Is thuislezen Bijbels?

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door JCRyle »

Bedankt ik zal anders eens zoeken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

Volontair schreef:Niemand zal het mij kwalijk nemen wanneer Luther nogmaals geciteerd wordt:

"Een oprecht christen weet dat de kerk buiten het Woord Gods niets voorschrijft, noch vaststelt, en indien zij dat doet, is zij slechts in naam een kerk, gelijk Christus zegt, Johannes 10:27:" Mijn schapen horen Mijn stem, de stem der vreemden horen zij niet" (vs.5). Het is niet Gods Woord omdat de kerk het zegt; maar omdat er Gods Woord gesproken wordt, wordt het de kerk. De kerk maakt het Woord niet, maar zij ontstaat uit het Woord".
Wil je uitleggen wat je hiermee in de huidige discussie wilt zeggen?
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Hendrien »

Wat is Gods huis een heerlijke plaats. Vaak vindt u al bevrijding door er slechts binnen te gaan. Het huis van God heeft mij wel meer dan duizend maal bevrijd van de kwalen van mijn ziel, alleen al door er naar binnen te gaan. Hoe gaat dat? Het feit op zichzelf dat er een huis van God is, heeft ons iets te zeggen. God heeft het gewild en er ook voor gezorgd. De hele kerkgeschiedenis door!

We treffen er ook andere mensen aan en dat verbaasd ons nogal, omdat we in onze eigen ellende en verwarring tot de conclusie gekomen waren dat de godsdienst misschien helemaal niets meer bevatte, en het niet de moeite waard is om er mee door te gaan. Maar hier vinden we mensen die het wel de moeite waard vinden en daarom voelen we ons al beter!

Dan gaan we nog een stap verder. We overzien de gemeente en bemerken plotseling dat we kijken naar iemand van wie we weten dat hij een oneindig veel zwaardere tijd heeft doorgemaakt dan wij nu. Dan zien we een arme vrouw, misschien wel een weduwe, wier enig kind is gestorven. Maar zij is er nog! Dit plaatst ons probleem onmiddellijk in een nieuw perspectief.

Het huis van God leert ons al deze lessen. Mijn ervaring in het predikantschap heeft mij geleerd dat degenen die het minst regelmatig naar de kerk komen, de mensen zijn die het meest geplaagd worden door problemen en moeilijkheden. Er is iets bijzonders in de atmosfeer van Gods huis.
(Samenvatting uit 2 dagboekstukjes van Lloyd-Jones)

Bovenstaande sprak mij erg aan omdat dit ook echt mijn ondervindingen zijn. Als ik het echt moeilijk heb en ik fiets langs de kerk, kan ik al moed scheppen.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
Volontair schreef:Niemand zal het mij kwalijk nemen wanneer Luther nogmaals geciteerd wordt:

"Een oprecht christen weet dat de kerk buiten het Woord Gods niets voorschrijft, noch vaststelt, en indien zij dat doet, is zij slechts in naam een kerk, gelijk Christus zegt, Johannes 10:27:" Mijn schapen horen Mijn stem, de stem der vreemden horen zij niet" (vs.5). Het is niet Gods Woord omdat de kerk het zegt; maar omdat er Gods Woord gesproken wordt, wordt het de kerk. De kerk maakt het Woord niet, maar zij ontstaat uit het Woord".
Wil je uitleggen wat je hiermee in de huidige discussie wilt zeggen?
Misschien: Het is niet Gods Woord omdat het Woord klinkt in een kerkgebouw,...
Maar waar Gods Woord klinkt en werkt, daar is of wordt de kerk gevormd. (M.a.w. Het is niet afhankelijk van het gebouw kerk)

De kerk is in feite niet gebonden aan het gebouw. Maar overal waar men buigt onder het Woord ( in een waar geloof) is de kerk. Of zelfs de Kerk?

