Is thuislezen Bijbels?

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:
GJdeBruijn schreef:Waarom wordt Eilander in zijn gezonde gereformeerde opvattingen zo bestreden in dit topic?
De argumenten die voorbijkomen om vooral het thuislezen te legitimeren zijn historisch herkenbaar. Het zijn de argumenten van de donatisten die bij de wederdopers in de tijd van Calvijn ook weer naar voren werden gebracht.
Je bent abuis. Calvijn maakt scherp onderscheid tussen dwaling in de leer en een zondige levensstijl. Het eerste kan niet getolereerd worden, met betrekking tot het tweede moet je ruimhartiger zijn en idd. niet te snel weglopen.
We krijgen zo wel een dubbele laag in het historische vraagstuk. Maar de strijd tussen Augustinus en de donatisten kan niet slechts als een probleem gezien worden ten aanzien van een zondige levensstijl. Een van de aangelegen punten was de wettigheid van de apostolische successie. Augustinus stond daar veel ruimer in, dan Donatus. Juist het punt van doop (bij Donatus alleen erkend als de ambtsdrager op de goede manier gewijd was) en de daaraan verbonden leerstellingen werkten mee aan de breuk in die dagen. De zuiverheid van de ambtsdrager (van de preek?) woog dus mee in het conflict.

Tot aan het donatisme was sprake van één ongedeelde kerk. De context van toen is natuurlijk in de verste verte niet meer vergelijkbaar met nu.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
Sheba schreef:
eilander schreef:Nee natuurlijk klinkt niet altijd de ware leer. Het rijtje van @JCRyle zijn daadwerkelijke zorgen over de prediking! En we horen ons onder de zuivere bediening te voegen. Dat is wat ik steeds zeg, als antwoord op de topicvraag.
Ik blijf het toch zeggen, hoor!
Ja, en zijn dat dan zorgen in het kader van dwalingen? Valse leer?
En komt dat dan sporadisch voor of veel?
Speelt dat alleen buiten de biblebelt?
Vooral binnen de biblebelt, het zijn zorgen omtrent de leer dat is duidelijk. Niet sporadisch, is mijn stellige indruk.
Als de door mij genoemde punten zorgen omtrent de prediking zijn. En dat de zorg voornamelijk gericht is op de zuivere bediening van het Woord. Dit vooral binnen de biblebelt aan de orde is en deze zorg niet sporadisch is. Dan is er toch een nood in de kerk?
Om eerlijk te zijn kan ik deze woorden (de twee hierboven aangehaalde postings) niet combineren met je stelligheid hier in het topic. Als de nood in de kerk werkelijk groot is, ook qua omvang, hoe kan je dan met stelligheid beweren dat thuislezers zich bij de kerk te voegen heeft? Moet dan het grootste deel van de biblebelt gaan verhuizen naar plekken waar de zuivere bediening nog te horen is? Is dat wat je op het oog hebt? Een complete volksverhuizing? Ja in principe bepleit je dat in dit topic. Naast de praktische haalbaarheid van deze woorden, vraag ik mij af of het correspondeert met Gods Woord. Ik zie daarin enkel een verhuizing als de Heere Zelf de weg gewezen heeft. Neem Abraham, neem het volk Israël uit Egypte. Daarnaast zie ik ook een groep van 7000 mensen die hun knieën voor Baäl niet gebogen hadden. Zouden zij zich in de tempel hebben opgehouden bij de Baäls? Hebben zij hun verhuisdozen ingepakt? Nee. Daarmee zeg ik niet dat we ons niet bij de ware kerk te voegen hebben. We hebben hierin ook een verantwoordelijkheid. Maar ik zie in tegenstelling tot jou wel een ruimte in het Woord en in de Belijdenis voor thuislezen als noodoplossing. Dat men daarin scheef kan gaan en het een houdbare nood wordt, daarin sluit ik mij bij je aan dat dit verkeerd is. Het moet voor een thuislezers altijd de zoektocht zijn en blijven naar de ware kerk. Nee daarin ga je volgens mij niet alleen thuis zitten lezen, maar stel je je deuren open voor anderen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

Stoppen hierover lukt jou en mij nog niet zo, @JCRyle...
Maar serieus: ik weet eigenlijk niet zo goed of de punten van grote zorg over de prediking die je terecht noemt, ook maken dat je het een valse leer mag noemen.
Dat is natuurlijk wel relevant.

