Is thuislezen Bijbels?

-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door -DIA- »

Moderamen schreef:
Ditbenik schreef: Nee, dat ligt zeker niet aan mijn eisen maar een reformatorische kerk is hier niet binnen drie kwartier rijden. De discussie die nu gaande is, is zo'n typische Bijbelbeltdiscussie maar daar buiten kent ons hele streken waar geen reformatorische kerk aanwezig is. Misschien tijd om eens een beetje te gaan spreiden over het land in plaats van allemaal op een kluitje gaan/blijven wonen?
We wonen inderdaad teveel op een kluitje. Toch vraag ik me af of je tijdslimietbewering klopt. Is dat echt zo?
In Brabant zijn er gewoon reformatorische kerken in Eindhoven, Tilburg en Breda. Die drie steden zijn vanuit geheel Brabant wel binnen 45 min. te bereiken. Ook reformatorische evangelisatieprojecten in België zijn binnen niet al te korte tijd te bereiken.
Limburg: In Meerssen (vlakbij Maastricht) en Horst zijn reformatorische kerken. Wellicht nog meer, maar dan heb je ook al aan de 45 min. voldaan voor geheel Limburg.
Noord-Holland: daar zijn voldoende - helaas vaak kleine - Bondsgemeenten en GG's en wellicht nog meer reformatorische kerken binnen 45 min. Flevoland idemdito.
Uiterste oosten als Enschede en Winterswijk: ruim binnen 45 min.
Friesland: Niet veel, maar genoeg reformatorische kerken (GG, HHK) binnen de door jou genoemde tijdslimiet.
Groningen en Drenthe: kleine Bondsgemeenten, enkele GG's die zo liggen verspreid dat je overal wel binnen 45 min. bent. Tevens hebben steden als Emmen, Hoogeveen en Groningen voldoende reformatorische kerken.

Zolang je dan niet op de waddeneilanden woont, heb je in principe - uitzonderingen daargelaten - altijd een reformatorische kerk binnen 45 min.
Het is maar wat je reformatorische kerken noemt. Enschede is maar een heel klein groepje, en als je daar niet mee kunt met de vrijgemaakten is er in de verre omgeving niets. In Drenthe is maar 1 Gereformeerde Gemeente, ontstaan uit de Christelijke Gereformeerde Kerk die niet langer rechtse dominees op de kansel wilde. Er is een Evangelisatie in Emmen. Wat er in Winterswijk is begrijp ik niet. In het nabijgelegen Aalten was vanouds een Christelijke Gereformeerde Kerk. Een van de weinige, zo niet de enige in de Achterhoek. Helaas is ook deze kerk beïnvloedt door het modernisme. Er is geen 'oud christelijke gereformeerde' kerk meer in te horen. In Eibergen stond ooit de dichter-dominee Willem Sluyter. Er staat nog een beeld voor de kerk. Maar het gedachtengoed van ds. Willem Sluyter is er onbekend geworden. In Doetinchem is de enige Achterhoeks Gereformeerde Gemeente. Een streekgemeente voor de gehele Achterhoek. Alternatieven zijn er niet. In het Limburgse Horst is een protestantse kerk, waar we ooit (ik meen) dr. Op 't Hof hebben beluisterd. Verder weet ik niets in de hele provincie. Of (weer) je zou naar Brunssum-Treebeek de vrijgemaakte kerk moeten bezoeken, en daar we dat ook ooit gedaan hebben, weten we dat we ook daar niet kunnen kerken. Ik zou door kunnen gaan. De rekkelijken zijn vandaag de dag nogal optimistisch, en kritisch op de preciezen. Als het was op wetticisme zou er wat voor te zeggen zijn. Maar ik zie een aanval op alle bevindelijke kerken. Tenmiste als er in het openbaar wat gezegd wordt, Dat leert de bevinding (ik bedoel dan hier de praktijk).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1969
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Moderamen schreef: We wonen inderdaad teveel op een kluitje. Toch vraag ik me af of je tijdslimietbewering klopt. Is dat echt zo?
....
Uiterste oosten als Enschede en Winterswijk: ruim binnen 45 min.

Zolang je dan niet op de waddeneilanden woont, heb je in principe - uitzonderingen daargelaten - altijd een reformatorische kerk binnen 45 min.
.... Wat er in Winterswijk is begrijp ik niet....

.. De rekkelijken zijn vandaag de dag nogal optimistisch, en kritisch op de preciezen. Als het was op wetticisme zou er wat voor te zeggen zijn. Maar ik zie een aanval op alle bevindelijke kerken. Tenmiste als er in het openbaar wat gezegd wordt, Dat leert de bevinding (ik bedoel dan hier de praktijk).
Je hebt het punt van Moderamen niet begrepen. Die stelt dat je in vrijwel heel Nederland je met 45 minuten rijden wel bij een reformatorische kerk zou moeten komen. Bijvoorbeeld, je woont in Winterswijk. Dan kan je volgens http://nl.afstand.org/Nederland met 47 minuten rijden in Enschede zijn. Naar Doetinchem met 37 minuten.

