Goede Vrijdag en de stille week

Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Simon »

Hendrikus schreef:Wij kunnen dankbaar terug zien op een reeks van vier mooie avonden waarin het Woord centraal stond (thema dit jaar: Christus' lijden in de psalmen), met passende liederen, meditatie, gebed, instrumentale en vocale muziek. Ingetogen en stijlvol, waardevolle avonden, met elke avond weer zo'n 700 à 800 bezoekers, uiteraard gemeenteleden maar ook ettelijke GG'ers, een enkele OGG'er, eerder deze weel ook een enkele RK (maar die hadden vanavond hun eigen dienst op Witte donderdag). Opvallend veel jongeren ook. Ja, ik ben er blij mee!
ja, zoals Bert Mulder al schreef, de toenadering met rome is helemaal geen taboe meer....Is witte donderdag ook niet iets rooms, de instelling van de eucharistie voorstellende?
de remonstrantse broederschap was ook al lid geworden van refo500....je blijft je verbazen tegenwoordig...
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
Anker schreef:
Luther schreef:Ik blijf het vreemd vinden dat posters die hier de biddag en de dankdag te vuur en te zwaard verdedigen als 'dag van afzondering' hier zo gemakkelijk de traditie van een avonddienst op Goede Vrijdag honoreren.
Bedoel je mij hiermee? Ik begrijp je probleem niet zo, eigenlijk.
Wel ben ik het met Zita eens. Wees wat sober, ook op zo'n dag als stille zaterdag. Dat mag best een dag van herdenken zijn. Wat mij betreft hoeft dat niet in de kerk.
Ik bedoel jou hiermee inderdaad. Zie je laatste zin: als ik dat over biddag zou zeggen, zou ene Anker over me heen komen...:)
Nou, 't zou niet verkeerd wezen als jij eens een Ankertje over je heen kreeg... :hum
We hebben het over een bestaande traditie. Daarnaast denk ik dat biddagen meer te herleiden zijn op de Bijbel dan het officieel vieren van Goede Vrijdag. Ik zie dus geen reden om Goede vrijdag uit te breiden of biddag te laten vallen.

Ik hoorde gisteren overigens van GG-ers in ons dorp die ook erg te spreken waren over de bijeenkomsten in de Dorpskerk. Elke avond een bezinningsuur. Wellicht dat ik een volgend jaar b.l.e.w. ook eens ga kijken.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Jongere »

Simon schreef:ja, zoals Bert Mulder al schreef, de toenadering met rome is helemaal geen taboe meer....Is witte donderdag ook niet iets rooms, de instelling van de eucharistie voorstellende?
de remonstrantse broederschap was ook al lid geworden van refo500....je blijft je verbazen tegenwoordig...
Misschien gaat het dan na 500 jaar lukken om niet alles van 'Rome' weg te gooien, maar eerlijk te kijken naar wat terecht gezuiverd werd en naar welk kind we met het badwater hebben weggegooid. Want alles wat men in Rome deed gelijk stellen aan fout, gaat natuurlijk niet op.

Voorbeeld:
Luther had heel duidelijk gesteld dat mensen vrij moesten zijn om te biechten. Men moest niet gedwongen worden, zoals destijds in de RK-kerk (geestelijk) het geval was.
In zijn Catechismus schrijft hij dat van de weeromstuit heel veel mensen helemaal niets meer deden met de biecht. Dat was nooit zijn bedoeling geweest. De biecht moet blijven bestaan. Niet verplicht, ook niet bij de priester -> maar wel bij de broeder waaraan je je zonden belijdt (Joh 20, Jak 5) en die jou de vergeving uit het woord van God voorhoudt. Zo stelt hij: wie niets meer doet met de biecht, is geen christen.

Ik denk dat wij, zelfs na 500 jaar, nog steeds teveel in de weeromstuit zitten. Daardoor wordt alles met een Rooms luchtje (bijv. vasten) heel kritisch bekeken, terwijl het in zichzelf Bijbels kan zijn.
We moeten zuiver zien wat terecht is verworpen door de Reformatie, maar voor het overige ook vrijheid laten aan elkaar. Dat was nu ook precies het punt van de Reformatie (in ieder geval van Luther): het gaat niet zozeer om de afschaffing van veel dingen, maar om de gewetensvrijheid van de gelovigen in die dingen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door freek »

Ik was gisterenavond ook bij zo'n bijeenkomst die zou duiden op een ontwikeling waar ds. Beens langzamerhand vuurbang van begint te worden.

