Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Posthoorn schreef:
DDD schreef:Natuurlijk is dat bijbels.

Maar goed, er zijn wel meer dingen bijbels waar bepaalde reformatorische mensen toch geen voorstander van zijn.

Ik zou wel heel benieuwd zijn wie voor het eerst bezwaar maakte tegen de uitdrukking 'pleiten op de doop'. Dat zou een leuk scriptie-onderwerp zijn.
Ben ik niet benieuwd naar. Ik ben er in elk geval op tegen. Er wordt hier van allerlei aan de doop opgehangen wat ik in de Bijbel helemaal niet terugvind als het over de doop gaat. Hoe was het ook alweer? O ja: Sola Scriptura!
Markus 16:16? Hoe kijk je daar tegen aan?
@Posthoorn heeft een afwijkende doopvisie, zeker in de Gereformeerde Gemeenten. Daar is in het verleden al menigmaal over geredetwist.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Arja »

Weten jullie (zonder te spieken) nog waar de preken zondag over gingen?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hollander »

Arja schreef:Weten jullie (zonder te spieken) nog waar de preken zondag over gingen?
Zeker weten. Van beide diensten weet ik het tekstgedeelte, de bepreekte context, inhoudelijke (hoofd)lijnen en meerdere toepassingen.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
Arja schreef:Weten jullie (zonder te spieken) nog waar de preken zondag over gingen?
Zeker weten. Van beide diensten weet ik het tekstgedeelte, de bepreekte context, inhoudelijke (hoofd)lijnen en meerdere toepassingen.
Ik weet het ook nog precies. En ik weet ook al waar het morgen over gaat.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Natuurlijk is dat bijbels.

Maar goed, er zijn wel meer dingen bijbels waar bepaalde reformatorische mensen toch geen voorstander van zijn.

Ik zou wel heel benieuwd zijn wie voor het eerst bezwaar maakte tegen de uitdrukking 'pleiten op de doop'. Dat zou een leuk scriptie-onderwerp zijn.
Ben ik niet benieuwd naar. Ik ben er in elk geval op tegen. Er wordt hier van allerlei aan de doop opgehangen wat ik in de Bijbel helemaal niet terugvind als het over de doop gaat. Hoe was het ook alweer? O ja: Sola Scriptura!
Pleiten op Gods belofte(n), op wat God beloofd heeft in Zijn woord. Niet het in ons zelf zoeken maar bij God, bij Zijn woord, Zijn beloften,
de zaligheid buiten onszelf zoeken. Omdat wij weten dat wij midden in de dood liggen van nature, zoals ook Gods woord getuigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
Arja schreef:Weten jullie (zonder te spieken) nog waar de preken zondag over gingen?
Zeker weten. Van beide diensten weet ik het tekstgedeelte, de bepreekte context, inhoudelijke (hoofd)lijnen en meerdere toepassingen.
Ik weet het ook nog precies. En ik weet ook al waar het morgen over gaat.
Vergeet de collecte voor de emerituskas niet.;)
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Zeeuw
Berichten: 11621
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zeeuw »

Ochtenddienst:

Tekst: Handelingen 4: 12
En de zaligheid is in geen Anderen; want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.

Thema: De Heilige Geest laat de Naam van Jezus verkondigen
Aandachtspunten
1) Als de Ene Naam
2) Als de Gegeven Naam
3) Als de Zalige Naam

Middagdienst:

