Einde van de reformatorische zuil?

gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door gallio »

Valcke schreef:
liz boer schreef:Raar dat je van meerdere mensen hoort dat ze denken dat ze hét uitverkoren volk zijn, Afrikaners bijvoorbeeld, daarom mochten ze zich boven de donkere mensen stellen of uitroeien, de Amerikanen, die mochten daarom de indianen uitroeien. Ze mochten wonen in het nieuwe land.
Het voorbeeld van de Afrikaners slaat nergens op. Er was wel een politiek van apartheid, maar de extreme dingen die jij hier poneert, zijn nooit door de Afrikaners als bevolkingsgroep geleerd. Eerder het tegendeel want de Afrikaners kochten op een eerlijke manier grond van de zwarte bevolking (en werden daarna afgeslacht). Pas een beetje op met zulke onzinnige karikaturen!
Wikipedia denkt er toch iets anders over:

Afrikaner Calvinism is a theoretical cultural and religious development among Afrikaners that combined elements of seventeenth-century Calvinist doctrine with a "chosen people" ideology similar to that espoused by proponents of the Jewish nation movement.[1] A number of modern studies have argued that this gave rise to the Great Trek while serving to legimitise the subordination of other South African ethnic groups, thus laying the foundation for modern Afrikaner nationalism and apartheid.[2] Dissenting scholars have asserted that Calvinism did not in fact play a significant role in Afrikaner society until the trauma of the Second Boer War, citing the fact that early settlers dwelt in isolated frontier conditions and lived much closer to pseudo-Christian animist beliefs than organised religion.[3]
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door parsifal »

Valcke schreef: Het voorbeeld van de Afrikaners slaat nergens op. Er was wel een politiek van apartheid, maar de extreme dingen die jij hier poneert, zijn nooit door de Afrikaners als bevolkingsgroep geleerd. Eerder het tegendeel want de Afrikaners kochten op een eerlijke manier grond van de zwarte bevolking (en werden daarna afgeslacht). Pas een beetje op met zulke onzinnige karikaturen!
Het ligt wel wat genuanceerder. Bij het kopen van land werd wel op een heel westerse manier naar grondbezit gekeken en het was niet altijd duidelijk of de verkoper wel het recht op verkoop had vanuit de Afrikaanse cultuur. De voorouders van de huidige Afrikaners hebben hard voor hun welvaart gewerkt en zijn echt voor het overgrote deel geen dieven of racisten, maar de zwarte bevolking (oorspronkelijk of niet) had wel wat te klagen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Herman »

Neem ook het document Ras, Volk, Nasie.

Het bezwaar zit hem in het woord 'afschieten'. De apartheid mag dan wel theologisch gemotiveerd zijn, dat is nog net iets anders dan theologische gemotiveerde genocide.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Herman »

Neem ook het document Ras, Volk, Nasie.

Het bezwaar zit hem in het woord 'afschieten'. De apartheid mag dan wel theologisch gemotiveerd zijn, dat is nog net iets anders dan theologische gemotiveerde genocide.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Valcke »

Het is off topic, maar het gaat niet aan om hier een heel volk even zo neer te zetten. De Grote Trek kwam voort uit het willen ontkomen aan de Engelse overheersing. Jazeker waren er grote cultuurverschillen; echter de oorspronkelijke boeren hadden oprechte intenties bij de koop van grond. Van een plan om de zwarte bevolking te knechten was geen sprake. Het waren juist de Engelsen en andere Europese landen die wél grondgebied in Afrika roofden. Meen overigens niet dat je objectieve geschiedschrijving even van Wikipedia kunt halen.
Het gaat mij er om dat hier zonder enige kennis van zaken een heel volk wordt neergezet met volstrekt onjuiste beweringen.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door liz boer »

Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Herman »

Valcke schreef:Jazeker waren er grote cultuurverschillen; echter de oorspronkelijke boeren hadden oprechte intenties bij de koop van grond. Van een plan om de zwarte bevolking te knechten was geen sprake.
Alsof de kolonisatie begon in de 19e eeuw. Ik denk dat je een iets te romantische bril op heb. Je vergeet bijvoorbeeld de Europese expansie die leide tot meerdere Kafferoorlogen en ook als het gaat om de Grote Trek kan je terechte vragen stellen over de wijze waarop uiteindelijk de kolonisatie uitmondde in annexatie.

