Is thuislezen Bijbels?

Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Vorst »

Haha dat meen je niet! Hilarisch.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Niet altijd, denk ik. Maar heel vaak toch wel?
Je krijgt je huis niet verkocht.
Je hebt de mantelzorg voor je (schoon)ouder(s).
In die plaats waar die kerk staat zijn de huizen veel duurder.
Je komt dan te ver van je werkplek te wonen.
En dan zijn er nog enkele persoonlijke redenen die ik hoorde, maar dat is zo individueel dat het geen argument kan zijn voor een forum.
Daarom ook mijn stelling dat je niet altijd de keus zelf hebt. Maar heel vaak toch wel?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door JCRyle »

Luther schreef:
JCRyle schreef:
eilander schreef:Komt nog bij dat de thuislezers die ik ken, in een situatie wonen waar je ter plaatse HHK, GGiN, OGGiN hebt...
En omdat deze kerkverbanden aanwezig zijn, zal je niet kunnen thuislezen?
Inderdaad, dan denk ik niet dat je mag thuislezen.
Als je het niet erg vind ga ik hier verder geen uitspraken over doen.
Luther schreef:
JCRyle schreef:
Luther schreef:
JCRyle schreef:Stel je bent in een bepaalde woonplaats geboren en altijd gewoond: Je hebt je daar gesetteld (huisje, boompje, beestje), je werkt er en je sociale netwerk is daar gevormd. Je bent daar kerkelijk groot geworden. Alleen voor de zuivere bediening van het Woord zou je iedere zondag 1 uur enkele reis moet rijden. Is het dan reëel om te vragen [1] elke zondag die reis te maken, en [2] of je dan niet verhuizen moet. Op beide vragen zou ik met 'nee' antwoorden.
Overigens zou ik als het een halfuur durende reis was ook de vraag met 'nee' beantwoorden.
Ik begrijp je redenering. Punt is alleen dat er in Nederland nauwelijks een plekje is aan te wijzen, waar je langer dan een halfuur zou moeten rijden tot je een Bijbelse prediking kunt beluisteren.
Ik durf je woorden niet te beamen of over te nemen. Wellicht vindt je dat een negatieve benadering van de hedendaagse kerk, kan er ook niks aan doen.
Ik ben ook niet positief over de kerk in Nederland in het algemeen. Maar je maakt me nu wel nieuwsgierig, wat je invulling is van 'zuivere bediening van het Woord'. En wanneer daarvan in zo'n mate geen sprake meer is, dat je er niet meer heen kunt gaan.
De zuivere Woordbediening is als Jezus Christus en Dien gekruisigd gepredikt wordt. Alle prediking wat daar in meer of in mindere mate afbreuk aan doet is geen zuivere prediking.
De zuivere Woordbediening is Bijbelse prediking, waarin alleen het Woord spreekt. Alle prediking waarin dat Woord niet in alle eenvoud en helderheid nagesproken wordt is geen zuivere prediking.

En als ik deze twee kenmerken van de zuivere Woordbediening naast de hedendaagse prediking leg, dan is er voor een groot deel van deze prediking niets anders dan te stellen dat het geen zuivere prediking is. Dit zeg ik met pijn in m'n hart en niet uit de behoefte om een discussie te ontketenen, maar het is nood van de kerk in 2018 dat het Woord niet zuiver bediend wordt.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Ditbenik »

Vorst schreef:
Ditbenik schreef:
Vorst schreef:Drie kwartier ofzo?
In dat geval val ik er buiten.
Dan ligt het waarschijnlijk aan je eisen.
Nee, dat ligt zeker niet aan mijn eisen maar een reformatorische kerk is hier niet binnen drie kwartier rijden. De discussie die nu gaande is, is zo'n typische Bijbelbeltdiscussie maar daar buiten kent ons hele streken waar geen reformatorische kerk aanwezig is. Misschien tijd om eens een beetje te gaan spreiden over het land in plaats van allemaal op een kluitje gaan/blijven wonen?
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Vorst »

In reactie op de post van JCRyle: Ik vind het nogal wat om iets dergelijks te stellen. Eén persoon zou dus bepalen en weten dat een groot deel van de prediking in Nederland niet zuiver is. Nou nou.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Vorst »

Ditbenik schreef:
Vorst schreef:
Ditbenik schreef:
Vorst schreef:Drie kwartier ofzo?
In dat geval val ik er buiten.
Dan ligt het waarschijnlijk aan je eisen.
Nee, dat ligt zeker niet aan mijn eisen maar een reformatorische kerk is hier niet binnen drie kwartier rijden. De discussie die nu gaande is, is zo'n typische Bijbelbeltdiscussie maar daar buiten kent ons hele streken waar geen reformatorische kerk aanwezig is. Misschien tijd om eens een beetje te gaan spreiden over het land in plaats van allemaal op een kluitje gaan/blijven wonen?
Wellicht een goed idee. Of lid worden in een niet-reformatorische kerk. Zou ook nog wel eens heel goed kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Klavart »

