Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17244
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

Vorst schreef:
DDD schreef:
Vorst schreef:
huisman schreef:
Dankbaar dat wij zo’n voorgeschreven rooster niet hebben. Laat predikanten aub biddend en in afhankelijkheid van Gods Geest bezien over welk Schriftgedeelte ze preken.
Vraag: Wie maakt zo’n rooster en welke criteria gelden daarvoor?
Wat een negatieve insteek. Het een sluit het ander toch niet uit? Bij ons wordt het Oecumenisch Leesrooster uit het Dienstboek van de PKN aangehouden. Vrij gebruikelijk binnen de PKN. Dat is overigens opgesteld door een commissie waarin predikanten zitting hebben.
Ik vind het nogal wat om van een gastpredikant te vragen om volgens het leesrooster te preken, zeker als dat gebeurt voor het reguliere tarief voor een extra dienst. Maar dat geheel terzijde.
Het merendeel van onze gastpredikanten preekt zelf ook volgens het rooster. Daarnaast zijn ruim een jaar van tevoren de preekbeurten bekend. In ad-hoc situaties is het natuurlijk een ander verhaal maar dat komt zelden voor.
Voor de goede orde: als je je (niet persoonlijk) verdiept in de liturgie zie je dat elke zondag een naam heeft met een betekenis. Logisch dus om ook volgens die benamingen de liturgie en het leesrooster vorm te geven.

@vorst een paar vragen omdat ik deze praktijk niet ken.
1.Dus het is een centraal door de PKN vastgesteld rooster?
2.De PKN is erg breed wordt dit rooster van links tot rechts gehanteerd?
4. Zijn er meerdere roosters beschikbaar die passen bij de diverse richtingen binnen de PKN?
5. Wordt van een PKN gemeente verwacht of zelfs geboden om dit rooster te gebruiken of is het niet meer dan een handreiking?
6.Is er ook een link naar dit/deze rooster(s) ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:
huisman schreef:@DIA, Vele preken van ds S.W. Janse beluisterd over de nachtgezichten van Zacharia......meer dan leerzaam.
Weet je misschien ook of ds. Janse deze Bijbellezing ook in 's-Gravenpolder heeft gehouden?
Het is in ieder geval een niet alledaags thema voor Bijbellezingen.
Ik weet dat er van ds. G.H. Kersten ook een boek is over de Nachtgezichten van Zacharia.
Volgens mij leent het gedeelte zich juist heel goed voor Bijbellezingen. Toen wij nog een predikant hadden, preekte hij altijd vervolgstoffen tijdens de Bijbellezingen. En dan is een serie over de nachtgezichten een "logische" keuze.
Al zal het ook de nodige studie meebrengen, het is niet het makkelijkste gedeelte.
-
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Vorst »

@ Huisman: zie http://www.protestantsekerk.nl/themas/l ... gsroosters

Volgens mij maakt rechts-PKN er geen gebruik van. Het gaat namelijk ook over een zondagspsalm (vaak de enige psalm in de dienst), naam van de zondag, kleur van de zondag, etc.

Het is een handleiding en geen verplichting.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Vorst schreef:Volgens mij maakt rechts-PKN er geen gebruik van. Het gaat namelijk ook over een zondagspsalm (vaak de enige psalm in de dienst), naam van de zondag, kleur van de zondag, etc.

Het is een handleiding en geen verplichting.
Nee, hier maakt rechts-PKN geen gebruik van. Ik voel ook de behoefte nog niet zo...
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Vorst »

Toch heeft het zeer oude papieren en heeft alles een diepere betekenis. Ik vind het prachtig. Maar ik ben dan ook lid van een hoog-liturgische gemeente.
Online
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Vorst schreef:
DDD schreef:
Ik vind het nogal wat om van een gastpredikant te vragen om volgens het leesrooster te preken, zeker als dat gebeurt voor het reguliere tarief voor een extra dienst. Maar dat geheel terzijde.
Het merendeel van onze gastpredikanten preekt zelf ook volgens het rooster. Daarnaast zijn ruim een jaar van tevoren de preekbeurten bekend. In ad-hoc situaties is het natuurlijk een ander verhaal maar dat komt zelden voor.
Voor de goede orde: als je je (niet persoonlijk) verdiept in de liturgie zie je dat elke zondag een naam heeft met een betekenis. Logisch dus om ook volgens die benamingen de liturgie en het leesrooster vorm te geven.
Het betekent dat als je op een vrije zondag elders voorgaat, dat je dan toch de preek van de zondag moet maken. Ook als je preekt volgens het rooster is het extra werk om zo'n preek te maken. Of je moet een oude preek hebben over het onderwerp. Daar is die 120 euro echt een schijntje voor.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

