Einde van de reformatorische zuil?
Re: Einde van de reformatorische zuil?
@Jan34Willem:
Soms nodigen mensen ook uit om op zijpaden te reageren. Zoals in dit geval.
@DIA: het is maar net wat je onder netjes verstaat. Bij de begrafenis van mijn oma had ik een lichtgroen met lichtblauwgestreepte stropdas. Mijn oma hield van die kleuren en had een hekel aan zwart. Bovendien spreken ze van nieuw leven. Ik begreep dat daar iemand een opmerking over maakte. Dan heb je toch niet begrepen waar het over gaat.
@Mara:het is al even geleden dat ik in Rijssen naar de kerk ging. Maar 15 jaar geleden was de wereldgelijkvormigheid in kleding in Rijssen en Elspeet groter dan in de Randstad. Overigens gold dat toen en nu niet alleen in kleding, is ook in recente onderzoeken weer bevestigd. Ik heb nooit begrepen hoe reformatorische mensen naar de Veluwe kunnen verhuizen met het idee dat je daar kinderen eenvoudiger christelijk kunt opvoeden. Dat is in Rotterdam toch een stuk eenvoudiger, naar mijn idee. Daar is de vermenging van wereld en kerk niet zo groot.
En dat is dan wel weer een probleem bij evangelisatie. Ik denk dat de vermenging van wereldsgezindheid in een volkskerk wel een probleem kan zijn bij de geloofwaardigheid van de kerk. Zolang kerkmensen zwart geld verdienen valt daar moeilijk tegenop te evangeliseren.
Soms nodigen mensen ook uit om op zijpaden te reageren. Zoals in dit geval.
@DIA: het is maar net wat je onder netjes verstaat. Bij de begrafenis van mijn oma had ik een lichtgroen met lichtblauwgestreepte stropdas. Mijn oma hield van die kleuren en had een hekel aan zwart. Bovendien spreken ze van nieuw leven. Ik begreep dat daar iemand een opmerking over maakte. Dan heb je toch niet begrepen waar het over gaat.
@Mara:het is al even geleden dat ik in Rijssen naar de kerk ging. Maar 15 jaar geleden was de wereldgelijkvormigheid in kleding in Rijssen en Elspeet groter dan in de Randstad. Overigens gold dat toen en nu niet alleen in kleding, is ook in recente onderzoeken weer bevestigd. Ik heb nooit begrepen hoe reformatorische mensen naar de Veluwe kunnen verhuizen met het idee dat je daar kinderen eenvoudiger christelijk kunt opvoeden. Dat is in Rotterdam toch een stuk eenvoudiger, naar mijn idee. Daar is de vermenging van wereld en kerk niet zo groot.
En dat is dan wel weer een probleem bij evangelisatie. Ik denk dat de vermenging van wereldsgezindheid in een volkskerk wel een probleem kan zijn bij de geloofwaardigheid van de kerk. Zolang kerkmensen zwart geld verdienen valt daar moeilijk tegenop te evangeliseren.
Re: Einde van de reformatorische zuil?
De taak van de Kerk , de Gemeente liever gezegd, was om de joden jaloers te maken.jan34willem schreef:De wending die deze discussie genomen heeft, geeft een droevig antwoord op Dia's eerdere vragen. Als we niet verder komen dan discussies over kleren en andere uiterlijkheden, gaat er inderdaad niets uit van de kerk en heeft de wereld geen enkele reden om jaloers te worden op de kerk.
Verder is haar vervolging en haat om Zijns Naam in het vooruitzicht gesteld.
"Ze hebben Mij gehaat, ze zullen ook u haten".
Echter neit om de kleding die wij dragen, maar om dat wij ons met Christus bekleed hebben.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Re: Einde van de reformatorische zuil?
Er is echt nog wel doorbrekend werk te zien, gelukkig wel, en ook in Nederland.
Wat me wel opvalt is dat dit juist wel te zien is bij evangelisatie gemeente's en bij de gevestigde orde minder.
