee? Worden de gelovigen niet opgeroepen om te schijnen als lichten temidden van een krom en verdraaid geslacht? En vormen deze gelovigen niet met elkaar de gemeente? En wat is de 'zuil' anders dan een door gelovigen georganiseerde wijze van deelname aan de maatschappij?

Ik vind niet dat we de refo-zuil in Nederland kunnen vergelijken met de uitverkoren positie van het volk Israël.
Zoals ik al aangaf: omdat de wedergeboren christen de Heilige Geest heeft ontvangen, kan zij / moet zij een geur van Christus verspreiden.
Dat is voor mij hetzelfde als een licht of een zout zijn.
Hora est!
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door liz boer »

@DIA het verval zit in mijn hart, je kunt niet volstaan met vroeger was het beter, vroeger bijv. In de middeleeuwen, of net voor de reformatie, was het toen zoveel beter? De Heere heeft de reformatie gegeven, wat hebben wij er van gemaakt, niet wat maken zíj er van...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door -DIA- »

liz boer schreef:@DIA het verval zit in mijn hart, je kunt niet volstaan met vroeger was het beter, vroeger bijv. In de middeleeuwen, of net voor de reformatie, was het toen zoveel beter? De Heere heeft de reformatie gegeven, wat hebben wij er van gemaakt, niet wat maken zíj er van...
Er is een gedicht van Marinus Nijsse, waarvan de eerste regel luidt:
De reformatie gaat in ons hart beginnen
Dat ben ik met u eens, en toch is dat niet waar ik zozeer op doelde.
Ik zal eens kijken of ik ergens het hele gedicht op mijn pc heb staan.

De Reformatie gaat in 't hart beginnen,
wanneer de Geest schijnt in de duisternis.
Dan voelen wij eerst recht ons groot gemis:
verdwaasd zijn wij en goddeloos van zinnen.

De Geest leert ons door 't Woord dat zeker is,
dat wij door goede werken niets gewinnen,
maar dat wij door genade God beminnen
en onderhouden Zijn getuigenis.

Dan zullen wij de enge cel ontvluchten
en stellingen vast op de kerkdeur slaan,
al hebben wij veel vijandschap te duchten.

Gods feilloos Woord zal eeuwig blijven staan.
Zijn uitgestrooide zaad geeft rijke vruchten:
de akkers ruisen van het rijpe graan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Desiree »

Chan2 schreef:
dennis schreef:Uiteindelijk gaat het niet om de zuil, maar om het Koninkrijk van God. En dat houdt de Heere zelf in stand.
Dat is zeker waar, maar de mens gaat andere wegen. Menselijk gesproken heeft het open zetten van de deuren naar de samenleving geen goede precedenten. Kijk naar gang van de kerken die nu de PKN uitmaken, de katholieken sinds de jaren 60, en naar de GKV op dit eigenste moment. Kijk naar de NCRV destijds en de EO nu/recent. Het wrange is dat hun motieven voor openheid edel, althans niet verkeerd waren. Wat hen dreef is het oprechte uitreiken naar de ander, naar de naaste - ja juist die naaste die anders is. Een paradox lijkt het wel. Dat met die oprechte bewogenheid, mét dat uitreiken naar de ander, degene/de kerk die compassie betoont onvermijdelijk ook met de vrijzinnigheid van die ander wordt geinfecteerd, tot zelfdestructens toe.

Interessant. Herkenbaar. Een worsteling.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Posthoorn »

Isala schreef:Ik vind niet dat we de refo-zuil in Nederland kunnen vergelijken met de uitverkoren positie van het volk Israël.
Waarom niet?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Isala »

Posthoorn schreef:
Isala schreef:Ik vind niet dat we de refo-zuil in Nederland kunnen vergelijken met de uitverkoren positie van het volk Israël.
Waarom niet?
Omdat God, voor dat doel, Israël als geheel volk had uitverkoren.
De refozuil, of Nederland, is niet door God uitverkoren als totaal land, of als totale groep.
Wel alle wedergeboren christenen binnen die refozuil.
Maar ook zij die overal verspreid in Nederland wonen.
Hora est!
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Germanicus »

Bij discussies over (het belang van) de refozuil, denk ik nog wel eens terug aan de vergelijking die prof. dr. Van den Belt ooit (2011) maakte met de Katwijkse vuurtoren:

‘De gereformeerde gezindte heeft veel weg van de Katwijkse vuurtoren: een statig en stevig monument; smetteloos, wit en vierkant. De Vuurbaak heeft de stormen getrotseerd, maar mankeert wel wat: het licht is gedoofd. Wie na wil denken over de plaats van reformatorische christenen in de samenleving moet beginnen bij de vraag naar het licht.’