JCRyle schreef:
Luther schreef:
JCRyle schreef:
Luther schreef:Ik begrijp je redenering. Punt is alleen dat er in Nederland nauwelijks een plekje is aan te wijzen, waar je langer dan een halfuur zou moeten rijden tot je een Bijbelse prediking kunt beluisteren.
Ik durf je woorden niet te beamen of over te nemen. Wellicht vindt je dat een negatieve benadering van de hedendaagse kerk, kan er ook niks aan doen.
Ik ben ook niet positief over de kerk in Nederland in het algemeen. Maar je maakt me nu wel nieuwsgierig, wat je invulling is van 'zuivere bediening van het Woord'. En wanneer daarvan in zo'n mate geen sprake meer is, dat je er niet meer heen kunt gaan.
De zuivere Woordbediening is als Jezus Christus en Dien gekruisigd gepredikt wordt. Alle prediking wat daar in meer of in mindere mate afbreuk aan doet is geen zuivere prediking.
De zuivere Woordbediening is Bijbelse prediking, waarin alleen het Woord spreekt. Alle prediking waarin dat Woord niet in alle eenvoud en helderheid nagesproken wordt is geen zuivere prediking.

En als ik deze twee kenmerken van de zuivere Woordbediening naast de hedendaagse prediking leg, dan is er voor een groot deel van deze prediking niets anders dan te stellen dat het geen zuivere prediking is. Dit zeg ik met pijn in m'n hart en niet uit de behoefte om een discussie te ontketenen, maar het is nood van de kerk in 2018 dat het Woord niet zuiver bediend wordt.
Was het vroeger beter?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door JCRyle »

Klavart schreef:Was het vroeger beter?
Ja.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

Tja @JCRyle, als er geen zuivere bediening van het Woord meer is, zit er misschien niets anders op dan thuis te gaan zitten.
Een vraag in alle ernst: komt nooit de gedachte bij je op dat je jezelf schuldig maakt aan wat je in veel kerken ziet, namelijk dat je Gods werk tekort doet?
Ik vind het namelijk nogal wat wat je hier allemaal stelt.
Ik geef je dan nog de tip om het hoofdstuk over de kerk uit Brakels Redelijke Godsdienst te lezen. In een heel andere fase in mijn leven dacht ik wel een beetje hetzelfde als jij. Dit hoofdstuk heeft me toen eerst enorm verbaasd en later beschaamd gemaakt. Erg leerzaam in elk geval!
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:Tja @JCRyle, als er geen zuivere bediening van het Woord meer is, zit er misschien niets anders op dan thuis te gaan zitten.
Een vraag in alle ernst: komt nooit de gedachte bij je op dat je jezelf schuldig maakt aan wat je in veel kerken ziet, namelijk dat je Gods werk tekort doet?
Ik vind het namelijk nogal wat wat je hier allemaal stelt.
Ik geef je dan nog de tip om het hoofdstuk over de kerk uit Brakels Redelijke Godsdienst te lezen. In een heel andere fase in mijn leven dacht ik wel een beetje hetzelfde als jij. Dit hoofdstuk heeft me toen eerst enorm verbaasd en later beschaamd gemaakt. Erg leerzaam in elk geval!
Als je gelezen had, dan had je gezien dat ik niet stelde dat er helemaal geen zuivere bediening van het Woord is. En om op je vraag antwoord te geven: Zeker vraag ik mij dat zelf af, dat is ook een Bijbelse opdracht. Dat neemt niet weg dat ik veel zie wat in mijn ogen (zeg ik er telkens nadrukkelijk bij) wat in strijd is met Gods Woord. Ook in prediking. Daar kan ik niet aan voorbij stappen.

Ik antwoordde op een vraag, die Luther mij stelde. En voor de rest hou ik er over op.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door CvdW »

Vorst schreef:In reactie op de post van JCRyle: Ik vind het nogal wat om iets dergelijks te stellen. Eén persoon zou dus bepalen en weten dat een groot deel van de prediking in Nederland niet zuiver is. Nou nou.
Nee hoor, meerdere personen. Laat ik het niet over anderen hebben, dus twee personen geven aan dat een groot deel van de hedendaagse prediking in Nederland niet zuiver is. Ik ben ik eens met JCRyle.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door CvdW »

