Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Van welk kerkgenootschap ben je (doop)lid?

Ger. Gem.
40
34%
Ger. Gem. in Ned.
11
9%
Oud Ger. Gem
0
Geen stemmen
Oud Ger. Gem.in Ned.
2
2%
Vrij Oud. Ger. Gem
2
2%
P.K.N.
13
11%
H.H.K.
16
14%
C.G.K.
16
14%
Overige
16
14%
 
Totaal aantal stemmen: 116

Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Van welk kerkverband zijn jullie [2]?

Bericht door Bookreader »

Erasmiaan schreef:Ik ben hogelijk verbaasd. Waar zijn al die GG-ers? Je ziet of hoort ze nooit, behalve in dit soort polletjes...
Of zijn ze er wel, maar uiten ze zich anders dan hoe je verwacht? Dat zou natuurlijk ook kunnen. Ik weet niet van welk beeld jij uitgaat.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door vlinder »

i :ouioui
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: Van welk kerkverband zijn jullie [2]?

Bericht door parel »

Erasmiaan schreef:Ik ben hogelijk verbaasd. Waar zijn al die GG-ers? Je ziet of hoort ze nooit, behalve in dit soort polletjes...
Ik weet niet wat voor beeld je bij ons (ja, ons, ik ben ook een GG-er) heb, maar ik laat toch regelmatig van mij horen.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door caprice »

Gestemd. ::merci
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door Upquark »

Er zijn dus 2 kerkverbanden die zich Oud-Gereformeerd noemen? Eerste keer dat ik dat lees. Klopt het wel?
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door eilander »

Upquark schreef:Er zijn dus 2 kerkverbanden die zich Oud-Gereformeerd noemen? Eerste keer dat ik dat lees. Klopt het wel?
Drie zelfs:
1. Meestal wordt bedoeld: het kerkverband van ca. 60 gemeenten: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland;
2. Met "Oud Gereformeerde Gemeente" wordt denk ik bedoeld: de gemeenten die niet in dit verband zijn, in oa Rijssen, Hendrik-Ido-Ambacht;
3. Met "Vrije Oud Gereformeerde Gemeente" wordt meestal hetzelfde bedoeld als 2. Misschien wordt hier het kerkverband van ds. A.P. van der Meer bedoeld? Ik weet het ook niet. (dat zou eigenlijk OGG buiten verband moeten zijn).

Wie het nog snapt mag het zeggen.
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door -DIA- »

Upquark schreef:Er zijn dus 2 kerkverbanden die zich Oud-Gereformeerd noemen? Eerste keer dat ik dat lees. Klopt het wel?
Ik neem aan dat met Oud Gerformeerd (zonder in Nederland) vrije gemeenten worden bedoeld.
Hier zijn ook 2 OGG's een "in Nederland" en de ander noemt zich Oud gereformeerd (zonder 'in Nederland") of ook wel (Vrije) Oud Gereformeerde Gemeente.
Predikanten die daar gestaan hebben zijn:
Ds. J. van Wier
Ds. H.A. Vosman
Ds. A. Kot
Ds. J. Goudriaan
Ds. J. van Prooijen
en nu staat daar ds. C.L. Onderdelinden
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Upquark schreef:Er zijn dus 2 kerkverbanden die zich Oud-Gereformeerd noemen? Eerste keer dat ik dat lees. Klopt het wel?
Drie zelfs:
1. Meestal wordt bedoeld: het kerkverband van ca. 60 gemeenten: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland;
2. Met "Oud Gereformeerde Gemeente" wordt denk ik bedoeld: de gemeenten die niet in dit verband zijn, in oa Rijssen, Hendrik-Ido-Ambacht;
3. Met "Vrije Oud Gereformeerde Gemeente" wordt meestal hetzelfde bedoeld als 2. Misschien wordt hier het kerkverband van ds. A.P. van der Meer bedoeld? Ik weet het ook niet. (dat zou eigenlijk OGG buiten verband moeten zijn).

Wie het nog snapt mag het zeggen.
De naam van de vrije OGG aan de Bevervoorde is volgens mij gewoon Oud Gereforneerde Gemeente, In de volksmond wordt er vaak BEVERVOORDE bij gezegd, ter onderscheiding van de Oud Gereforneerde Gemeente in Nederland aan de Oranjestraat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door Simon »

-DIA- schreef:
eilander schreef:
Upquark schreef:Er zijn dus 2 kerkverbanden die zich Oud-Gereformeerd noemen? Eerste keer dat ik dat lees. Klopt het wel?
Drie zelfs:
1. Meestal wordt bedoeld: het kerkverband van ca. 60 gemeenten: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland;
2. Met "Oud Gereformeerde Gemeente" wordt denk ik bedoeld: de gemeenten die niet in dit verband zijn, in oa Rijssen, Hendrik-Ido-Ambacht;
3. Met "Vrije Oud Gereformeerde Gemeente" wordt meestal hetzelfde bedoeld als 2. Misschien wordt hier het kerkverband van ds. A.P. van der Meer bedoeld? Ik weet het ook niet. (dat zou eigenlijk OGG buiten verband moeten zijn).