Ik blijf erbij dat thuislezen geen oplossing is, ook geen noodoplossing. Ik kán daar gewoon, in het licht van de belijdenis, geen weg mee. Ook omdat het andere problemen, zoals rondom sacramenten, met zich meebrengt. En er zijn ook gevaren aan verbonden.

Dus een oplossing kan ik je niet geven, dat is waar.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

O ja, nog even over verhuizing alleen als de Heere de weg wijst. Dat lijkt mij een vruchtbaarder gebedsleven, dan de zegen van de Heere vragen voor een weg die niet naar Gods Woord en de belijdenis die daarop is gegrond, is.

Ik vind het ook nog wel lastig om jouw standpunt er goed uit te halen. Enerzijds wil je wel vasthouden aan de notie dat een ieder zich bij de ware kerk te voegen heeft, maar vervolgens weet ik niet zo goed welke concrete uitwerking dat nu zou moeten hebben volgens jou. Verhuizen hoeft niet of mag niet zomaar? Nou ja, ik vat 'm nog niet zo.
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Volontair »

eilander schreef:
Hendrien schreef:Bovenstaande sprak mij erg aan omdat dit ook echt mijn ondervindingen zijn. Als ik het echt moeilijk heb en ik fiets langs de kerk, kan ik al moed scheppen.
Mooi en goed om te lezen!
Ik kan vanuit ons huis de kerk zien staan. En soms zeg ik dan wel eens: "Heere, dat is toch de plaats waar U tegen mij gesproken hebt? Wilt U het nog eens doen?"
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar is dan de kerk, het gebouw, de enige plaats waar de Heere tot je gesproken heeft of uitreddingen schenkt?
Als ik de plaatsen ga noemen en van een sprekend God ga schrijven, dan blijft het niet alleen bij het gebouw, maar in de huiskamer, de keuken, op de fiets, op mijn werk, ja zelfs tot in de slaapkamer...ik lag en sliep gerust, van 's Heeren trouw bewust.
Goede zondag.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

Volontair schreef:
eilander schreef:
Hendrien schreef:Bovenstaande sprak mij erg aan omdat dit ook echt mijn ondervindingen zijn. Als ik het echt moeilijk heb en ik fiets langs de kerk, kan ik al moed scheppen.
Mooi en goed om te lezen!
Ik kan vanuit ons huis de kerk zien staan. En soms zeg ik dan wel eens: "Heere, dat is toch de plaats waar U tegen mij gesproken hebt? Wilt U het nog eens doen?"
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar is dan de kerk, het gebouw, de enige plaats waar de Heere tot je gesproken heeft of uitreddingen schenkt?
Als ik de plaatsen ga noemen en van een sprekend God ga schrijven, dan blijft het niet alleen bij het gebouw, maar in de huiskamer, de keuken, op de fiets, op mijn werk, ja zelfs tot in de slaapkamer...ik lag en sliep gerust, van 's Heeren trouw bewust.
Goede zondag.
Nee, nou heb je me niet goed begrepen. Even in de context lezen waarin ik dat zei.
Het zit 'm helemaal niet in het gebouw.
Hoewel het wel Gods gewone weg is dat de Heere in het bijzonder in de prediking spreekt. Lees over de zegen die God schenkt bij het gebruik van de middelen bijvoorbeeld de Dordtse Leerregels, H3/4 art. 17.