Dit denk ik heeft Luther ook gezegd tegen de achtergrond van de situatie zoals dat in de RK fungeerde...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

Hendrien schreef:Bovenstaande sprak mij erg aan omdat dit ook echt mijn ondervindingen zijn. Als ik het echt moeilijk heb en ik fiets langs de kerk, kan ik al moed scheppen.
Mooi en goed om te lezen!
Ik kan vanuit ons huis de kerk zien staan. En soms zeg ik dan wel eens: "Heere, dat is toch de plaats waar U tegen mij gesproken hebt? Wilt U het nog eens doen?"
Ik haast mij om te zeggen dat ik ook bij het bijbellezen thuis wel die ervaring heb, maar in het bijzonder mogen we verwachting hebben van de prediking. Als je wekelijks in de kerk zou moeten zitten met bezwaren tegen de prediking, zou dat erg zwaar zijn.

Ook - het zij tot mijn schande gezegd - zou ik elke keer Zijn stem moeten horen. Want bij elke preek of bij elke keer bijbellezen spreekt de Heere. Maar de praktijk is zo anders.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

Sheba schreef:
eilander schreef:
Volontair schreef:Niemand zal het mij kwalijk nemen wanneer Luther nogmaals geciteerd wordt:

"Een oprecht christen weet dat de kerk buiten het Woord Gods niets voorschrijft, noch vaststelt, en indien zij dat doet, is zij slechts in naam een kerk, gelijk Christus zegt, Johannes 10:27:" Mijn schapen horen Mijn stem, de stem der vreemden horen zij niet" (vs.5). Het is niet Gods Woord omdat de kerk het zegt; maar omdat er Gods Woord gesproken wordt, wordt het de kerk. De kerk maakt het Woord niet, maar zij ontstaat uit het Woord".
Wil je uitleggen wat je hiermee in de huidige discussie wilt zeggen?
Misschien: Het is niet Gods Woord omdat het Woord klinkt in een kerkgebouw,...
Maar waar Gods Woord klinkt en werkt, daar is of wordt de kerk gevormd. (M.a.w. Het is niet afhankelijk van het gebouw kerk)

De kerk is in feite niet gebonden aan het gebouw. Maar overal waar men buigt onder het Woord ( in een waar geloof) is de kerk. Of zelfs de Kerk?

Dit denk ik heeft Luther ook gezegd tegen de achtergrond van de situatie zoals dat in de RK fungeerde...
Daar ben ik het mee eens, maar ik heb er - mede in het licht van onze belijdenisgeschriften - toch wel ernstig moeite mee om de eenzame thuislezer dan als kerk / als gemeente te zien. Waarmee ik beslist niet wil zeggen dat hij/zij niet tot de Kerk kan behoren!

Het is toch wel bijzonder dat iemand zou gaan thuislezen omdat Woord, tucht en sacramenten niet op een zuivere manier worden bediend... Is dat thuis in je eentje dan beter?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Sheba »