Wie het nog snapt mag het zeggen.
De naam van de vrije OGG aan de Bevervoorde is volgens mij gewoon Oud Gereforneerde Gemeente, In de volksmond wordt er vaak BEVERVOORDE bij gezegd, ter onderscheiding van de Oud Gereforneerde Gemeente in Nederland aan de Oranjestraat.
Een overdadiger bewijs van de verwezenlijking van de Toren van Babel / Babylon is bijna niet mogelijk.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door -DIA- »

Simon schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:
Upquark schreef:Er zijn dus 2 kerkverbanden die zich Oud-Gereformeerd noemen? Eerste keer dat ik dat lees. Klopt het wel?
Drie zelfs:
1. Meestal wordt bedoeld: het kerkverband van ca. 60 gemeenten: Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland;
2. Met "Oud Gereformeerde Gemeente" wordt denk ik bedoeld: de gemeenten die niet in dit verband zijn, in oa Rijssen, Hendrik-Ido-Ambacht;
3. Met "Vrije Oud Gereformeerde Gemeente" wordt meestal hetzelfde bedoeld als 2. Misschien wordt hier het kerkverband van ds. A.P. van der Meer bedoeld? Ik weet het ook niet. (dat zou eigenlijk OGG buiten verband moeten zijn).

Wie het nog snapt mag het zeggen.
De naam van de vrije OGG aan de Bevervoorde is volgens mij gewoon Oud Gereforneerde Gemeente, In de volksmond wordt er vaak BEVERVOORDE bij gezegd, ter onderscheiding van de Oud Gereforneerde Gemeente in Nederland aan de Oranjestraat.
Een overdadiger bewijs van de verwezenlijking van de Toren van Babel / Babylon is bijna niet mogelijk.
Het is inderdaad een treurige zaak. Dit moest alzo niet zijn, maar het is er omdat wij mensen zijn.
Als het goed is wordt er in elke kerk toch elke zondag gebeden of de Heere bijeen wil brengen wat
geestelijk één is in Christus. En als Gods volk op de plek is zal een kerkmuur hen ook nooit kunnen scheiden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door Simon »

-DIA- schreef:
Het is inderdaad een treurige zaak. Dit moest alzo niet zijn, maar het is er omdat wij mensen zijn.
Als het goed is wordt er in elke kerk toch elke zondag gebeden of de Heere bijeen wil brengen wat
geestelijk één is in Christus. En als Gods volk op de plek is zal een kerkmuur hen ook nooit kunnen scheiden.
TALLOZE keren staat er in de Schrift dat WIJZELF liefdevoller, verdraagzamer, eenheidzoekend, enz enz moeten worden, Dat HIJ moet groeien en wij minder worden.
Luisteren we daar uberhaupt nog naar, of zijn we doorgeschoten in bevindelijkheid en wachten we maar lijdelijk af tot er op onze aan/uit knop gedrukt gaat worden?
Hoeveel eigen verantwoordelijkheid durven we nog te nemen, ?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door -DIA- »

Simon schreef:
-DIA- schreef:
Het is inderdaad een treurige zaak. Dit moest alzo niet zijn, maar het is er omdat wij mensen zijn.
Als het goed is wordt er in elke kerk toch elke zondag gebeden of de Heere bijeen wil brengen wat
geestelijk één is in Christus. En als Gods volk op de plek is zal een kerkmuur hen ook nooit kunnen scheiden.
TALLOZE keren staat er in de Schrift dat WIJZELF liefdevoller, verdraagzamer, eenheidzoekend, enz enz moeten worden, Dat HIJ moet groeien en wij minder worden.
Luisteren we daar uberhaupt nog naar, of zijn we doorgeschoten in bevindelijkheid en wachten we maar lijdelijk af tot er op onze aan/uit knop gedrukt gaat worden?
Hoeveel eigen verantwoordelijkheid durven we nog te nemen, ?
Weet je wat het inhoudt als de Heere het waarnaakt: Ik moet minder worden?
Dan komt de mens niet in de aangenaamste plekjes naar het vlees.
Dan komt Johannes in de gevangenis, en uiteindelijk moet zijn hoofd er af.
En dan heeft hij ten volle verkregen wat hij wenste.
Van nature zullen wij zulke wegen tegenstaan en niet begeren.
Lijdelijkheid is wel de volkskwaal van deze tijd, en ik geloof te mogen
zeggen van alle tijden. Maar dat is nooit goed te praten.
En op dool geraakte vroomheid zal je toch ook wel eens van gaan
walgen. Ik weet het nog goed, hoe de oude zeer eerwaarde
ds. J. Catsburg dat zo zei.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Johannes 3:16
Berichten: 913
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door Johannes 3:16 »