Ik begrijp het probleem niet.
Er wordt juist gezegd dat het goed en nodig is om thuis oudvaders te lezen. Ik luister dus heel goed naar ouderlingen en predikanten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Ik begrijp het probleem niet.
Er wordt juist gezegd dat het goed en nodig is om thuis oudvaders te lezen. Ik luister dus heel goed naar ouderlingen en predikanten.
Zeker. Ik lees ook graag oudvaders. Het probleem zit 'm in de vraag of je dit in de plaats mag stellen van de zondagse kerkdiensten in eigen gemeente.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
CvdW schreef:Ik begrijp het probleem niet.
Er wordt juist gezegd dat het goed en nodig is om thuis oudvaders te lezen. Ik luister dus heel goed naar ouderlingen en predikanten.
Zeker. Ik lees ook graag oudvaders. Het probleem zit 'm in de vraag of je dit in de plaats mag stellen van de zondagse kerkdiensten in eigen gemeente.
Misschien moeten we het concreet maken:
- Is het zuivere Woordbediening om buiten Christus mensen voor kinderen van God te houden?
- Is het zuivere Woordbediening om mensen kinderen van God te noemen als zij de vergeving van zonden niet ontvangen hebben?
- Is het zuivere Woordbediening om de wedergeboorte los te koppelen van de rechtvaardigmaking?
- Is het zuivere Woordbediening om de kennis van Christus voor een nadere weldaad van het geloof te houden?
- Is het zuivere Woordbediening om de ontdekking aan onze natuurstaat voor de zaligheid te houden?
- Is het zuivere Woordbediening om de zekerheid van het geloof te betwijfelen?
- Is het zuivere Woordbediening om twijfel voor het ware geloof te houden?
- Is het zuivere Woordbediening om de bevinding van Gods kerk boven het Woord te stellen?
- Is het zuivere Woordbediening als het Woord van God niet in alle eenvoud en helderheid wordt nagesproken?
- Is het zuivere Woordbediening als het Woord van God in de praktijk van het leven niets uitwerkt onder 'Gods kinderen'?
- Is het zuivere Woordbediening als het dopen van kinderen gefundeerd is op het veronderstelde geloof?
- Is het zuivere Woordbediening als het dopen van kinderen gefundeerd is op de uitverkiezing?
- Is het zuivere Woordbediening als het Evangelie voorwaardelijk aangeboden wordt?
- Is het zuivere Woordbediening als het Evangelie geen boodschap meer is voor de goddeloze, maar voor de Godvrezende?

En ik kan daar nog meer punten aan toevoegen. Zowel ter rechter- (daar is bovenstaande voornamelijk op gericht) als ter linkerzijde, waar de gehele gemeente voor ware Christgelovige gehouden wordt. Deze (de hierboven getekende) zielsmisleidende prediking is niet in een smaldeel van de kerken te horen, maar wint steeds meer en meer terrein. En deze prediking werpt de mens terug op zichzelf en moet niets hebben van de rechtvaardiging van de goddeloze.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Moderamen »

Ditbenik schreef: Nee, dat ligt zeker niet aan mijn eisen maar een reformatorische kerk is hier niet binnen drie kwartier rijden. De discussie die nu gaande is, is zo'n typische Bijbelbeltdiscussie maar daar buiten kent ons hele streken waar geen reformatorische kerk aanwezig is. Misschien tijd om eens een beetje te gaan spreiden over het land in plaats van allemaal op een kluitje gaan/blijven wonen?
We wonen inderdaad teveel op een kluitje. Toch vraag ik me af of je tijdslimietbewering klopt. Is dat echt zo?
In Brabant zijn er gewoon reformatorische kerken in Eindhoven, Tilburg en Breda. Die drie steden zijn vanuit geheel Brabant wel binnen 45 min. te bereiken. Ook reformatorische evangelisatieprojecten in België zijn binnen niet al te korte tijd te bereiken.
Limburg: In Meerssen (vlakbij Maastricht) en Horst zijn reformatorische kerken. Wellicht nog meer, maar dan heb je ook al aan de 45 min. voldaan voor geheel Limburg.
Noord-Holland: daar zijn voldoende - helaas vaak kleine - Bondsgemeenten en GG's en wellicht nog meer reformatorische kerken binnen 45 min. Flevoland idemdito.
Uiterste oosten als Enschede en Winterswijk: ruim binnen 45 min.
Friesland: Niet veel, maar genoeg reformatorische kerken (GG, HHK) binnen de door jou genoemde tijdslimiet.
Groningen en Drenthe: kleine Bondsgemeenten, enkele GG's die zo liggen verspreid dat je overal wel binnen 45 min. bent. Tevens hebben steden als Emmen, Hoogeveen en Groningen voldoende reformatorische kerken.

Zolang je dan niet op de waddeneilanden woont, heb je in principe - uitzonderingen daargelaten - altijd een reformatorische kerk binnen 45 min.
Plaats reactie