Neem bijvoorbeeld de christelijke gemeente de Wegwijzer in Almere (Almere is volgens de cijfers 3% gelovig, vandaar evangelisatie), wat een evangelisatiegemeente was van de Ger Gem in Lelystad, ze begonnen met enkelen, nu geloof ik ruim 300 in 15 verschillende culturen waar een reformatorische boodschap klinkt, maar wel iedereen z'n stukje cultuur mee laat brengen, en van de getuigenissen die hoorbaar zijn, kun je soms echt jaloers op worden.
Het gebeurd wel, kijk maar om je heen, kijk verder als de Nederlandse grens, ik geloof dat er dagelijks mensen tot geloof komen.
Wat me wel opvalt is dat dit juist wel te zien is bij evangelisatie gemeente's en bij de gevestigde orde minder.
Neem bijvoorbeeld de christelijke gemeente de Wegwijzer in Almere (Almere is volgens de cijfers 3% gelovig, vandaar evangelisatie), wat een evangelisatiegemeente was van de Ger Gem in Lelystad, ze begonnen met enkelen, nu geloof ik ruim 300 in 15 verschillende culturen waar een reformatorische boodschap klinkt, maar wel iedereen z'n stukje cultuur mee laat brengen, en van de getuigenissen die hoorbaar zijn, kun je soms echt jaloers op worden.
Het gebeurd wel, kijk maar om je heen, kijk verder als de Nederlandse grens, ik geloof dat er dagelijks mensen tot geloof komen.
- SecorDabar
- Berichten: 1541
- Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18
Re: Einde van de reformatorische zuil?
Ik denk dat kleding altijd iets zegt over iemand.Simon schreef:De taak van de Kerk , de Gemeente liever gezegd, was om de joden jaloers te maken.jan34willem schreef:De wending die deze discussie genomen heeft, geeft een droevig antwoord op Dia's eerdere vragen. Als we niet verder komen dan discussies over kleren en andere uiterlijkheden, gaat er inderdaad niets uit van de kerk en heeft de wereld geen enkele reden om jaloers te worden op de kerk.
Verder is haar vervolging en haat om Zijns Naam in het vooruitzicht gesteld.
"Ze hebben Mij gehaat, ze zullen ook u haten".
Echter neit om de kleding die wij dragen, maar om dat wij ons met Christus bekleed hebben.
Elke ochtend stapt er in mijn bus een duidelijk zichtbaar moslimmeisje met haar hoofddoek en lange rok.
Het roept bij de medepassagiers altijd een gevoel van meewarigheid op.
Ik ben van mening dat godsdienst gezien mag worden in de keuze van kleding.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Re: Einde van de reformatorische zuil?
Om de hoek is een moskee en op vaste tijden komt er een grote groep jeugd uit. Jongens apart, meisjes apart. Meisjes met lange rokken of broeken, veel hoofddoekjes in leuke kleurtjes, tas met boeken onder de arm.SecorDabar schreef:Ik denk dat kleding altijd iets zegt over iemand.Simon schreef:De taak van de Kerk , de Gemeente liever gezegd, was om de joden jaloers te maken.jan34willem schreef:De wending die deze discussie genomen heeft, geeft een droevig antwoord op Dia's eerdere vragen. Als we niet verder komen dan discussies over kleren en andere uiterlijkheden, gaat er inderdaad niets uit van de kerk en heeft de wereld geen enkele reden om jaloers te worden op de kerk.
Verder is haar vervolging en haat om Zijns Naam in het vooruitzicht gesteld.
"Ze hebben Mij gehaat, ze zullen ook u haten".
Echter neit om de kleding die wij dragen, maar om dat wij ons met Christus bekleed hebben.
Elke ochtend stapt er in mijn bus een duidelijk zichtbaar moslimmeisje met haar hoofddoek en lange rok.
Het roept bij de medepassagiers altijd een gevoel van meewarigheid op.