Upquark schreef:Er zijn dus 2 kerkverbanden die zich Oud-Gereformeerd noemen? Eerste keer dat ik dat lees. Klopt het wel?
Nee, dit klopt niet. Er bestaat geen kerkverband Oud Gereformeerde Gemeenten. Wel bestaat er een kerkverband Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland (van ds. Kort, Zwartbol, etc.)
Verder bestaat er nog een kerkverband Vrije Oud Gereformeerde Gemeenten (van ds. Onderdelinden, Van Prooijen, Flapper en Goudriaan), ook al duiden zij zich vaak aan als Oud Gereformeerde Gemeente.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door Desiree »

-DIA- schreef:
Simon schreef:
-DIA- schreef:
Het is inderdaad een treurige zaak. Dit moest alzo niet zijn, maar het is er omdat wij mensen zijn.
Als het goed is wordt er in elke kerk toch elke zondag gebeden of de Heere bijeen wil brengen wat
geestelijk één is in Christus. En als Gods volk op de plek is zal een kerkmuur hen ook nooit kunnen scheiden.
TALLOZE keren staat er in de Schrift dat WIJZELF liefdevoller, verdraagzamer, eenheidzoekend, enz enz moeten worden, Dat HIJ moet groeien en wij minder worden.
Luisteren we daar uberhaupt nog naar, of zijn we doorgeschoten in bevindelijkheid en wachten we maar lijdelijk af tot er op onze aan/uit knop gedrukt gaat worden?
Hoeveel eigen verantwoordelijkheid durven we nog te nemen, ?
Weet je wat het inhoudt als de Heere het waarnaakt: Ik moet minder worden?
Dan komt de mens niet in de aangenaamste plekjes naar het vlees.
Dan komt Johannes in de gevangenis, en uiteindelijk moet zijn hoofd er af.
En dan heeft hij ten volle verkregen wat hij wenste.
Van nature zullen wij zulke wegen tegenstaan en niet begeren.
Lijdelijkheid is wel de volkskwaal van deze tijd, en ik geloof te mogen
zeggen van alle tijden. Maar dat is nooit goed te praten.
En op dool geraakte vroomheid zal je toch ook wel eens van gaan
walgen. Ik weet het nog goed, hoe de oude zeer eerwaarde
ds. J. Catsburg dat zo zei.

Ja, lijdelijkheid is inderdaad de volkskwaal. Gister was ik echt verdrietig. Er wordt gesproken en het komt mij over dat het heel normaal is dat men de Heere niet kent. En dan jaar en dag onder de (de veel bevochte) waarheid hebben gezeten. Dan vraag je je af.. is die waarheid dan fout... zitten we met z'n allen fout.. wat gaat er dan fout? Het is niet normaal om de Heere niet te kennen.. Echt ik begrijp naar links toe zo dat men vanuit rechts een beetje bang is als men spreekt dan men de Heere kent. Maar ik ken toch mensen uit heel rechts die zo echt niet praten. Die het smart niet te kunnen zeggen, zeker te zijn van hun verzoening. (Terwijl ik zie dat wat ze zeggen wel erg bescheiden is tov de werkelijkheid. Die mensen leven met God. Wat fijn!)

Sorry, hoor, dat ik mijn hart lucht.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door Luther »

Desiree schreef:Ja, lijdelijkheid is inderdaad de volkskwaal. Gister was ik echt verdrietig. Er wordt gesproken en het komt mij over dat het heel normaal is dat men de Heere niet kent. En dan jaar en dag onder de (de veel bevochte) waarheid hebben gezeten. Dan vraag je je af.. is die waarheid dan fout... zitten we met z'n allen fout.. wat gaat er dan fout? Het is niet normaal om de Heere niet te kennen.. Echt ik begrijp naar links toe zo dat men vanuit rechts een beetje bang is als men spreekt dan men de Heere kent. Maar ik ken toch mensen uit heel rechts die zo echt niet praten. Die het smart niet te kunnen zeggen, zeker te zijn van hun verzoening. (Terwijl ik zie dat wat ze zeggen wel erg bescheiden is tov de werkelijkheid. Die mensen leven met God. Wat fijn!)

Sorry, hoor, dat ik mijn hart lucht.
Geeft niet. Ben het met je eens!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gesloten