Samenzang, een overdenking (prediking!), gebed. Terwijl ik daar zat, bedacht ik me hoe beschamend het is om op de manier van Beens over dergelijke bijeenkomsten te schrijven.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Luther »

freek schreef:Ik was gisterenavond ook bij zo'n bijeenkomst die zou duiden op een ontwikeling waar ds. Beens langzamerhand vuurbang van begint te worden.

Samenzang, een overdenking (prediking!), gebed. Terwijl ik daar zat, bedacht ik me hoe beschamend het is om op de manier van Beens over dergelijke bijeenkomsten te schrijven.
Inderdaad!
Ds. J. van het Goor uit Rijssen schrijft een mooie en terechte ingezonden brief in het RD van vandaag.

Laten we ons meer richten op het afwijzen van bijvoorbeeld een vertoning als The Passion in Rotterdam, afgelopen donderdag. Als zelfs NRC en de Volkskrant terecht de vinger leggen bij het ontbreken van elke vorm van heiligheid, dan lijken mij dat onverdachte bronnen.
Zie ook het goede commentaar van S.M. de Bruijn (onderaan pag. 2 van Accent)!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door huisman »

Luther schreef:
freek schreef:Ik was gisterenavond ook bij zo'n bijeenkomst die zou duiden op een ontwikeling waar ds. Beens langzamerhand vuurbang van begint te worden.

Samenzang, een overdenking (prediking!), gebed. Terwijl ik daar zat, bedacht ik me hoe beschamend het is om op de manier van Beens over dergelijke bijeenkomsten te schrijven.
Inderdaad!
Ds. J. van het Goor uit Rijssen schrijft een mooie en terechte ingezonden brief in het RD van vandaag.

Laten we ons meer richten op het afwijzen van bijvoorbeeld een vertoning als The Passion in Rotterdam, afgelopen donderdag. Als zelfs NRC en de Volkskrant terecht de vinger leggen bij het ontbreken van elke vorm van heiligheid, dan lijken mij dat onverdachte bronnen.
Zie ook het goede commentaar van S.M. de Bruijn (onderaan pag. 2 van Accent)!
Kan het toch niet laten om even te citeren wat ik gisteravond bij Prof. G. Wisse las.(Let op het evenwicht)Hij doet dit in de contekst van medelijden opwekken met Jezus en zo tranen van ongeloof huilen.
Prof G. Wisse in 1947! schreef:Of als men de zeven weken voor Pasen bijzondere afzonderingscatechisties houdt, om op goede Vrijdag belijdenis te doen, en zelfs aan de heilige dis een plaats in te nemen, maar in de regel, niet lang daarna, bij honderden niets meer van al die sfeer en devotie is overgebleven. Als men met neo-liturgie in uitwendige devote dadingen wil vergoeden, wat men vaak aan volle ware Borgtochtelijke Christuswaarde eerst heeft te niet gedaan. Als men in zwaarklinkende termen zonde en verdoemenis zo melancholisch mogelijk meent recht te laten wedervaren, maar om inmiddels te weigeren, door een oprecht geloof Christus te worden ingelijfd, en al Zijn weldaden aan te nemen.
Gisteravond een indringende preek over het zevende kruiswoord met een drieërlei vrucht (art 10 11 en 12 van onze geloofsbelijdenis.)
10.Vergeving der zonden;
11.Wederopstanding des vleses;
12.En een eeuwig leven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door henriët »

Dat de 'feestdagen' door mensen bedacht zijn is een feit, dat Goede vrijdag dan alleen 's avonds een kerkdienst betreft, kun je dan ook weer niet zo begrijpen eigenlijk, waarom op biddag 2 diensten en op goede vrijdag, de betaaldag voor de Kerk, ( toch wel een van de belangrijkste dag voor Gods volk..) 1 dienst.

Het naar de kerkgaan is goed. Juist wanneer het Woord opengaat/ centraal staat. Dat is opzich niet verkeerd.
Toch begrijp ik de angst van ds Beens wel een beetje. Wanneer je allerlei extra diensten ga beleggen, kunnen de zondagse erediensten toch 'saai'worden en gewoontjes.Het lijkt steeds wel meer ook binnen onze kringen dat het allemaal wat anders moet, en wat is de geest daar dan achter?
En dat terwijl de zondag bij uitstek de dag is waarop Gods genade wordt uitgewerkt door de Heilige Geest. Een predikant verwoordde dat eens zo: "Door de weeks staan de deuren van Gods genade wijd open, maar op zondag dat is de werkdag van de Geest, dan staan de deuren wagenwijd open.

