Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
-DIA- schreef:Vraag aan het forum: Ik heb niet gehoord van wie de preek in de ochtenddienst was.
Het was een heldere, ernstige en goede preek die tot nadenken stemde en waar ik wellicht nog zo in gedachten over was dat ik de naam van de predikant niet heb gehoord. Wel was duidelijk te horen aan de zinsbouw en uitdrukkingen dat het een oude preek betreft.
Ik denk van Wulfert Floor, Eenvoudige oefeningen deel 6, oefening 5.
Dat is hem! Hartelijk dank! Ik heb de preken (oefeningen dus) zelf thuis. Nu kan ik de preek nog eens weer nalezen. Ik merkte wel meteen dat het in een oude stijl was. Dat is ook bij Wulfert Floor het geval. Wel opmerkelijk dat er heel weinig preken van Wulfert Floor worden gelezen, althans bij ons.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Tiberius »

Graag gedaan. Ik heb al zijn oefeningen wel, maar enkele delen uitgeleend, dus wist ik het niet zeker.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:
-DIA- schreef:Vraag aan het forum: Ik heb niet gehoord van wie de preek in de ochtenddienst was.
Het was een heldere, ernstige en goede preek die tot nadenken stemde en waar ik wellicht nog zo in gedachten over was dat ik de naam van de predikant niet heb gehoord. Wel was duidelijk te horen aan de zinsbouw en uitdrukkingen dat het een oude preek betreft.
Ik denk van Wulfert Floor, Eenvoudige oefeningen deel 6, oefening 5.
Dat is hem! Hartelijk dank! Ik heb de preken (oefeningen dus) zelf thuis. Nu kan ik de preek nog eens weer nalezen. Ik merkte wel meteen dat het in een oude stijl was. Dat is ook bij Wulfert Floor het geval. Wel opmerkelijk dat er heel weinig preken van Wulfert Floor worden gelezen, althans bij ons.
Wel jammer. Vroeger was het bij ons in de OGGiN heel vaak de nummer 2 van meest gelezen preken, na nummer 1: ds. B. Smytegelt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:Ik kan me herinneren dat ik wel eens gelezen heb, @DIA, dat, ik meen, ds. Van Haaren (maar het kan ook ds. P. Honkoop sr. geweest zijn), eens in een weekdienst zou komen preken in Rijssen. Door omstandigheden kon hij niet voorgaan en las er een ouderling de preek van ds. Van Reenen over 'Nu niet, maar later'. Ds. Van Haaren (óf dus ds. Honkoop) werd toen enige tijd later beroepen als predikant en nam het beroep aan.
Het zou kunnen, maar ik het zelf nooit gehoord. Ik weet wel dat ds. M Blok tijdens zijn leven ds. van Haaren graag als zijn opvolger zou willen zien. Hij heeft volgens mijn eerst bedankt, en later toch aan moeten nemen. Het staat in ieder geval wel in het jubileumboek. Wat mij het meest voor de hand liggend lijkt dat het ging om ds. van Haaren. Ds. Honkoop is in 1956 vertrokken uit R. Hij heeft mij en mijn broer nog gedoopt, maar we kennen de oude ds. Honkoop niet dan van een gelezen preek en een foto. Van ds. van Haaren herinner ik me ook niet heel veel, ik zie hem nog wel op de kansel staan. Maar ik kan me van hem geen enkele preek meer herinneren. Des te meer van zijn opvolgers ds. Bregman en ds. Mijnders, waarvan nog verschillende preken heel vers in mijn geheugen blijven liggen.
Het is inderdaad ds. Van Haaren. Ik heb het even opgezocht.

Het staat in de levensbeschrijving van ds. Van Haaren, genaamd: Tot profeet gesteld, op bladzijde 87.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:
-DIA- schreef:
Jantje schreef:Ik kan me herinneren dat ik wel eens gelezen heb, @DIA, dat, ik meen, ds. Van Haaren (maar het kan ook ds. P. Honkoop sr. geweest zijn), eens in een weekdienst zou komen preken in Rijssen. Door omstandigheden kon hij niet voorgaan en las er een ouderling de preek van ds. Van Reenen over 'Nu niet, maar later'. Ds. Van Haaren (óf dus ds. Honkoop) werd toen enige tijd later beroepen als predikant en nam het beroep aan.
Het zou kunnen, maar ik het zelf nooit gehoord. Ik weet wel dat ds. M Blok tijdens zijn leven ds. van Haaren graag als zijn opvolger zou willen zien. Hij heeft volgens mijn eerst bedankt, en later toch aan moeten nemen. Het staat in ieder geval wel in het jubileumboek. Wat mij het meest voor de hand liggend lijkt dat het ging om ds. van Haaren. Ds. Honkoop is in 1956 vertrokken uit R. Hij heeft mij en mijn broer nog gedoopt, maar we kennen de oude ds. Honkoop niet dan van een gelezen preek en een foto. Van ds. van Haaren herinner ik me ook niet heel veel, ik zie hem nog wel op de kansel staan. Maar ik kan me van hem geen enkele preek meer herinneren. Des te meer van zijn opvolgers ds. Bregman en ds. Mijnders, waarvan nog verschillende preken heel vers in mijn geheugen blijven liggen.
Het is inderdaad ds. Van Haaren. Ik heb het even opgezocht.