Art 29 NGB
Wij geloven dat men zeer zorgvuldig en met grote wijsheid, op grond van Gods Woord, behoort te onderscheiden welke de ware Kerk is, aangezien alle sekten, die tegenwoordig in de wereld zijn, zich ten onrechte `kerk’ noemen. Wij spreken hier niet over de huichelaars, die in de Kerk onder de goeden gemengd zijn en toch niet tot de Kerk behoren, hoewel zij uiterlijk in haar zijn. Maar wij bedoelen dat met het lichaam en de gemeenschap van de ware Kerk moet onderscheiden van alle sekten, die beweren dat zij de `Kerk’ zijn.
De kenmerken waaraan men de ware Kerk kan herkennen zijn deze: dat de Kerk de zuivere prediking van het Evangelie brengt; dat zij de zuivere bediening van de Sacramenten onderhoudt, zoals Christus ze heeft ingesteld; dat de kerkelijke tucht wordt uitgeoefend om de zonden te bestraffen; kortom dat men zich richt naar het zuivere Woord Gods, alle dingen die daarmee in strijd zijn verwerpt en Jezus Christus erkent als het enige Hoofd. Hieraan kan men met zekerheid de ware Kerk herkennen en niemand heeft het recht zich van haar af te zonderen.
Wat nu hen aangaat die tot de Kerk behoren, hen kan men herkennen aan de kenmerken van de christenen, namelijk het geloof en dat zij, na de Enige Heiland Jezus Christus aangenomen te hebben, de zonde ontvluchten en de gerechtigheid nastreven, de ware God en hun naaste liefhebben en niet naar rechts of links afwijken en hun vlees kruisigen met zijn werken.
Niet alsof er geen grote zwakheid meer in hen zou zijn, maar zij strijden daartegen door de Geest al de dagen van hun leven, terwijl zij steeds hun Toevlucht nemen tot het bloed, de dood, het lijden en de gehoorzaamheid van de Heere Jezus, in Wie zij door het geloof vergeving van hun zonden hebben.
Wat de valse kerk betreft: deze schrijft aan zichzelf en aan haar verordeningen meer gezag toe dan aan Gods Woord en wil zich niet aan het juk van Christus onderwerpen, zij bedient de sacramenten niet zoals Christus in Zijn Woord geboden heeft, maar zij voegt eraan toe en laat eruit weg wat haar goeddunkt; zij grondt zich meer op de mensen dan op Christus; zij vervolgt hen die heilig leven naar Gods Woord en die haar berispten om haar zonden, geldzucht en afgoderij.
Deze twee kerken zijn makkelijk te herkennen en van elkaar te onderscheiden.


Nee het is niet beter. Maar ook niet minder in dat geval. Het is nood! Als het vanuit een waar en oprechte houding gebeurt, vanuit een waar geloof...In zijn algemeenheid erover spreken is gemakkelijker dan vanuit een praktijksituatie.
En uiteraard zullen er ook thuislezer zijn die het op verkeerde gronden doen. Maar zo zijn er ook mensen in een kerkgebouw op verkeerde gronden...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

Citeer dan art. 28 ook maar...
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Moderamen »

Thuislezen kán geen nood zijn in Nederland.
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door CvdW »

Moderamen schreef:Thuislezen kán geen nood zijn in Nederland.
Bepaal jij dat?
Zoek de mensen eens op die thuis lezen en praat met hen over de deze nood.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

Moderamen schreef:Thuislezen kán geen nood zijn in Nederland.
Zeker wel. Maar niet drie generaties lang en dan ook nog binnen de Biblebelt.
Echte nood wordt door de Heere opgelost. Zoals @Mara vertelde van haar vader die weer een plaats kreeg binnen een gemeente waar getrouwe prediking was.
Dat men in de periode daarvóór een periode van thuislezen kent, waar ondertussen die nood aan de Heere wordt voorgelegd, zou ik niet durven afkeuren.
Ik heb dit in eigen familie ook meegemaakt trouwens. De Heere geeft dan echt uitkomst.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: RE: Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door JCRyle »

eilander schreef:
Moderamen schreef:Thuislezen kán geen nood zijn in Nederland.
Zeker wel. Maar niet drie generaties lang en dan ook nog binnen de Biblebelt.
Echte nood wordt door de Heere opgelost. Zoals @Mara vertelde van haar vader die weer een plaats kreeg binnen een gemeente waar getrouwe prediking was.
Dat men in de periode daarvóór een periode van thuislezen kent, waar ondertussen die nood aan de Heere wordt voorgelegd, zou ik niet durven afkeuren.
Ik heb dit in eigen familie ook meegemaakt trouwens. De Heere geeft dan echt uitkomst.
Ik vrees dat de nood op de Biblebelt groter is dan jij hier verwoordt. Maar dat zal een verschil van zienswijze zijn.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Sheba »

