Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Van welk kerkgenootschap ben je (doop)lid?

Ger. Gem.
40
34%
Ger. Gem. in Ned.
11
9%
Oud Ger. Gem
0
Geen stemmen
Oud Ger. Gem.in Ned.
2
2%
Vrij Oud. Ger. Gem
2
2%
P.K.N.
13
11%
H.H.K.
16
14%
C.G.K.
16
14%
Overige
16
14%
 
Totaal aantal stemmen: 116

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door jakobmarin »

Erasmiaan schreef:
astroguy schreef:Is dit niet een (misschien vervelend) spagaat? Ik ben niet onvriendelijk, maar dat je meer thuis voelt bij mensen van andere kerken, dan die van je eigen kerk, roept vragen op.
Weggroeien, noemen ze dat.
Afhankelijk van waarvandaan, kan dit zeer profijtelijk zijn!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door Erasmiaan »

jakobmarin schreef:
Erasmiaan schreef:
astroguy schreef:Is dit niet een (misschien vervelend) spagaat? Ik ben niet onvriendelijk, maar dat je meer thuis voelt bij mensen van andere kerken, dan die van je eigen kerk, roept vragen op.
Weggroeien, noemen ze dat.
Afhankelijk van waarvandaan, kan dit zeer profijtelijk zijn!
Afhankelijk van waarvandaan, is dit zeer verdrietig.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef:
Erasmiaan schreef:
astroguy schreef:Is dit niet een (misschien vervelend) spagaat? Ik ben niet onvriendelijk, maar dat je meer thuis voelt bij mensen van andere kerken, dan die van je eigen kerk, roept vragen op.
Weggroeien, noemen ze dat.
Afhankelijk van waarvandaan, kan dit zeer profijtelijk zijn!
Afhankelijk van waarvandaan, is dit zeer verdrietig.
Huh???
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door Desiree »

de Gereformeerde gemeente is best breed. Ik noem geen namen, maar weet dat natuurlijk ook wel, als HHK'er.

Tja, mijn man en ik zijn zachtjes aan ook niet meer te volgen, denken we soms. We komen in zowel bijna uiterst rechts als bijna uiterst links. Nou ja, vrijzinnig dan niet. Hebben daar ook bekenden. Soms merk je niet eens dat je vanuit een heel andere hoek komt. Maar soms merk je het ineens als je praat met mensen in je eigen kerk. Dat is verwarrend.. ergens ben je niet te volgen. Dat leidt er wel toe dat je zachtjes aan steeds stiller wordt.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door jakobmarin »

Erasmiaan schreef:
jakobmarin schreef:
Erasmiaan schreef:
astroguy schreef:Is dit niet een (misschien vervelend) spagaat? Ik ben niet onvriendelijk, maar dat je meer thuis voelt bij mensen van andere kerken, dan die van je eigen kerk, roept vragen op.
Weggroeien, noemen ze dat.
Afhankelijk van waarvandaan, kan dit zeer profijtelijk zijn!
Afhankelijk van waarvandaan, is dit zeer verdrietig.
Absoluut, waren we als afgescheidenen maar in de Hervormde Kerk gebleven, of zelfs Roomse kerk! :huhu
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8939
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door J.C. Philpot »

Desiree schreef:Dat is verwarrend.. ergens ben je niet te volgen. Dat leidt er wel toe dat je zachtjes aan steeds stiller wordt.
Beste Desiree,
Ik ben ook zo'n stil type in gesprekken als het over deze dingen gaat, gevoelig als ik ben voor het misverstaan en onbegrip onder elkaar. Toch denk ik dat we moeten waken om onze onbevangenheid niet kwijt te raken. Zelf weet ik me aangesproken door de tekst: "Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten" (uiteraard met een liefdevolle attitude), maar ik ervaar ook dat de praktijk om gewoon mezelf te zijn (in de goede zin des woords) weerbarstig is.

Gewoon een gedachte die in me op kwam bij het lezen van je posting...
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door Desiree »

J.C. Philpot schreef:
Desiree schreef:Dat is verwarrend.. ergens ben je niet te volgen. Dat leidt er wel toe dat je zachtjes aan steeds stiller wordt.
Beste Desiree,
Ik ben ook zo'n stil type in gesprekken als het over deze dingen gaat, gevoelig als ik ben voor het misverstaan en onbegrip onder elkaar. Toch denk ik dat we moeten waken om onze onbevangenheid niet kwijt te raken. Zelf weet ik me aangesproken door de tekst: "Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten" (uiteraard met een liefdevolle attitude), maar ik ervaar ook dat de praktijk om gewoon mezelf te zijn (in de goede zin des woords) weerbarstig is.

Gewoon een gedachte die in me op kwam bij het lezen van je posting...
Dank je wel. Als je mij zou kennen, en hier op het forum.. is het juist heel raar. Ik ben van nature een vrij open iemand en volgens mijn collega voor niets en niemand bang. Toch is wat ik hierboven schreef, ook waar. Ik heb best een poos 'die vrijheid' verborgen.. men dacht dat ik dacht zoals zij. En ik liet dat zo. Totdat iemand zei: dat is niet goed, wees weer jezelf.

Bedankt voor je tip. Om over na te denken.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door Simon »

[quote="jakobmarin"][/quote]
Nee, was de roomse kerk maar schriftuurlijk gebleven, dienend in plaats van heersend.
''Gaat uit van haar, opdat gij geen deel hebt aan haar zonden''.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Jan
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 apr 2008, 14:54

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door Jan »

caprice schreef:
Luther schreef:
-DIA- schreef:Het is inderdaad een treurige zaak. Dit moest alzo niet zijn, maar het is er omdat wij mensen zijn.
Als het goed is wordt er in elke kerk toch elke zondag gebeden of de Heere bijeen wil brengen wat
geestelijk één is in Christus.
Maar DIA, ik denk tegelijk dat velen zich geen raad zouden weten als de Heere dat gebed zou verhoren. Want dan zou het weleens zo kunnen zijn dat we bijeen gebracht worden met mensen die we nu nog geestelijk wantrouwen.....
Wat voor een soort eenheid dat zou moeten zijn is mij een raadsel, maar als de Heere dat daadwerkelijk gaat doen, dan is dat geen organisatorische eenheid, maar een geestelijke eenheid. Dat houdt dus in dat harten ineensmelten als Gods Geest er in meekomt, en waar men elkaar misschien 60 jaar te vuur en te zwaard bestrijdt, kan men in een ogenblik tijds geestelijk een zijn.
Dat is Gods werk.
Vaak wordt verwezen naar Johannes 17:21
"Opdat zij allen (q) één zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij (53) in Ons één zijn, opdat (54) de wereld gelove dat Gij Mij gezonden hebt."

53) Of: met Ons; dat is, opdat zij door het ware geloof met Ons verenigd zijnde, Ef. 3:17, ook daarenboven met ware liefde onder elkander verenigd mogen zijn.

54) Dat is, dat de mensen die nog niet geloven, daardoor mogen aangelokt worden om Mij voor den waren Messias en Mijn leer voor een Goddelijke leer te erkennen en aan te nemen, 1 Petr. 3:1, 2.

q) Joh. 10:38; 14:11. Gal. 3:28. >> Galaten 3:28: Daarin is noch Jood noch Griek, daarin is noch dienstbare noch vrije, daarin is geen man en vrouw. Want gij allen zijt één in Christus Jezus.

Hier staat volgens mij niet in de eerste plaats dat we in één kerkverband/kerkgenootschap/kerkgebouw horen te zitten, maar:
- Eerst één zijn in Christus
- Dan zal alle onderscheid ook wegvallen
- Dan zal er (meer) van ons uitgaan richting de wereld.
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door Wittewrongel »

Na verloop van een aantal jaren, zou de stem die iedereen uitgegeven hebben nog kloppen?
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door Dipper »

Goeie... Kijken we wie recordhouder is in het wisselen van kerkverband.......

Of is het niet tijd er nu eens een Algemene kerk van te maken? Is wat makkelijker naar onkerkelijken toe.
kukkie30
Berichten: 37
Lid geworden op: 09 sep 2014, 12:30

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door kukkie30 »

Oud Ger Gem in Ned:. http://nl.wikipedia.org/wiki/Oud_Gerefo ... _Nederland (De grote).

En buiten verband:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oud_Gerefo ... en_verband

Vrije Oud Ger Gem
Grote gemeenten vindt men te Ede, Oldebroek en Rijssen. Deze gemeenten worden resp. bediend door de predikanten D.C. Flapper, J. Goudriaan en C.L. Onderdelinden.

Men kent verder nog Oud Gereformeerde Gemeenten die niet zijn aangesloten bij het kerkverband te Hendrik Ido Ambacht (ds. J. van Prooijen) en Werkendam (ds. B.G. Ippel).

Dus vijf kerken.

De ger gem in ned kent ook binnen- en buitenverbanders.

Geweeon samenvoegen onder Oud Ger Gem en Ger Gem in Ned. :D
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door ejvl »

V Prooijen hoort naar mijn weten bij de Vrije oud Ger Gem.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door Ditbenik »

Wittewrongel schreef:Na verloop van een aantal jaren, zou de stem die iedereen uitgegeven hebben nog kloppen?
Ja, ik ben mijn hele leven al hervormd.
Dipper
Verbannen
Berichten: 190
Lid geworden op: 10 nov 2014, 20:57
Locatie: Dordrecht

Re: Van welk kerkgenootschap zijn jullie [2]?

Bericht door Dipper »

ejvl schreef:V Prooijen hoort naar mijn weten bij de Vrije oud Ger Gem.
Nee, de gemeente in Ambacht noemt zich Oud Gereformeerd. Ik kom er wel eens. Een gemeente die qua ligging echter dicht bij GG komt. Voorheen bediend door ds. Van de Breevaart. Hoe hun contacten zijn met andere vrije gemeenten weet ik niet, die liggen meer op het persoonlijke vlak dan classicaal.
Het is een gemeente met veel boeren die goed geboerd hebben door hun land te verkopen waar nu nieuwbouwwijken uit de grond zijn gestampt.
Gesloten