Is thuislezen Bijbels?

Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: RE: Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:@eilander, in mijn studentijd woonde ik naast de bekende predikant De Vries die jarenlang onder moslims heeft gewerkt in Rotterdam. Meestal aten zijn gezin des avonds buiten bij mooi weer. In het hele huizenblok was dan het zingen van de psalmen hoorbaar. Dat vond ik altijd een zeer krachtig signaal. Ook in de stad waren Gods woorden dan letterlijk hoorbaar.
Ik woon in een uitgesproken biblebeltdorpje, maar ook dan is ca. de helft van onze buren onkerkelijk.
Toch is dat een flauwe opmerking. Want ook wij wonen in een christelijke omgeving waar toch meer mensen wonen die niet naar de kerk gaan. Maar ook heel verl mensen wel. Maar veel dingen gaan toch gemakkelijker omdat de sociale groepsdruk of omgeving dat kerkelijk is toch groter is omdat iedereen bijelkaar woont, op school zit etc. Bij het buitenspelen komen ze hun schoolgenootjes van de reformatorische school tegen. Dat is in een onkerkelijke omgeving echt wel anders.
Ook ik heb in Rotterdam gewoond. En als ik naar de kerk ging, zag ik mijn medegemeentenleden pas bij de kerk. Of binnen een straal van de laatste paar meters... En niet zodra ik mijn voordeur opendeed.
Door de weeks zag ik ze zelden buiten de kerkelijke activiteiten om. Als ik nu boodschappen haal kom ik altijd wel iemand tegen...
Op school zijn de kinderen geen eenling als ze naar de kerk gaan. En zijn de scholen van dien grote dat je je niet eenzaam voelt tenmidden van een omgeving waar christelijk onderwijs met inhoud met een lantaarntje moet zoeken.

Rotterdam: alleen zuid heeft nog een kleine reformatorische basisschool. Een wereldstad! De rest zit in Capelle etc. En ook daar zijn de scholen niet zo groot als eerst.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door CvdW »

Nederland heeft geen miljoenenstad(!), hiervoor moet je naar omliggende landen gaan.
Jammer dat er zo weinig kennis is met betrekking tot Nederland.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

@Sheba, ik begrijp niet zo goed wat er flauw aan is, ik wilde alleen een enigszins verkeerd beeld van de biblebelt wegnemen.
Ik heb overigens ook in een omgeving gewoond zoals je hier schetst. En erg blij dat ik daar weg ben, maar dat is persoonlijk.
We dwalen nu inderdaad wat af.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door GJdeBruijn »

Waarom wordt Eilander in zijn gezonde gereformeerde opvattingen zo bestreden in dit topic?
De argumenten die voorbijkomen om vooral het thuislezen te legitimeren zijn historisch herkenbaar. Het zijn de argumenten van de donatisten die bij de wederdopers in de tijd van Calvijn ook weer naar voren werden gebracht.
Calvijn schreef:De wederdopers willen geen enkele vergadering erkennen als kerk van Christus als die niet uitblinkt in een volmaaktheid zoals die van de engelen.
Maar onder het voorwendsel van hun ijver, verhinderen ze elke opbouw.

‘Zulke mensen,’ zegt Augustinus, ‘proberen – niet uit afkeer van de onrechtvaardigheid van anderen, maar omdat ze zelf graag in discussie gaan – de zwakken die verstrikt geraakt zijn in de loze roem van hun naam, óf volledig naar zich toe te trekken óf in elk geval van de anderen te scheiden. Verwaand van trots en waanzinnig van koppigheid leggen ze hinderlagen van laster en gaan ze oproerig tekeer. Maar om te voorkomen dat zou uitkomen dat ze zelf het licht van de waarheid missen, hullen ze zich in een schaduw van starre strengheid. De Heilige Schrift beveelt ons dat we de fouten van onze broeders moeten corrigeren. Maar daarbij moeten we ons wel inhouden. We moeten oprechte liefde en de eenheid van de vrede bewaren. Zij echter misbruiken dat voorschrift voor een heiligschennende scheuring en als een aanleiding om af te breken. Zo verandert de satan zich in een engel van het licht.1 Als er aanleiding is voor schijnbaar terechte strengheid, adviseert hij wrede strengheid. Maar hij wil niets anders dan de band van de vrede en de eenheid bederven en verbreken. Want als die band onder christenen sterk blijft, dan verliezen al zijn krachten hun macht om te beschadigen. Dan worden alle valstrikken van zijn hinderlagen vernield en zijn plannen om omver te halen verijdeld.