eilander schreef:Citeer dan art. 28 ook maar...
Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering en gemeente de vergadering is van hen die behouden worden en er buiten haar geen heil is, dat niemand, van welke stand of hoedanigheid ook, zich afzijdig mag houden en aan zichzelf genoeg mag hebben. Maar allen horen zich bij haar te voegen en zich met haar te verenigen om de eenheid van de Kerk te bewaren, door zich te onderwerpen aan haar onderricht en tucht, de hals te buigen onder het juk van Jezus Christus en de broeders te dienen in opbouw van hun geloof overeenkomstig de gaven die God aan ieder verleend heeft, allen samen als leden van eenzelfde lichaam.
Om dit alles des te beter na te komen horen alle gelovigen overeenkomstig Gods Woord zich af te scheiden van hen die niet tot de Kerk horen en zich bij deze vergadering te voegen op iedere plaats waar God haar gesteld heeft, zelfs al verzetten de overheden en de bevelen der vorsten zich daartegen en stond er dood of lijfstraf op. Daarom handelen allen die zich van haar afzonderen of zich niet bij haar voegen in strijd met Gods verordening.
Jawel, wil ik voor je doen @ eilander. Zie onderstreepte gedeelten...

Onderwerpen aan tucht als er sprake is van geen tucht?
En is de Kerk daar waar het Woord niet verkondigt wordt? M.a.w hoe kan men zich dan onderwerpen aan haar onderricht. Als zij er niet is?
En zegt de NGB hier niet. Je hebt de plicht je te voegen bij de Kerk en niet bij de kerk?
En zit iedere thuislezer dan alleen? Of zou men elkaar als er herkenning is, elkaar niet opzoeken?
En daarom ook dat je in de eerste instantie zoekt naar een gemeente waar dat wel is... maar er kunnen uitzonderingen zijn. En dat is heel wat anders dan maar onder een valse prediking te gaan zitten etc.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door eilander »

Sheba schreef:
eilander schreef:Citeer dan art. 28 ook maar...
Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering en gemeente de vergadering is van hen die behouden worden en er buiten haar geen heil is, dat niemand, van welke stand of hoedanigheid ook, zich afzijdig mag houden en aan zichzelf genoeg mag hebben. Maar allen horen zich bij haar te voegen en zich met haar te verenigen om de eenheid van de Kerk te bewaren, door zich te onderwerpen aan haar onderricht en tucht, de hals te buigen onder het juk van Jezus Christus en de broeders te dienen in opbouw van hun geloof overeenkomstig de gaven die God aan ieder verleend heeft, allen samen als leden van eenzelfde lichaam.
Om dit alles des te beter na te komen horen alle gelovigen overeenkomstig Gods Woord zich af te scheiden van hen die niet tot de Kerk horen en zich bij deze vergadering te voegen op iedere plaats waar God haar gesteld heeft, zelfs al verzetten de overheden en de bevelen der vorsten zich daartegen en stond er dood of lijfstraf op. Daarom handelen allen die zich van haar afzonderen of zich niet bij haar voegen in strijd met Gods verordening.
Jawel, wil ik voor je doen @ eilander. Zie onderstreepte gedeelten...

Onderwerpen aan tucht als er sprake is van geen tucht?
En is de Kerk daar waar het Woord niet verkondigt wordt? M.a.w hoe kan men zich dan onderwerpen aan haar onderricht. Als zij er niet is?
En zegt de NGB hier niet. Je hebt de plicht je te voegen bij de Kerk en niet bij de kerk?
En zit iedere thuislezer dan alleen? Of zou men elkaar als er herkenning is, elkaar niet opzoeken?
Helemaal eens. Waar geen tucht is, en waar het Woord niet is, en geen sacramenten, is geen ware kerk. (Dus thuis ook niet...)
Daar mag je je niet bij voegen.
(Welke vertaling van de NGB gebruik je eigenlijk?)
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Is thuislezen Bijbels?

