Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

egoe
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 mei 2014, 13:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door egoe »

In de morgendienst ds J.J. Ten Brinke

Ps. 8 : 3, 4 en 5
Ps. 33 : 7
Schriftlezingen: Prediker 6 en Romeinen 5:12-15
Ps. 9 : 10, 19 en 20
Ps. 2 : 3 en 7
Ps. 144 : 2 en 7

Tekst: Prediker 6:10
10 Wat iemand ook is, zijn naam is al genoemd. Het is bekend dat hij een mens is. Hij kan niet in het geding treden tegen Hem Die sterker is dan hij.

In de avonddienst ds B.L.P. Tramper

Ps. 95:1,2
Ps. 95:4
Johannes 1:1—18
NGB artikel 10
Ps. 130:2,4
Ps. 116:5,7
Ps. 89:3

Twee aandachtspunten

Wat de schrift over Jezus Godheid getuigt
Wat het geloof in Jezus Godheid uitwerkt.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Amstelodamense schreef:Tekst: Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.

Jezus' bewogenheid over Jeruzalem:

1) vanwege hun geveinsdheid
2) vanwege hun blindheid
3) vanwege hun onwil

Centraal stond de onwil van de mens om tot God te komen. Helemaal waar natuurlijk, maar ik vind het best moeilijk als dat alleen centraal staat (het gaat dan zo over de mens en zijn/haar kenmerken).
Nog ergens na te beluisteren ?
-DIA-
Berichten: 32739
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:Hebben jullie echt wat aan de preken van zondag (voor door de week)? Luisteren jullie de preek nog eens na? Schrijven jullie mee tijdens de dienst?
Ik had deze opmerking over het hoofd gezien.

Tijdens de dienst zelf schrijf ik niet. Alleen wel het thema en de punten. Dan heb je wat houvast in de preeklijn. En bij het uitschrijven van een preek komen dan de punten vaak meer tot hun recht als je wellicht de eerste keer luisterde.
Ik zag overigens wel eens, dat er mensen meeschreven. Niet de hele preek, maar wel aantekeningen maakten.

Zelf luister ik preken wel eens meermalen. Een preek uitschrijven doe ik soms ook. Dan neem je wel goed op wat er gezegd wordt. Ook kun je tijdens het uitschrijven soms mediteren, of tot jezelf inkeren. Ik zie het uitschrijven van preken wel als een nuttige bezigheid.

Paar punten om in gedachten te houden: Spreektaal is niet altijd schrijftaal. Daarom moet er soms iets geschaafd worden aan een preek. Het is daarom wel gewenst dat je de dominee van wie je een preek uitschrijft goed kent. Dat je weet wat hij bedoelt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Amstelodamense »

Geytenbeekje schreef:
Amstelodamense schreef:Tekst: Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.

Jezus' bewogenheid over Jeruzalem:

1) vanwege hun geveinsdheid
2) vanwege hun blindheid
3) vanwege hun onwil

Centraal stond de onwil van de mens om tot God te komen. Helemaal waar natuurlijk, maar ik vind het best moeilijk als dat alleen centraal staat (het gaat dan zo over de mens en zijn/haar kenmerken).
Nog ergens na te beluisteren ?
Via de site van onze kerk, maar staat helaas niet openbaar. En ik mag niet zomaar mijn inloggegevens met je delen :-)
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Arja »

-DIA- schreef:
Arja schreef:Hebben jullie echt wat aan de preken van zondag (voor door de week)? Luisteren jullie de preek nog eens na? Schrijven jullie mee tijdens de dienst?
Ik had deze opmerking over het hoofd gezien.

Tijdens de dienst zelf schrijf ik niet. Alleen wel het thema en de punten. Dan heb je wat houvast in de preeklijn. En bij het uitschrijven van een preek komen dan de punten vaak meer tot hun recht als je wellicht de eerste keer luisterde.
Ik zag overigens wel eens, dat er mensen meeschreven. Niet de hele preek, maar wel aantekeningen maakten.