Vorst schreef:@ Huisman: zie http://www.protestantsekerk.nl/themas/l ... gsroosters

Volgens mij maakt rechts-PKN er geen gebruik van. Het gaat namelijk ook over een zondagspsalm (vaak de enige psalm in de dienst), naam van de zondag, kleur van de zondag, etc.

Het is een handleiding en geen verplichting.
Dat lees ik steeds in het kerkblad, de zoveelste zondag voor Trinitatis en de kleur is...... paars..... of groen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Vorst »

DDD schreef:
Vorst schreef:
DDD schreef:
Ik vind het nogal wat om van een gastpredikant te vragen om volgens het leesrooster te preken, zeker als dat gebeurt voor het reguliere tarief voor een extra dienst. Maar dat geheel terzijde.
Het merendeel van onze gastpredikanten preekt zelf ook volgens het rooster. Daarnaast zijn ruim een jaar van tevoren de preekbeurten bekend. In ad-hoc situaties is het natuurlijk een ander verhaal maar dat komt zelden voor.
Voor de goede orde: als je je (niet persoonlijk) verdiept in de liturgie zie je dat elke zondag een naam heeft met een betekenis. Logisch dus om ook volgens die benamingen de liturgie en het leesrooster vorm te geven.
Het betekent dat als je op een vrije zondag elders voorgaat, dat je dan toch de preek van de zondag moet maken. Ook als je preekt volgens het rooster is het extra werk om zo'n preek te maken. Of je moet een oude preek hebben over het onderwerp. Daar is die 120 euro echt een schijntje voor.
Veel predikanten preken niet op hun vrije zondag.
Online
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Het gaat hier om gastpredikanten, toch. Die preken dus wel op hun vrije zondag, want anders zouden ze niet volgens het rooster hoeven te preken. Ik neem tenminste aan dat het hier niet gaat om de middag- of avonddienst.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Vorst »

Emeritiuspredikanten en predikanten zonder gemeente preken niet op hun vrije zondag. Dat is alleen van toepassing op predikanten in actieve dienst. En die kunnen ook gewoon ruilen, daar is geen vrije zondasg voor nodig.
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Paul »

Gisteren was een gezegende dienst met proponent Langeweg uit Hoevelaken...het luisteren waard. http://www.kerkomroep.nl/#/kerken/10535?mp=10535
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

ds. G.A. van der Brink

Markus 11 : 27-33

De doop uit de hemel
1 Jezus vraagt
2 Jezus zwijgt
3Jezus doopt

1 Wij weten het niet, antwoord op verschillende vragen,
Is er leven na de dood?
Wat is er op tegen om je eens flink te buiten te gaan aan alcohol of drugs?
Ben je levend gemaakt?
Wat zal Gods oordeel zijn?
Makkelijk om je dom te houden, ik weet het niet.

De geestelijke leiders van het volk hadden veel verschil van mening, maar tegen over de Heere Jezus leggen ze het bij, samen tegen Jezus.
Hoe komt U aan uw gezag? De onderliggende gedachten 'Wie denk U wel dat U bent'.
Ze wilden iets vinden om Jezus te doden.
De Heere Jezus stelt een tegenvraag, dat was niet ongebruikelijk bij de joden.
Zijn vraag is de sleutel op hun vraag.
De Doop van Johannes Was die uit de Hemel of uit de mensen, iedereen wist dat Johannes een profeet was en hij dat vertelde over Iemand Die komen zou.
Als ze eerlijk zijn weten ze het antwoord op beiden vragen.
Antwoord Mij!
2 Ze antwoorden: we weten het niet, maar ze weten het wel.
Ze overleggen en kiezen voor domheid, geen gevolgen, geen consequenties, als je weet wat het gezag van de Heere Jezus is, is er niets meer hetzelfde in je leven. Onkunde als keuze is onkunde als oordeel.
Als je niet wil weten Wie Jezus is zul je hierin blijven je hele leven.

