Goede Vrijdag en de stille week

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vind het mooi en sterk wat ds Heemskerk gezegd heeft.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:
Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:Wat een hoop flauwekul weer van ds. Heemskerk. Net of de kwantiteit aan kerkdiensten een doorslaggevende factor is.
Wat een hoop flauwekul weer van @Ambtenaar. Net of een dienst méér iemand slechter maakt.
Het doet mij denken aan de farizeeër die op de hoek staat te bidden. Kijk mij eens goed zijn, ik houd twee diensten.
Waarom? In confessionele kring is het vanouds de gewoonte dat er op goedevrijdagmorgen kerk is. Mischien dat ds. Heemskerk zich wat zwart-wit uitdrukt. Dat hoort een beetje bij zijn achtergrond. Waarom moet dat nu weer flauwekul heten?

Zelfs de toch tamelijk vrijzinnige Leidse Binnenstadsgemeente heeft een kerkdienst op goedevrijdagmorgen.
Waarom hebben reformatorische basisscholen vrij op Goede Vrijdag als er 's ochtends toch geen kerk is?
Wij gingen ook in onze GG-tijd altijd al naar de ochtenddienst in de Hervormde kerk. Het is Goede Vrijdag, je hebt toch niet voor niets vrij van school?
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:Waarom hebben reformatorische basisscholen vrij op Goede Vrijdag als er 's ochtends toch geen kerk is?
Wij gingen ook in onze GG-tijd altijd al naar de ochtenddienst in de Hervormde kerk. Het is Goede Vrijdag, je hebt toch niet voor niets vrij van school?
Ik vind het een heel terecht punt van ds. Heemskerk, en zou er ook voor willen pleiten om 's morgens kerk te houden.
Bij ons hebben de hervormde kerken in de omtrek ook geen ochtenddiensten overigens.

Wat de school hierin precies voor rol speelt, begrijp ik nooit zo. Op Hemelvaartsdag ga je 's middags toch meestal ook niet naar de kerk, terwijl de scholen dan ook vrij zijn.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Erskinees »

Mij maakt het allemaal niet zoveel uit. Maar als je op bid- en dankdagen maarliefst drie diensten organiseert is Goede Vrijdag inderdaad wel erg karig bedeeld.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door aggieoudje »

Wij hebben op Goede Vrijdag 's ochtends wel een dienst, voor de kinderen. En 's avonds gewoon een normale dienst.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Hendrikus »

Ondanks Corona gaan de avonden in de Stille week bij ons gewoon door, als live-uitzendingen via kerk-tv en YouTube. Onder normale omstandigheden hadden we altijd zo'n 800 mensen per avond, vier avonden op rij, afkomstig uit alle hoeken van de kerkelijke landkaart. Die 800 mensen in de kerk missen we nu wel, maar de kijkcijfers van kerk-tv en YouTube wijzen uit dat ze nog steeds betrokken zijn, zij het nu op afstand. Nog steeds: inhoudsvolle meditaties, mooie muziek, waardevolle momenten van bezinning. En ook al klinkt de gemeentezang nu wat anders, met slechts een 6 tot 8 mensen in de kerk: het blijven mooie avonden.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door samanthi »

Matteüs 27

46 En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI! dat is: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten?

47 En sommigen van die daar stonden, zulks horende, zeiden: Deze roept Elías.


Nooit beseft hoe erg dit spotten eigenlijk was.
De Heere Jezus roept Eloi... Mijn God, dat wisten de omstanders echt wel, maar ze verbasteren het, late ze kijken of Elia komt... terwijl ze wisten Wie Hij riep.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Geytenbeekje »

Wij hebben s ochtends ook dienst, voor de kinderen.
S avonds voor de volwassenen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Lilian1975 »

Vanmorgen hadden wij dienst. (Online)
Centraal stond de moordenaar aan het kruis. Ds P de Vries.
Het is nooit te laat in dit leven voor het kruishout maar je moet het er niet op aan laten komen omdat je niet weet wanneer je sterft. Goede vrijdag voor de moordenaar en de hoofdman. En een zwarte vrijdag voor al die anderen. Moet je bang zijn dat je Hem steelt en dus een dief wordt? Nee zei Kohlbrugge u bent al een dief. Luther; waar kjwn je het beste zijn als je berbannen of vervolgd wordt. Onder de geopende hemel. (Je moet de preek luisteren om het e.a. in verband te horen)
Meer gekregen dan verwacht..
En nog zoveel meer lessen.
De punten de belijdenis en vraag van de moordenaar. En als punt twee het antwoord van Christus. Aanbevelingswaardig!
Voor wie wil kan ik de link sturen.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Zeeuw »

Vanmorgen hebben we online de dienst voor kinderen met het gezin geluisterd. Erg fijn dat dit zo kon.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef:Matteüs 27

46 En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI! dat is: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten?