Over die rekkelijken en preciezen - ik ken ook nog wel een paar preciezen die nogal wat kritiek op alles wat net niet precies genoeg is in hun ogen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

En mijn punt is steeds: in principe moet je daar dan niet gaan wonen. Als je in de Sahara gaat wonen, kom je om van de dorst. Waarom zouden we op geestelijk gebied dan in 'dorre plaatsen' gaan wonen?
In principe, zeg ik. Ik zeg dus niets over uitzonderingen, nood- en overgangssituaties. Ik zeg het maar weer bij...
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:En mijn punt is steeds: in principe moet je daar dan niet gaan wonen. Als je in de Sahara gaat wonen, kom je om van de dorst. Waarom zouden we op geestelijk gebied dan in 'dorre plaatsen' gaan wonen?
In principe, zeg ik. Ik zeg dus niets over uitzonderingen, nood- en overgangssituaties. Ik zeg het maar weer bij...
Je komt niet van dorst om in de Sahara, omdat je dan een put slaat om water te hebben.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:En mijn punt is steeds: in principe moet je daar dan niet gaan wonen. Als je in de Sahara gaat wonen, kom je om van de dorst. Waarom zouden we op geestelijk gebied dan in 'dorre plaatsen' gaan wonen?
In principe, zeg ik. Ik zeg dus niets over uitzonderingen, nood- en overgangssituaties. Ik zeg het maar weer bij...
Je komt niet van dorst om in de Sahara, omdat je dan een put slaat om water te hebben.
En nu de link naar thuislezen?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:En nu de link naar thuislezen?
Dat lijkt me evident. Als er geen gemeente te vinden is in de woonplaats waar je een bijbels geluid kunt horen ( hoe subjectief dat oordeel ook is), dan zie ik geen enkele reden om tegen het starten van een thuisgemeente te zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:En nu de link naar thuislezen?
Dat lijkt me evident. Als er geen gemeente te vinden is in de woonplaats waar je een bijbels geluid kunt horen ( hoe subjectief dat oordeel ook is), dan zie ik geen enkele reden om tegen het starten van een thuisgemeente te zijn.
Niet eens, maar dat zul je wel begrepen hebben :)
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: RE: Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Niet eens, maar dat zul je wel begrepen hebben :)
Juist. Ik deel echter je argumenten niet.

Wat jij in principe voorstaat is een ophokplicht van orthodoxe christenen in biblebelt reservaten zoals Barneveld. Daar ben ik nu weer juist ontzettend op tegen. Hoe kun je een lichtend licht in de wereld zijn als je niet temidden van de wereld woont? Is de maandelijkse bijdrage aan de GZB voldoende om je geweten af te kopen?

Natuurlijk, als je niet in de biblebelt woont moet je concessies doen. Mijn kinderen gaan bijvoorbeeld naar een openbare school, niet ideaal.
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door -DIA- »

Tijdens het doorlezen van deze discussie dacht ik: Hoe staan we eigenlijk tegenover het in de gevangenis-lezen? Voor een zekere dominee Ledeboer was het een vruchtbare tijd. Ook in Paulus' dagen waren er gevangenen die haar hem luisterden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Niet eens, maar dat zul je wel begrepen hebben :)
Juist. Ik deel echter je argumenten niet.

Wat jij in principe voorstaat is een ophokplicht van orthodoxe christenen in biblebelt reservaten zoals Barneveld. Daar ben ik nu weer juist ontzettend op tegen. Hoe kun je een lichtend licht in de wereld zijn als je niet temidden van de wereld woont? Is de maandelijkse bijdrage aan de GZB voldoende om je geweten af te kopen?

Natuurlijk, als je niet in de biblebelt woont moet je concessies doen. Mijn kinderen gaan bijvoorbeeld naar een openbare school, niet ideaal.
Is het echt nodig om een discussie te ontsieren met kwalificaties als 'ophokplicht' en 'je geweten afkopen'?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Ambtenaar »

@eilander, in mijn studentijd woonde ik naast de bekende predikant De Vries die jarenlang onder moslims heeft gewerkt in Rotterdam. Meestal aten zijn gezin des avonds buiten bij mooi weer. In het hele huizenblok was dan het zingen van de psalmen hoorbaar. Dat vond ik altijd een zeer krachtig signaal. Ook in de stad waren Gods woorden dan letterlijk hoorbaar.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:
Is het echt nodig om een discussie te ontsieren met kwalificaties als 'ophokplicht' en 'je geweten afkopen'?
Wellicht chargeerde ik net iets te veel, mijn excuses. Mij bekruipt echter een gevoel van “achter de dijken zijn we veilig”. Ik vind dat geen goede opstelling, en niet passend bij onze opdracht als christen.

Dus als je in een plaats woont waar nauwelijks een bijbels geluid te horen is, dan zie ik geen bezwaar om een thuisgemeente te starten. Zo begon Paulus immers ook.

Dit ligt anders dan in bijv. Barneveld. Daar is zo’n ruim aanbod aan geluid, dat een thuisgemeente starten een onwelkome ontwikkeling is.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:@eilander, in mijn studentijd woonde ik naast de bekende predikant De Vries die jarenlang onder moslims heeft gewerkt in Rotterdam. Meestal aten zijn gezin des avonds buiten bij mooi weer. In het hele huizenblok was dan het zingen van de psalmen hoorbaar. Dat vond ik altijd een zeer krachtig signaal. Ook in de stad waren Gods woorden dan letterlijk hoorbaar.
Ik woon in een uitgesproken biblebeltdorpje, maar ook dan is ca. de helft van onze buren onkerkelijk.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Ik woon in een uitgesproken biblebeltdorpje, maar ook dan is ca. de helft van onze buren onkerkelijk.
We dwalen af. Vraag blijft of je een put moet slaan als je in de woestijn woont of juist naar een oase moet verhuizen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: RE: Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Ik woon in een uitgesproken biblebeltdorpje, maar ook dan is ca. de helft van onze buren onkerkelijk.
We dwalen af. Vraag blijft of je een put moet slaan als je in de woestijn woont of juist naar een oase moet verhuizen.
Een put slaan om een oase te creëren, niet om jarenlang in je eentje van te drinken.
Plaats reactie