Ik weet het niet, Jezus zegt: weet je het niet? Dan zul je het niet weten ook.
Kies je voor onwetendheid?
De opdracht is geloof, wie niet geloofd is alrede veroordeeld.
3 Ga dan heen... de doop van de Heere Jezus. De taak is de kinderen te leren over de Heere Jezus, de genade kunnen we niet geven, wel de kennis van Jezus.

Is mijn doop een doop uit de hemel?
Welke betekenis heeft het?
Jezus zegt: antwoord Mij!
Is het uit de hemel of uit de mensen?
Uiterlijk met water, innerlijk met Zijn bloed, is het waar wat er beloofd is? geloof je in het gezag van de Heere Jezus?

Als je belijdt dat je zonder het bloed voor eeiuwig verloren bent.
Als je belijdt dat je zonder dat onder de eeuwige toorn ligt.
Weet je wat je doop betekend?
Zeg je ik weet het niet, dan zul je daarin sterven.
Geloof in je doop is geloof in de afwassing van de zonden de belofte van de innerlijke vernieuwing.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Paul »

samanthi schreef:ds. G.A. van der Brink

Markus 11 : 27-33

De doop uit de hemel
1 Jezus vraagt
2 Jezus zwijgt
3Jezus doopt

1 Wij weten het niet, antwoord op verschillende vragen,
Is er leven na de dood?
Wat is er op tegen om je eens flink te buiten te gaan aan alcohol of drugs?
Ben je levend gemaakt?
Wat zal Gods oordeel zijn?
Makkelijk om je dom te houden, ik weet het niet.

De geestelijke leiders van het volk hadden veel verschil van mening, maar tegen over de Heere Jezus leggen ze het bij, samen tegen Jezus.
Hoe komt U aan uw gezag? De onderliggende gedachten 'Wie denk U wel dat U bent'.
Ze wilden iets vinden om Jezus te doden.
De Heere Jezus stelt een tegenvraag, dat was niet ongebruikelijk bij de joden.
Zijn vraag is de sleutel op hun vraag.
De Doop van Johannes Was die uit de Hemel of uit de mensen, iedereen wist dat Johannes een profeet was en hij dat vertelde over Iemand Die komen zou.
Als ze eerlijk zijn weten ze het antwoord op beiden vragen.
Antwoord Mij!
2 Ze antwoorden: we weten het niet, maar ze weten het wel.
Ze overleggen en kiezen voor domheid, geen gevolgen, geen consequenties, als je weet wat het gezag van de Heere Jezus is, is er niets meer hetzelfde in je leven. Onkunde als keuze is onkunde als oordeel.
Als je niet wil weten Wie Jezus is zul je hierin blijven je hele leven.

Ik weet het niet, Jezus zegt: weet je het niet? Dan zul je het niet weten ook.
Kies je voor onwetendheid?
De opdracht is geloof, wie niet geloofd is alrede veroordeeld.
3 Ga dan heen... de doop van de Heere Jezus. De taak is de kinderen te leren over de Heere Jezus, de genade kunnen we niet geven, wel de kennis van Jezus.

Is mijn doop een doop uit de hemel?
Welke betekenis heeft het?
Jezus zegt: antwoord Mij!
Is het uit de hemel of uit de mensen?
Uiterlijk met water, innerlijk met Zijn bloed, is het waar wat er beloofd is? geloof je in het gezag van de Heere Jezus?

Als je belijdt dat je zonder het bloed voor eeiuwig verloren bent.
Als je belijdt dat je zonder dat onder de eeuwige toorn ligt.
Weet je wat je doop betekend?
Zeg je ik weet het niet, dan zul je daarin sterven.
Geloof in je doop is geloof in de afwassing van de zonden de belofte van de innerlijke vernieuwing.
Gaat u alijd naar de Laankerk in Rotterdam?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

Paul schreef:
samanthi schreef:ds. G.A. van der Brink

Markus 11 : 27-33

De doop uit de hemel
1 Jezus vraagt
2 Jezus zwijgt
3Jezus doopt

1 Wij weten het niet, antwoord op verschillende vragen,
Is er leven na de dood?
Wat is er op tegen om je eens flink te buiten te gaan aan alcohol of drugs?
Ben je levend gemaakt?
Wat zal Gods oordeel zijn?
Makkelijk om je dom te houden, ik weet het niet.