En dan heb je na 1880 ook nog eens te maken met gemengde belangen. Niet elke Boer was een oprecht bijbellezende landbouwer en niet elke Engelsman een op diamenten en goud beluste schurk.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Valcke »

Herman, het ging nu om de bewering van Liz Boer over de Afrikaners. Vóór de Grote Trek leefden de Afrikaners bij de Kaap. Ik mocht terecht aannemen dat Liz doelde op de periode vanaf de Grote Trek.

Natuurlijk gaat iedereen nu googelen om dit te ontkrachten, maar ik blijf erbij dat Liz een geheel volk veroordeelde zonder ook maar iets van de geschiedenis te kennen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 30 jan 2019, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Valcke »

Nou en? Als dit alles is wat je ervan weet...
Ik bedoel: het is wel erg gemakkelijk om over anderen zonder een greintje kennis te oordelen (ik zou haast zeggen: vanuit je luie stoel, maar ik wil je niet kwetsen, wel een spiegel voorhouden).
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door liz boer »

Valcke schreef:
Nou en? Als dit alles is wat je ervan weet...
Ik bedoel: het is wel erg gemakkelijk om over anderen zonder een greintje kennis te oordelen (ik zou haast zeggen: vanuit je luie stoel, maar ik wil je niet kwetsen, wel een spiegel voorhouden).
---knip; we houden het vriendelijk---
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Valcke »

Herman schreef:En dan heb je na 1880 ook nog eens te maken met gemengde belangen. Niet elke Boer was een oprecht bijbellezende landbouwer en niet elke Engelsman een op diamenten en goud beluste schurk.
Je weet toch wel dat Engeland in 1877 doodleuk de annexatie van Transvaal afkondigde, terwijl er geen Engelsman woonde toen de Boeren zich daar vestigden? De Engelsen die daar kwamen, kwamen over het algemeen niet met goede bedoelingen.

Maar goed, het was niet mijn bedoeling om hier een discussie te ontketenen over de geschiedenis van de Afrikaners.

Overigens: ik keur helemaal niet alle daden van de Afrikaners goed. Maar dan hebben wij als Nederlanders nog veel meer recht om ons te schamen over bv. de slavernij in Suriname en Indië. Bij de Boeren waren de zwarte bedienden lid van het gezin, geen slaven (zie ook Wikipedia waar dit uitdrukkelijk vermeld staat), maar in bv. Suriname werkten wij als Nederlanders mee aan de grofste slavernij. Dus: laten we e.e.a. wel goed in perspectief zien.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Einde van de reformatorische zuil?

Bericht door Herman »

Valcke schreef:
Herman schreef:En dan heb je na 1880 ook nog eens te maken met gemengde belangen. Niet elke Boer was een oprecht bijbellezende landbouwer en niet elke Engelsman een op diamenten en goud beluste schurk.
Je weet toch wel dat Engeland in 1877 doodleuk de annexatie van Transvaal afkondigde, terwijl er geen Engelsman woonde toen de Boeren zich daar vestigden? De Engelsen die daar kwamen, kwamen over het algemeen niet met goede bedoelingen.

Maar goed, het was niet mijn bedoeling om hier een discussie te ontketenen over de geschiedenis van de Afrikaners.

Overigens: ik keur helemaal niet alle daden van de Afrikaners goed. Maar dan hebben wij als Nederlanders nog veel meer recht om ons te schamen over bv. de slavernij in Suriname en Indië. Bij de Boeren waren de zwarte bedienden lid van het gezin, geen slaven (zie ook Wikipedia waar dit uitdrukkelijk vermeld staat), maar in bv. Suriname werkten wij als Nederlanders mee aan de grofste slavernij. Dus: laten we e.e.a. wel goed in perspectief zien.
We zitten wel op dezelfde lijn. Ik heb een plankje boeken over de geschiedenis van ZA, voornamelijk over de Boerenoorlogen. Niettemin zijn er in het verleden allerlei wreedheden begaan die ook (niet generaliserend dus) vanuit de bijbel gemotiveerd zijn.

Ik mijn achterhoofd speelde ook mijn recent opgedane kennis over het Nederlandse optreden in Atjeh (1870 - 1905). Ook bepaald geen zachtzinnig optreden.
Plaats reactie