Het staat in de levensbeschrijving van ds. Van Haaren, genaamd: Tot profeet gesteld, op bladzijde 87. Als je interesse hebt: het is tweedehands nog verkrijgbaar: https://www.hertog.nl/artikel/978905551 ... 2e-hands)/
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Roeline »

Tiberius schreef:Graag gedaan. Ik heb al zijn oefeningen wel, maar enkele delen uitgeleend, dus wist ik het niet zeker.
Wat een jaloersmakend geheugen! En blijkbaar heel goed thuis in die boeken. Ook dat maakt gezond jaloers.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Tiberius »

Roeline schreef:
Tiberius schreef:Graag gedaan. Ik heb al zijn oefeningen wel, maar enkele delen uitgeleend, dus wist ik het niet zeker.
Wat een jaloersmakend geheugen! En blijkbaar heel goed thuis in die boeken. Ook dat maakt gezond jaloers.
Sorry maar die eer moet ik afslaan. Ik heb de inhoudsopgave van (bijna) al mijn prekenboeken in Excel staan. Dat zoekt makkelijk en daar profiteert Dia regelmatig van.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

[quote="Jantje"]
Het staat in de levensbeschrijving van ds. Van Haaren, genaamd: Tot profeet gesteld, op bladzijde 87. Als je interesse hebt: het is tweedehands nog verkrijgbaar: https://www.hertog.nl/artikel/978905551 ... 2e-hands)/[/quote

Ik heb het intussen nagelezen, het boek "Tot profeet gesteld" heb ik zelf thuis.
Met het oog op het naderende emeritaat van ds. Blok had men reeds in oktober 1960 een beroep op ds. Van Haaren uitgebracht. Deze had toen echter geen vrijmoedigheid verkregen om de roeping op te volgen.
"Ik weet nog wel dat ds. Blok, toen ik beroepen was, me elke dag opbelde, om me maar te overreden het beroep aan te nemen. 't Was prachtig voor elkaar: Hij emeritus en dan een jonge knecht naast zich. En ik zei tegen hem: "Ja dat is prachtig. Maar stel nou eens dat ik zou komen, dan gaat u uit Rijssen weg en dan sta ik er alleen voor. En dan te weten. dat enige tijd later dát de gemeente zou zijn, waar ik naar toe moest" (uit herdenkingspreek, 12 1/2 ambtsjubileum)
In januari 1961 zou hij vanuit Kampen eens een weekbeurt vervullen in Rijssen. Op het laatste ogenblik echter belde de dominee de dienst af, vanwege de zeer dichte mist. Omdat de gemeente echter reeds zat te wachten, las een ouderling toen maar een inderhaast gepakte predikatie van ds. G. van Reenen over de woorden "Nu niet maar later", n.a.v. Johannes 13:7. In het gebed slaakte de dienstdoende ouderling de innige verzuchting of de Heere Zelf de ledige kansel met de man Zijns Raads wilde vervullen, al was het maar een 'jongske'. Hij gevoelde kennelijk dat deze bede doorgang vond tot voor de troon. Toen ds. Van Haaren dan ook eind april opnieuw beroepen werd door Rijssen, was het een uitgemaakte zaak, dat hij het beroep aan zou nemen... en verder.

Men leze het de levensbeschrijving van deze geachte predikant, en niet om deze prediker te verafgoden, maar om het werk Gods wat in zijn leven zo uitblinkt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Nasrani »

-DIA- schreef:
Jantje schreef: Het staat in de levensbeschrijving van ds. Van Haaren, genaamd: Tot profeet gesteld, op bladzijde 87. Als je interesse hebt: het is tweedehands nog verkrijgbaar: https://www.hertog.nl/artikel/978905551 ... 2e-hands)/[/quote