Zelf luister ik preken wel eens meermalen.
Ik luister de preek op maandag vaak nog een keer. Dan schrijf ik wat op. Maar ik doet dat niet bij alle preken.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door liz boer »

Arja schreef:
-DIA- schreef:
Arja schreef:Hebben jullie echt wat aan de preken van zondag (voor door de week)? Luisteren jullie de preek nog eens na? Schrijven jullie mee tijdens de dienst?
Ik had deze opmerking over het hoofd gezien.

Tijdens de dienst zelf schrijf ik niet. Alleen wel het thema en de punten. Dan heb je wat houvast in de preeklijn. En bij het uitschrijven van een preek komen dan de punten vaak meer tot hun recht als je wellicht de eerste keer luisterde.
Ik zag overigens wel eens, dat er mensen meeschreven. Niet de hele preek, maar wel aantekeningen maakten.

Zelf luister ik preken wel eens meermalen.
Ik luister de preek op maandag vaak nog een keer. Dan schrijf ik wat op. Maar ik doet dat niet bij alle preken.
Ik maak tijdens de dienst aantekeningen, ik kan de lijn dan betervasthouden, ook zoek ik aangehaalde teksten meteen op, door zo actief mee te doen kan ik me beter concentreren.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

21 juli 2019 CGK Renswoude, Ds. P. den Butter

Morgendienst:
Gelezen: 2 Koningen 14:23-29/ Jona 1:1-4
Tekst: Jona 1:3a en 4a
3 a Maar Jona
4a Maar de Heere

De opdracht van God aan Jona
1.Jona kreeg hem van de Heere
2. De Heere gaf hem aan Jona


Middagdienst:

Gelezen: Jona 1:1-10
Tekst: Jona 1:9-10
9 En hij zeide tot hen: Ik ben een Hebreër; en ik vreze den HEERE, den God des hemels, Die de zee en het droge gemaakt heeft.
10 Toen vreesden die mannen met grote vreze, en zeiden tot hem: Wat hebt gij dit gedaan? Want de mannen wisten, dat hij van des HEEREN aangezicht vlood; want hij had het hun te kennen gegeven.

De eerste 2 preken van een serie over Jona, die de vlg 2 zondagen wordt vervolgd.
Ernstige preken maar ook vol van genade.
Bertiel
Berichten: 4592
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bertiel »

Gisterochtend koffieschenk ronde in het bejaardenhuis, die hoop ik morgen na te luisteren.

Gisteravond ds. M.C. Tanis, 90 jaar...
Preek over Handelingen 27 : 22-26 en 44b
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ouddorp
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 jul 2012, 12:01

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ouddorp »

O echt 90 jaar! Mijn zoontje vroeg het en ik dacht dat hij de 80 wel gepasseerd zou zijn. Hoewel hij erg beeft met zijn handen is zijn stem nog helder en krachtig.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

In de beide diensten ging gisteren wederom een gastpredikant voor.

In de morgendienst bediende hij het Woord Gods uit Markus 4: 35-41 (Schriftlezing: Markus 4: 26-41), met als uitgangspunt vers 38: En Hij was in het achterschip, slapende op een oorkussen; en zij wekten Hem op en zeiden tot Hem: Meester, bekommert het U niet dat wij vergaan?
Thema: Op de zee van Tiberias
1. De vrezende discipelen (vers 35-37)
2. De slapende Meester (vers 38)
3. De zwijgende storm (vers 39-41)
De gezongen Psalmen waren:
Psalm 39: 3 en 4 (wegens het vrij plotselinge overlijden van een 64-jarige zuster der gemeente)
Psalm 17: 3
Psalm 107: 13, 14 en 15
Psalm 93: 2 en 3
Psalm 65: 5