Je had het volgens mij wel kunnen weten wat ik bedoelde, want je laat dit deel van dezelfde posting weg:
eilander schreef:Ik haast mij om te zeggen dat ik ook bij het bijbellezen thuis wel die ervaring heb, maar in het bijzonder mogen we verwachting hebben van de prediking. Als je wekelijks in de kerk zou moeten zitten met bezwaren tegen de prediking, zou dat erg zwaar zijn.

Ook - het zij tot mijn schande gezegd - zou ik elke keer Zijn stem moeten horen. Want bij elke preek of bij elke keer bijbellezen spreekt de Heere. Maar de praktijk is zo anders.
Er zijn trouwens ook andere plaatsen waar ik herinneringen heb, bv. gewoon ergens midden in de Alblasserwaard toen ik daar eens met de auto reed. Maar begrijp je dat het voor mij een wonder is dat de Heere spreekt tijdens de prediking?

Ook een gezegende zondag gewenst!
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Hendrien »

eilander schreef:
Volontair schreef:
eilander schreef:
Hendrien schreef:Bovenstaande sprak mij erg aan omdat dit ook echt mijn ondervindingen zijn. Als ik het echt moeilijk heb en ik fiets langs de kerk, kan ik al moed scheppen.
Mooi en goed om te lezen!
Ik kan vanuit ons huis de kerk zien staan. En soms zeg ik dan wel eens: "Heere, dat is toch de plaats waar U tegen mij gesproken hebt? Wilt U het nog eens doen?"
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar is dan de kerk, het gebouw, de enige plaats waar de Heere tot je gesproken heeft of uitreddingen schenkt?
Als ik de plaatsen ga noemen en van een sprekend God ga schrijven, dan blijft het niet alleen bij het gebouw, maar in de huiskamer, de keuken, op de fiets, op mijn werk, ja zelfs tot in de slaapkamer...ik lag en sliep gerust, van 's Heeren trouw bewust.
Goede zondag.
Nee, nou heb je me niet goed begrepen. Even in de context lezen waarin ik dat zei.
Het zit 'm helemaal niet in het gebouw.
Hoewel het wel Gods gewone weg is dat de Heere in het bijzonder in de prediking spreekt. Lees over de zegen die God schenkt bij het gebruik van de middelen bijvoorbeeld de Dordtse Leerregels, H3/4 art. 17.

Je had het volgens mij wel kunnen weten wat ik bedoelde, want je laat dit deel van dezelfde posting weg:
eilander schreef:Ik haast mij om te zeggen dat ik ook bij het bijbellezen thuis wel die ervaring heb, maar in het bijzonder mogen we verwachting hebben van de prediking. Als je wekelijks in de kerk zou moeten zitten met bezwaren tegen de prediking, zou dat erg zwaar zijn.

Ook - het zij tot mijn schande gezegd - zou ik elke keer Zijn stem moeten horen. Want bij elke preek of bij elke keer bijbellezen spreekt de Heere. Maar de praktijk is zo anders.
Er zijn trouwens ook andere plaatsen waar ik herinneringen heb, bv. gewoon ergens midden in de Alblasserwaard toen ik daar eens met de auto reed. Maar begrijp je dat het voor mij een wonder is dat de Heere spreekt tijdens de prediking?
Omdat de kerk bij uitstek de plaats is waar de Heere spreekt! Waar je in Zijn gemeenschap bent en ook de sacramenten bediend worden. Daarom is thuislezen voor mij ook onbegrijpelijk.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Hendrien »