Augustinus zegt dit vanwege de veeleisendheid van de donatisten. Zij zagen in de kerken gebreken die door de bisschoppen wel met woorden berispt, maar niet met de ban bestraft werden. Want de bisschoppen dachten dat ze daar niets mee zouden opschieten. Maar de donatisten gingen daarom fel tegen de bisschoppen tekeer. Ze maakten hen uit voor verraders van de tucht en scheidden zich in een goddeloze scheuring af van de kudde van Christus.
Ik wil niet direct de opponenten van Eilander hier beschuldigen van donatisme, maar de argumenten geven toch aanleiding om ten minste te waarschuwen niet in deze oude valkuil te vallen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Posthoorn »

GJdeBruijn schreef:Waarom wordt Eilander in zijn gezonde gereformeerde opvattingen zo bestreden in dit topic?
De argumenten die voorbijkomen om vooral het thuislezen te legitimeren zijn historisch herkenbaar. Het zijn de argumenten van de donatisten die bij de wederdopers in de tijd van Calvijn ook weer naar voren werden gebracht.
Je bent abuis. Calvijn maakt scherp onderscheid tussen dwaling in de leer en een zondige levensstijl. Het eerste kan niet getolereerd worden, met betrekking tot het tweede moet je ruimhartiger zijn en idd. niet te snel weglopen.
Gebruikersavatar
Volontair
Berichten: 107
Lid geworden op: 22 jan 2018, 14:31

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Volontair »

Posthoorn schreef:
GJdeBruijn schreef:Waarom wordt Eilander in zijn gezonde gereformeerde opvattingen zo bestreden in dit topic?
De argumenten die voorbijkomen om vooral het thuislezen te legitimeren zijn historisch herkenbaar. Het zijn de argumenten van de donatisten die bij de wederdopers in de tijd van Calvijn ook weer naar voren werden gebracht.
Je bent abuis. Calvijn maakt scherp onderscheid tussen dwaling in de leer en een zondige levensstijl. Het eerste kan niet getolereerd worden, met betrekking tot het tweede moet je ruimhartiger zijn en idd. niet te snel weglopen.
Helder antwoord! Bedankt Posthoorn. Zelf ben ik overigens niet voor het thuislezen, maar vaak haal ik meer onderwijs uit geschriften waar de grondslag uit de Schrift naar voren komt, dan uit de prediking van hedentendage. Ik schrijf 'vaak', omdat ik weet dat er nog enkele zijn waar ik graag onder op zou gaan, maar de afstand te ver is om dat te doen.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Sheba »

GJdeBruijn schreef:Waarom wordt Eilander in zijn gezonde gereformeerde opvattingen zo bestreden in dit topic?
De argumenten die voorbijkomen om vooral het thuislezen te legitimeren zijn historisch herkenbaar. Het zijn de argumenten van de donatisten die bij de wederdopers in de tijd van Calvijn ook weer naar voren werden gebracht.
Calvijn schreef:De wederdopers willen geen enkele vergadering erkennen als kerk van Christus als die niet uitblinkt in een volmaaktheid zoals die van de engelen.
Maar onder het voorwendsel van hun ijver, verhinderen ze elke opbouw.