In de middagdienst behandelde de dominee Zondag 24 van de Heidelbergse Catechismus. De Schriftlezing was uit Matthéüs 25: 31-46.
Thema: Onze goede werken...
1. ...onhoudbaar voor Gods gericht (vraag en antwoord 62).
2. ...onverdienstelijk voor Gods gericht (vraag en antwoord 63).
3. ...onmisbaar voor Gods gericht (vraag en antwoord 64).
Er werden de volgende Psalmen gezongen:
Psalm 59: 10
Psalm 21: 13
Psalm 19: 4 en 6
Psalm 119: 84
Psalm 52: 6

Het was een goede zondag. Wel viel me op dat de dominee erg veel van zijn preek (op)las, met name in de morgendienst. Dat was wel jammer. En ik vond dat ook wel wat opmerkelijk, aangezien hij toch wijd en zijd bekend staat als een kundig en verstandig man.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
KGPHP
Berichten: 233
Lid geworden op: 15 mar 2019, 12:47

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door KGPHP »

Jantje schreef:In de beide diensten ging gisteren wederom een gastpredikant voor.

(...)

Het was een goede zondag. Wel viel me op dat de dominee erg veel van zijn preek (op)las, met name in de morgendienst. Dat was wel jammer. En ik vond dat ook wel wat opmerkelijk, aangezien hij toch wijd en zijd bekend staat als een kundig en verstandig man.
Juist omdat hij zo'n kundig en verstandig man is leest hij waarschijnlijk veel van papier.
If you cannot pray like Peter, If you cannot preach like Paul,
You can tell the love of Jesus, How He died tot save us all!
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bezorgd »

KGPHP schreef:
Jantje schreef:In de beide diensten ging gisteren wederom een gastpredikant voor.

(...)

Het was een goede zondag. Wel viel me op dat de dominee erg veel van zijn preek (op)las, met name in de morgendienst. Dat was wel jammer. En ik vond dat ook wel wat opmerkelijk, aangezien hij toch wijd en zijd bekend staat als een kundig en verstandig man.
Juist omdat hij zo'n kundig en verstandig man is leest hij waarschijnlijk veel van papier.
Dan zou je Calvijn ook niets gevonden hebben Jantje.. ;)
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

S ochtends lukas 8: 22-25
Ongeveer dezelfde strekking als Jantje

Smiddags 1 koningen 18 52- 2koningen 1 : 1-18.
Preek waar de hoofdthema was dat met God niet te spotten viel. Indringende preek
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
KGPHP schreef:
Jantje schreef:In de beide diensten ging gisteren wederom een gastpredikant voor.

(...)

Het was een goede zondag. Wel viel me op dat de dominee erg veel van zijn preek (op)las, met name in de morgendienst. Dat was wel jammer. En ik vond dat ook wel wat opmerkelijk, aangezien hij toch wijd en zijd bekend staat als een kundig en verstandig man.
Juist omdat hij zo'n kundig en verstandig man is leest hij waarschijnlijk veel van papier.
Dan zou je Calvijn ook niets gevonden hebben Jantje.. ;)
Hoho, dat schrijf ik niet! Ik acht de kans aannemelijk dat hij op tweetal komt in de nabije toekomst (gelet op de beroepbare predikanten), en dan ga ik hem zelfs stemmen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:[q
Dan zou je Calvijn ook niets gevonden hebben Jantje.. ;)
Hoho, dat schrijf ik niet! Ik acht de kans aannemelijk dat hij op tweetal komt in de nabije toekomst (gelet op de beroepbare predikanten), en dan ga ik hem zelfs stemmen.
Gelukkig maar ;)
Vaak is het juist een teken van studie als een ds alles op schrift heeft staan.
Dan is er werk gemaakt van een preek.

Er zijn ook predikanten die kijken nooit op een briefje, maar meestal weet je dan ook precies wat er komt. Het is dan vaak hetzelfde.
Gesloten