Sorry @Eilander, quoten ging niet helemaal goed! Nu staan jouw woorden in mijn post.
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Volontair »

eilander schreef:
Volontair schreef:
eilander schreef:
Hendrien schreef:Bovenstaande sprak mij erg aan omdat dit ook echt mijn ondervindingen zijn. Als ik het echt moeilijk heb en ik fiets langs de kerk, kan ik al moed scheppen.
Mooi en goed om te lezen!
Ik kan vanuit ons huis de kerk zien staan. En soms zeg ik dan wel eens: "Heere, dat is toch de plaats waar U tegen mij gesproken hebt? Wilt U het nog eens doen?"
Misschien begrijp ik het niet helemaal, maar is dan de kerk, het gebouw, de enige plaats waar de Heere tot je gesproken heeft of uitreddingen schenkt?
Als ik de plaatsen ga noemen en van een sprekend God ga schrijven, dan blijft het niet alleen bij het gebouw, maar in de huiskamer, de keuken, op de fiets, op mijn werk, ja zelfs tot in de slaapkamer...ik lag en sliep gerust, van 's Heeren trouw bewust.
Goede zondag.
Nee, nou heb je me niet goed begrepen. Even in de context lezen waarin ik dat zei.
Het zit 'm helemaal niet in het gebouw.
Hoewel het wel Gods gewone weg is dat de Heere in het bijzonder in de prediking spreekt. Lees over de zegen die God schenkt bij het gebruik van de middelen bijvoorbeeld de Dordtse Leerregels, H3/4 art. 17.

Je had het volgens mij wel kunnen weten wat ik bedoelde, want je laat dit deel van dezelfde posting weg:
eilander schreef:Ik haast mij om te zeggen dat ik ook bij het bijbellezen thuis wel die ervaring heb, maar in het bijzonder mogen we verwachting hebben van de prediking. Als je wekelijks in de kerk zou moeten zitten met bezwaren tegen de prediking, zou dat erg zwaar zijn.

Ook - het zij tot mijn schande gezegd - zou ik elke keer Zijn stem moeten horen. Want bij elke preek of bij elke keer bijbellezen spreekt de Heere. Maar de praktijk is zo anders.
Er zijn trouwens ook andere plaatsen waar ik herinneringen heb, bv. gewoon ergens midden in de Alblasserwaard toen ik daar eens met de auto reed. Maar begrijp je dat het voor mij een wonder is dat de Heere spreekt tijdens de prediking?

Ook een gezegende zondag gewenst!
Toch denk ik het goed gelezen te hebben. Maar dat terzijde. En natuurlijk is het een wonder (telkens weer) als de Heere tot ons spreekt. Het is alleen wel van belang of de prediking is naar het Woord, want als het dat niet is dan zal het geen dageraad hebben. Hoe hebben wij ons dan te gedragen wanneer er dwalingen worden gepreekt?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

Volontair schreef:Het is alleen wel van belang of de prediking is naar het Woord, want als het dat niet is dan zal het geen dageraad hebben. Hoe hebben wij ons dan te gedragen wanneer er dwalingen worden gepreekt?
Waarom wordt dit (steeds weer) aan mij gevraagd? Je weet toch al lang mijn antwoord, mag ik hopen.
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Volontair »

eilander schreef:
Volontair schreef:Het is alleen wel van belang of de prediking is naar het Woord, want als het dat niet is dan zal het geen dageraad hebben. Hoe hebben wij ons dan te gedragen wanneer er dwalingen worden gepreekt?
Waarom wordt dit (steeds weer) aan mij gevraagd? Je weet toch al lang mijn antwoord, mag ik hopen.
Nee, wat de kerkelijke weg hierin is heb ik nog niet gelezen. Zal proberen dit topic door te spitten.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door SecorDabar »

Over het ontberen van de uitwendige godsdienst scheef Matthew Henry in zijn Bijbelverklaring, deel 2 blz. 490 het volgende:

Voortdurende zichtbaarheid is geen kenmerk van de ware Kerk.
God is genadig met de zielen van Zijn volk, als zij de uitwendige tekenen Zijner tegenwoordigheid ontberen
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door SecorDabar »

Wie buiten de Kerk van Christus staat, is afgescheurd van het lichaam van Christus,
en mist het heilgoed dat alleen op grond van de inlijving in dit lichaam genoten wordt.
Iets wat natuurlijk niet doelt op een uitwendig lidmaatschap met enig kerkgenootschap.
Dat heeft voor het geestelijk heilgoed niet de minste betekenis als daar de volkomen leer der Godzaligheid,
hetzij geheel of ten dele niet aanwezig is in de verkondiging en de praktijk daarvan in de tucht en levenswandel.