Schriftlezing
- Exodus 3: 1-15
- Mattheus 26: 59-66

Heidelbergse Catechismus Zondag 36

Thema van de preek
De HEERE Uw God maakt Zich bekend door Zijn Namen en beveelt
1) Alle misbruik van Zijn Naam te haten en te ontvluchten
2) Alle goed gebruik van Zijn Naam te doen
aggieoudje
Berichten: 902
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In de vroege morgendienst(9.00) ging onze oud predikant Ds. J.J. Verhaar em. uit Krimpen a/d IJssel voor. Hij preekte over Psalm 36 Een psalm van David, de dienaar van de HEERE, voor de koorleider. De overtreding van de goddeloze spreekt binnen in mijn hart: ontzag voor God staat hem niet voor ogen. Want hij vleit zichzelf in zijn eigen ogen, tot men zijn ongerechtigheid vindt en haat. De woorden van zijn mond zijn onrecht en bedrog; hij laat na verstandig te handelen en goed te doen. Op zijn slaapplaats bedenkt hij onrecht; hij gaat op een weg staan die niet goed is, het kwaad verwerpt hij niet. HEERE, Uw goedertierenheid reikt tot in de hemel, Uw trouw tot de wolken. Uw gerechtigheid is als de machtige bergen, Uw oordelen zijn als de grote watervloed; mensen en dieren verlost U, HEERE. Hoe kostbaar is Uw goedertierenheid, o God! Daarom nemen de mensenkinderen de toevlucht onder de schaduw van Uw vleugels. Zij worden verzadigd met de overvloed U laat hen drinken uit Uw beek vol verrukkelijke gaven. Want bij U is de bron van het leven; in Uw licht zien wij het licht. Strek Uw goedertierenheid uit over wie U kennen, en Uw gerechtigheid over de oprechten van hart. Laat de voet van de hoogmoedigen niet over mij heen komen, laat de hand van de goddelozen mij niet doen rondzwerven.
Daar zijn zij gevallen die onrecht bedrijven! Zij zijn neergestoten en kunnen niet meer opstaan.

Punten:
1. Mensen die in de macht van het kwaad zijn.
2. Mensen die onder de heerschappij van God zijn.
3. Wat wij mensen moeten doen.
Schriftlezingen: Psalm 36 en Johannes 7: 37 t/m 39
Zingen:
Ps 73: 12
Ps 66: 2 en 3
Ps 19: 4
Ps 36: 1 en 2
Ps 36: 3
Ps 111: 1 en 6
(In de late morgendienst om 11.00 ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor. In deze dienst werdt de Heilige Doop bediend aan 2 jongetjes van de gemeente. De preek ging over 2 Petrus 1: 3)

In de middag&avonddienst(16.30 en 18.30) ging Ds. J.J. Mulder voor. Hij behandelde Zondag 45 van de H. Catechismus(vr&antw. 116, 117 en 118) en begon daarmee een serie preken over het Gebed.
Thema: Dankbaar leren bidden.
1. Waarom hebben wij dat nodig?
2. Hoe doen we dat?
Schriftlezing: 1 Johannes 3: 18 t/m 24
Zingen:
Ps 108: 1
Ps 9: 9 en 10
Ps 9: 1 en 2
Ps 5: 1 en 2
Ps 145: 6
Ps 147: 6
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Mistig
Berichten: 2391
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mistig »

Afgelopen zondag twee diensten bij ons in de gemeente, waar in beide diensten Ds. A. Verschuure voor ging.

MORGENDIENST
In de ochtend was er een dienst van voorbereiding op het Heilig Avondmaal. Er werd gelezen uit 1 Samuël 21:10-15 en 1 Samuël 22:1-5.
De preek was genomen uit vers 1&2 uit 1 Samuël 22.
Toen ging David van daar, en ontkwam in de spelonk van Adullam. En zijn broeders hoorden het, en het ganse huis zijns vaders, en kwamen derwaarts tot hem af. En tot hem vergaderde alle man, die benauwd was, en alle man, die een schuldeiser had, en alle man, wiens ziel bitterlijk bedroefd was, en hij werd tot overste over hen; zodat bij hem waren omtrent vierhonderd mannen.

Het thema van de preek was: 'David in de spelonk van Adullam'; onderverdeeld in drie punten:
1. Een vernederde David
2. Een gezegende David
3. Een benodigde David
Volgende week in de dienst van bediening zal het gaan over de 'verhoogde David'.

We zongen de volgende psalmen: Psalm 89:9, Psalm 119:83, Psalm 36:6,18+21, Psalm 72:7 en Psalm 70:3.

Er zijn weer veel zorgen in de gemeente. Vooral een aantal jongeren (meiden) met allerlei (heftige) depressieve klachten. Hier was in het gemeentegebed ook veel aandacht voor.