Ik ben van mening dat godsdienst gezien mag worden in de keuze van kleding.
Bij ons wordt dat als "achterlijk en achterhaald" beschouwd, meisjes en jongens apart, daar nog heel gewoon blijkbaar.
En ze schamen zich nergens voor! Een vrouw of meisje met hoofddoek is een heel vertrouwd beeld geworden, geen normaal denkend mens die hier een opmerking over maakt. Waarom lopen wij, als reformatorische vrouwen, dan op zondag met onze hoed in een plastic tasje? Of laten hem achter in de kerk liggen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Einde van de reformatorische zuil?
Misschien omdat Paulus spreekt over hoofdbedekking en niet over een hoed? In zijn tijd waren het hoofddoekjes. Als we dan toch wat moeten met onze kleding, laten we dan terug gaan naar het eenvoudige. Verder lees ik in de Bijbel nergens dat mijn kleding af moet wijken van wat gebruikelijk is.Mara schreef:Om de hoek is een moskee en op vaste tijden komt er een grote groep jeugd uit. Jongens apart, meisjes apart. Meisjes met lange rokken of broeken, veel hoofddoekjes in leuke kleurtjes, tas met boeken onder de arm.SecorDabar schreef:Ik denk dat kleding altijd iets zegt over iemand.Simon schreef:De taak van de Kerk , de Gemeente liever gezegd, was om de joden jaloers te maken.jan34willem schreef:De wending die deze discussie genomen heeft, geeft een droevig antwoord op Dia's eerdere vragen. Als we niet verder komen dan discussies over kleren en andere uiterlijkheden, gaat er inderdaad niets uit van de kerk en heeft de wereld geen enkele reden om jaloers te worden op de kerk.
Verder is haar vervolging en haat om Zijns Naam in het vooruitzicht gesteld.
"Ze hebben Mij gehaat, ze zullen ook u haten".
Echter neit om de kleding die wij dragen, maar om dat wij ons met Christus bekleed hebben.
Elke ochtend stapt er in mijn bus een duidelijk zichtbaar moslimmeisje met haar hoofddoek en lange rok.
Het roept bij de medepassagiers altijd een gevoel van meewarigheid op.
Ik ben van mening dat godsdienst gezien mag worden in de keuze van kleding.
Bij ons wordt dat als "achterlijk en achterhaald" beschouwd, meisjes en jongens apart, daar nog heel gewoon blijkbaar.
En ze schamen zich nergens voor! Een vrouw of meisje met hoofddoek is een heel vertrouwd beeld geworden, geen normaal denkend mens die hier een opmerking over maakt. Waarom lopen wij, als reformatorische vrouwen, dan op zondag met onze hoed in een plastic tasje? Of laten hem achter in de kerk liggen?
Re: Einde van de reformatorische zuil?
Het valt me op dat ds. Visscher (althans in mijn beleving) van een criticus van de zuil, meer en meer een strijder voor de zuil is geworden.Ds. Visscher verwacht zetelwinst SGP na aanpassen vrouwenstandpunt
13-11-2012 20:40 | gewijzigd 14-11-2012 08:19 | Redactie digitale media
Ds. W. Visscher. Foto RD
AMERSFOORT – Als de SGP haar vrouwenstandpunt aanpast, is verdere groei van het aantal Kamerzetels niet uitgesloten. Dat stelt ds. W. Visscher in een interview op de website van de SGP-jongeren. „Met een deugdelijk christelijk-conservatief geluid zijn er toch meer zetels te behalen dan de huidige drie. Ik denk dat de partij dan vier à vijf zetels kan halen.”
Of de SGP het vrouwenstandpunt daadwerkelijk moet opgeven, weet de predikant van de gereformeerde gemeente in Amersfoort niet goed. „Ergens zeg ik nee, want het kan het begin van een volgende stap zijn, bijvoorbeeld rond homoseksualiteit. Aan de andere kant vind ik het ook belangrijk dat het Bijbelse geluid in de politiek blijft klinken.”