Maar met de Kerk van Christus, daar worden de ware gelovigen, Zijn uitverkorenen mee bedoeld.
Dat is de waarachtige "Kerke Christi" die Hij als Middelaar verwierf ten prijs van Zijn bloed.
Dat God de Heere, naar Zijn Raad thans nog wel eenlingen redt en afzonderlijke zielen zaligt,
maar dat er van een uitwendige organische kerk geen sprake meer kan zijn, als daar niet de leer
der Godzaligheid en dat leven in de praktijk wordt gebracht.
De Heidelbergse Catechismus leert ons in Zondag 21 dat de Kerk niet opgericht wordt door mensen,
maar allereerst uitspreekt en op de voorgrond stelt, dat die dit doet, de Christus Zelf is.
Dan kunt en zult ge niets meer kunnen hechten aan enig genootschap, d.w.z.:
aan de steiger die enige kerkelijke mannen met behulp hebben opgetrokken,
maar door die steigers heen, het geestelijk gebouw zelf aanzien, dat met veel hoger schoonheid
dan de wereld ooit geven kan voor 's werelds oog verborgen is in het hart van de ware gelovigen.

(Dit las ik van één van de bekendste kerkelijke voormannen van een gereformeerd kerkverband,
ik noem even zijn naam niet, om dit stukje onbevooroordeeld te lezen).
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Sheba »

SecorDabar schreef:Wie buiten de Kerk van Christus staat, is afgescheurd van het lichaam van Christus,
en mist het heilgoed dat alleen op grond van de inlijving in dit lichaam genoten wordt.
Iets wat natuurlijk niet doelt op een uitwendig lidmaatschap met enig kerkgenootschap.
Dat heeft voor het geestelijk heilgoed niet de minste betekenis als daar de volkomen leer der Godzaligheid,
hetzij geheel of ten dele niet aanwezig is in de verkondiging en de praktijk daarvan in de tucht en levenswandel.

Maar met de Kerk van Christus, daar worden de ware gelovigen, Zijn uitverkorenen mee bedoeld.
Dat is de waarachtige "Kerke Christi" die Hij als Middelaar verwierf ten prijs van Zijn bloed.
Dat God de Heere, naar Zijn Raad thans nog wel eenlingen redt en afzonderlijke zielen zaligt,
maar dat er van een uitwendige organische kerk geen sprake meer kan zijn, als daar niet de leer
der Godzaligheid en dat leven in de praktijk wordt gebracht.
De Heidelbergse Catechismus leert ons in Zondag 21 dat de Kerk niet opgericht wordt door mensen,
maar allereerst uitspreekt en op de voorgrond stelt, dat die dit doet, de Christus Zelf is.
Dan kunt en zult ge niets meer kunnen hechten aan enig genootschap, d.w.z.:
aan de steiger die enige kerkelijke mannen met behulp hebben opgetrokken,
maar door die steigers heen, het geestelijk gebouw zelf aanzien, dat met veel hoger schoonheid
dan de wereld ooit geven kan voor 's werelds oog verborgen is in het hart van de ware gelovigen.

(Dit las ik van één van de bekendste kerkelijke voormannen van een gereformeerd kerkverband,
ik noem even zijn naam niet, om dit stukje onbevooroordeeld te lezen).