De geestelijke leiders van het volk hadden veel verschil van mening, maar tegen over de Heere Jezus leggen ze het bij, samen tegen Jezus.
Hoe komt U aan uw gezag? De onderliggende gedachten 'Wie denk U wel dat U bent'.
Ze wilden iets vinden om Jezus te doden.
De Heere Jezus stelt een tegenvraag, dat was niet ongebruikelijk bij de joden.
Zijn vraag is de sleutel op hun vraag.
De Doop van Johannes Was die uit de Hemel of uit de mensen, iedereen wist dat Johannes een profeet was en hij dat vertelde over Iemand Die komen zou.
Als ze eerlijk zijn weten ze het antwoord op beiden vragen.
Antwoord Mij!
2 Ze antwoorden: we weten het niet, maar ze weten het wel.
Ze overleggen en kiezen voor domheid, geen gevolgen, geen consequenties, als je weet wat het gezag van de Heere Jezus is, is er niets meer hetzelfde in je leven. Onkunde als keuze is onkunde als oordeel.
Als je niet wil weten Wie Jezus is zul je hierin blijven je hele leven.

Ik weet het niet, Jezus zegt: weet je het niet? Dan zul je het niet weten ook.
Kies je voor onwetendheid?
De opdracht is geloof, wie niet geloofd is alrede veroordeeld.
3 Ga dan heen... de doop van de Heere Jezus. De taak is de kinderen te leren over de Heere Jezus, de genade kunnen we niet geven, wel de kennis van Jezus.

Is mijn doop een doop uit de hemel?
Welke betekenis heeft het?
Jezus zegt: antwoord Mij!
Is het uit de hemel of uit de mensen?
Uiterlijk met water, innerlijk met Zijn bloed, is het waar wat er beloofd is? geloof je in het gezag van de Heere Jezus?

Als je belijdt dat je zonder het bloed voor eeiuwig verloren bent.
Als je belijdt dat je zonder dat onder de eeuwige toorn ligt.
Weet je wat je doop betekend?
Zeg je ik weet het niet, dan zul je daarin sterven.
Geloof in je doop is geloof in de afwassing van de zonden de belofte van de innerlijke vernieuwing.
Gaat u alijd naar de Laankerk in Rotterdam?
Ja
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging onze consulent Ds. A. v. Vuuren em. Predikant uit Capelle a/d IJssel voor. In deze dienst werden 2 jongetjes van de gemeente gedoopt.
De tekst voor de preek kwam uit Psalm 127: 3 t/m 5 Zie, kinderen zijn het eigendom van de HEERE, de vrucht van de schoot is Zijn beloning. Zoals pijlen in de hand van een held, zo zijn de zonen, ontvangen in de jeugd. Welzalig de man die zijn pijlkoker daarmee gevuld heeft; zij worden niet beschaamd, als zij met de vijanden spreken in de poort.
Thema: Onze levensrichting
De kinderen: 1. Van wie ze zijn.
2. Waarom ze er zijn.
Schriftlezingen: Psalm 78: 1 t/m 11 en Psalm 127
Zingen:
Ps 103: 8 en 9
Ps 139: 7 en 9
Ps 78: 3 en 5
Ps 105: 5
Ps 134: 3
Ps 127: 3, 4 en 5
Ps 102: 16
Ps 79: 7

In de avonddienst ging Ds. J. P. J. Voets uit Ridderkerk voor. Hij preekte over Efeze 5: 8 t/m 10 Want u was voorheen duisternis, maar nu bent u licht in de Heere; wandel als kinderen van het licht –  want de vrucht van de Geest bestaat in alle goedheid en rechtvaardigheid en waarheid – en beproef wat de Heere welbehaaglijk is.
Thema: Leef als kind van het licht
Schriftlezing: Efeze 5: 1 t/m 14
Zingen:
Ps 23: 1 en 2
Ps 116: 5, 10 en 11
Ps 67: 1
Ps 17: 3 en 4
Ps 27: 1 en 5
Ps 57: 5 en 7
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gesloten