In het interview stelt ds. Visscher verder dat het „pure dommigheid” is wanneer mensen roepen dat de reformatorische zuil beter zo snel mogelijk kan verdwijnen. „Zolang ik nog adem in m’n longen heb, zal ik tegen de afbraak van de zuil vechten. Hoewel ik ook vrees dat mijn kleinkinderen geen eigen scholen meer zullen hebben.”
Re: Einde van de reformatorische zuil?
Ik denk dat er geen verschil is: naar binnen toe kritisch vanwege het gevaar van uitholling van binnenuit. Maar naar buiten toe verdedigt hij de zuil.Erasmiaan schreef:Het valt me op dat ds. Visscher (althans in mijn beleving) van een criticus van de zuil, meer en meer een strijder voor de zuil is geworden.
Re: Einde van de reformatorische zuil?
Ja, maar de laatste tijd is bij hem naar binnen toe ook meer en meer de boodschap: laten we er voor staan, laten we er blij mee zijn.eilander schreef:Ik denk dat er geen verschil is: naar binnen toe kritisch vanwege het gevaar van uitholling van binnenuit. Maar naar buiten toe verdedigt hij de zuil.Erasmiaan schreef:Het valt me op dat ds. Visscher (althans in mijn beleving) van een criticus van de zuil, meer en meer een strijder voor de zuil is geworden.
Re: Einde van de reformatorische zuil?
Ik ben vandaag door een collega geconfronteerd op de scheuren in de refo-zuil, met de opmerking dat 'jullie refo zuil echt aan het verdwijnen is'.
Toen ik hem vroeg hoe hij daar nu bij kwam ..... wees hij mij op een advertentie die stond op de telegraaf-website .......
een advertentie van COLLEGE STYLE.
Toen ik hem vroeg hoe hij daar nu bij kwam ..... wees hij mij op een advertentie die stond op de telegraaf-website .......
een advertentie van COLLEGE STYLE.
Re: Einde van de reformatorische zuil?
De advertenties passen zich aan aan de gebruiker. Ik krijg op de telegraaf ook allemaal nuttige advertenties.
Dankzij de cookies.
Dankzij de cookies.
Re: Einde van de reformatorische zuil?
Nou dat klopt niet helemaal (of die collega moet een complete verborgen identiteit hebben), deze collega heeft werkelijk helemaal niets met de refozuil, het is dat hij wel eens met 2 refo's moet werken.refo schreef:De advertenties passen zich aan aan de gebruiker. Ik krijg op de telegraaf ook allemaal nuttige advertenties.
Dankzij de cookies.
Hij benoemt dat als werken met mensen van het openluchtmuseum.
Re: Einde van de reformatorische zuil?
In het wetenschappelijk tijdschrift Zicht (SGP), staat ook een artikel over de reformatorische zuil: http://www.heartcry.nl/artikelen_tijdgeest_1027
Re: Einde van de reformatorische zuil?
Een nieuwe reformatie, naar het nieuwe en heldere licht van HeartCry...Wilhelm schreef:In het wetenschappelijk tijdschrift Zicht (SGP), staat ook een artikel over de reformatorische zuil: http://www.heartcry.nl/artikelen_tijdgeest_1027
Die lijkt inderdaat door te breken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: Einde van de reformatorische zuil?
-DIA- schreef:Een nieuwe reformatie, naar het nieuwe en heldere licht van HeartCry...Wilhelm schreef:In het wetenschappelijk tijdschrift Zicht (SGP), staat ook een artikel over de reformatorische zuil: http://www.heartcry.nl/artikelen_tijdgeest_1027
Die lijkt inderdaat door te breken.
ehm...volgens mij heeft het artikel niets met Heartcry te maken, staat het alleen maar op hun site.
Het is een artikel uit het blad Zicht. Zicht is het kwartaalblad van de Guido de Brès-Stichting, het wetenschappelijk instituut voor de SGP.