‘Zulke mensen,’ zegt Augustinus, ‘proberen – niet uit afkeer van de onrechtvaardigheid van anderen, maar omdat ze zelf graag in discussie gaan – de zwakken die verstrikt geraakt zijn in de loze roem van hun naam, óf volledig naar zich toe te trekken óf in elk geval van de anderen te scheiden. Verwaand van trots en waanzinnig van koppigheid leggen ze hinderlagen van laster en gaan ze oproerig tekeer. Maar om te voorkomen dat zou uitkomen dat ze zelf het licht van de waarheid missen, hullen ze zich in een schaduw van starre strengheid. De Heilige Schrift beveelt ons dat we de fouten van onze broeders moeten corrigeren. Maar daarbij moeten we ons wel inhouden. We moeten oprechte liefde en de eenheid van de vrede bewaren. Zij echter misbruiken dat voorschrift voor een heiligschennende scheuring en als een aanleiding om af te breken. Zo verandert de satan zich in een engel van het licht.1 Als er aanleiding is voor schijnbaar terechte strengheid, adviseert hij wrede strengheid. Maar hij wil niets anders dan de band van de vrede en de eenheid bederven en verbreken. Want als die band onder christenen sterk blijft, dan verliezen al zijn krachten hun macht om te beschadigen. Dan worden alle valstrikken van zijn hinderlagen vernield en zijn plannen om omver te halen verijdeld.

Augustinus zegt dit vanwege de veeleisendheid van de donatisten. Zij zagen in de kerken gebreken die door de bisschoppen wel met woorden berispt, maar niet met de ban bestraft werden. Want de bisschoppen dachten dat ze daar niets mee zouden opschieten. Maar de donatisten gingen daarom fel tegen de bisschoppen tekeer. Ze maakten hen uit voor verraders van de tucht en scheidden zich in een goddeloze scheuring af van de kudde van Christus.
Ik wil niet direct de opponenten van Eilander hier beschuldigen van donatisme, maar de argumenten geven toch aanleiding om ten minste te waarschuwen niet in deze oude valkuil te vallen.

Het gaat niet om uitblinken. Dat heeft niemand hier gezegd. Steeds weer wordt er ruis in de discussie gegooid van labadisme of wat dan ook.
Dan lijkt men te ontkennen dat er wel degelijk grote zorgen zijn over de reformatorische kerken en wat men hoort...
En als het erkent wordt, dan blijft het algemeen.
Daarom ook dat ik voor mijzelf antwoord probeer te vinden van wat is evangelieverkondiging onder een deksel. Want dat is nog geen valse leer of kerk, en geen reden om thuis te lezen of wat dan ook. Maar wat is een valse leer. Waarop de NBG wel degelijk zegt dat we daar ver van moeten blijven. Wilde de opstellers van de NGB dan ook uitblinken? En is het zo dat ieder die de NGB onderschrijft dan direct geen valse leer verkondigt?
En het lijkt juist of daar geen ruimte is om over na te kunnen of mogen denken.

Alles wordt onder de noemer gezet van; ach ja accentverschillen... of ook wel in andere discussies, het kan allebei waar zijn. Of ja, oudvader sus zei het, maar wat zegt de Bojbel?

Mijn vraag, en (misschien) wel van meerderen, is: klinkt werkelijk altijd de ware leer? Zijn er in de reformatorische kerken in welk verband dan ook geen wolven in schaapskleren? En is dat dan een uitzondering? Waarom gaat niemand op dat rijtje van JC Ryle in?
En zo niet, waarom wordt er in de Bijbel zo ernstig voor de wolven gewaarschuwd als een reëel en werkelijk en een niet zeldzaam gevaar? En is onze tijd daar dan anders in? En hebben we het soms zo goed met elkaar, dat we om het goed te houden maar niet de verschillen benadrukken en ondertussen doof en blind worden.., niet meer beducht zijn voor de vijand.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Sheba »

CvdW schreef:Nederland heeft geen miljoenenstad(!), hiervoor moet je naar omliggende landen gaan.
Jammer dat er zo weinig kennis is met betrekking tot Nederland.
Ik liep wat hard van stapel, en had het al veranderd in wereldstad. Maar de kern blijft hetzelfde. Er wonen daar heel wat meer gezinnen of mensen dan in Barneveld etc. En dan kan je niet ontkennen dat de verhoudingen toch wel ietsjes anders liggen. Ondanks dat daar ook niet iedereen naar de kerk gaat...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