MIDDAGDIENST
De middagdienst stond in het teken van de bediening van de Heilige Doop.
Sinds gisteren, zondag 01-09-2019, hebben we een nieuwe koster. De doop werd bediend aan hun kind. Dat was toch wel bijzonder, zo op zijn eerste werkdag in het huis van God.
Er werd gelezen uit Ezechiël 11:1-20.
De preek ging over twee verzen uit dit gedeelte en een aantal zinnen uit het formulier van de Heilige Doop:
En Ik zal hun enerlei hart geven, en zal een nieuwen geest in het binnenste van u geven; en Ik zal het stenen hart uit hun vlees wegnemen, en zal hun een vlesen hart geven; Opdat zij wandelen in Mijn inzettingen, en Mijn rechten bewaren, en dezelve doen; en zij zullen Mij tot een volk zijn, en Ik zal hun tot een God zijn.
&
...namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw godzalig leven wandelen.

Het thema van de preek: 'Een nieuwe gehoorzaamheid', met de volgende drie gedachten:
1. Een zaak van het hart
2. Een zaak van de levenswandel

De volgende psalmen zijn gezongen: Psalm 34:6, Psalm 48:6, Psalm 105:5, Psalm 134:3, Psalm 86:3+6, Psalm 25:6.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hollander »

Gisteren een waardevolle, nodigende en ruime prediking gehoord over Jes. 32:2 waar staat: "En die Man zal zijn als een verberging tegen den wind, en een schuilplaats tegen den vloed, als waterbeken in een dorre plaats, als de schaduw van een zwaren rotssteen in een dorstig land."

De dominee preekte over Christus Die de enige verberging tegen de wind is. Een schuilplaats voor alle gevaren, ook de vloed van wereldse tegenstand en ongeloof in ons hart. Hij is de Bron waar dorre, droge harten rijke vrucht aan ontlenen. Als Zijn Geest water geeft, dan zijn dat waterbeken, die ons hart op Christus richten. Hij is de Rotssteen waarop de gelovige christen mag rusten en op gebouwd worden.

Christus te missen is alles te missen. Door ons ongeloof en onze zonde zijn we ver van onze plaats. Maar Zijn Geest wil ons leren en leiden wie God in Christus is. Daarom de les die meegegeven werd: Christus is alles (!), in alle (!) omstandigheden van het leven.
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door samanthi »

Lucas 6

37 En oordeelt niet, en gij zult niet geoordeeld worden; verdoemt niet, en gij zult niet verdoemd worden; laat los, en gij zult losgelaten worden.

Treffend voorbeeld:

Maleisië vangen ze aapjes door een kalebas met een noot erin, het aapje pakt de noot, doordat zijn hand een vuistje is kan hij hem er niet meer uit halen, wij moet onze zonden, ons ik, onze wrok ed loslaten dan zitten we niet meer vast.

De Heere Jezus liet Zijn leven los, niet om Zichzelf vrij te maken, maar om ons vrij te maken.

Dit was een evangelisatie dienst in Rotterdam Crooswijk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Hollander schreef:Gisteren een waardevolle, nodigende en ruime prediking gehoord over Jes. 32:2 waar staat: "En die Man zal zijn als een verberging tegen den wind, en een schuilplaats tegen den vloed, als waterbeken in een dorre plaats, als de schaduw van een zwaren rotssteen in een dorstig land."

De dominee preekte over Christus Die de enige verberging tegen de wind is. Een schuilplaats voor alle gevaren, ook de vloed van wereldse tegenstand en ongeloof in ons hart. Hij is de Bron waar dorre, droge harten rijke vrucht aan ontlenen. Als Zijn Geest water geeft, dan zijn dat waterbeken, die ons hart op Christus richten. Hij is de Rotssteen waarop de gelovige christen mag rusten en op gebouwd worden.

Christus te missen is alles te missen. Door ons ongeloof en onze zonde zijn we ver van onze plaats. Maar Zijn Geest wil ons leren en leiden wie God in Christus is. Daarom de les die meegegeven werd: Christus is alles (!), in alle (!) omstandigheden van het leven.
Preek nog na te luisteren ?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hollander »

Jazeker. ;)
Interesse voor Gods Woord en de preek? Of voor de dominee en de gemeente?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Hollander schreef:Jazeker. ;)
Interesse voor Gods Woord en de preek? Of voor de dominee en de gemeente?
De eerste. Alleen moet ik dan wel de gemeente weten ofcourse :langue
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:
Hollander schreef:Jazeker. ;)
Interesse voor Gods Woord en de preek? Of voor de dominee en de gemeente?
De eerste. Alleen moet ik dan wel de gemeente weten ofcourse :langue
Zie PB. ;)
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gesloten