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
Sheba schreef:
eilander schreef:Citeer dan art. 28 ook maar...
Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering en gemeente de vergadering is van hen die behouden worden en er buiten haar geen heil is, dat niemand, van welke stand of hoedanigheid ook, zich afzijdig mag houden en aan zichzelf genoeg mag hebben. Maar allen horen zich bij haar te voegen en zich met haar te verenigen om de eenheid van de Kerk te bewaren, door zich te onderwerpen aan haar onderricht en tucht, de hals te buigen onder het juk van Jezus Christus en de broeders te dienen in opbouw van hun geloof overeenkomstig de gaven die God aan ieder verleend heeft, allen samen als leden van eenzelfde lichaam.
Om dit alles des te beter na te komen horen alle gelovigen overeenkomstig Gods Woord zich af te scheiden van hen die niet tot de Kerk horen en zich bij deze vergadering te voegen op iedere plaats waar God haar gesteld heeft, zelfs al verzetten de overheden en de bevelen der vorsten zich daartegen en stond er dood of lijfstraf op. Daarom handelen allen die zich van haar afzonderen of zich niet bij haar voegen in strijd met Gods verordening.
Jawel, wil ik voor je doen @ eilander. Zie onderstreepte gedeelten...

Onderwerpen aan tucht als er sprake is van geen tucht?
En is de Kerk daar waar het Woord niet verkondigt wordt? M.a.w hoe kan men zich dan onderwerpen aan haar onderricht. Als zij er niet is?
En zegt de NGB hier niet. Je hebt de plicht je te voegen bij de Kerk en niet bij de kerk?
En zit iedere thuislezer dan alleen? Of zou men elkaar als er herkenning is, elkaar niet opzoeken?
Helemaal eens. Waar geen tucht is, en waar het Woord niet is, en geen sacramenten, is geen ware kerk. (Dus thuis ook niet...)
Daar mag je je niet bij voegen.
(Welke vertaling van de NGB gebruik je eigenlijk?)
Ik kopieerde het van een site waar ds Pronk wat vragen behandelt.


Nogmaals de Kerk is niet gebonden aan de kerk. Maar aan het Woord. De Geest werkt niet door het woord of een woord maar door Het Woord.
En inderdaad soms kan je kijken naar een kerkgebouw en je herinneren hoe God gewerkt heeft. Maar als dat nu niet meer zo is? Het zit dus niet in het gebouw, niet in de mensen. Niet in het instituut zelf. Het zit in Hem. En is Hij gebonden aan een stenen gebouw wat wij kerk noemen?
En als er geen sprake is van de verkondiging van het Woord, maar van het woord. Dus waar Gods Woord totaal verdraait of leugenachtig wordt gesproken...Met alle gevolgen van dien. (Sacrament en tucht wat niet fungeert) Dan dient men zich zelfs van haar af te scheiden. Zie dus de NGB. En te voegen waar dat wel is. (Bij de Kerk) maar waar zo’n gemeente niet gevonden wordt is dus die nood. En nood is geen ideale situatie. Dat geeft pijn, verdriet.
En daarom ook mijn opmerking. We kunnen er zo gemakkelijk in zijn algemeenheid over spreken. Maar de praktijk is weerbarstig.

En dat meen ik ook. Waar men elkaar daarin wel vindt, hoort men elkaar op te zoeken etc. En ik geloof ook dat daaruit uiteindelijk ook weer de sacrament en tucht zal gaan fungeren. En dat is heel wat anders dan je maar te voegen onder een valse leer etc. Wat min of meer gesuggereerd werd eerder in dit topic.

En overigens zit er voor mij wel een verschil tussen een evangelie dat onder een deksel verkondigt wordt of waar het Woord niet gesproken wordt.

Overigens is het ook een interessante vraag. Stel dat er sprake is van een gemeentelid wat thuislezer wordt... wat heb jij dan gedaan? M.a.w. Is er gesprek geweest. Geluisterd?
En als het een feit is.... laten we die ander dan los? Vergeten we hem / haar dan? Behalve dat we misprijzend onze hoofden schudden?

Weet je, het is zo gemakkelijk om in dit soort dingen te wijzen naar die ander... maar dan wijzen er altijd nog drie vingers naar onszelf? Want wat us ons aandeel hierin?
Laatst gewijzigd door Sheba op 02 feb 2018, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie