Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Erasmiaan schreef:
Wandelende schreef:Is die eerste preek niet van kand. H.J. Agteresch?
Klopt.
Precies. De zin is voor tweeërlei uitleg vatbaar. Dus vandaar dat @Wandelende sowieso gelijk had.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
Erasmiaan schreef:
Wandelende schreef:Is die eerste preek niet van kand. H.J. Agteresch?
Klopt.
Precies. De zin is voor tweeërlei uitleg vatbaar. Dus vandaar dat @Wandelende sowieso gelijk had.
Dat is mijn kracht. :haha
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Dat zal vast. Het probleem is echter dat we met die vraag geen steek opgeschoten zijn... Dus de vraag is hoeveel profijt je dan van die kracht hebt. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Dat zal vast. Het probleem is echter dat we met die vraag geen steek opgeschoten zijn... Dus de vraag is hoeveel profijt je dan van die kracht hebt. ;)
Ach, niet alles hoeft profijt te hebben. Ik heb niet voor niets mijn eerste reactie verwijderd. Overigens ben ik wel weer wat wijzer geworden. ;)
(~)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:Dat zal vast. Het probleem is echter dat we met die vraag geen steek opgeschoten zijn... Dus de vraag is hoeveel profijt je dan van die kracht hebt. ;)
Ach, niet alles hoeft profijt te hebben. Ik heb niet voor niets mijn eerste reactie verwijderd. Overigens ben ik wel weer wat wijzer geworden. ;)
Inderdaad. Ik ook. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
Nasrani schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef: Het staat in de levensbeschrijving van ds. Van Haaren, genaamd: Tot profeet gesteld, op bladzijde 87. Als je interesse hebt: het is tweedehands nog verkrijgbaar: https://www.hertog.nl/artikel/978905551 ... (2e-hands)
Ik heb het intussen nagelezen, het boek "Tot profeet gesteld" heb ik zelf thuis.
Met het oog op het naderende emeritaat van ds. Blok had men reeds in oktober 1960 een beroep op ds. Van Haaren uitgebracht. Deze had toen echter geen vrijmoedigheid verkregen om de roeping op te volgen.
"Ik weet nog wel dat ds. Blok, toen ik beroepen was, me elke dag opbelde, om me maar te overreden het beroep aan te nemen. 't Was prachtig voor elkaar: Hij emeritus en dan een jonge knecht naast zich. En ik zei tegen hem: "Ja dat is prachtig. Maar stel nou eens dat ik zou komen, dan gaat u uit Rijssen weg en dan sta ik er alleen voor. En dan te weten. dat enige tijd later dát de gemeente zou zijn, waar ik naar toe moest" (uit herdenkingspreek, 12 1/2 ambtsjubileum)
In januari 1961 zou hij vanuit Kampen eens een weekbeurt vervullen in Rijssen. Op het laatste ogenblik echter belde de dominee de dienst af, vanwege de zeer dichte mist. Omdat de gemeente echter reeds zat te wachten, las een ouderling toen maar een inderhaast gepakte predikatie van ds. G. van Reenen over de woorden "Nu niet maar later", n.a.v. Johannes 13:7. In het gebed slaakte de dienstdoende ouderling de innige verzuchting of de Heere Zelf de ledige kansel met de man Zijns Raads wilde vervullen, al was het maar een 'jongske'. Hij gevoelde kennelijk dat deze bede doorgang vond tot voor de troon. Toen ds. Van Haaren dan ook eind april opnieuw beroepen werd door Rijssen, was het een uitgemaakte zaak, dat hij het beroep aan zou nemen... en verder.

Men leze het de levensbeschrijving van deze geachte predikant, en niet om deze prediker te verafgoden, maar om het werk Gods wat in zijn leven zo uitblinkt.
Even een kritische opmerking...
Dit gaat toch regelrecht in tegen de belijdenis dat Heere zend wie en wanneer Hij wil. Uiteindelijk is dit ook wel gebeurt natuurlijk. Beschamend voorbeeld lijkt me....
Ja, maar op een andere manier dan beide predikanten wellicht gedacht hadden.
Ds. Blok mocht nog voordat ds. Van Haaren voor de tweede maal beroepen werd, al reeds afgelost worden en het loon van een getrouwen dienstknecht ontvangen.
Verder vind ik je reactie weer erg kritisch ten opzichte van @-DIA-. Wat heb je toch tegen hem?
Het gaat mij helemaal niet om @DIA. Ik heb niets tegen hem hoor....
Ik ben misschien wat kritisch op dit soort zaken. Vaak wordt het heel geestelijk gebracht, maar achter de schermen gaat het er nogal menselijk aan toe.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Gister de laatste 2 preken uit de brief van Judas
's Morgens over vers 21 Bewaart uzelven in de liefde Gods, verwachtende de barmhartigheid van onzen Heere Jezus Christus ten eeuwigen leven.

Liturgie:
Psalm 45: 1
Wet des Heeren
Psalm 103: 2
Lezen: Romeinen 5: 1-11
Lofzang van Zacharias: 1, 2
Prediking [Judas: 21]
Lofzang van Zacharias: 4
Lezen: 2e gedeelte Avondmaalsformulier
Psalm 116: 1, 4 (voor de 1e tafel)
Psalm 116: 5 (na de 1e tafel)
Psalm 116: 7 (na de 2e tafel)
Psalm 116: 9 (na de 3e tafel)
Lezen: slot Avondmaalsformulier en gebed
Psalm 116: 10

's middags 22-25
22 En ontfermt u wel eniger, onderscheid makende;
23 Maar behoudt anderen door vreze, en grijpt ze uit het vuur; en haat ook den rok, die van het vlees bevlekt is.
24 Hem nu, Die machtig is u van struikelen te bewaren, en onstraffelijk te stellen voor Zijn heerlijkheid, in vreugde,
25 Den alleen wijzen God, onzen Zaligmaker, zij heerlijkheid en majesteit, kracht en macht, beide nu en in alle eeuwigheid. Amen.

Liturgie:
Psalm 17: 1, 3
Geloofsbelijdenis
Psalm 17: 4
Lezen: Romeinen 16: 17-27
Psalm 138: 3, 4
Prediking [Judas: 22-25]
Gebed des Heeren: 10
Psalm 108: 1

Een goede zondag met rijke maar ook indringende preken.
Een oase in de woestijnreis van het leven.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Daar wordt maar zeer zelden over gepreekt...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

In beide diensten ging Ds. J.J. Mulder voor.
In de morgendienst mochten we het Heilig Avondmaal vieren.
Net als bij de voorbereiding kwam de tekst voor de preek uit Efeze 1: 7 In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de overtredingen, overeenkomstig de rijkdom van Zijn genade.
Met deze keer de nadruk op de woorden: namelijk de vergeving van de overtredingen.
Thema: Gedenk dat wij vergeven zijn!
Schriftlezing: Hebreeën 10: 10 t/m 18
Zingen:
Ps 9: 11 en 10
Ps 63: 1
GDH: 6
Ps 35: 1 en 13
Lofz. v. Z.: 2 en 4
Ps 71: 10, 14, 16, 17, 2 en 4 (aan de tafels)
Ps 32: 1
Aan de tafels las de dominee steeds enkele verzen uit Jesaja 52 en 53

In de avonddienst van voortgezette bediening, dankzegging en nabetrachting Heilig Avondmaal preekte hij opnieuw over Efeze 1: 7 nu het laatste gedeelte en daarbij het 1e stukje van vers 8 overeenkomstig de rijkdom van Zijn genade, die Hij ons overvloedig geschonken heeft
Thema: Gods genade kent geen ebgetij
Schriftlezing: Efeze 2: 1 t/m 10
Zingen:
Ps 132: 10
Ps 145: 1 en 2
Ps 72: 10 en 11
Ps 61: 2 en 3
Ps 68: 10 (aan de tafel)
Ps 34: 1 en 2
Ps 145: 3 en 4
Ps 138: 4
Aan de tafel las de dominee: Efeze 1: 15 t/m 23
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

@aggieoudje,

Bij het lezen van uw post kwamen bij mij twee vragen naar boven: zelf ben ik lid van de GG en in onze gemeente is het maar 3 keer per jaar Heilig Avondmaal. Klopt het dat dit in uw gemeente vaker is? De tweede vraag is waarom er 's avonds nog een keer Heilig Avondmaal bediend wordt, wat is daar de reden van?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Zita »

Jantje schreef:@aggieoudje,

Bij het lezen van uw post kwamen bij mij twee vragen naar boven: zelf ben ik lid van de GG en in onze gemeente is het maar 3 keer per jaar Heilig Avondmaal. Klopt het dat dit in uw gemeente vaker is? De tweede vraag is waarom er 's avonds nog een keer Heilig Avondmaal bediend wordt, wat is daar de reden van?
Ik ken het verschijnsel van voortzetting 's avonds ook uit mijn gemeente. Het is voor hen die 's morgens verhinderd waren, bijvoorbeeld door werk in de zorg of door de oppasdienst.
Mij lijkt dat dat allemaal wel redelijk te plannen zou moeten zijn (laat die dag oppasdienst doen door nog-niet-belijdende jongeren en plan je diensten niet op Avondmaalsochtend).
aggieoudje
Berichten: 901
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Jantje schreef:@aggieoudje,

Bij het lezen van uw post kwamen bij mij twee vragen naar boven: zelf ben ik lid van de GG en in onze gemeente is het maar 3 keer per jaar Heilig Avondmaal. Klopt het dat dit in uw gemeente vaker is? De tweede vraag is waarom er 's avonds nog een keer Heilig Avondmaal bediend wordt, wat is daar de reden van?
Er is 4x per jaar Avondmaal in onze gemeente, om de ong. 3 maanden(maart juni, september, november/december). Volgens mij is dat in elke herv. Pkn gemeente de gewoonte. In elk geval in de gemeentes om ons heen wel.

De tafel 's avonds is bestemd voor hen die 's morgens niet in de gelegenheid zijn om aan te gaan door bijv. oppas thuis of werk in zorg e.d.
Het blijft dan bij 1 tafel, gisteren was die voor 2/3 gevuld.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
GGotK
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:@aggieoudje,

Bij het lezen van uw post kwamen bij mij twee vragen naar boven: zelf ben ik lid van de GG en in onze gemeente is het maar 3 keer per jaar Heilig Avondmaal. Klopt het dat dit in uw gemeente vaker is? De tweede vraag is waarom er 's avonds nog een keer Heilig Avondmaal bediend wordt, wat is daar de reden van?
Jantje, waarom vieren we het Heilig Avondmaal 's ochtends?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

@aggieoudje, dank voor de heldere uitleg!

@GGotK, tjsa, dat weet ik ook niet. Misschien is het een gewoonte?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Jantje schreef:Daar wordt maar zeer zelden over gepreekt...
Ik heb ook niet eerder volgens mij horen preken uit de Judasbrief. We hebben er nu 8 leerzame preken over gehad.

Ik vond een nabetrachtingspreek van ds AT Vergunst over Judas vers 21

http://www.sermonweb.org/en/Preek/Open/21789
Gesloten