Maar anderzijds hoeven we er ook weer niet krampachtig mee om te gaan dunkt me.
Wie het Woord wil horen, voor wie het Woord mag leven en het kompas mag zijn, zal graag diensten willen hebben, al was het dagelijks. ( dan is oa kerkomroep ook weer een uitkomst;))
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door helma »

Gisteravond met zoon en schoondochter de Goede Vrijdagdienst bezocht in Rotterdam, Maranathakerk.
Indringende preek van Ds M van Campen over het zien op de koperen slang/het zien op de gekruisigde Christus.
Weer veel om verwonderd over te zijn/over na te denken
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Wilhelm »

helma schreef:Gisteravond met zoon en schoondochter de Goede Vrijdagdienst bezocht in Rotterdam, Maranathakerk.
Indringende preek van Ds M van Campen over het zien op de koperen slang/het zien op de gekruisigde Christus.
Weer veel om verwonderd over te zijn/over na te denken

Deze preek?
http://kerkdienstgemist.nl/assets/77839 ... 2012-19-30
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door helma »

Wilhelm schreef:
helma schreef:Gisteravond met zoon en schoondochter de Goede Vrijdagdienst bezocht in Rotterdam, Maranathakerk.
Indringende preek van Ds M van Campen over het zien op de koperen slang/het zien op de gekruisigde Christus.
Weer veel om verwonderd over te zijn/over na te denken

Deze preek?
http://kerkdienstgemist.nl/assets/77839 ... 2012-19-30
ja klopt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:
freek schreef:Ik was gisterenavond ook bij zo'n bijeenkomst die zou duiden op een ontwikeling waar ds. Beens langzamerhand vuurbang van begint te worden.

Samenzang, een overdenking (prediking!), gebed. Terwijl ik daar zat, bedacht ik me hoe beschamend het is om op de manier van Beens over dergelijke bijeenkomsten te schrijven.
Inderdaad!
Ds. J. van het Goor uit Rijssen schrijft een mooie en terechte ingezonden brief in het RD van vandaag.

Laten we ons meer richten op het afwijzen van bijvoorbeeld een vertoning als The Passion in Rotterdam, afgelopen donderdag. Als zelfs NRC en de Volkskrant terecht de vinger leggen bij het ontbreken van elke vorm van heiligheid, dan lijken mij dat onverdachte bronnen.
Zie ook het goede commentaar van S.M. de Bruijn (onderaan pag. 2 van Accent)!
Kan het toch niet laten om even te citeren wat ik gisteravond bij Prof. G. Wisse las.(Let op het evenwicht)Hij doet dit in de contekst van medelijden opwekken met Jezus en zo tranen van ongeloof huilen.
Prof G. Wisse in 1947! schreef:Of als men de zeven weken voor Pasen bijzondere afzonderingscatechisties houdt, om op goede Vrijdag belijdenis te doen, en zelfs aan de heilige dis een plaats in te nemen, maar in de regel, niet lang daarna, bij honderden niets meer van al die sfeer en devotie is overgebleven. Als men met neo-liturgie in uitwendige devote dadingen wil vergoeden, wat men vaak aan volle ware Borgtochtelijke Christuswaarde eerst heeft te niet gedaan. Als men in zwaarklinkende termen zonde en verdoemenis zo melancholisch mogelijk meent recht te laten wedervaren, maar om inmiddels te weigeren, door een oprecht geloof Christus te worden ingelijfd, en al Zijn weldaden aan te nemen.
Terechte woorden van prof. Wisse, maar de angst voor misbruik, of verkeerde gevoelens hoeft ons niet te weerhouden om goede bijeenkomsten te beleggen waar het Woord open gaat. Ik was blij om zojuist een kleine bijeekomst in onze gemeente te kunnen bijwonen, waarin gezongen werd, en we stil mochten zijn rond het Woord! Vanavond opnieuw.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Luther »

henriët schreef:Dat de 'feestdagen' door mensen bedacht zijn is een feit, dat Goede vrijdag dan alleen 's avonds een kerkdienst betreft, kun je dan ook weer niet zo begrijpen eigenlijk, waarom op biddag 2 diensten en op goede vrijdag, de betaaldag voor de Kerk, ( toch wel een van de belangrijkste dag voor Gods volk..) 1 dienst.