47 En sommigen van die daar stonden, zulks horende, zeiden: Deze roept Elías.


Nooit beseft hoe erg dit spotten eigenlijk was.
De Heere Jezus roept Eloi... Mijn God, dat wisten de omstanders echt wel, maar ze verbasteren het, late ze kijken of Elia komt... terwijl ze wisten Wie Hij riep.
Toch zeggen de kanttekeningen dit niet:
42 Dit zeggen zij met Hem spottende, omdat de woorden Eli en Elia bijna overeenkomen.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Geytenbeekje »

Lilian1975 schreef:Vanmorgen hadden wij dienst. (Online)
Centraal stond de moordenaar aan het kruis. Ds P de Vries.
Het is nooit te laat in dit leven voor het kruishout maar je moet het er niet op aan laten komen omdat je niet weet wanneer je sterft. Goede vrijdag voor de moordenaar en de hoofdman. En een zwarte vrijdag voor al die anderen. Moet je bang zijn dat je Hem steelt en dus een dief wordt? Nee zei Kohlbrugge u bent al een dief. Luther; waar kjwn je het beste zijn als je berbannen of vervolgd wordt. Onder de geopende hemel. (Je moet de preek luisteren om het e.a. in verband te horen)
Meer gekregen dan verwacht..
En nog zoveel meer lessen.
De punten de belijdenis en vraag van de moordenaar. En als punt twee het antwoord van Christus. Aanbevelingswaardig!
Voor wie wil kan ik de link sturen.
( Jullie predikant was ook de onze geweest, leuk.)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik heb al die bijeenkomsten in de stille week nooit zo begrepen, als het goed is is er op de Lijdenszondagen (en op Goede Vrijdag) aandacht voor het lijden en sterven van de Heere Jezus. Soms hebben predikanten zelf in de prediking van de Lijdenstijd weinig echte aandacht voor de Heere Jezus,
en moeten dan die bijeenkomsten in de stille week dat compenseren?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
samanthi schreef:Matteüs 27

46 En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI! dat is: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten?

47 En sommigen van die daar stonden, zulks horende, zeiden: Deze roept Elías.


Nooit beseft hoe erg dit spotten eigenlijk was.
De Heere Jezus roept Eloi... Mijn God, dat wisten de omstanders echt wel, maar ze verbasteren het, late ze kijken of Elia komt... terwijl ze wisten Wie Hij riep.
Toch zeggen de kanttekeningen dit niet:
42 Dit zeggen zij met Hem spottende, omdat de woorden Eli en Elia bijna overeenkomen.
In psalm 22 staat het zelfde woord Eli Eli, dat wisten de schriftgeleerden echt wel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef:
Zeeuw schreef:
samanthi schreef:Matteüs 27

46 En omtrent de negende ure riep Jezus met een grote stem zeggende: ELI, ELI, LAMA SABACHTHANI! dat is: Mijn God! Mijn God! Waarom hebt Gij Mij verlaten?

47 En sommigen van die daar stonden, zulks horende, zeiden: Deze roept Elías.


Nooit beseft hoe erg dit spotten eigenlijk was.
De Heere Jezus roept Eloi... Mijn God, dat wisten de omstanders echt wel, maar ze verbasteren het, late ze kijken of Elia komt... terwijl ze wisten Wie Hij riep.
Toch zeggen de kanttekeningen dit niet:
42 Dit zeggen zij met Hem spottende, omdat de woorden Eli en Elia bijna overeenkomen.
In psalm 22 staat het zelfde woord Eli Eli, dat wisten de schriftgeleerden echt wel.
Er staat ook niet dat het specifiek de schriftgeleerden waren die dit zeiden.
Plaats reactie