Nee natuurlijk klinkt niet altijd de ware leer. Het rijtje van @JCRyle zijn daadwerkelijke zorgen over de prediking! En we horen ons onder de zuivere bediening te voegen. Dat is wat ik steeds zeg, als antwoord op de topicvraag.
Ik blijf het toch zeggen, hoor!
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Sheba »

eilander schreef:Nee natuurlijk klinkt niet altijd de ware leer. Het rijtje van @JCRyle zijn daadwerkelijke zorgen over de prediking! En we horen ons onder de zuivere bediening te voegen. Dat is wat ik steeds zeg, als antwoord op de topicvraag.
Ik blijf het toch zeggen, hoor!
Ja, en zijn dat dan zorgen in het kader van dwalingen? Valse leer?
En komt dat dan sporadisch voor of veel?
Speelt dat alleen buiten de biblebelt?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

Sheba schreef:
eilander schreef:Nee natuurlijk klinkt niet altijd de ware leer. Het rijtje van @JCRyle zijn daadwerkelijke zorgen over de prediking! En we horen ons onder de zuivere bediening te voegen. Dat is wat ik steeds zeg, als antwoord op de topicvraag.
Ik blijf het toch zeggen, hoor!
Ja, en zijn dat dan zorgen in het kader van dwalingen? Valse leer?
En komt dat dan sporadisch voor of veel?
Speelt dat alleen buiten de biblebelt?
Vooral binnen de biblebelt, het zijn zorgen omtrent de leer dat is duidelijk. Niet sporadisch, is mijn stellige indruk.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Posthoorn »

Sheba schreef:Daarom ook dat ik voor mijzelf antwoord probeer te vinden van wat is evangelieverkondiging onder een deksel.
Dan moet je kijken in welke context deze tekst uit Filipp. 1 gebruikt wordt. Het gaat hier over verkondiging van het Evangelie vanuit een verkeerd motief: om er Paulus schade mee aan te doen. Toch wilde Paulus dat het Evangelie gepredikt werd, zelfs al was het 'onder een deksel'. Het zegt dus niets over de inhoud.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Sheba »

Posthoorn schreef:
Sheba schreef:Daarom ook dat ik voor mijzelf antwoord probeer te vinden van wat is evangelieverkondiging onder een deksel.
Dan moet je kijken in welke context deze tekst uit Filipp. 1 gebruikt wordt. Het gaat hier over verkondiging van het Evangelie vanuit een verkeerd motief: om er Paulus schade mee aan te doen. Toch wilde Paulus dat het Evangelie gepredikt werd, zelfs al was het 'onder een deksel'. Het zegt dus niets over de inhoud.
Je hebt helemaal gelijk... :)
Maar dan blijft de vraag staan. Wanneer is iets een valse leer? En dan zodanig dat je je ervan af zou moeten scheiden?
Of tot thuislezen zou moeten overgaan?
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Mannetje »

Als ik de eerste brief van Johannes lees, dan is de scheiding duidelijk, 1 Joh. 4:
1 Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld.
2 Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God;
3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.

1 Joh. 2:
22 Wie is de leugenaar, dan die loochent, dat Jezus is de Christus? Deze is de antichrist, die den Vader en den Zoon loochent.
23 Een iegelijk, die den Zoon loochent, heeft ook den Vader niet.


Vanuit andere plaatsen is vast meer te zeggen, maar dit geeft Johannes aan als kern: Jezus is de Christus.
-
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Delftenaar »

Sheba schreef:Maar dan blijft de vraag staan. Wanneer is iets een valse leer? En dan zodanig dat je je ervan af zou moeten scheiden?
Bijvoorbeeld als je tot de gemeente van ds. Hendrikse zou behoren (zal vast niet zo zijn....). Dan is de kern van het geloof in het geding.
Plaats reactie