Het naar de kerkgaan is goed. Juist wanneer het Woord opengaat/ centraal staat. Dat is opzich niet verkeerd.
Toch begrijp ik de angst van ds Beens wel een beetje. Wanneer je allerlei extra diensten ga beleggen, kunnen de zondagse erediensten toch 'saai'worden en gewoontjes.Het lijkt steeds wel meer ook binnen onze kringen dat het allemaal wat anders moet, en wat is de geest daar dan achter?
En dat terwijl de zondag bij uitstek de dag is waarop Gods genade wordt uitgewerkt door de Heilige Geest. Een predikant verwoordde dat eens zo: "Door de weeks staan de deuren van Gods genade wijd open, maar op zondag dat is de werkdag van de Geest, dan staan de deuren wagenwijd open.

Maar anderzijds hoeven we er ook weer niet krampachtig mee om te gaan dunkt me.
Wie het Woord wil horen, voor wie het Woord mag leven en het kompas mag zijn, zal graag diensten willen hebben, al was het dagelijks. ( dan is oa kerkomroep ook weer een uitkomst;))
Ik meen dat het Calvijn was, die ook dagelijkse korte diensten had. We kunnen uiteraard heel bang zijn voor welke geesten dan ook, maar ik zou het helemaal niet verkeerd vinden als vaker korte momenten zijn. Waarom moeten we goede dingen uit de RK-traditie altijd direct rediculiseren met de vraag: Uit welke geest komt het voort?
Ik denk maar zo: Altijd en overal waar het Woord open gaat, is weer een mogelijkheid voor de Heilige Geest om te werken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door huisman »

Gezegende diensten toegwenst.
Isaac da Costa schreef: 't Is volbracht! Hy zegepraalt!
Zondeschuld! gy zijt betaald.
Dood! gy zijt verslonden.
Slangenkop! gy zijt vergruisd,
wy, met Christus u gekruisd,
heilloos rijk der zonden!

Jezus Christus gaf den geest!
't Uur des lijdens is geweest,
de oude mensch, gestorven!
Leggen we in des Heilands graf
zielenangst en doodvrees af!
Heil is ons verworven!

Ja! de Heer is opgestaan!
All' gy Englen! bidt Hem aan!
Looft Hem, Uitverkorenen!
Juicht in Zijn verrijzenis,
wien Zijn bloed ten losprijs is,
Gode weêrgeborenen!

Gy zijt opgestaan, o Heer!
't Treurend Godsvolk zag U weêr!
Gy zijt opgevaren
by 't triumfbazuingeklank,
by den daverenden dank
aller hemelscharen!

Gy zijt opgevaren, Heer!
's Dwinglands sterkten wierpt Gy neêr,
om Uw volk te slaken!
Zijn gevanknis werd uw buit!
Stort Uw kracht, Uw gaven uit,
om ons vrij te maken!

Onze Heiland! onze God!
in Uw Midd'laarshand is 't lot
aller wereldmachten!
tot bewaring van Uw Kerk,
boven al de woede sterk
aller hellekrachten!

Tot verzeekring in den strijd,
aan Uw heilgen Naam gewijd,
krachtig ter viktorie!
tot Ge in 's Vaders heerlijkheid,
Rechter vol van Majesteit,
wederkeert in glorie!

God met ons, Emmanuël!
Overwinnaar van de hel!
allen schrik verdrijft Gy!
Raze Satan! stijg' de nood!
dage de onverbidbre dood!
God met ons, die blijft Gy!

God met ons, in 't vleesch op aard!
Thands onzichtbaar openbaard
dooor den Geest des levens!
In elk harte, dat versmacht
naar die zielsvervullingskracht,
moê des aardschen strevens!

Ja! de Heer is opgestaan!
't Licht van God is opgegaan!
spoed U, hemeltijding;
uit Judéaas moederkerk
tot der verste Heidnen perk,
de aarde tot verblijding!