Zie: https://www.rd.nl/opinie/columns/dr-h-v ... t-1.592585
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Posthoorn »

Isala schreef:Omdat God, voor dat doel, Israël als geheel volk had uitverkoren.
De refozuil, of Nederland, is niet door God uitverkoren als totaal land, of als totale groep.
Wel alle wedergeboren christenen binnen die refozuil.
Maar ook zij die overal verspreid in Nederland wonen.
De 'gemeente' is ook een totale groep. En de gemeente zoals die gezien wordt, is altijd groter dan het aantal ware gelovigen, omdat er ook vele niet-gelovigen onder zijn. Zoals dat ook met het volk Israël het geval was. Maar ik zie zuilactiviteiten als 'uitlopers' van de gemeente en als zodanig nuttig in en voor de maatschappij.
Zou bijv. Kees vd Staay kunnen zeggen wat hij zegt als er niet een partij was die hem daarvoor de gelegenheid biedt?
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Isala »

Posthoorn schreef:
Isala schreef:Omdat God, voor dat doel, Israël als geheel volk had uitverkoren.
De refozuil, of Nederland, is niet door God uitverkoren als totaal land, of als totale groep.
Wel alle wedergeboren christenen binnen die refozuil.
Maar ook zij die overal verspreid in Nederland wonen.
De 'gemeente' is ook een totale groep. En de gemeente zoals die gezien wordt, is altijd groter dan het aantal ware gelovigen, omdat er ook vele niet-gelovigen onder zijn. Zoals dat ook met het volk Israël het geval was. Maar ik zie zuilactiviteiten als 'uitlopers' van de gemeente en als zodanig nuttig in en voor de maatschappij.
Zou bijv. Kees vd Staay kunnen zeggen wat hij zegt als er niet een partij was die hem daarvoor de gelegenheid biedt?
Ik ben het met je eens als je zegt dat bepaalde zuilactiviteiten nuttig kunnen zijn. Inderdaad christelijke politiek en ook kwalitatief hoog reformatorisch onderwijs.
Ja de gemeente is ook een totale groep. Maar Israël is als volk/natie/nationaliteit door God uitverkoren, om de Heere Jezus uit het zaad van Abraham geboren te laten worden. God verbond Zich aan dat volk (gelovig en ongelovig) met duidelijke beloften en eisen, en daarom hadden de Joden in het OT al een specifieke opdracht om naar Zijn geboden te handelen. Zo doende konden de heidenvolken zien, welke bijzondere en onzichtbare God de Israëlieten dienden.
Het laten zien Wie je dient als Christen is voor iedereen persoonlijk een opdracht, maar jezelf (als totale gemeente, land of zuil) vergelijken met het volk Israël, gaat mijns inziens veel te ver. Ook kunnen we niet zeggen dat we 'het Israël van het westen" zijn of zijn geweest. Wij hebben als volk nooit die beloften gekregen die Israël wel heeft gekregen. Die beloften hebben alles te maken met hun specifieke uitverkiezing, waarvan sommige beloften nog open staan.
Hora est!
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door liz boer »