Toch ben ik wel benieuwd wie het is...
Ik mis, maar misschien begrijp ik het niet goed.
Namelijk dat God een God van orde is. En dat het ook de weg is waarlangs God werkt en heeft willen werken. Dus ook in de kerk. En dat dat inderdaad de werkplaats van de Heilige Geest hoort te zijn...

Maar als die kerk niet functioneert... ? Zoals hierboven beschreven? Dan mis ik dus het verdriet daarover in dit gedeelte. Maar ook schuld...
Het is alleen wijzen naar de kerk. Maar niet naar onszelf....
Want ook de ware gelovige dient wel de ordelijke weg te bewandelen. Voordat men überhaupt tot thuislezen over zou moeten gaan.
Is men in gesprek gegaan? Heeft men gesproken over.....?

De waar gelovige is niet beter dan de kerkmens die dwalingen verkondigt of laat verkondigen... dat aspect mis ik. ( uiteraard is het een citaat, dus ken ik niet het hele stuk).

Ook dacht ik nog aan de op opmerkingen die eerder in dit topic door @eilander en @Hendrien zijn gedaan over het kijken naar gebouwen, en herinnerd worden aan hoe God daar gewerkt heeft. En daarom niet kunnen begrijpen dat mensen tot thuislezen overgaan. ( nogmaals uit nood..,)
Wanneer die herinneringen er zijn.... Dan is dat een zegen. Maar men kan niet leven met of uit herhinneringen. We hebben steeds weer opnieuw nodig. En als iemand juist dat blijvend mist. In prediking etc...

Dan kan men ondanks de goede herinneringen en door het bewandelen van de ordelijke weg, wel eens door het structureel missen van het bijv. het Evangelie van vrije genade, / geen gehoor vinden als je de zorgen uit..., in het heden tot thuislezen overgaan.
Kan dat wel begrepen worden? En overigens kan dit zowel voor links als voor rechtse kerkelijke situaties gelden...
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door SecorDabar »

SecorDabar schreef:Wie buiten de Kerk van Christus staat, is afgescheurd van het lichaam van Christus,
en mist het heilgoed dat alleen op grond van de inlijving in dit lichaam genoten wordt.
Iets wat natuurlijk niet doelt op een uitwendig lidmaatschap met enig kerkgenootschap.
Dat heeft voor het geestelijk heilgoed niet de minste betekenis als daar de volkomen leer der Godzaligheid,
hetzij geheel of ten dele niet aanwezig is in de verkondiging en de praktijk daarvan in de tucht en levenswandel.

Maar met de Kerk van Christus, daar worden de ware gelovigen, Zijn uitverkorenen mee bedoeld.
Dat is de waarachtige "Kerke Christi" die Hij als Middelaar verwierf ten prijs van Zijn bloed.
Dat God de Heere, naar Zijn Raad thans nog wel eenlingen redt en afzonderlijke zielen zaligt,
maar dat er van een uitwendige organische kerk geen sprake meer kan zijn, als daar niet de leer
der Godzaligheid en dat leven in de praktijk wordt gebracht.
De Heidelbergse Catechismus leert ons in Zondag 21 dat de Kerk niet opgericht wordt door mensen,
maar allereerst uitspreekt en op de voorgrond stelt, dat die dit doet, de Christus Zelf is.
Dan kunt en zult ge niets meer kunnen hechten aan enig genootschap, d.w.z.:
aan de steiger die enige kerkelijke mannen met behulp hebben opgetrokken,
maar door die steigers heen, het geestelijk gebouw zelf aanzien, dat met veel hoger schoonheid
dan de wereld ooit geven kan voor 's werelds oog verborgen is in het hart van de ware gelovigen.

(Dit las ik van één van de bekendste kerkelijke voormannen van een gereformeerd kerkverband,
ik noem even zijn naam niet, om dit stukje onbevooroordeeld te lezen).
Dit schreef Dr. Abraham Kuyper in zijn E Voto Dordraceno (Toelichting op de Heidelbergse Catechismus)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie