Goede Vrijdag en de stille week

Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Terri »

Vorst schreef:
heusden-op schreef:Jongens, wat is het dan arm met al die wakes en al die nieuwigheid.
Ik denk niet dat het nodig is om dergelijke respectloze en ongefundeerde kritiek te leveren.
Inderdaad heel naar, het zijn juist indrukwekkende momenten, met veel eerbied en ontzag voor het lijden van de Heere Jezus.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4071
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Maanenschijn »

Het lijden van Jezus is bijzonder nuttig om te overdenken en te bemediteren. Het bepaald ons op een directe wijze bij onze diepe val en de eis van betaling van de zonde. Maar ook bij het offer wat vrijwillig is gebracht door Gods Zoon. Daarom wordt Goede Vrijdag ook de betaaldag van de Kerk genoemd.

In de plaatselijke Hervormde Gemeente binnen PKN wordt ook de stille week gehouden. Ik hoor dat men dit rijke avonden vind. Ik heb samen met mijn vrouw de afgelopen 48 dagen het boekje van Spurgeon: ‘ Leer mij uw lijden recht betrachten’ gelezen. Ook daar heb ik bij dagen in diepe indruk het gelezene mogen overdenken.

Laten we niet te snel oordelen en alle nieuwigheid veroordelen. Daar waar twee of drie in Zij Naam samen zijn... ook in een stille week.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Vorst »

Typische RD-column.
De vergelijking wordt door de schrijver zelf waarschijnlijk grappig gevonden en is vooral geschreven vanuit een positie waar men tegen veranderingen is en waar nadenken over diepere liturgische betekenissen wordt afgewezen. Ik vermoed zelfs dat de schrijver lid van een afgescheiden kerk is :hum .
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Hendrikus »

Vorst schreef:
Typische RD-column.
De vergelijking wordt door de schrijver zelf waarschijnlijk grappig gevonden en is vooral geschreven vanuit een positie waar men tegen veranderingen is en waar nadenken over diepere liturgische betekenissen wordt afgewezen. Ik vermoed zelfs dat de schrijver lid van een afgescheiden kerk is :hum .
Dat vermoed je dan verkeerd.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3977
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Terri »

Ik vind het een goed stukje, schrijver zit er niet ver naast, want onze overwegingen zijn vaak erg menselijk, al hebben we er een 'vroom' sausje over heen gedaan. Zowel de 'vernieuwers' als de 'behouders' . En allebei hebben ze de Bijbel aan hun kant :hum
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door DDD »

Dat laatste is zeker een feit. Karakters spelen een enorme rol in de waardering van dit soort ontwikkelingen. Dat zie je hier op het forum ook al heel duidelijk, en je ziet het bij predikanten ook heel duidelijk.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door heusden-op »

Geliefden!
1 Ik zal niets meer zeggen van de wakes enz. Maar ik zou de prediking van ds. J. Roos niet graag inruilen voor al die activiteiten.
2 Het is een feit dat zulke dingen, stille week en iedere dag een bijeenkomst, bijna alleen voorkomen in gemeentes waar de middagdienst steeds slechter bezocht wordt, en waar de Bijbellezing / weekdienst al lang is afgeschaft.
Dus lijkt het vooral een hype rondom een moment. Nu al klagen we over te veel bijeenkomsten rond Kerst en het sfeertje daar omheen. Maar er zal een moment komen dat we dat ook doen rondom de Stille Week. Misschien moeten we maar gewoon naar de gewoonte van de Schotse leraars.
dam-leer
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door DDD »

Waarom noem jij een dominee een leraar? Heeft hij niet andere dingen te doen? Of heeft de beste man geen tijd voor iets anders dan preken en catechisatie geven?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Mara »

DDD schreef:Waarom noem jij een dominee een leraar? Heeft hij niet andere dingen te doen? Of heeft de beste man geen tijd voor iets anders dan preken en catechisatie geven?
Nou nou nou DDD, niet zo dwarsliggen. ;) Herder en leraar, is toch een vaak gebruikte benaming voor een dominee?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door heusden-op »

M'n puntje sneeuwt wat onder. Mensen let hier eens op:
2 Het is een feit dat zulke dingen, stille weekbijeenkomsten op iedere dag, wakes, bijna alleen voorkomen in gemeentes waar de middagdienst steeds slechter bezocht wordt, en waar de Bijbellezing / weekdienst al lang is afgeschaft.
Dus lijkt het vooral een hype rondom een moment. Nu al klagen we over te veel bijeenkomsten rond Kerst en het sfeertje daar omheen. Maar er zal een moment komen dat we dat ook doen rondom de Stille Week.

Dus kijk eens wat verder dan je liturgische neus lang is.
dam-leer
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Hendrikus »

heusden-op schreef:Geliefden!
1 Ik zal niets meer zeggen van de wakes enz. Maar ik zou de prediking van ds. J. Roos niet graag inruilen voor al die activiteiten.
2 Het is een feit dat zulke dingen, stille week en iedere dag een bijeenkomst, bijna alleen voorkomen in gemeentes waar de middagdienst steeds slechter bezocht wordt, en waar de Bijbellezing / weekdienst al lang is afgeschaft.
Dus lijkt het vooral een hype rondom een moment. Nu al klagen we over te veel bijeenkomsten rond Kerst en het sfeertje daar omheen. Maar er zal een moment komen dat we dat ook doen rondom de Stille Week. Misschien moeten we maar gewoon naar de gewoonte van de Schotse leraars.
Kletskoek. Wij hebben gewoon drie diensten op een zondag, weekdiensten, maar óók vier avonden in de Stille week. En de gemeente waar ik vanavond ben voor de Paaswake, heeft zondags ook drie diensten.
Als jij daar niks aan vindt, blijf lekker thuis. Maar doe niet zo laatdunkend over zaken waar medechristenen juist veel waarde aan hechten.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Hendrikus »

heusden-op schreef:M'n puntje sneeuwt wat onder. Mensen let hier eens op:
2 Het is een feit dat zulke dingen, stille weekbijeenkomsten op iedere dag, wakes, bijna alleen voorkomen in gemeentes waar de middagdienst steeds slechter bezocht wordt, en waar de Bijbellezing / weekdienst al lang is afgeschaft.
Dus lijkt het vooral een hype rondom een moment. Nu al klagen we over te veel bijeenkomsten rond Kerst en het sfeertje daar omheen. Maar er zal een moment komen dat we dat ook doen rondom de Stille Week.

Dus kijk eens wat verder dan je liturgische neus lang is.
Je valt in herhaling.... :modo
~~Soli Deo Gloria~~
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door heusden-op »

@Hendrikus: maar... hoe is het met de opkomst bij jullie???
Wat er komen gekke dingen voor in onze tijd. Laatst hoorde ik van een gemeente waar bijna iedereen aan het Avondmaal gaat, waar ze de tweede dienst hebben afgeschaft vanwege te weinig bezoekers. Waar ze wel een stille week met veel bijeenkomsten hebben. En waar ze vervolgens zeggen: in onze gemeente is zo'n honger naar het Woord...
dam-leer
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:Waarom noem jij een dominee een leraar? Heeft hij niet andere dingen te doen? Of heeft de beste man geen tijd voor iets anders dan preken en catechisatie geven?
Nou nou nou DDD, niet zo dwarsliggen. ;) Herder en leraar, is toch een vaak gebruikte benaming voor een dominee?
Ik vraag juist waarom hij de helft er af knipt, toch? Herder en leraar is toch wat anders? Dat is nog steeds tamelijk plechtstatig taalgebruik, maar een leraar is echt wat anders.
Plaats reactie