Isala schreef:
Posthoorn schreef:
Isala schreef:Omdat God, voor dat doel, Israël als geheel volk had uitverkoren.
De refozuil, of Nederland, is niet door God uitverkoren als totaal land, of als totale groep.
Wel alle wedergeboren christenen binnen die refozuil.
Maar ook zij die overal verspreid in Nederland wonen.
De 'gemeente' is ook een totale groep. En de gemeente zoals die gezien wordt, is altijd groter dan het aantal ware gelovigen, omdat er ook vele niet-gelovigen onder zijn. Zoals dat ook met het volk Israël het geval was. Maar ik zie zuilactiviteiten als 'uitlopers' van de gemeente en als zodanig nuttig in en voor de maatschappij.
Zou bijv. Kees vd Staay kunnen zeggen wat hij zegt als er niet een partij was die hem daarvoor de gelegenheid biedt?
Ik ben het met je eens als je zegt dat bepaalde zuilactiviteiten nuttig kunnen zijn. Inderdaad christelijke politiek en ook kwalitatief hoog reformatorisch onderwijs.
Ja de gemeente is ook een totale groep. Maar Israël is als volk/natie/nationaliteit door God uitverkoren, om de Heere Jezus uit het zaad van Abraham geboren te laten worden. God verbond Zich aan dat volk (gelovig en ongelovig) met duidelijke beloften en eisen, en daarom hadden de Joden in het OT al een specifieke opdracht om naar Zijn geboden te handelen. Zo doende konden de heidenvolken zien, welke bijzondere en onzichtbare God de Israëlieten dienden.
Het laten zien Wie je dient als Christen is voor iedereen persoonlijk een opdracht, maar jezelf (als totale gemeente, land of zuil) vergelijken met het volk Israël, gaat mijns inziens veel te ver. Ook kunnen we niet zeggen dat we 'het Israël van het westen" zijn of zijn geweest. Wij hebben als volk nooit die beloften gekregen die Israël wel heeft gekregen. Die beloften hebben alles te maken met hun specifieke uitverkiezing, waarvan sommige beloften nog open staan.
Raar dat je van meerdere mensen hoort dat ze denken dat ze hét uitverkoren volk zijn, Afrikaners bijvoorbeeld, daarom mochten ze zich boven de donkere mensen stellen of uitroeien, de Amerikanen, die mochten daarom de indianen uitroeien. Ze mochten wonen in het nieuwe land.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Valcke
Berichten: 7622
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Valcke »

liz boer schreef:
Isala schreef:
Posthoorn schreef:
Isala schreef:Omdat God, voor dat doel, Israël als geheel volk had uitverkoren.
De refozuil, of Nederland, is niet door God uitverkoren als totaal land, of als totale groep.
Wel alle wedergeboren christenen binnen die refozuil.
Maar ook zij die overal verspreid in Nederland wonen.
De 'gemeente' is ook een totale groep. En de gemeente zoals die gezien wordt, is altijd groter dan het aantal ware gelovigen, omdat er ook vele niet-gelovigen onder zijn. Zoals dat ook met het volk Israël het geval was. Maar ik zie zuilactiviteiten als 'uitlopers' van de gemeente en als zodanig nuttig in en voor de maatschappij.
Zou bijv. Kees vd Staay kunnen zeggen wat hij zegt als er niet een partij was die hem daarvoor de gelegenheid biedt?
Ik ben het met je eens als je zegt dat bepaalde zuilactiviteiten nuttig kunnen zijn. Inderdaad christelijke politiek en ook kwalitatief hoog reformatorisch onderwijs.
Ja de gemeente is ook een totale groep. Maar Israël is als volk/natie/nationaliteit door God uitverkoren, om de Heere Jezus uit het zaad van Abraham geboren te laten worden. God verbond Zich aan dat volk (gelovig en ongelovig) met duidelijke beloften en eisen, en daarom hadden de Joden in het OT al een specifieke opdracht om naar Zijn geboden te handelen. Zo doende konden de heidenvolken zien, welke bijzondere en onzichtbare God de Israëlieten dienden.
Het laten zien Wie je dient als Christen is voor iedereen persoonlijk een opdracht, maar jezelf (als totale gemeente, land of zuil) vergelijken met het volk Israël, gaat mijns inziens veel te ver. Ook kunnen we niet zeggen dat we 'het Israël van het westen" zijn of zijn geweest. Wij hebben als volk nooit die beloften gekregen die Israël wel heeft gekregen. Die beloften hebben alles te maken met hun specifieke uitverkiezing, waarvan sommige beloften nog open staan.
Raar dat je van meerdere mensen hoort dat ze denken dat ze hét uitverkoren volk zijn, Afrikaners bijvoorbeeld, daarom mochten ze zich boven de donkere mensen stellen of uitroeien, de Amerikanen, die mochten daarom de indianen uitroeien. Ze mochten wonen in het nieuwe land.
Het voorbeeld van de Afrikaners slaat nergens op. Er was wel een politiek van apartheid, maar de extreme dingen die jij hier poneert, zijn nooit door de Afrikaners als bevolkingsgroep geleerd. Eerder het tegendeel want de Afrikaners kochten op een eerlijke manier grond van de zwarte bevolking (en werden daarna afgeslacht). Pas een beetje op met zulke onzinnige karikaturen!
Plaats reactie