Ik heb het intussen nagelezen, het boek "Tot profeet gesteld" heb ik zelf thuis.
Met het oog op het naderende emeritaat van ds. Blok had men reeds in oktober 1960 een beroep op ds. Van Haaren uitgebracht. Deze had toen echter geen vrijmoedigheid verkregen om de roeping op te volgen.
"Ik weet nog wel dat ds. Blok, toen ik beroepen was, me elke dag opbelde, om me maar te overreden het beroep aan te nemen. 't Was prachtig voor elkaar: Hij emeritus en dan een jonge knecht naast zich. En ik zei tegen hem: "Ja dat is prachtig. Maar stel nou eens dat ik zou komen, dan gaat u uit Rijssen weg en dan sta ik er alleen voor. En dan te weten. dat enige tijd later dát de gemeente zou zijn, waar ik naar toe moest" (uit herdenkingspreek, 12 1/2 ambtsjubileum)
In januari 1961 zou hij vanuit Kampen eens een weekbeurt vervullen in Rijssen. Op het laatste ogenblik echter belde de dominee de dienst af, vanwege de zeer dichte mist. Omdat de gemeente echter reeds zat te wachten, las een ouderling toen maar een inderhaast gepakte predikatie van ds. G. van Reenen over de woorden "Nu niet maar later", n.a.v. Johannes 13:7. In het gebed slaakte de dienstdoende ouderling de innige verzuchting of de Heere Zelf de ledige kansel met de man Zijns Raads wilde vervullen, al was het maar een 'jongske'. Hij gevoelde kennelijk dat deze bede doorgang vond tot voor de troon. Toen ds. Van Haaren dan ook eind april opnieuw beroepen werd door Rijssen, was het een uitgemaakte zaak, dat hij het beroep aan zou nemen... en verder.

Men leze het de levensbeschrijving van deze geachte predikant, en niet om deze prediker te verafgoden, maar om het werk Gods wat in zijn leven zo uitblinkt.
Even een kritische opmerking...
Dit gaat toch regelrecht in tegen de belijdenis dat Heere zend wie en wanneer Hij wil. Uiteindelijk is dit ook wel gebeurt natuurlijk. Beschamend voorbeeld lijkt me....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door refo »

Dat 'zendt wie Hij wil' gaat niet zozeer over het beroepen, maar wel over het zenden van predikers daar waar het Evangelie onbekend is.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Nathanaël »

refo schreef:Dat 'zendt wie Hij wil' gaat niet zozeer over het beroepen, maar wel over het zenden van predikers daar waar het Evangelie onbekend is.
Hoe kom je daarbij?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jongere »

Nasrani schreef:
-DIA- schreef: "Ik weet nog wel dat ds. Blok, toen ik beroepen was, me elke dag opbelde, om me maar te overreden het beroep aan te nemen. 't Was prachtig voor elkaar: Hij emeritus en dan een jonge knecht naast zich.
Even een kritische opmerking...
Dit gaat toch regelrecht in tegen de belijdenis dat Heere zend wie en wanneer Hij wil. Uiteindelijk is dit ook wel gebeurt natuurlijk. Beschamend voorbeeld lijkt me....
Welnee, juist niet. Ik denk dat we die (ware!) belijdenis niet overgeestelijk moeten opvatten. Alsof óf God roept en er dan geen enkele menselijke overweging mag meespelen, óf dat als menselijke overwegingen meespelen God niet meer zou (kunnen) roepen.
Heb je wel eens gelezen hoe concreet Farèl Calvijn aansprak om maar in Genève te komen werken? En God gebruikte dat om Calvijn te roepen.
We moeten het geestelijke en het gewone, zoals een belletje of een brief, niet tegen elkaar uitspelen. Al kun je je afvragen of het goed is dagelijks te bellen.
De (meeste) predikanten weten echt wel dat uiteindelijk alleen Gods Woord beslissend is. In Zijn spreken kan zo'n telefoontje een plaats krijgen. Maar als Zijn weg anders is, vallen al die menselijke overredingspogingen wel weg.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mara »

Gisteravond preek beluisterd van ds. J. van Vulpen
Wacht op de HEERE, Psalm 27.
Vertroostend en separerend.

https://www.maranatha-urk.nl/kerkdienst ... p-de-heere
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Ik weiger hierop in te gaan. Lees eerst het boek, voordat u Gods werk kleineert.
Ik heb gezegd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

Vraag (eerlijk beantwoorden)
Moeten alle dingen medewerken ten goede? Gebeuren er dingen buiten Gods bestuur om?
Gebruikt God soms mensen om Zijn Raad te volvoeren? Of is het allemaal toeval?
Of is het mogelijk in uw ogen een ongezonde legendevorming? (dat is modern)
Geloven we dit of geloven we dit niet?
Twee mogelijkheden:

O Ik geloof dit
O Ik geloof dit niet
Laatst gewijzigd door -DIA- op 03 sep 2018, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gesloten