Hemelsch Sion! Gy verschijnt!
't Aardsch Jerusalem verdwijnt!
Vliedt, ondankbre Joden!
tot ge u nederbuigt voor Hem,
Wiens door u miskende stem
opwekt uit de dooden!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door henriët »

Luther schreef:
henriët schreef:Dat de 'feestdagen' door mensen bedacht zijn is een feit, dat Goede vrijdag dan alleen 's avonds een kerkdienst betreft, kun je dan ook weer niet zo begrijpen eigenlijk, waarom op biddag 2 diensten en op goede vrijdag, de betaaldag voor de Kerk, ( toch wel een van de belangrijkste dag voor Gods volk..) 1 dienst.

Het naar de kerkgaan is goed. Juist wanneer het Woord opengaat/ centraal staat. Dat is opzich niet verkeerd.
Toch begrijp ik de angst van ds Beens wel een beetje. Wanneer je allerlei extra diensten ga beleggen, kunnen de zondagse erediensten toch 'saai'worden en gewoontjes.Het lijkt steeds wel meer ook binnen onze kringen dat het allemaal wat anders moet, en wat is de geest daar dan achter?
En dat terwijl de zondag bij uitstek de dag is waarop Gods genade wordt uitgewerkt door de Heilige Geest. Een predikant verwoordde dat eens zo: "Door de weeks staan de deuren van Gods genade wijd open, maar op zondag dat is de werkdag van de Geest, dan staan de deuren wagenwijd open.

Maar anderzijds hoeven we er ook weer niet krampachtig mee om te gaan dunkt me.
Wie het Woord wil horen, voor wie het Woord mag leven en het kompas mag zijn, zal graag diensten willen hebben, al was het dagelijks. ( dan is oa kerkomroep ook weer een uitkomst;))
Ik meen dat het Calvijn was, die ook dagelijkse korte diensten had. We kunnen uiteraard heel bang zijn voor welke geesten dan ook, maar ik zou het helemaal niet verkeerd vinden als vaker korte momenten zijn. Waarom moeten we goede dingen uit de RK-traditie altijd direct rediculiseren met de vraag: Uit welke geest komt het voort?
Ik denk maar zo: Altijd en overal waar het Woord open gaat, is weer een mogelijkheid voor de Heilige Geest om te werken.
dat heb ik ook niet gezegd meen ik, dat dat niet zou mogen?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Luther »

henriët schreef:
Luther schreef:
henriët schreef:Dat de 'feestdagen' door mensen bedacht zijn is een feit, dat Goede vrijdag dan alleen 's avonds een kerkdienst betreft, kun je dan ook weer niet zo begrijpen eigenlijk, waarom op biddag 2 diensten en op goede vrijdag, de betaaldag voor de Kerk, ( toch wel een van de belangrijkste dag voor Gods volk..) 1 dienst.

Het naar de kerkgaan is goed. Juist wanneer het Woord opengaat/ centraal staat. Dat is opzich niet verkeerd.
Toch begrijp ik de angst van ds Beens wel een beetje. Wanneer je allerlei extra diensten ga beleggen, kunnen de zondagse erediensten toch 'saai'worden en gewoontjes.Het lijkt steeds wel meer ook binnen onze kringen dat het allemaal wat anders moet, en wat is de geest daar dan achter?
En dat terwijl de zondag bij uitstek de dag is waarop Gods genade wordt uitgewerkt door de Heilige Geest. Een predikant verwoordde dat eens zo: "Door de weeks staan de deuren van Gods genade wijd open, maar op zondag dat is de werkdag van de Geest, dan staan de deuren wagenwijd open.

Maar anderzijds hoeven we er ook weer niet krampachtig mee om te gaan dunkt me.
Wie het Woord wil horen, voor wie het Woord mag leven en het kompas mag zijn, zal graag diensten willen hebben, al was het dagelijks. ( dan is oa kerkomroep ook weer een uitkomst;))
Ik meen dat het Calvijn was, die ook dagelijkse korte diensten had. We kunnen uiteraard heel bang zijn voor welke geesten dan ook, maar ik zou het helemaal niet verkeerd vinden als vaker korte momenten zijn. Waarom moeten we goede dingen uit de RK-traditie altijd direct rediculiseren met de vraag: Uit welke geest komt het voort?
Ik denk maar zo: Altijd en overal waar het Woord open gaat, is weer een mogelijkheid voor de Heilige Geest om te werken.
dat heb ik ook niet gezegd meen ik, dat dat niet zou mogen?
Ik reageerde vooral op deze zin:
Het lijkt steeds wel meer ook binnen onze kringen dat het allemaal wat anders moet, en wat is de geest daar dan achter?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie